شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان شمالی
ساعت: 14:16 منتشر شده در مورخ: 1399/08/06 شناسه خبر: 1661341
یک اتفاق خوب در شرایط تحریم و کرونا؛

موفقیت جوان خلاق خراسان شمالی در دست یابی به تکنولوژی ساخت ۲۷ قطعه خودرویی جدید

موفقیت جوان خلاق خراسان شمالی در دست یابی به تکنولوژی ساخت ۲۷ قطعه خودرویی جدید
حامد رمضانی، از جوانان خلاق و صاحب ایده دهه هفتادی خراسان شمالی اتفاقی را با دستان خالی اما با همت عالی رقم زده است که در شرایط کنونی اقتصاد کشور ، یاس را به امید تبدیل و خطی را به خطوط تولید صنعتی کشور اضافه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، حامد رمضانی جوان نخبه که در نیمه نخست دهه 90 در مقطع کارشناسی در رشته الکترونیک از دانشگاه فارغ التحصیل می شود و پس از آنکه دوره خدمت سربازی خود را سپری می کنددر یک شرکت قطعه سازی خوردرو در شهر مشهد مشغول به کار می شود.

در  آغاز کار  حامد جوان در این شرکت، سفارشی از تولید قطعه خودرویی به نامه رله دوبل به این شرکت سپرده می شود که جزو قطعات تولیدی این شرکت نبود، بنابراین مدیریت این شرکت نیز بررسی و ساخت نمونه ای از این قطعه را به حامد می سپارد تا نمونه ای از آن را بسازد.

او پس از چهار ماه بررسی و تلاش سرانجام نمونه ای از قطعه سفارش شده را می سازد که مورد پسند سفارش دهنده قرار می گیرد و شرکت قطعه ساز نیز تصمیم می گیرد که ساخت آن را به سبد تولیدی خود اضافه کند، بنابراین حامد جوان به مدت دو سال برای ساخت این قطعه با این شرکت ادامه فعالیت می دهد.

با این وجود، در سال 95 این جوان خوش فکر اهل استان خراسان شمالی به فکر جدا شدن از این شرکت و ادامه تولید قطعه رله دوبل با دستان پر توان خود در زادگاه مادری اش می افتد و تصمیم می گیرد به شهر آشخانه نقل مکان کند.

حامد که معتقد است ضمانت ماندگاری خط تولید به فروش محصول وابسته است، درباره پذیرفتن ریسک راه اندازی این خط تولید آن هم به تنهایی در شرایطی که در بازار ایران نمونه وارداتی و تولید داخلی آن وجود دارد، می گوید " قطعه رله دوبل در خط تولید محصولات سایپا و ایران خودرو برای خودروهای خانواده پراید و پژو همچنین زانتیا و نیسان ضریب مصرف بسیار بالایی دارد.

هر چند که 80 تا 90 درصد از قطعه رله دوبل موجود در بازار کشور ایران، ساخت کشور چین با کیفیت های مختلف است و 10 تا 20 درصد دیگر از این محصول موجود در بازار نیز ساخت چند شرکت ایرانی است، با این وجود، با ارزیابی که از تعداد خودروهای تولید شده و درتردد شرکت های ایران خودرو و سایپا داشتم مطمئن بودم که اگر نیم درصد از این بازار را بدست آورم، می توانم به بخش قابل توجهی از نیاز بازار به این قطعه را پاسخ دهم.

سرانجام در سال گذشته کارگاه تولیدی ام را در شهر آشخانه در یک سالن استیجاری با ظرفیت تولید پنج هزار قطعه رله دوبل در ماه راه اندازی کردم که برای بدست آوردن بازار ایران، بنا را بر تولید با کیفیت ( که با بهترین کیفیت وارداتی آن برابری کند) قرار دادم همچنین از هزینه سود تولید خود کاستم تا بتوانم در این بازار رقابت کنم. "

اما نکته قابل تامل آن است، درحالیکه در اخبار منتشر می شود شماری از واحدهای تولیدی کشور به علت تحریم، تورم و حتی شیوع بیماری کرونا، خطوط تولید و بازار خود را از دست داده اند و غیر فعال شده اند، این جوان خطه شمال شرق کشور افزایش قیمت دلار و شیوع بیماری کرونا را برای خود اتفاق مهمی می داند و عنوان می کند" افزایش قیمت دلار موجب شده است که واردات این قطعه به کشور سخت بشود و برای بازرگانان واردات آن توجیه اقتصادی نداشته باشد همچنین شیوع بیماری کرونا نیز مانع انجام صادرات شد که این دو اتفاقات منفی در کشور موجب شدند تا تقاضای خرید از خط تولیدی ام بسیار بالا برود و در حال حاضر نیز کارگاهم در دو شیفیت در حال آماده سازی سفارشات است. "

حامد که آرزو دارد طی چهار سال آینده قطعات جدیدی که مورد نیاز صنعت خودرو سازی کشور است را به خطوط تولیدی اش اضافه کند، اشاره ای به سختی های پشت سر گذاشته خود برای رسیدن به این موفقیت و همراهی مرکز رشد بجنورد وابسته به پارک علم و فناوری خراسان شمالی برای رونق بخشی به این خط تولیدی و خرید تجهیزات جدید برای کارگاهش می کند و می گوید" هنگامیکه تصمیم گرفتم به طور مستقل خط تولید رله دوبل را در آشخانه راه اندازی کنم، تصور می کردم دستگاه های اجرایی که از راه اندازی هر نوع خطوط تولیدی مشعوف می شوند حتما در کنار متقاضیان سرمایه گذاری هستند و حمایت های معنوی و مالی را انجام خواهند داد و این در حالی است که برای گرفتن وام فقط با دربسته مواجه شدم و چاره ای جز این نیافتم که ماشین خود را بفروشم، از 60 میلیون تومان وام ازدواجم هم استفاده کنم و کمک مالی از خانواده ام دریافت کنم تا این خط تولیدی را راه اندازی کنم.

اما خط تولید فقط راه اندازی نیست بلکه باید تجهیزات، قطعات جدید و مواد اولیه خرید که انجام آنها هم به سرمایه در گردش نیاز دارد، من که ناامید از همکاری دستگاه های اجرایی اجرایی بودم با راهنمایی یک دوست با مرکز رشد بجنورد آشنا شدم و خوشبختانه در این تعامل، این نهاد بنده را به لحاظ معنوی و حتی اعطای تسهیلات حمایت کرد تا بتوانم تجهیزات و قالب های جدیدی را برای کارگاهم خریداری کنم."

این جوان ایده پرداز خراسان شمالی هر چند در ابتدا و میانه کار همانند دیگر سرمایه گذاران و نخبگانی که قصد راه اندازی فعالیت اقتصادی و تولیدی داشته اند مشکلات ریز و درشتی را تجربه کرده است، با این وجود، همت عالی او برایش مسیری را ترسیم کرده است که جز با افزودن تولید قطعات جدید به سبد تولیدی اش نمی اندیشد، او در این باره عنوان می کند" در حال حاضر به تکنولوژی ساخت 27 قطعه خودرویی جدید دست یافته ام که تلاشم بر این است پله پله، تک تک آنها را به سبد تولیدی ام اضافه کنم تا در زمانه ای که خطوط خودروسازی ایران از تولید پراید و پژو بازماندند خط تولید کارگاهم که در سال آینده به شهرک صنعتی بجنورد منتقل خواهد شد به تولید خود برای ساخت قطعات جدید ادامه دهد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1661341
ارسال نظر
نظرات