اخبار داغ

کرونا و کمبود کالاهای اساسی؛

«صف صبحگاهی» برای خرید روغن/ وقتی گفته مسئولین و مردم با هم نمی‌خواند

«صف صبحگاهی» برای خرید روغن/ وقتی گفته مسئولین و مردم با هم نمی‌خواند
این روزها برخی‌ها کرونا را بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها می‌دانند اما کرونا هم در برابر محتکران و دلالان حرفی برای گفتن ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، ۲۵ شهریور بود که ستاد تنظیم بازار به منظور آنچه حمایت از تولیدکنندگان خواند، قیمت برخی روغن‌های خوراکی موجود در بازار را افزایش داد، با این حال گزارش‌های رسیده از بازار عمده فروشان مشهد نشان می‌دهد که نه تنها این افزایش قیمت، بازار را آرام نکرده، بلکه بر التهابات قیمتی این کالا نیز افزوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 روغن خوراکی، یکی از کالا‌های اساسی سبد خانوار‌های ایرانی، در ماه‌های اخیر با کمبود و گرانی مواجه شده است. البته این کمبود‌ها تا دو هفته گذشته، بیشتر در بازار عمده‌فروشان به چشم می‌خورد، اما حالا نشانه‌هایی از آن در بازار خرده‌فروشان نیز دیده می‌شود. 

,

 وقتی روغن خام استحصال شده از دانه‌های روغنی داخلی، فقط حدود ۱۵درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند، یعنی بیش از ۸۵درصد صنعت روغن خوراکی، وابسته به واردات روغن خام یا دانه‌های روغنی است، با این حال طبیعی است که در آشفته‌بازار نرخ ارز و کاهش واردات، این کالا با کمبود و افزایش قیمت مواجه شود. 

,

متاسفانه چند هفته‌ای است شایعاتی مبنی بر کمبود روغن نباتی جامد و مایع در استان کردستان به گوش می‌رسد که مسئولان اداره صمت و ستاد تنظیم بازار آن را منکر شده‌اند در صورتی که رصد بازار و مغازه‌ها چیز دیگر را عیان کرده است.

,

, ,

سه روز رفتن و برگشتن با دست خالی

, سه روز رفتن و برگشتن با دست خالی, سه روز رفتن و برگشتن با دست خالی,

معصومه نادری یکی از شهروندان سنندجی می گوید: هر روز ساعت 6 و نیم صبح از خواب بلند می شوم و به یکی از فروشگاه های محله حاجی آباد سنندج مراجعه می کنم، با این هر روز صبح زود بلند می شوم تا بتوانم روغن خوراکی خود را تهیه کنم اما متاسفانه صف آنقدر طولانی است که برای من باقی نمی ماند و الان سه روز است که هر روز مراچجعه می کنم.

,

وی گفت: در حال حاضر یک حلب روغن جامد همراه با دو روغفن مایع کوچک را به قیمت 66 هزار تومان به مردم عرضه  می کنند.

,

وی افزود: چرا مسئولین خود را به خواب زده اند، هر بار از تلویزیون اعلام  می کنند که کمبودی در بازار وجود ندارد اما هر بار با سختی مواد خوراکی خود را تهیه می کنیم.

,

, ,

«وضعیت اسفناک»، تعبیر یکی از کسبه درباره بازار روغن است

, «وضعیت اسفناک»، تعبیر یکی از کسبه درباره بازار روغن است, «وضعیت اسفناک»، تعبیر یکی از کسبه درباره بازار روغن است,

مظفر اصلانی می گوید: زمینه این کالا در بازار کم شده است و کارخانه ها به ما می گویند دلیل آن، نبود مواد اولیه است. الان بسیاری از شرکت ها روغن را بیشتر از قیمت مصرف کننده به ما که جزو عمده فروشان هستیم، آن هم بدون فاکتور می فروشند. ما هم چاره ای نداریم؛ چون اگر ما نخریم، کاسب دیگری می خرد. روغن جزو کالاهای اساسی به حساب می آید و مگر ممکن است در قفسه نباشد؟

,

, ,

جزییات کمبود روغن در کردستان

, جزییات کمبود روغن در کردستان, جزییات کمبود روغن در کردستان,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با رد کمبود هرگونه کالای اساسی در سطح استان اعلام کرد: در روزهای گذشته ۲۵۰ تن روغن جامد در کردستان توزیع شده است.

,

بختیار خلیقی با رد شایعات کمبود روغن جامد و مایع در استان کردستان اظهار کرد که به دلیل تغییر خط تولید کارخانجات و گرایش بیشتر به تولید روغن مایع به جای روغن جامد، مدت کوتاهی شاهد کاهش عرضه روغن جامد بودیم.

,

وی افزود: در روزهای گذشته ۲۵۰ تن روغن جامد نازگل با توجه به پراکنش جمعیت در سطح استان توزیع شده است.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان تصریح کرد: روغن مایع در سراسر فروشگاه‌های استان به وفور یافت می‌شود و هیچ کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

,

, ,

وی در پایان با اشاره به قطع اختصاص ارز نیمایی به کالاهای اساسی از خرداد ماه سالجاری یادآور شد: با آزاد شدن قیمت کالاهای اساسی و بر اساس ضوابط مربوطه هر تاجری می‌تواند اقدام به واردات کالاهای اساسی کند و هیچ کمبودی درخصوص کالاهای اساسی در کردستان وجود ندارد.

,

 آنچه در این میان مطرح می شود این است که مقصر واقعی کیست؟ مردم یا مسئولین. مردمی که با شایعه نبود یا کمبود چیزی به جای انصراف از خرید، صف های طولانی برای خرید بیش از حد کالا و انبار آن در منازل اقدام می کنند یا برخی از مغازه دارانی که به جای معترض شدن به افزایش بی رویه قیمت ها دست به احتکار زده و وضعیت را بدتر می سازند یا مسئولینی که نظارت صحیحی بر بازار نداشته. که تمام این موارد منجر به بی نظمی در بازار و رعایت نشدن شان شهروندی مردم می شود. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه