اخبار داغ

یادداشت؛

مقابله بابیماری کرونا یک مسئولیت اجتماعی همگانی است

مقابله بابیماری کرونا یک مسئولیت اجتماعی همگانی است
بحرانها اتفاقات ناخوشایندی هستند که زندگی انسانها را در معرض خطر قرار می دهد و بیماری کرونا یکی از این بحرانهاست که مقابله با آن یک مسئولیت اجتماعی همگانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهره بابایی حقوقدان و فعال مدنی یادداشتی به پایگاه خبری بازی دراز ارسال کرد متن آن به شرح زیر است؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازی دراز ,

جوامع بشری همواره با بحرانهای مختلفی مواجه بوده و خواهد بود و تحت تاثیر این بحران ها ، شاهد چگونگی رفتارهای پرسش برانگیز و گاه تاسف بار اجتماعی بسیاری از شهروندان دربرابر این حوادث ، اتفاقات و بحران ها بوده ایم!

,

همانگونه که از مفهوم این واژه " بحران " هویداست، نشانه اتفاقی ناخوشایند است که زندگی انسانهای بسیاری را در معرض خطر و نابودی قرار می دهد.

,

اما یکی از هولناک ترین این موارد که در طول تاریخ افراد و یا حتی جوامع زیادی را به فنا و مرگ کشانده ، بیماریهای جمعی ( همه گیر ) و واگیر است.

,

وبا، طاعون، تیفوس، مالاریا، حصبه، آنفلوآنزا و .... از این دسته اتفاقات و بیماریهای خطرناک و مورد اشاره هستند که در برخی موارد و برهه هایی از زمان میلیون ها نفر را به قربانگاه فرستاده اند.

,

مهمترین دلیل آن ناشناخته این بیماریها در مقابل دانش ناچیز بشر در آن مقطع و مهمتر از آن عدم شناخت اجتماعی از چگونگی برخورد جامعه با این بیماریها و عدم احساس مسئولیت اجتماعی شهروندان و مردم در قبال یکدیگر است!  

,

بعبارتی مردم بدون پایبندی به تعهدات انسانی و اجتماعی در برابر همدیگر خود باعث نشر بیشتر بیماری و بالتبع افزایش فراوان قربانیان آن بوده اند!

,

این مقدمه کوتاه را بدین نیت بیان کردم که به باور نگارنده در روزهایی که ویروس کرونا به مانند بخشهایی از تاریخ پیشنیان ما بعنوان یک بیماری فراگیر و مسری در حال شیوع است و باعث مرگ‌ صدها نفر در روز و داغدار شدن خانواده های بسیاری می شود مهمترین عاملی که باعث تسریع و افزایش نگران کننده روند این اتفاقات تلخ و ناگوار می شود عدم پایبندی شهروندان به یک تعهدی به نام مسئولیت اجتماعی ست!

,

حال مفهوم و منظور از این تعهد و مسئولیت اجتماعی چیست ؟! آری این موضوع را باید یک تعهد و وظیفه همه ما در برابر بزرگترین حق یک انسان که همانا حیات و زندگی است تفهیم کرد و سوای عوام ، وظیفه ما فعالان اجتماعی ، فرهنگی و ... به سهم خود در تبیین این مهم و تشریح آن بعنوان یک ضرورت اجتماعی برای شهروندان بکوشیم.

,

اگر نخست خود به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت بهداشت فردی ، ماسک زدن ، رعایت فاصله اجتماعی ... پایبند باشیم می توانیم این موضوع را به جامعه اطراف خود ، هر کدام به سهمی و توانی، تعمیم دهیم.

,

بر این باورم که همه ما می توانیم در این روزهای سخت و طاقت فرسا با رعایت ابتدایی ترین مسائل بهداشتی و پروتکل ها دربرابر سلامت خود، خانواده و جامعه مسئولیت اجتماعی خود را ادا کرده و از داغدارشدن خانواده های بسیاری و حتی در سوگ نشستن عزیزان خود و فرسایش جسم و روح کادر درمان تلاشگر اعم از پرستار ، پزشک و تمام عوامل بهداشتی و درمانی جلوگیری کنیم و کمک کنیم برای بازگشت زندگی به روال عادی سهم و دین خود را ادا کرده باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه