اخبار داغ

کارشناس محیط‌زیست:

برخی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک معطل‌مانده است/ دادستان اراک در خصوص عدم تشکیل جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا ورود کند

برخی مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک معطل‌مانده است/ دادستان اراک در خصوص عدم تشکیل جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا ورود کند
آقاخانی کارشناس محیط‌زیست با اشاره به آلودگی سیزده روزه اراک و عدم برگزاری جلسه کمیته اضطرار گفت: طبق بخشنامه ریاست قوه قضائیه در خصوص عملکرد مدیران این موضوع را آقای دادستان باید مطالبه کنند و حداقل وظایف مدیران دولتی در خصوص آلودگی هوا به‌درستی اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آقاخانی کارشناس محیط زیست در استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به آلودگی این روزهای شهر اراک و استمرار این شرایط، گفت: یکی از چالش‌های مهمی که سال‌هاست گریبان گیر مردم شهر اراک شده و همواره به فراموشی سپرده می‌شود بحث آلودگی هوا است و بحران آلودگی هوای شهر اراک یک معضل جدی برای این شهر و مردم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آقاخانی کارشناس محیط زیست در استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛, دیارآفتاب, ,

وی افزود: در این خصوص کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با مصوبه هیئت‌وزیران تشکیل و یک سری وظایف و اختیارات برای آن در نظر گرفته شد که متأسفانه تعدادی از مصوبات این کارگروه بعد از گذشت بیش از یک دهه هنوز اجرایی نشده و این مسئله در طول ایام سال به فراموشی سپرده می‌شود.

,

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه آلودگی هوای شهر اراک در طول سال در ذهن مدیران و مسئولین استان مسئله‌ای فراموش‌شده، گفت: تنها روزهای بحرانی همچون امروز مسئله آلودگی به ذهن مدیران و مسئولین استان می‌آید که باید با آن مقابله کنیم.

,

وی بابیان اینکه امسال شرایط کرونا باعث شده که کارگروه کاهش آلودگی هوا به‌طور منظم برگزار نشود، افزود: در همین راستا تعهدات مختلفی که در خصوص کارخانه ایرالکو، حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز و مواردی از این دست، معطل مانده که البته موارد بسیار مهمی هم می باشد و تأثیر زیادی دارد.

,

آقاخانی بیان کرد: از طرفی طرح جامع کاهش آلودگی برای بیش از یک دهه گذشته است و امروز منابع آلودگی شهر اراک منابع متفاوتی هستند و منابع آلودگی قبلی به الگوی آلودگی ساعتی تبدیل شده و متأسفانه در شهر اراک ما به طور ساعتی یک آلاینده مسئول داریم اینها در طول زمان تولید آلودگی انجام می دهند و به همین خاطر لازم است طرح جامع کاهش آلودگی هوا بازنگری شود و مصوبات بلا اثر و عملکرد ناموفق کارگروه کاهش آلودگی هوا مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

,

وی با اشاره به اهمیت نقش مردم عنوان کرد: مهمترین حلقه مفقوده طرح مطالعه کاهش آلودگی هوا که همان مشارکت مردم است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با این بحران جدی که متأسفانه به بحران جدی هوای شهر اراک تبدیل شده مقابله کنیم.

,

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه متأسفانه بیماران سرطانی هم اکنون به دلیل وضعیت آلودگی هوا وضعیت مناسبی ندارند،افزود: البته بحران کرونا در زمان آلودگی هوا تأثیر به سزا و اثربخشی بیشتری بر روی بیماران دارد و مرگ و میر را بالا می برد که مدیران در این خصوص باید بیشتر توجه کنند و نیاز است ستاد ملی مقابله با کرونا یک اقدام عاجل در این خصوص بیندیشد.

,

وی با اشاره به عدم برگزاری جلسه کمیته اضطرار در طی ۱۳ روز آلودگی متوالی در اراک بیان کرد: متأسفانه هم اکنون۱۳  روز است که در شهر اراک بحران آلودگی هوا وجود دارد و کمیته اضطرار آلودگی هوا هنوز جلسه ای برای مدیریت با این بحران برگزار نکرده است و راهکارها و اقدامات را برای مقابله همچون صنعت و عبور و مرور بررسی می کرده که هنوز خبری از آن نشده است.

,

آقاخانی افزود: تعطیلی برخی از ادارات، تنظیم سیستم گرمایش ادارات، بررسی عملکرد برخی از واحدهای صنعتی، بررسی وضعیت سیستم حمل و نقل، مدیریت سوخت در واحدهای صنعتی و سایر موارد دیگر از جمله مسائلی است که عدم تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا و بحران کرونا آسیب جدی به سلامت مردم وارد می کند.

,

وی با تأکید بر اینکه امروز انتظار داریم از دادستان به عنوان مدعی العموم در این زمینه جدی ورود پیدا کند، گفت: طبق بخشنامه ریاست قوه قضائیه در خصوص عملکرد مدیران این موضوع را آقای دادستان باید مطالبه کنند و حداقل وظایف مدیران دولتی در خصوص آلودگی هوا به درستی اجرا شود و حق مردم استیفا شود.

,

کارشناس محیط زیست با اشاره به تأثیر برگزاری جلسات کمیته اضرار بیان کرد: کمیته اضطرار وظایف و اختیارات مختلفی از جمله تعطیلی واحدهای صنعتی تا واحدهای آلاینده حاشیه شهر و کنترل رفت و آمد دارد و امروز الگوی آلودگی شهر اراک که اکنون با آن مواجه هستیم الگوی آلایندگی صنعتی است چراکه تردد خودروها کم شده و واحدهای صنعتی که در دل شهر اراک مستقر هستند همچون مجموعه ایرالکو، آجرپزی حاشیه شهر و کوره های زباله سوز حاشیه شهری باید اقدام جدی در خصوص اینها صورت گیرد.

,

وی خاطر نشان کرد: نمی توانیم تنها جلسات ستاد مقابله با کرونا را بگذاریم اما به مسئله آلودگی هوا که تأثیر مضاعف بر کرونا دارد بی تفاوت باشیم و این مسئله نیاز به پیگیری جدی دارد و آقای دادستان هم باید در این خصوص ورود پیدا کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه