اخبار داغ

گلابتون‌دوزی ارثیه آبا و اجدادی بندری‌ها/ هنری که مادران به دختران می‌آموزند

گلابتون‌دوزی ارثیه آبا و اجدادی بندری‌ها/ هنری که مادران به دختران می‌آموزند
زنان و دختران بندری پیش‌رو در گلابتون‌دوزی هستند و این هنر مانند ارثیه‌ای آبا و اجدادی مادران به دختران خود می‌آموزند و این هنر نه تنها کهنه نشده است بلکه نسل جوان نیز به آن علاقمند هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع دستی هنر دست زنان و مردان هنرمند و خوش ذوق هر جامعه به شمار می رود که با مهارت خاصی تار و پود مواد اولیه بی جان آن را در کنار یکدیگر قرار می دهند و کالایی کاربردی تولید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

صنایع دستی به عنوان سفیران فرهنگی منتقل کننده آداب و رسوم و تمدن به شمار می روند و با نگاهی گذرا به صنایع دستی هر استان می توان تا حدودی با فرهنگ آن جامعه آشنا شد.

,

صنایع دستی در مناطق مختلف تاثیر پذیر از اقلیت، آب و هوا، همجواری با کشورهای مختلف بوده و راویان هویت و پیشینه های تاریخی هر منطقه هستند و با زبان هنر فرهنگ غنی جوامع را به نمایش می گذارند.

,

هرمزگان که دارای مردمان با اصالت فرهنگی و متمدن هستند از دیرباز مردم در این منطقه صنایع دستی فاخری را تولید کرده و با گذشت زمان نه تنها این آثار منسوخ و فراموش نشده اند بلکه به روز تر شده است.

,

, ,

رونق گلابتون دوزی در روزهای سخت کرونایی

, رونق گلابتون دوزی در روزهای سخت کرونایی,

گلابتون دوزی که با نام های دیگر نظیر «کم دوزی»، «گلدوزی»، «برودری دوزی» و «کمان دوزی» نیز شهرت دارد در استان های مختلف کشور به خصوص در جنوب رواج دارد و زنان این مرز و بوم با استفاده از نخی به نام گلابتون و ظرافت دست هایشان اثرات چشم گیری را تولید می کنند.

,

گلابتون دوزی نقش و نگار های بی نظیری بوده که بر روی تولیداتی نطیر شلوارهای بندری، سر آستین، پیش سینه، دور یقه، لبه پرده، دیوارکوب، پشتی، کوسن، سجاده، جلد قرآن و تابلو و….با استفاده از ابزارهای ساده ای از جمله قلاب، مداد، کپیه، چهار پایه یا هاون چوبی زده می شود.

,

زنان و دختران بندری پیش رو در گلابتون دوزی هستند و این هنر مانند ارثیه ای آبا و اجدادی مادران به دختران خود می آموزند و این هنر نه تنها کهنه نشده است بلکه نسل جوان نیز به آن علاقمند هستند.

,

در این روزهای سخت کرونایی که در خانه ماندن همواره توصیه می شود زنان خطه خلیج فارس از این فرصت بهره جسته و به فراگیری گلابتون دوزی می پردازند و علاوه بر استفاده شخصی خود به فروش نیز می رسانند.

,

گلابتون دوزی چنان در هرمزگان رونق دارد که سال گذشته از سوی معاونت صنایع دستی کشور، بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی ثبت شد و مانند برگی به افتخارات استان افزوده شد.

,

, ,

گلابتون دوزی بندری با مرور زمان به روز می شود

, گلابتون دوزی بندری با مرور زمان به روز می شود,

لیلا عبادی، هنرمند خوش‌ذوق هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز با بیان اینکه هنر گلابتون دوزی را از مادرش فرا گرفته است، گفت: در خانواده های اصیل بندری دختران از سنین کودکی صنایع دستی را از مادر و خواهر بزرگ ترشان می آموزند.

,

هنرمند هرمزگانی با اشاره به رونق گلابتون دوزی در روزهای سخت کرونایی عنوان کرد: در این روزها مردم در خانه هایشان مانده اند و به فکر زدن لباس های سنتی برای خود شده اند به طوری که در گروه های مختلف خانوادگی می توان در میان اقوام آن را دید.

,

عبادی با اشاره به گرانی قیمت لباس های گلابتون دوزی اظهار کرد: چند ماهی است که وسایل مورد نیاز گلابتون دوزی مانند گلابتون، قلاب، پولک و ملیله و… گران شده است.

,

وی افزود: لباس های محلی که با گلابتون زده می شود یک پیراهن ساده آن از ۵۰۰ هزار تومن شروع می شود زیرا کار دست زمان بر و طاقت فرسا می باشد.

,

هنرمند خوش دوق هرمزگانی تصریح کرد: گلابتون دوزی با مرور زمان به روز می شود و نقش و نگار های جدید وارد بازار می شود که با روش های مختلف مانند پُفی، شلالی، زنجیره و… زده می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه