اخبار داغ

مردمی که به آستانه بحران تنفسی رسیده‌اند؛

اهواز در محاصره کرونا، وراونگی هوا و آلایندگی تاسیسات نفتی/ باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند

اهواز در محاصره کرونا، وراونگی هوا و آلایندگی تاسیسات نفتی/ باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند
آلاینده‌های صنعتی سال هاست پاییز را برای مردم خوزستان تاریک و نفس گیر کرده اند،سال هاست خوزستانی ها به جای انتظار باران، اضطراب بارش باران را دارند زیرا بروز مشکلات تنفسی همزمان با اولین باران های پائیزی آغاز می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، سال‌های متمادی که گرد و غبار از زمین‌های خشک و بی آب خوزستان بلند می شد، مردم این استان در معرض ریزگرد‌ها، دچار بیماری های متعدد ریوی شدند و روز به روز نفس هایشان به شماره می افتاد، اما فقط ریزگردها موجب نفس تنگی نمی شد بلکه آلاینده های صنعتی نیز نفس مردم را تنگ کرده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

پس از بحران ها و اعتراضات بسیار در خوزستان، مسئولان ارشد کشور، از آغاز تلاش های راسخ خود برای مقابله با این بلای خانمان سوز دم زدند و در این مسیر هزینه های هنگفتی شد؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می شد، با آنچه مطلوب مدیران کشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله داشت ولی اوضاع نسبتا کمی بهتر شده بود.

باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند

اما هیچ مسئولی برای آلایندگی های صنعتی حرفی نداشت و کاری نکرد، معضلات تنفسی خوزستان به انبار کاهی تبدیل شده که آدمها در میان آن حکم سوزن را دارند، در این استان اگر از آلودگی ریزگردها رها شده باشید، ریه ها به لطف باران اسیدی ناشی از دود فلرها، پر از مسمومیت می شوند، خلاصه کلام باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند.

بخش اول؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 92

پاییز سال ۹۲ بود که همزمان با اولین بارش های پاییزی روزانه حدود ۳۰۰ نفر بر اثر مشکلات تنفسی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند و در بازه کوتاهی از شروع این اتفاق حدود ۲۴ هزار نفر به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده بودند.

سیدشریف حسینی نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر بهداشت و درمان ضمن انتقاد از عدم حضور وی در اهواز و بررسی مشکلات بوجود آمده آمار مراجعان را ۵۰ هزار نفر برشمرد.

آذرماه سال ۹۲ آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در جریان بازدید از بیماران بستری شده در بیمارستان اهواز به علت تنگی نفس ناشی از باران پائیزی در جمع خبرنگارن اظهار کرد: متاسفانه هنوز علت بروز برای این اتفاق برای مردم خوزستان از سوی هیچ نهادی به صورت دقیق مشخص نشده است. ولی بی شک بین تنگی نفس و آلاینده های موجود در اهواز و بارش باران ارتباطی جدی وجود دارد.

در طی چند ماه جلسات متعددی جهت بررسی بحران نوظهور خوزستان برگزار شد و در اسفند۹۲ اسماعیل ایدنی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی با ارائه گزارشی از بحران تنگی نفس خوزستان اظهار کرد:بیش از ۶۰ درصد مراجعان تقریبا هیچگونه سابقه بیماری تنفسی مزمن و یا سابقه مصرف دارو یا مراجعه آسم یا تنگی نفس نداشتند و ۴۰ درصد دارای آسم یا سایر بیماری ها بودند.

ایدنی افزود: در شب نخست سه هزار نفر به دلیل سرفه و تنگی به مراکز درمانی مراجعه کردند و این مورد تا ساعت پنج صبح فردا ادامه یافت.

سیدشکرخدا موسوی نماینده سابق اهواز در مجلس در ارتباط با تنگی نفس پس از باران های پاییزی گفت: نکته قابل توجه این است که در بررسی تعداد افراد مبتلا به تنگی نفس در مناطق شهری اهواز به این نتیجه می رسیم که افراد ساکن در مناطق نزدیک به واحدهای صنعتی بیشتر با این مشکل مواجه شده اند.

موسوی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با رییس جمهور در همان روزها، افزود:بسیاری از صنایع استان و همچنین صنایع نفتی، یک درصد مربوط به آلاینده های نفتی را به استان نمی دهند و این در حالی است که تنها آلودگی های این صنایع به مردم استان می رسد.

آذر ۹۲ کمیته ویژه بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد. دراین نشست مقتدایی از بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی در استان خوزستان در شورای عالی بحران کشور با حضور رئیس جمهور خبر داد و بیان داشت: امیدواریم در این شوار تصمیماتی جدی برای کاهش آلاینده های موجود در هوای شهر اهواز اتخاذ شود.

وی به سفر رئیس سابق سازمان محیط زیست به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر نامه ای با امضاء مشترک دکتر ابتکار و استاندار خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی استان برای رئیس جمهور ارسال شده و راه حل های برون رفت از مشکلات زیست محیطی نیز در این نامه ذکر شده است.

استاندارسابق خوزستان اظهار داشت: در صوتی که تمامی بندهای این نامه اجرایی و راه های پیشنهاد شده انجام شود دیگر شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و تشدید بیماری در استان خوزستان نخواهیم بود.

با وجود اینکه از نخستین روزهای تنگی نفس مردم در خوزستان رئیس جمهور به طور مستقیم در جریان این امر قرار گرفت اما با گذشت چند ماه از اولین باران پاییزی و مشکل بوجود آمده، خبری از اقدام و نتایج بررسی ها نشد و فقط چند عامل را همچون آلاینده های صنعتی و پوشش گیاهی و … را موثر دانستند.

بخش دوم؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 93

درحالی که مردم خوزستان در انتظار اقدام عملی برای رفع کامل این مشکل بودند، به شماره افتادن نفس مردم فراموش شد و در سال ۹۳ نیز بار دیگر پس از اولین بارش ها مسئولین استانی به تکاپو افتادند.

در پاییز سال ۹۳ نیز بیش از ۱۶هزار نفر در طی چند روز راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی خوزستان شدند. بحث درباره منشاء تنگی نفس، بار دیگر داغ شد، نخستین احتمال درباره منشاء تنگی نفس، بارش ‘باران اسیدی’ بود، گزینه ای که در این دو سال همیشه رد شده است.

بخش سوم؛ بحران نفس تنگی در سال 94

پاییز سال ۹۴ تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافت و در چند روز به بیش از ۱۷ هزارنفر رسید. به طوریکه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها در سال ۹۱ تا ۹۴ به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده اند که ۶۰ درصد آنها در اهواز بوده اند.

در سال ۹۴ دکتر اسماعیل ایدنی رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تشدید عارضه در میان مبتلایان هشدار داد و افزود: اولین بارندگی در سال ۹۲ اگر چه غافلگیر کننده بود و بدون عارضه کنترل شد اما عمق و شدت مشکل در سال ۹۳ بیشتر شد به طوری که در سال ۹۲ کمتر از ۱۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه و ۸۰ نفر در بخش های معمولی بستری شدند که این آمار سال۹۳ حدود ۱۰ برابر شد.

رییس گروه مطالعات تنگی نفس استان خوزستان تصریح کرد: مراجعات سال ۹۴ افراد دچار تنگی نفس شده از ششم آبان ماه امسال با آغاز بارندگی به تعداد زیاد شروع شد و بعد از پنج روز تعداد مراجعات به بیش از ۱۷ هزار مورد رسید اما برای ۶۰ درصد بیماران تشکیل پرونده نشد و رایگان درمان شدند به همین دلیل نمی توانیم بگوییم چند درصد از آنها مربوط به سال های قبل بودند.
وی با اشاره به ابهامات بسیاری که هنوز در زمینه تنگی نفس وجود دارد، اظهار کرد: نتیجه قطعی که به آن رسیدیم یک پروسه آلرژیک است و تردیدی در آن وجود ندارد.

ایدنی تاکید کرد: به طور قطع عامل اصلی این بیماری، ریزگردها نیستند چون در بهمن ۹۳ با وجود توفان شدید گرد و خاک تعداد مراجعات به این اندازه نبود بنابر این چند فاکتور در آن دخیل است که بارندگی آن را تشدید می کند.

انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی "کونوکارپوس" در خوزستان

در سال ۹۴ اخبار رسانه های محلی عراق موید این موضوع بود که همزمان با تنگی نفس خوزستان، چهار هزار و ۸۰۰ نفر در بصره نیز به تنگی نفس دچار شده اند. حادثه ای که شاید سرنخی باشد برای رسیدن به منشاء نفس تنگی خوزستانی ها و حذف هرچه سریعتر این عامل.
سال ۹۴ انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی’کونوکارپوس’ در خوزستان نشانه رفت و ایدنی رئیس دانشگاه سابق علوم پزشکی جندی شاپور فردی بود که فرضیه موثر بودن مواد حساسیت زا را مطرح کرد.

وی درباره فرضیه خود می گفت: در زمان بارندگی با مرطوب و متورم شدن ‘کاسه برگ ها’ و ترکیدن آنها، به طور ناگهانی مقادیر زیادی گرده گیاهی حساسیت زا در هوا منتشر می شود که غلظت آن را چندین برابر می کند.

رییس اسبق کارگروه تنگی نفس، تاکید می کند: تحقیقات ما ثابت کرده که به دنبال بارندگی، سطح مواد محرک و حساسیت زا طوری تغییر و روی مجاری تنفسی اثر می کند که باعث التهاب در آنها می شود در نتیجه باعث می شود راه های تنفسی دچار انسداد و فرد دچار خس خس و تنگی نفس شود که این عارضه همان ‘آسم’ است.

این استاد دانشگاه گفت: به گیاه ‘کونوکارپوس’ مظنون هستم به این دلیل که در یکی دو دهه گذشته اکوسیستم دستکاری شده و ترکیب گیاهی آن بر هم خورده است و درختان بومی همچون نخل، کنار و بیدمجنون از بین رفته و جای آنها را کونوکاروپوس گرفته است که این تغییرات قطعا در طبیعت تاثیر دارد.

ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست وقت نیز که گویی به دنبال عاملی بی زبان جهت هل دادن تمام مشکلات به سمت و سوی او و رهایی از فشارهای وارده بود گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده علمی در این زمینه مشخص شد عامل اصلی تنگی نفس مردم خوزستان گرده افشانی گیاه کونوکارپوس است که با هرس این درختان میزان تنگی نفسهای مردم خوزستان در امسال به نحو چشمگیری کاهش یافت.

اما این ادعای خانم ابتکار و دکتر ایدنی مخالفان جدی داشت که دلایل مطرح شده را کافی نمی دانستند. حسین آخانی گیاه شناس مشهور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه فیس بوک خود نوشته این استدلال که کونوکارپوس عامل تنگی نفس است، استدلال ضعیفی است.

حکایت همچنان باقی است سال 1395 و محرمانه های علوم پزشکی

در این ارتباط دکتر مهرانگیز چهرازی در نشست علمی‌کاربردی بررسی گونه گیاه کنوکارپوس در فضا سبز شهر اهواز که آبان‌ماه ۱۳۹۵ در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آیا گیاهی که در ده‌ها مقاله علمی در دنیا تنها منافع آن یاد شده و تاکنون هیچ‌گونه بیماری عمده‌ای از آن گزارش نشده است، می‌تواند عامل آلودگی باشد؟

در سال ۹۵ به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۴۸ ساعت نخست از آغاز اولین بارش پاییزی در خوزستان، حدود ۲ هزار نفر به علت مشکلات تنفسی به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کرده اند.

ایرج نظری معاون درمان علوم پزشکی نیز با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی مراجعات نسبت به سال گذشته گفت: پارسال در ۴۸ ساعت نخست باران های پاییزی حدود ۱۳ هزار نفر به اورژانس های بیمارستان ها در استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار امسال حدود ۲ هزار نفر در ۴۸ ساعت نخست بارندگی پاییزی بوده است.

اگرچه آمارها از کاهش مراجعه مردم در سال ۹۵ نسبت به سال های قبل خبر می داد، اما برخی شنیده ها در آن روزها حاکی ازاین بود که به دلیل انتخابات در اوایل سال ۹۶ آمار دقیقی از افراد مراجعه کننده ارائه نمی شود. تا جایی اعلام امار گویی به یکی از اسرار درون سازمانی علوم پزشکی تبدیل شده بود.

 65 از بیماران تنفسی سال 95 ساکن اهواز بودند

بر اساس گزارش های منتشر شده در سال 95 از طرف دانشگاه علوم پزشکی از این تعداد، تقریبا ۶۵ درصد بیماران در اهواز و بقیه در دیگر شهرستان ها بوده اند.

دکتر غلامرضا گودرزی دبیر سابق کمیته حادثه تنفسی و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اهواز بار دیگر گرده گیاهان را متهم کرد و توضیح داد: معمولاً‌ وقتی علت صنعتی باشد، می‌تواند افراد خردسال یا بزرگسال را درگیر کند، اما وقتی پیک جمعیت روی افراد میانسال می‌افتد، نشان‌دهنده یک عامل بیولوژیک است که می‌تواند گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها باشد. این گرده‌ها در شرایط مرطوب پیش از باران شاید قابل تنفس نباشند اما با جذب رطوبت و در اثر شوک اسمزی یا الکتریکی ریز و قابل تنفس می‌شوند و این امر موجب می‌شود که عوارضی را در سیستم تنفسی به دنبال داشته باشند.

مقتدایی: ده سال از کاشت کنوکارپوس می گذرد اما بحران نفس تنگی سه سال عمر دارد

درهمان سالهای صدارت دکتر مقتدایی استاندار سابق خوزستان تاثیر گیاهان کنوکارپوس در شیوع بیماری‌های تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی را رد کرد و گفت: این گیاه بیش از ۱۰ سال است در سطح اهواز کاشته شده و بیماری‌های تنفسی در طول سه سال اخیر رخ داده است. اما غلامرضا شریعتی استاندار فعلی خوزستان در جلسه مقابله با ریزگردها نظری برخلاف مقتدایی گیاه کنوکارپوس را عامل بیمارهای تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی عنوان کرد. شریعتی برای پیشگیری ازبروز بیماری‌های تنفسی در پاییز ۹۵ به شهرداری دستور داد که تمامی گیاهان کنوکارپوس در سطح شهر اهواز را هرس کنند.

تناقضات گفتاری مسئولین دولتی و محققان حوزه گیاه شناسی این استدلال را قوت می بخشد که مسئولین دولتی خوزستان به دلیل لاپوشانی مدیریت ناکارامد خود در حوزه محیط زیست و درمانی بیش از اینکه به دنبال شناسایی متهم ردیف اول بحران نوظهور باشند به دنبال پاک کردن صورت مساله بوده و در زمان وقوع تاجای ممکن در برابر اعلام امار واقعی مقاومت می کنند.

روحانی در سفری که نزدیک به انتخابات چهار سال دوم به خوزستان داشت از ابراز همدردی و اشک ریختن برای مردم خوزستان تعریف کرد و گفت اگر می‌خواهیم ۴ سال دیگر پیشرفت بهتری داشته باشیم، اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید به پای صندوق آرا برویم.

قریب به 8 سال از شعار هوانداریم، هواتو داریم می گذرد

مردم به پای صندوق های رای رفتند و اعلام کردند :هوا نداریم هواتو داریم.اکنون نزدیک به چند الی از شعار مردم خوزستان و وعده های دوباره رئیس جمهور می گذرد،روحانی برای بار دوم رای خود را گرفت و همچنان زمان آن نرسیده که در روزهای سخت و پر از مشکل نگاهی به خوزستان بیندازند.

سناریوی تکراری قطع کنوکارپوس و ادامه بحران نفس تنگی 

زمان زیادی تا اولین بارش های پاییزی در خوزستان باقی نمانده و همچنان پس از گذشت قریب به 8سال عامل قطعی برای شناسایی تنگی نفس خوزستانی ها و مراجعه چند هزار نفری مردم به بیمارستان ها شناخته نشده و مسئولین استانی هرسال یک متهم جدید پیدا می کنند و سال بعد رد می کنند. درحالیکه از تاثیر قطعی درخت کنوکارپوس بر تنگی نفس مطمئن نیستند سناریوی قطع درخت را تکرار می کنند و کاهش چند درضدی مراجعه کنندگان را نشانه پیشرفت در کار می دانند اما اشاره ای به آلاینده های صنعتی ندارند.

سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز در سال 99

حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر هفتم آبان سال 99 در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر اهواز در این خصوص گفت : وارونگی و پایداری هوا در اهواز به عنوان یک شهر صنعتی به خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار بالا گزارش می شود و این مسئله موجب می شود نفس مردم را به شماره بیفتد.

وی ادامه داد: طبق استعلام از سازمان محیط زیست سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز، به ویژه در این چند روز اخیر مربوط به سوزاندن نیشکر و سوختن زباله ها در مدفن زباله های سابق و صفیره است که اهالی اطراف برومی تا سپیدار، کوی رمضان و به صورت کلی شرق اهواز را گرفتار کرده و هوا را کاملا دود گرفته است .

حجت الاسلام موسی پور با بیان اینکه تذکرهای مکرر به شهرداری اهواز در این زمینه، همچنان بدون پاسخ مانده است، افزود: زباله ها به صورت علمی دفن نمی شوند و دود سفیدی که خصوصا در صبحگاه اهواز شاهد هستیم ناشی از ترکیب دود زباله و نیشکر است که ریه های مردم را در این روزهای کرونایی آزرده کرده است ، از این رو باید یک برنامه ریزی جهت راه اندازی فوری سلول سه و دفن سفید طبق ضابطه صورت گیرد البته فلرهای نفتی در منطقه دغاغله نیز اهواز را آلوده می کنند، با این وضع 6 ماه هوای به شدت آلوده ای را خواهیم داشت که شایسته این مردم نیست.

تذکر عضو شورای شهر اهواز پس از مرگ سهراب

گزارش عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه درست زمانی که وارونگی هوا،نفس مردم را تنگ کرده بسیار خوب است اما این سوال پیش می آید چرا نمایندگان مردم پس از مرگ سهراب به فکر تذکرات می افتند و کوتاهی خود را با به عنوان ناظر بر کار شهرداری به زمین دیگری می اندازند.

این آلاینده های صنعتی سال هاست پاییز را برای مردم خوزستان تاریک و نفس گیر کرده اند،سال هاست خوزستانی ها به جای انتظار باران، اضطراب بارش باران را دارند زیرا بروز مشکلات تنفسی همزمان با اولین باران های پائیزی آغاز می شود و حال و هوای روزهای مردم خوزستان را بسان این شعر اخوان کرده است:

هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است

من اینجا بس دلم تنگ است./ و هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است./ بیا ره توشه برداریم،/ قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم، / ببینیم آسمان ِ «هرکجا» آیا همین رنگ است؟

دوم مرداماه سال 1395 عبدالحسین طلایی‌زاده رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان و آلاینده‌های نفتی و محیطی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز در این باره گفته است: گرد و خاک و آلودگی بیش از حد معمول در خوزستان به‌طور یقین باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی شده است که باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: این پدیده سلامتی مردم را به خطر انداخته و سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها اعم از بیماری‌های قلبی، تنفسی و بیماری‌های بدخیم شده است.

طلایی‌زاده خاطرنشان کرد: خوزستان با داشتن صنایعی مانند نفت و پتروشیمی دچار آلودگی‌های نفتی و نزدیک‌ شدن این آلودگی‌ها به مناطق شهری شده است. این مسأله باعث افزایش این بیماری‌ها به‌ویژه در جنوب استان شده که در این مناطق به دلیل نقش زیاد آلودگی‌های نفتی، شیوع بیماری‌های خونی که ارتباط مستقیم با این آلودگی‌ها دارند بیشتر است.

گل بود به سبزه نیزآراسته شد

با تمام این تفاسیر حالا شیوع کرونا را به کلکسیون مشکلات خوزستانی‌ها اضافه کنید، کرونایی که نفس گیر است و مبتلایان به این ویروس کشنده، نیازمند اکسیژن هستند،حکایت همچنان باقی است.

درحالیکه روزهای آغازین آبان ماه را پشت سر می گذاریم، در خوزستان خبری از روزهای خنک و زیبای پاییزی نیست و کرونا یا همان ویروس کووید 19بی رحمانه در این استان جولان می دهد.

چهار روز وارونگی هوا در سایه بی رحم شیوع کرونا

اکنون خبر تداوم وارونگی هوای استان از دوشنبه پنجم تا پنج شنبه 8 مهرماه 99توسط مدیر کل هواشناسی خوزستان می دهد، غلظت آلاینده های هوا در بسیاری از شهرهای این استان، مردم را دچار هراس کرده است.

 از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است

احمد زمانپورنماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آلودگی هوای استان خوزستان گفت: در روزهای اخیر میزان آلودگی هوا در سطح استان به شدت افزایش یافته است، از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است و لایه‌ای از گرد و غبار و آلودگی آسمان را در بر گرفته است.

وی منشا آلودگی هوای استان را افزایش غلظت گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی دانست و تصریح کرد: شهرهای اهواز، ماهشهر و بندر امام خمینی و به ویژه شهرهای صنعتی استان از نظر آلودگی وضعیت نامناسبی دارند.

زمانپور افزود: طرح‌هایی برای تعطیلی شهرهای آلوده ارائه شده اما تاکنون اتفاق نیفتاده و مشخص نیست این تعطیلی از چه زمانی آغاز می‌شود. این در حالی است که وضعیت آلودگی استان به مرز هشدار رسیده است و برای مردم به ویژه گروه‌های حساس خطرناک است.

موضوع آلودگی هوا و ارتباط ترسناک آن با شیوع کرونا، موضوعی است که در روز‌های اخیر متخصصان از آن سخن می‌گویند، هرچند موضوع آلودگی هوا در روز‌های سرد سال داستانی تکراری است، اما امسال با سال‌های قبل فرق می‌کند زیرا کرونا نفس‌های بسیاری از ایرانیان را تنگ کرده است و آلودگی هوا این روز‌ها خود قوز بالای قوز شده است و چهره شهر‌ها خاکستری رنگ است.

اگرچه خشکی زمین و گرمای هوا چشم ها را به آسمان دوخته، اما دل ها مملو از ترس است که آیا دوباره چرخ فلک می چرخد و پاییز چندسال اخیر تکرار می شود؟ هرچند تصور تکرار آن روزها دردناک است ولی دور از انتظار نیست.

سکوت قابل تامل  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز 

به نظر می رسد برای مدیران ناکارآمد خوزستان سیاست زدگی و سیاسی بازی مهمتر از سلامت مردم است زیرا با این سوء عملکرد،امسال هم خوزستانی ها باید در انتظار روزهای تلخ پاییزی سال های گذشته باشند.

سکوت قابل تامل فرهاد ابول نژادیان که به تازگی از مقام سرپرستی به ریاست علوم پزشکی اهواز رسیده است در این روزهای آلوده و خاکستری نکته ای قابل تامل است، اگرچه راهکاری جز درپویش در خانه بمانید،در چنته اش ندارد.

مردمانی که بدهکارند

اگرچه با مرور اظهارات مسئولین ارشد استان در سال های گذشته به اینجا می رسیم که دولت روحانی وعده‌های نفتی خود مثل وعده‌های دیگر مانند رفع بیکاری، مهیاکردن آب شرب سالم، حل مشکل ریزگردها و غیره را فراموش کرده و مردم خوزستان را با مشکلاتشان تنها گذاشته است اماآیاوقت آن نرسیده غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برای آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ها که موجب وارونگی هواشده اند،اقدامی بیش از هرس کردن گیاه کنوکارپوس، برای رفع این بحران نماید یا مردم خوزستان همچنان بدهکار این مسئله هستند که دولت ناکارآمد،زمام کار این استان را به مسئولی ناکارآمد سپرد ه و بر مسند نشانده است .

بهتر نیست در شهر قدمی بردارید و سر خود را بالا بگیرید تا آسمان خاکستری را خوب ببینید و کاری عملی و اساسی برای رفع معضل آلودگی ها نمایید تا مردم شهر در محاصره کرونا و وارونگی هوا قرار نگیرد.

 

پایان پیام/

,

پس از بحران ها و اعتراضات بسیار در خوزستان، مسئولان ارشد کشور، از آغاز تلاش های راسخ خود برای مقابله با این بلای خانمان سوز دم زدند و در این مسیر هزینه های هنگفتی شد؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می شد، با آنچه مطلوب مدیران کشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله داشت ولی اوضاع نسبتا کمی بهتر شده بود.

باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند

اما هیچ مسئولی برای آلایندگی های صنعتی حرفی نداشت و کاری نکرد، معضلات تنفسی خوزستان به انبار کاهی تبدیل شده که آدمها در میان آن حکم سوزن را دارند، در این استان اگر از آلودگی ریزگردها رها شده باشید، ریه ها به لطف باران اسیدی ناشی از دود فلرها، پر از مسمومیت می شوند، خلاصه کلام باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند.

بخش اول؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 92

پاییز سال ۹۲ بود که همزمان با اولین بارش های پاییزی روزانه حدود ۳۰۰ نفر بر اثر مشکلات تنفسی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند و در بازه کوتاهی از شروع این اتفاق حدود ۲۴ هزار نفر به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده بودند.

سیدشریف حسینی نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر بهداشت و درمان ضمن انتقاد از عدم حضور وی در اهواز و بررسی مشکلات بوجود آمده آمار مراجعان را ۵۰ هزار نفر برشمرد.

آذرماه سال ۹۲ آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در جریان بازدید از بیماران بستری شده در بیمارستان اهواز به علت تنگی نفس ناشی از باران پائیزی در جمع خبرنگارن اظهار کرد: متاسفانه هنوز علت بروز برای این اتفاق برای مردم خوزستان از سوی هیچ نهادی به صورت دقیق مشخص نشده است. ولی بی شک بین تنگی نفس و آلاینده های موجود در اهواز و بارش باران ارتباطی جدی وجود دارد.

در طی چند ماه جلسات متعددی جهت بررسی بحران نوظهور خوزستان برگزار شد و در اسفند۹۲ اسماعیل ایدنی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی با ارائه گزارشی از بحران تنگی نفس خوزستان اظهار کرد:بیش از ۶۰ درصد مراجعان تقریبا هیچگونه سابقه بیماری تنفسی مزمن و یا سابقه مصرف دارو یا مراجعه آسم یا تنگی نفس نداشتند و ۴۰ درصد دارای آسم یا سایر بیماری ها بودند.

ایدنی افزود: در شب نخست سه هزار نفر به دلیل سرفه و تنگی به مراکز درمانی مراجعه کردند و این مورد تا ساعت پنج صبح فردا ادامه یافت.

سیدشکرخدا موسوی نماینده سابق اهواز در مجلس در ارتباط با تنگی نفس پس از باران های پاییزی گفت: نکته قابل توجه این است که در بررسی تعداد افراد مبتلا به تنگی نفس در مناطق شهری اهواز به این نتیجه می رسیم که افراد ساکن در مناطق نزدیک به واحدهای صنعتی بیشتر با این مشکل مواجه شده اند.

موسوی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با رییس جمهور در همان روزها، افزود:بسیاری از صنایع استان و همچنین صنایع نفتی، یک درصد مربوط به آلاینده های نفتی را به استان نمی دهند و این در حالی است که تنها آلودگی های این صنایع به مردم استان می رسد.

آذر ۹۲ کمیته ویژه بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد. دراین نشست مقتدایی از بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی در استان خوزستان در شورای عالی بحران کشور با حضور رئیس جمهور خبر داد و بیان داشت: امیدواریم در این شوار تصمیماتی جدی برای کاهش آلاینده های موجود در هوای شهر اهواز اتخاذ شود.

وی به سفر رئیس سابق سازمان محیط زیست به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر نامه ای با امضاء مشترک دکتر ابتکار و استاندار خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی استان برای رئیس جمهور ارسال شده و راه حل های برون رفت از مشکلات زیست محیطی نیز در این نامه ذکر شده است.

استاندارسابق خوزستان اظهار داشت: در صوتی که تمامی بندهای این نامه اجرایی و راه های پیشنهاد شده انجام شود دیگر شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و تشدید بیماری در استان خوزستان نخواهیم بود.

با وجود اینکه از نخستین روزهای تنگی نفس مردم در خوزستان رئیس جمهور به طور مستقیم در جریان این امر قرار گرفت اما با گذشت چند ماه از اولین باران پاییزی و مشکل بوجود آمده، خبری از اقدام و نتایج بررسی ها نشد و فقط چند عامل را همچون آلاینده های صنعتی و پوشش گیاهی و … را موثر دانستند.

بخش دوم؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 93

درحالی که مردم خوزستان در انتظار اقدام عملی برای رفع کامل این مشکل بودند، به شماره افتادن نفس مردم فراموش شد و در سال ۹۳ نیز بار دیگر پس از اولین بارش ها مسئولین استانی به تکاپو افتادند.

در پاییز سال ۹۳ نیز بیش از ۱۶هزار نفر در طی چند روز راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی خوزستان شدند. بحث درباره منشاء تنگی نفس، بار دیگر داغ شد، نخستین احتمال درباره منشاء تنگی نفس، بارش ‘باران اسیدی’ بود، گزینه ای که در این دو سال همیشه رد شده است.

بخش سوم؛ بحران نفس تنگی در سال 94

پاییز سال ۹۴ تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافت و در چند روز به بیش از ۱۷ هزارنفر رسید. به طوریکه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها در سال ۹۱ تا ۹۴ به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده اند که ۶۰ درصد آنها در اهواز بوده اند.

در سال ۹۴ دکتر اسماعیل ایدنی رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تشدید عارضه در میان مبتلایان هشدار داد و افزود: اولین بارندگی در سال ۹۲ اگر چه غافلگیر کننده بود و بدون عارضه کنترل شد اما عمق و شدت مشکل در سال ۹۳ بیشتر شد به طوری که در سال ۹۲ کمتر از ۱۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه و ۸۰ نفر در بخش های معمولی بستری شدند که این آمار سال۹۳ حدود ۱۰ برابر شد.

رییس گروه مطالعات تنگی نفس استان خوزستان تصریح کرد: مراجعات سال ۹۴ افراد دچار تنگی نفس شده از ششم آبان ماه امسال با آغاز بارندگی به تعداد زیاد شروع شد و بعد از پنج روز تعداد مراجعات به بیش از ۱۷ هزار مورد رسید اما برای ۶۰ درصد بیماران تشکیل پرونده نشد و رایگان درمان شدند به همین دلیل نمی توانیم بگوییم چند درصد از آنها مربوط به سال های قبل بودند.
وی با اشاره به ابهامات بسیاری که هنوز در زمینه تنگی نفس وجود دارد، اظهار کرد: نتیجه قطعی که به آن رسیدیم یک پروسه آلرژیک است و تردیدی در آن وجود ندارد.

ایدنی تاکید کرد: به طور قطع عامل اصلی این بیماری، ریزگردها نیستند چون در بهمن ۹۳ با وجود توفان شدید گرد و خاک تعداد مراجعات به این اندازه نبود بنابر این چند فاکتور در آن دخیل است که بارندگی آن را تشدید می کند.

انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی "کونوکارپوس" در خوزستان

در سال ۹۴ اخبار رسانه های محلی عراق موید این موضوع بود که همزمان با تنگی نفس خوزستان، چهار هزار و ۸۰۰ نفر در بصره نیز به تنگی نفس دچار شده اند. حادثه ای که شاید سرنخی باشد برای رسیدن به منشاء نفس تنگی خوزستانی ها و حذف هرچه سریعتر این عامل.
سال ۹۴ انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی’کونوکارپوس’ در خوزستان نشانه رفت و ایدنی رئیس دانشگاه سابق علوم پزشکی جندی شاپور فردی بود که فرضیه موثر بودن مواد حساسیت زا را مطرح کرد.

وی درباره فرضیه خود می گفت: در زمان بارندگی با مرطوب و متورم شدن ‘کاسه برگ ها’ و ترکیدن آنها، به طور ناگهانی مقادیر زیادی گرده گیاهی حساسیت زا در هوا منتشر می شود که غلظت آن را چندین برابر می کند.

رییس اسبق کارگروه تنگی نفس، تاکید می کند: تحقیقات ما ثابت کرده که به دنبال بارندگی، سطح مواد محرک و حساسیت زا طوری تغییر و روی مجاری تنفسی اثر می کند که باعث التهاب در آنها می شود در نتیجه باعث می شود راه های تنفسی دچار انسداد و فرد دچار خس خس و تنگی نفس شود که این عارضه همان ‘آسم’ است.

این استاد دانشگاه گفت: به گیاه ‘کونوکارپوس’ مظنون هستم به این دلیل که در یکی دو دهه گذشته اکوسیستم دستکاری شده و ترکیب گیاهی آن بر هم خورده است و درختان بومی همچون نخل، کنار و بیدمجنون از بین رفته و جای آنها را کونوکاروپوس گرفته است که این تغییرات قطعا در طبیعت تاثیر دارد.

ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست وقت نیز که گویی به دنبال عاملی بی زبان جهت هل دادن تمام مشکلات به سمت و سوی او و رهایی از فشارهای وارده بود گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده علمی در این زمینه مشخص شد عامل اصلی تنگی نفس مردم خوزستان گرده افشانی گیاه کونوکارپوس است که با هرس این درختان میزان تنگی نفسهای مردم خوزستان در امسال به نحو چشمگیری کاهش یافت.

اما این ادعای خانم ابتکار و دکتر ایدنی مخالفان جدی داشت که دلایل مطرح شده را کافی نمی دانستند. حسین آخانی گیاه شناس مشهور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه فیس بوک خود نوشته این استدلال که کونوکارپوس عامل تنگی نفس است، استدلال ضعیفی است.

حکایت همچنان باقی است سال 1395 و محرمانه های علوم پزشکی

در این ارتباط دکتر مهرانگیز چهرازی در نشست علمی‌کاربردی بررسی گونه گیاه کنوکارپوس در فضا سبز شهر اهواز که آبان‌ماه ۱۳۹۵ در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آیا گیاهی که در ده‌ها مقاله علمی در دنیا تنها منافع آن یاد شده و تاکنون هیچ‌گونه بیماری عمده‌ای از آن گزارش نشده است، می‌تواند عامل آلودگی باشد؟

در سال ۹۵ به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۴۸ ساعت نخست از آغاز اولین بارش پاییزی در خوزستان، حدود ۲ هزار نفر به علت مشکلات تنفسی به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کرده اند.

ایرج نظری معاون درمان علوم پزشکی نیز با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی مراجعات نسبت به سال گذشته گفت: پارسال در ۴۸ ساعت نخست باران های پاییزی حدود ۱۳ هزار نفر به اورژانس های بیمارستان ها در استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار امسال حدود ۲ هزار نفر در ۴۸ ساعت نخست بارندگی پاییزی بوده است.

اگرچه آمارها از کاهش مراجعه مردم در سال ۹۵ نسبت به سال های قبل خبر می داد، اما برخی شنیده ها در آن روزها حاکی ازاین بود که به دلیل انتخابات در اوایل سال ۹۶ آمار دقیقی از افراد مراجعه کننده ارائه نمی شود. تا جایی اعلام امار گویی به یکی از اسرار درون سازمانی علوم پزشکی تبدیل شده بود.

 65 از بیماران تنفسی سال 95 ساکن اهواز بودند

بر اساس گزارش های منتشر شده در سال 95 از طرف دانشگاه علوم پزشکی از این تعداد، تقریبا ۶۵ درصد بیماران در اهواز و بقیه در دیگر شهرستان ها بوده اند.

دکتر غلامرضا گودرزی دبیر سابق کمیته حادثه تنفسی و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اهواز بار دیگر گرده گیاهان را متهم کرد و توضیح داد: معمولاً‌ وقتی علت صنعتی باشد، می‌تواند افراد خردسال یا بزرگسال را درگیر کند، اما وقتی پیک جمعیت روی افراد میانسال می‌افتد، نشان‌دهنده یک عامل بیولوژیک است که می‌تواند گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها باشد. این گرده‌ها در شرایط مرطوب پیش از باران شاید قابل تنفس نباشند اما با جذب رطوبت و در اثر شوک اسمزی یا الکتریکی ریز و قابل تنفس می‌شوند و این امر موجب می‌شود که عوارضی را در سیستم تنفسی به دنبال داشته باشند.

مقتدایی: ده سال از کاشت کنوکارپوس می گذرد اما بحران نفس تنگی سه سال عمر دارد

درهمان سالهای صدارت دکتر مقتدایی استاندار سابق خوزستان تاثیر گیاهان کنوکارپوس در شیوع بیماری‌های تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی را رد کرد و گفت: این گیاه بیش از ۱۰ سال است در سطح اهواز کاشته شده و بیماری‌های تنفسی در طول سه سال اخیر رخ داده است. اما غلامرضا شریعتی استاندار فعلی خوزستان در جلسه مقابله با ریزگردها نظری برخلاف مقتدایی گیاه کنوکارپوس را عامل بیمارهای تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی عنوان کرد. شریعتی برای پیشگیری ازبروز بیماری‌های تنفسی در پاییز ۹۵ به شهرداری دستور داد که تمامی گیاهان کنوکارپوس در سطح شهر اهواز را هرس کنند.

تناقضات گفتاری مسئولین دولتی و محققان حوزه گیاه شناسی این استدلال را قوت می بخشد که مسئولین دولتی خوزستان به دلیل لاپوشانی مدیریت ناکارامد خود در حوزه محیط زیست و درمانی بیش از اینکه به دنبال شناسایی متهم ردیف اول بحران نوظهور باشند به دنبال پاک کردن صورت مساله بوده و در زمان وقوع تاجای ممکن در برابر اعلام امار واقعی مقاومت می کنند.

روحانی در سفری که نزدیک به انتخابات چهار سال دوم به خوزستان داشت از ابراز همدردی و اشک ریختن برای مردم خوزستان تعریف کرد و گفت اگر می‌خواهیم ۴ سال دیگر پیشرفت بهتری داشته باشیم، اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید به پای صندوق آرا برویم.

قریب به 8 سال از شعار هوانداریم، هواتو داریم می گذرد

مردم به پای صندوق های رای رفتند و اعلام کردند :هوا نداریم هواتو داریم.اکنون نزدیک به چند الی از شعار مردم خوزستان و وعده های دوباره رئیس جمهور می گذرد،روحانی برای بار دوم رای خود را گرفت و همچنان زمان آن نرسیده که در روزهای سخت و پر از مشکل نگاهی به خوزستان بیندازند.

سناریوی تکراری قطع کنوکارپوس و ادامه بحران نفس تنگی 

زمان زیادی تا اولین بارش های پاییزی در خوزستان باقی نمانده و همچنان پس از گذشت قریب به 8سال عامل قطعی برای شناسایی تنگی نفس خوزستانی ها و مراجعه چند هزار نفری مردم به بیمارستان ها شناخته نشده و مسئولین استانی هرسال یک متهم جدید پیدا می کنند و سال بعد رد می کنند. درحالیکه از تاثیر قطعی درخت کنوکارپوس بر تنگی نفس مطمئن نیستند سناریوی قطع درخت را تکرار می کنند و کاهش چند درضدی مراجعه کنندگان را نشانه پیشرفت در کار می دانند اما اشاره ای به آلاینده های صنعتی ندارند.

سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز در سال 99

حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر هفتم آبان سال 99 در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر اهواز در این خصوص گفت : وارونگی و پایداری هوا در اهواز به عنوان یک شهر صنعتی به خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار بالا گزارش می شود و این مسئله موجب می شود نفس مردم را به شماره بیفتد.

وی ادامه داد: طبق استعلام از سازمان محیط زیست سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز، به ویژه در این چند روز اخیر مربوط به سوزاندن نیشکر و سوختن زباله ها در مدفن زباله های سابق و صفیره است که اهالی اطراف برومی تا سپیدار، کوی رمضان و به صورت کلی شرق اهواز را گرفتار کرده و هوا را کاملا دود گرفته است .

حجت الاسلام موسی پور با بیان اینکه تذکرهای مکرر به شهرداری اهواز در این زمینه، همچنان بدون پاسخ مانده است، افزود: زباله ها به صورت علمی دفن نمی شوند و دود سفیدی که خصوصا در صبحگاه اهواز شاهد هستیم ناشی از ترکیب دود زباله و نیشکر است که ریه های مردم را در این روزهای کرونایی آزرده کرده است ، از این رو باید یک برنامه ریزی جهت راه اندازی فوری سلول سه و دفن سفید طبق ضابطه صورت گیرد البته فلرهای نفتی در منطقه دغاغله نیز اهواز را آلوده می کنند، با این وضع 6 ماه هوای به شدت آلوده ای را خواهیم داشت که شایسته این مردم نیست.

تذکر عضو شورای شهر اهواز پس از مرگ سهراب

گزارش عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه درست زمانی که وارونگی هوا،نفس مردم را تنگ کرده بسیار خوب است اما این سوال پیش می آید چرا نمایندگان مردم پس از مرگ سهراب به فکر تذکرات می افتند و کوتاهی خود را با به عنوان ناظر بر کار شهرداری به زمین دیگری می اندازند.

این آلاینده های صنعتی سال هاست پاییز را برای مردم خوزستان تاریک و نفس گیر کرده اند،سال هاست خوزستانی ها به جای انتظار باران، اضطراب بارش باران را دارند زیرا بروز مشکلات تنفسی همزمان با اولین باران های پائیزی آغاز می شود و حال و هوای روزهای مردم خوزستان را بسان این شعر اخوان کرده است:

هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است

من اینجا بس دلم تنگ است./ و هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است./ بیا ره توشه برداریم،/ قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم، / ببینیم آسمان ِ «هرکجا» آیا همین رنگ است؟

دوم مرداماه سال 1395 عبدالحسین طلایی‌زاده رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان و آلاینده‌های نفتی و محیطی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز در این باره گفته است: گرد و خاک و آلودگی بیش از حد معمول در خوزستان به‌طور یقین باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی شده است که باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: این پدیده سلامتی مردم را به خطر انداخته و سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها اعم از بیماری‌های قلبی، تنفسی و بیماری‌های بدخیم شده است.

طلایی‌زاده خاطرنشان کرد: خوزستان با داشتن صنایعی مانند نفت و پتروشیمی دچار آلودگی‌های نفتی و نزدیک‌ شدن این آلودگی‌ها به مناطق شهری شده است. این مسأله باعث افزایش این بیماری‌ها به‌ویژه در جنوب استان شده که در این مناطق به دلیل نقش زیاد آلودگی‌های نفتی، شیوع بیماری‌های خونی که ارتباط مستقیم با این آلودگی‌ها دارند بیشتر است.

گل بود به سبزه نیزآراسته شد

با تمام این تفاسیر حالا شیوع کرونا را به کلکسیون مشکلات خوزستانی‌ها اضافه کنید، کرونایی که نفس گیر است و مبتلایان به این ویروس کشنده، نیازمند اکسیژن هستند،حکایت همچنان باقی است.

درحالیکه روزهای آغازین آبان ماه را پشت سر می گذاریم، در خوزستان خبری از روزهای خنک و زیبای پاییزی نیست و کرونا یا همان ویروس کووید 19بی رحمانه در این استان جولان می دهد.

چهار روز وارونگی هوا در سایه بی رحم شیوع کرونا

اکنون خبر تداوم وارونگی هوای استان از دوشنبه پنجم تا پنج شنبه 8 مهرماه 99توسط مدیر کل هواشناسی خوزستان می دهد، غلظت آلاینده های هوا در بسیاری از شهرهای این استان، مردم را دچار هراس کرده است.

 از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است

احمد زمانپورنماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آلودگی هوای استان خوزستان گفت: در روزهای اخیر میزان آلودگی هوا در سطح استان به شدت افزایش یافته است، از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است و لایه‌ای از گرد و غبار و آلودگی آسمان را در بر گرفته است.

وی منشا آلودگی هوای استان را افزایش غلظت گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی دانست و تصریح کرد: شهرهای اهواز، ماهشهر و بندر امام خمینی و به ویژه شهرهای صنعتی استان از نظر آلودگی وضعیت نامناسبی دارند.

زمانپور افزود: طرح‌هایی برای تعطیلی شهرهای آلوده ارائه شده اما تاکنون اتفاق نیفتاده و مشخص نیست این تعطیلی از چه زمانی آغاز می‌شود. این در حالی است که وضعیت آلودگی استان به مرز هشدار رسیده است و برای مردم به ویژه گروه‌های حساس خطرناک است.

موضوع آلودگی هوا و ارتباط ترسناک آن با شیوع کرونا، موضوعی است که در روز‌های اخیر متخصصان از آن سخن می‌گویند، هرچند موضوع آلودگی هوا در روز‌های سرد سال داستانی تکراری است، اما امسال با سال‌های قبل فرق می‌کند زیرا کرونا نفس‌های بسیاری از ایرانیان را تنگ کرده است و آلودگی هوا این روز‌ها خود قوز بالای قوز شده است و چهره شهر‌ها خاکستری رنگ است.

اگرچه خشکی زمین و گرمای هوا چشم ها را به آسمان دوخته، اما دل ها مملو از ترس است که آیا دوباره چرخ فلک می چرخد و پاییز چندسال اخیر تکرار می شود؟ هرچند تصور تکرار آن روزها دردناک است ولی دور از انتظار نیست.

سکوت قابل تامل  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز 

به نظر می رسد برای مدیران ناکارآمد خوزستان سیاست زدگی و سیاسی بازی مهمتر از سلامت مردم است زیرا با این سوء عملکرد،امسال هم خوزستانی ها باید در انتظار روزهای تلخ پاییزی سال های گذشته باشند.

سکوت قابل تامل فرهاد ابول نژادیان که به تازگی از مقام سرپرستی به ریاست علوم پزشکی اهواز رسیده است در این روزهای آلوده و خاکستری نکته ای قابل تامل است، اگرچه راهکاری جز درپویش در خانه بمانید،در چنته اش ندارد.

مردمانی که بدهکارند

اگرچه با مرور اظهارات مسئولین ارشد استان در سال های گذشته به اینجا می رسیم که دولت روحانی وعده‌های نفتی خود مثل وعده‌های دیگر مانند رفع بیکاری، مهیاکردن آب شرب سالم، حل مشکل ریزگردها و غیره را فراموش کرده و مردم خوزستان را با مشکلاتشان تنها گذاشته است اماآیاوقت آن نرسیده غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برای آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ها که موجب وارونگی هواشده اند،اقدامی بیش از هرس کردن گیاه کنوکارپوس، برای رفع این بحران نماید یا مردم خوزستان همچنان بدهکار این مسئله هستند که دولت ناکارآمد،زمام کار این استان را به مسئولی ناکارآمد سپرد ه و بر مسند نشانده است .

بهتر نیست در شهر قدمی بردارید و سر خود را بالا بگیرید تا آسمان خاکستری را خوب ببینید و کاری عملی و اساسی برای رفع معضل آلودگی ها نمایید تا مردم شهر در محاصره کرونا و وارونگی هوا قرار نگیرد.

 

پایان پیام/

,

پس از بحران ها و اعتراضات بسیار در خوزستان، مسئولان ارشد کشور، از آغاز تلاش های راسخ خود برای مقابله با این بلای خانمان سوز دم زدند و در این مسیر هزینه های هنگفتی شد؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می شد، با آنچه مطلوب مدیران کشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله داشت ولی اوضاع نسبتا کمی بهتر شده بود.

باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند

اما هیچ مسئولی برای آلایندگی های صنعتی حرفی نداشت و کاری نکرد، معضلات تنفسی خوزستان به انبار کاهی تبدیل شده که آدمها در میان آن حکم سوزن را دارند، در این استان اگر از آلودگی ریزگردها رها شده باشید، ریه ها به لطف باران اسیدی ناشی از دود فلرها، پر از مسمومیت می شوند، خلاصه کلام باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند.

بخش اول؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 92

پاییز سال ۹۲ بود که همزمان با اولین بارش های پاییزی روزانه حدود ۳۰۰ نفر بر اثر مشکلات تنفسی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند و در بازه کوتاهی از شروع این اتفاق حدود ۲۴ هزار نفر به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده بودند.

سیدشریف حسینی نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر بهداشت و درمان ضمن انتقاد از عدم حضور وی در اهواز و بررسی مشکلات بوجود آمده آمار مراجعان را ۵۰ هزار نفر برشمرد.

آذرماه سال ۹۲ آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در جریان بازدید از بیماران بستری شده در بیمارستان اهواز به علت تنگی نفس ناشی از باران پائیزی در جمع خبرنگارن اظهار کرد: متاسفانه هنوز علت بروز برای این اتفاق برای مردم خوزستان از سوی هیچ نهادی به صورت دقیق مشخص نشده است. ولی بی شک بین تنگی نفس و آلاینده های موجود در اهواز و بارش باران ارتباطی جدی وجود دارد.

در طی چند ماه جلسات متعددی جهت بررسی بحران نوظهور خوزستان برگزار شد و در اسفند۹۲ اسماعیل ایدنی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی با ارائه گزارشی از بحران تنگی نفس خوزستان اظهار کرد:بیش از ۶۰ درصد مراجعان تقریبا هیچگونه سابقه بیماری تنفسی مزمن و یا سابقه مصرف دارو یا مراجعه آسم یا تنگی نفس نداشتند و ۴۰ درصد دارای آسم یا سایر بیماری ها بودند.

ایدنی افزود: در شب نخست سه هزار نفر به دلیل سرفه و تنگی به مراکز درمانی مراجعه کردند و این مورد تا ساعت پنج صبح فردا ادامه یافت.

سیدشکرخدا موسوی نماینده سابق اهواز در مجلس در ارتباط با تنگی نفس پس از باران های پاییزی گفت: نکته قابل توجه این است که در بررسی تعداد افراد مبتلا به تنگی نفس در مناطق شهری اهواز به این نتیجه می رسیم که افراد ساکن در مناطق نزدیک به واحدهای صنعتی بیشتر با این مشکل مواجه شده اند.

موسوی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با رییس جمهور در همان روزها، افزود:بسیاری از صنایع استان و همچنین صنایع نفتی، یک درصد مربوط به آلاینده های نفتی را به استان نمی دهند و این در حالی است که تنها آلودگی های این صنایع به مردم استان می رسد.

آذر ۹۲ کمیته ویژه بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد. دراین نشست مقتدایی از بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی در استان خوزستان در شورای عالی بحران کشور با حضور رئیس جمهور خبر داد و بیان داشت: امیدواریم در این شوار تصمیماتی جدی برای کاهش آلاینده های موجود در هوای شهر اهواز اتخاذ شود.

وی به سفر رئیس سابق سازمان محیط زیست به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر نامه ای با امضاء مشترک دکتر ابتکار و استاندار خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی استان برای رئیس جمهور ارسال شده و راه حل های برون رفت از مشکلات زیست محیطی نیز در این نامه ذکر شده است.

استاندارسابق خوزستان اظهار داشت: در صوتی که تمامی بندهای این نامه اجرایی و راه های پیشنهاد شده انجام شود دیگر شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و تشدید بیماری در استان خوزستان نخواهیم بود.

با وجود اینکه از نخستین روزهای تنگی نفس مردم در خوزستان رئیس جمهور به طور مستقیم در جریان این امر قرار گرفت اما با گذشت چند ماه از اولین باران پاییزی و مشکل بوجود آمده، خبری از اقدام و نتایج بررسی ها نشد و فقط چند عامل را همچون آلاینده های صنعتی و پوشش گیاهی و … را موثر دانستند.

بخش دوم؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 93

درحالی که مردم خوزستان در انتظار اقدام عملی برای رفع کامل این مشکل بودند، به شماره افتادن نفس مردم فراموش شد و در سال ۹۳ نیز بار دیگر پس از اولین بارش ها مسئولین استانی به تکاپو افتادند.

در پاییز سال ۹۳ نیز بیش از ۱۶هزار نفر در طی چند روز راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی خوزستان شدند. بحث درباره منشاء تنگی نفس، بار دیگر داغ شد، نخستین احتمال درباره منشاء تنگی نفس، بارش ‘باران اسیدی’ بود، گزینه ای که در این دو سال همیشه رد شده است.

بخش سوم؛ بحران نفس تنگی در سال 94

پاییز سال ۹۴ تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافت و در چند روز به بیش از ۱۷ هزارنفر رسید. به طوریکه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها در سال ۹۱ تا ۹۴ به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده اند که ۶۰ درصد آنها در اهواز بوده اند.

در سال ۹۴ دکتر اسماعیل ایدنی رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تشدید عارضه در میان مبتلایان هشدار داد و افزود: اولین بارندگی در سال ۹۲ اگر چه غافلگیر کننده بود و بدون عارضه کنترل شد اما عمق و شدت مشکل در سال ۹۳ بیشتر شد به طوری که در سال ۹۲ کمتر از ۱۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه و ۸۰ نفر در بخش های معمولی بستری شدند که این آمار سال۹۳ حدود ۱۰ برابر شد.

رییس گروه مطالعات تنگی نفس استان خوزستان تصریح کرد: مراجعات سال ۹۴ افراد دچار تنگی نفس شده از ششم آبان ماه امسال با آغاز بارندگی به تعداد زیاد شروع شد و بعد از پنج روز تعداد مراجعات به بیش از ۱۷ هزار مورد رسید اما برای ۶۰ درصد بیماران تشکیل پرونده نشد و رایگان درمان شدند به همین دلیل نمی توانیم بگوییم چند درصد از آنها مربوط به سال های قبل بودند.
وی با اشاره به ابهامات بسیاری که هنوز در زمینه تنگی نفس وجود دارد، اظهار کرد: نتیجه قطعی که به آن رسیدیم یک پروسه آلرژیک است و تردیدی در آن وجود ندارد.

ایدنی تاکید کرد: به طور قطع عامل اصلی این بیماری، ریزگردها نیستند چون در بهمن ۹۳ با وجود توفان شدید گرد و خاک تعداد مراجعات به این اندازه نبود بنابر این چند فاکتور در آن دخیل است که بارندگی آن را تشدید می کند.

انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی "کونوکارپوس" در خوزستان

در سال ۹۴ اخبار رسانه های محلی عراق موید این موضوع بود که همزمان با تنگی نفس خوزستان، چهار هزار و ۸۰۰ نفر در بصره نیز به تنگی نفس دچار شده اند. حادثه ای که شاید سرنخی باشد برای رسیدن به منشاء نفس تنگی خوزستانی ها و حذف هرچه سریعتر این عامل.
سال ۹۴ انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی’کونوکارپوس’ در خوزستان نشانه رفت و ایدنی رئیس دانشگاه سابق علوم پزشکی جندی شاپور فردی بود که فرضیه موثر بودن مواد حساسیت زا را مطرح کرد.

وی درباره فرضیه خود می گفت: در زمان بارندگی با مرطوب و متورم شدن ‘کاسه برگ ها’ و ترکیدن آنها، به طور ناگهانی مقادیر زیادی گرده گیاهی حساسیت زا در هوا منتشر می شود که غلظت آن را چندین برابر می کند.

رییس اسبق کارگروه تنگی نفس، تاکید می کند: تحقیقات ما ثابت کرده که به دنبال بارندگی، سطح مواد محرک و حساسیت زا طوری تغییر و روی مجاری تنفسی اثر می کند که باعث التهاب در آنها می شود در نتیجه باعث می شود راه های تنفسی دچار انسداد و فرد دچار خس خس و تنگی نفس شود که این عارضه همان ‘آسم’ است.

این استاد دانشگاه گفت: به گیاه ‘کونوکارپوس’ مظنون هستم به این دلیل که در یکی دو دهه گذشته اکوسیستم دستکاری شده و ترکیب گیاهی آن بر هم خورده است و درختان بومی همچون نخل، کنار و بیدمجنون از بین رفته و جای آنها را کونوکاروپوس گرفته است که این تغییرات قطعا در طبیعت تاثیر دارد.

ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست وقت نیز که گویی به دنبال عاملی بی زبان جهت هل دادن تمام مشکلات به سمت و سوی او و رهایی از فشارهای وارده بود گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده علمی در این زمینه مشخص شد عامل اصلی تنگی نفس مردم خوزستان گرده افشانی گیاه کونوکارپوس است که با هرس این درختان میزان تنگی نفسهای مردم خوزستان در امسال به نحو چشمگیری کاهش یافت.

اما این ادعای خانم ابتکار و دکتر ایدنی مخالفان جدی داشت که دلایل مطرح شده را کافی نمی دانستند. حسین آخانی گیاه شناس مشهور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه فیس بوک خود نوشته این استدلال که کونوکارپوس عامل تنگی نفس است، استدلال ضعیفی است.

حکایت همچنان باقی است سال 1395 و محرمانه های علوم پزشکی

در این ارتباط دکتر مهرانگیز چهرازی در نشست علمی‌کاربردی بررسی گونه گیاه کنوکارپوس در فضا سبز شهر اهواز که آبان‌ماه ۱۳۹۵ در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آیا گیاهی که در ده‌ها مقاله علمی در دنیا تنها منافع آن یاد شده و تاکنون هیچ‌گونه بیماری عمده‌ای از آن گزارش نشده است، می‌تواند عامل آلودگی باشد؟

در سال ۹۵ به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۴۸ ساعت نخست از آغاز اولین بارش پاییزی در خوزستان، حدود ۲ هزار نفر به علت مشکلات تنفسی به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کرده اند.

ایرج نظری معاون درمان علوم پزشکی نیز با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی مراجعات نسبت به سال گذشته گفت: پارسال در ۴۸ ساعت نخست باران های پاییزی حدود ۱۳ هزار نفر به اورژانس های بیمارستان ها در استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار امسال حدود ۲ هزار نفر در ۴۸ ساعت نخست بارندگی پاییزی بوده است.

اگرچه آمارها از کاهش مراجعه مردم در سال ۹۵ نسبت به سال های قبل خبر می داد، اما برخی شنیده ها در آن روزها حاکی ازاین بود که به دلیل انتخابات در اوایل سال ۹۶ آمار دقیقی از افراد مراجعه کننده ارائه نمی شود. تا جایی اعلام امار گویی به یکی از اسرار درون سازمانی علوم پزشکی تبدیل شده بود.

 65 از بیماران تنفسی سال 95 ساکن اهواز بودند

بر اساس گزارش های منتشر شده در سال 95 از طرف دانشگاه علوم پزشکی از این تعداد، تقریبا ۶۵ درصد بیماران در اهواز و بقیه در دیگر شهرستان ها بوده اند.

دکتر غلامرضا گودرزی دبیر سابق کمیته حادثه تنفسی و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اهواز بار دیگر گرده گیاهان را متهم کرد و توضیح داد: معمولاً‌ وقتی علت صنعتی باشد، می‌تواند افراد خردسال یا بزرگسال را درگیر کند، اما وقتی پیک جمعیت روی افراد میانسال می‌افتد، نشان‌دهنده یک عامل بیولوژیک است که می‌تواند گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها باشد. این گرده‌ها در شرایط مرطوب پیش از باران شاید قابل تنفس نباشند اما با جذب رطوبت و در اثر شوک اسمزی یا الکتریکی ریز و قابل تنفس می‌شوند و این امر موجب می‌شود که عوارضی را در سیستم تنفسی به دنبال داشته باشند.

مقتدایی: ده سال از کاشت کنوکارپوس می گذرد اما بحران نفس تنگی سه سال عمر دارد

درهمان سالهای صدارت دکتر مقتدایی استاندار سابق خوزستان تاثیر گیاهان کنوکارپوس در شیوع بیماری‌های تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی را رد کرد و گفت: این گیاه بیش از ۱۰ سال است در سطح اهواز کاشته شده و بیماری‌های تنفسی در طول سه سال اخیر رخ داده است. اما غلامرضا شریعتی استاندار فعلی خوزستان در جلسه مقابله با ریزگردها نظری برخلاف مقتدایی گیاه کنوکارپوس را عامل بیمارهای تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی عنوان کرد. شریعتی برای پیشگیری ازبروز بیماری‌های تنفسی در پاییز ۹۵ به شهرداری دستور داد که تمامی گیاهان کنوکارپوس در سطح شهر اهواز را هرس کنند.

تناقضات گفتاری مسئولین دولتی و محققان حوزه گیاه شناسی این استدلال را قوت می بخشد که مسئولین دولتی خوزستان به دلیل لاپوشانی مدیریت ناکارامد خود در حوزه محیط زیست و درمانی بیش از اینکه به دنبال شناسایی متهم ردیف اول بحران نوظهور باشند به دنبال پاک کردن صورت مساله بوده و در زمان وقوع تاجای ممکن در برابر اعلام امار واقعی مقاومت می کنند.

روحانی در سفری که نزدیک به انتخابات چهار سال دوم به خوزستان داشت از ابراز همدردی و اشک ریختن برای مردم خوزستان تعریف کرد و گفت اگر می‌خواهیم ۴ سال دیگر پیشرفت بهتری داشته باشیم، اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید به پای صندوق آرا برویم.

قریب به 8 سال از شعار هوانداریم، هواتو داریم می گذرد

مردم به پای صندوق های رای رفتند و اعلام کردند :هوا نداریم هواتو داریم.اکنون نزدیک به چند الی از شعار مردم خوزستان و وعده های دوباره رئیس جمهور می گذرد،روحانی برای بار دوم رای خود را گرفت و همچنان زمان آن نرسیده که در روزهای سخت و پر از مشکل نگاهی به خوزستان بیندازند.

سناریوی تکراری قطع کنوکارپوس و ادامه بحران نفس تنگی 

زمان زیادی تا اولین بارش های پاییزی در خوزستان باقی نمانده و همچنان پس از گذشت قریب به 8سال عامل قطعی برای شناسایی تنگی نفس خوزستانی ها و مراجعه چند هزار نفری مردم به بیمارستان ها شناخته نشده و مسئولین استانی هرسال یک متهم جدید پیدا می کنند و سال بعد رد می کنند. درحالیکه از تاثیر قطعی درخت کنوکارپوس بر تنگی نفس مطمئن نیستند سناریوی قطع درخت را تکرار می کنند و کاهش چند درضدی مراجعه کنندگان را نشانه پیشرفت در کار می دانند اما اشاره ای به آلاینده های صنعتی ندارند.

سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز در سال 99

حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر هفتم آبان سال 99 در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر اهواز در این خصوص گفت : وارونگی و پایداری هوا در اهواز به عنوان یک شهر صنعتی به خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار بالا گزارش می شود و این مسئله موجب می شود نفس مردم را به شماره بیفتد.

وی ادامه داد: طبق استعلام از سازمان محیط زیست سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز، به ویژه در این چند روز اخیر مربوط به سوزاندن نیشکر و سوختن زباله ها در مدفن زباله های سابق و صفیره است که اهالی اطراف برومی تا سپیدار، کوی رمضان و به صورت کلی شرق اهواز را گرفتار کرده و هوا را کاملا دود گرفته است .

حجت الاسلام موسی پور با بیان اینکه تذکرهای مکرر به شهرداری اهواز در این زمینه، همچنان بدون پاسخ مانده است، افزود: زباله ها به صورت علمی دفن نمی شوند و دود سفیدی که خصوصا در صبحگاه اهواز شاهد هستیم ناشی از ترکیب دود زباله و نیشکر است که ریه های مردم را در این روزهای کرونایی آزرده کرده است ، از این رو باید یک برنامه ریزی جهت راه اندازی فوری سلول سه و دفن سفید طبق ضابطه صورت گیرد البته فلرهای نفتی در منطقه دغاغله نیز اهواز را آلوده می کنند، با این وضع 6 ماه هوای به شدت آلوده ای را خواهیم داشت که شایسته این مردم نیست.

تذکر عضو شورای شهر اهواز پس از مرگ سهراب

گزارش عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه درست زمانی که وارونگی هوا،نفس مردم را تنگ کرده بسیار خوب است اما این سوال پیش می آید چرا نمایندگان مردم پس از مرگ سهراب به فکر تذکرات می افتند و کوتاهی خود را با به عنوان ناظر بر کار شهرداری به زمین دیگری می اندازند.

این آلاینده های صنعتی سال هاست پاییز را برای مردم خوزستان تاریک و نفس گیر کرده اند،سال هاست خوزستانی ها به جای انتظار باران، اضطراب بارش باران را دارند زیرا بروز مشکلات تنفسی همزمان با اولین باران های پائیزی آغاز می شود و حال و هوای روزهای مردم خوزستان را بسان این شعر اخوان کرده است:

هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است

من اینجا بس دلم تنگ است./ و هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است./ بیا ره توشه برداریم،/ قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم، / ببینیم آسمان ِ «هرکجا» آیا همین رنگ است؟

دوم مرداماه سال 1395 عبدالحسین طلایی‌زاده رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان و آلاینده‌های نفتی و محیطی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز در این باره گفته است: گرد و خاک و آلودگی بیش از حد معمول در خوزستان به‌طور یقین باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی شده است که باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: این پدیده سلامتی مردم را به خطر انداخته و سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها اعم از بیماری‌های قلبی، تنفسی و بیماری‌های بدخیم شده است.

طلایی‌زاده خاطرنشان کرد: خوزستان با داشتن صنایعی مانند نفت و پتروشیمی دچار آلودگی‌های نفتی و نزدیک‌ شدن این آلودگی‌ها به مناطق شهری شده است. این مسأله باعث افزایش این بیماری‌ها به‌ویژه در جنوب استان شده که در این مناطق به دلیل نقش زیاد آلودگی‌های نفتی، شیوع بیماری‌های خونی که ارتباط مستقیم با این آلودگی‌ها دارند بیشتر است.

گل بود به سبزه نیزآراسته شد

با تمام این تفاسیر حالا شیوع کرونا را به کلکسیون مشکلات خوزستانی‌ها اضافه کنید، کرونایی که نفس گیر است و مبتلایان به این ویروس کشنده، نیازمند اکسیژن هستند،حکایت همچنان باقی است.

درحالیکه روزهای آغازین آبان ماه را پشت سر می گذاریم، در خوزستان خبری از روزهای خنک و زیبای پاییزی نیست و کرونا یا همان ویروس کووید 19بی رحمانه در این استان جولان می دهد.

چهار روز وارونگی هوا در سایه بی رحم شیوع کرونا

اکنون خبر تداوم وارونگی هوای استان از دوشنبه پنجم تا پنج شنبه 8 مهرماه 99توسط مدیر کل هواشناسی خوزستان می دهد، غلظت آلاینده های هوا در بسیاری از شهرهای این استان، مردم را دچار هراس کرده است.

 از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است

احمد زمانپورنماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آلودگی هوای استان خوزستان گفت: در روزهای اخیر میزان آلودگی هوا در سطح استان به شدت افزایش یافته است، از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است و لایه‌ای از گرد و غبار و آلودگی آسمان را در بر گرفته است.

وی منشا آلودگی هوای استان را افزایش غلظت گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی دانست و تصریح کرد: شهرهای اهواز، ماهشهر و بندر امام خمینی و به ویژه شهرهای صنعتی استان از نظر آلودگی وضعیت نامناسبی دارند.

زمانپور افزود: طرح‌هایی برای تعطیلی شهرهای آلوده ارائه شده اما تاکنون اتفاق نیفتاده و مشخص نیست این تعطیلی از چه زمانی آغاز می‌شود. این در حالی است که وضعیت آلودگی استان به مرز هشدار رسیده است و برای مردم به ویژه گروه‌های حساس خطرناک است.

موضوع آلودگی هوا و ارتباط ترسناک آن با شیوع کرونا، موضوعی است که در روز‌های اخیر متخصصان از آن سخن می‌گویند، هرچند موضوع آلودگی هوا در روز‌های سرد سال داستانی تکراری است، اما امسال با سال‌های قبل فرق می‌کند زیرا کرونا نفس‌های بسیاری از ایرانیان را تنگ کرده است و آلودگی هوا این روز‌ها خود قوز بالای قوز شده است و چهره شهر‌ها خاکستری رنگ است.

اگرچه خشکی زمین و گرمای هوا چشم ها را به آسمان دوخته، اما دل ها مملو از ترس است که آیا دوباره چرخ فلک می چرخد و پاییز چندسال اخیر تکرار می شود؟ هرچند تصور تکرار آن روزها دردناک است ولی دور از انتظار نیست.

سکوت قابل تامل  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز 

به نظر می رسد برای مدیران ناکارآمد خوزستان سیاست زدگی و سیاسی بازی مهمتر از سلامت مردم است زیرا با این سوء عملکرد،امسال هم خوزستانی ها باید در انتظار روزهای تلخ پاییزی سال های گذشته باشند.

سکوت قابل تامل فرهاد ابول نژادیان که به تازگی از مقام سرپرستی به ریاست علوم پزشکی اهواز رسیده است در این روزهای آلوده و خاکستری نکته ای قابل تامل است، اگرچه راهکاری جز درپویش در خانه بمانید،در چنته اش ندارد.

مردمانی که بدهکارند

اگرچه با مرور اظهارات مسئولین ارشد استان در سال های گذشته به اینجا می رسیم که دولت روحانی وعده‌های نفتی خود مثل وعده‌های دیگر مانند رفع بیکاری، مهیاکردن آب شرب سالم، حل مشکل ریزگردها و غیره را فراموش کرده و مردم خوزستان را با مشکلاتشان تنها گذاشته است اماآیاوقت آن نرسیده غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برای آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ها که موجب وارونگی هواشده اند،اقدامی بیش از هرس کردن گیاه کنوکارپوس، برای رفع این بحران نماید یا مردم خوزستان همچنان بدهکار این مسئله هستند که دولت ناکارآمد،زمام کار این استان را به مسئولی ناکارآمد سپرد ه و بر مسند نشانده است .

بهتر نیست در شهر قدمی بردارید و سر خود را بالا بگیرید تا آسمان خاکستری را خوب ببینید و کاری عملی و اساسی برای رفع معضل آلودگی ها نمایید تا مردم شهر در محاصره کرونا و وارونگی هوا قرار نگیرد.

 

پایان پیام/

,

پس از بحران ها و اعتراضات بسیار در خوزستان، مسئولان ارشد کشور، از آغاز تلاش های راسخ خود برای مقابله با این بلای خانمان سوز دم زدند و در این مسیر هزینه های هنگفتی شد؛ اما آنچه در مقام عمل دیده می شد، با آنچه مطلوب مدیران کشوری و نیز شهروندان بود، زمین تا آسمان فاصله داشت ولی اوضاع نسبتا کمی بهتر شده بود.

,

باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند

, باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند,

اما هیچ مسئولی برای آلایندگی های صنعتی حرفی نداشت و کاری نکرد، معضلات تنفسی خوزستان به انبار کاهی تبدیل شده که آدمها در میان آن حکم سوزن را دارند، در این استان اگر از آلودگی ریزگردها رها شده باشید، ریه ها به لطف باران اسیدی ناشی از دود فلرها، پر از مسمومیت می شوند، خلاصه کلام باید برای رویای هوای پاک مردم خوزستان فاتحه خواند.

,

بخش اول؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 92

, بخش اول؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 92,

پاییز سال ۹۲ بود که همزمان با اولین بارش های پاییزی روزانه حدود ۳۰۰ نفر بر اثر مشکلات تنفسی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۵۰ نفر بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند و در بازه کوتاهی از شروع این اتفاق حدود ۲۴ هزار نفر به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده بودند.

,

سیدشریف حسینی نماینده سابق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر بهداشت و درمان ضمن انتقاد از عدم حضور وی در اهواز و بررسی مشکلات بوجود آمده آمار مراجعان را ۵۰ هزار نفر برشمرد.

,

آذرماه سال ۹۲ آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در جریان بازدید از بیماران بستری شده در بیمارستان اهواز به علت تنگی نفس ناشی از باران پائیزی در جمع خبرنگارن اظهار کرد: متاسفانه هنوز علت بروز برای این اتفاق برای مردم خوزستان از سوی هیچ نهادی به صورت دقیق مشخص نشده است. ولی بی شک بین تنگی نفس و آلاینده های موجود در اهواز و بارش باران ارتباطی جدی وجود دارد.

,

در طی چند ماه جلسات متعددی جهت بررسی بحران نوظهور خوزستان برگزار شد و در اسفند۹۲ اسماعیل ایدنی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ششمین کنگره داخلی تحقیقات دانشجویی با ارائه گزارشی از بحران تنگی نفس خوزستان اظهار کرد:بیش از ۶۰ درصد مراجعان تقریبا هیچگونه سابقه بیماری تنفسی مزمن و یا سابقه مصرف دارو یا مراجعه آسم یا تنگی نفس نداشتند و ۴۰ درصد دارای آسم یا سایر بیماری ها بودند.

,

ایدنی افزود: در شب نخست سه هزار نفر به دلیل سرفه و تنگی به مراکز درمانی مراجعه کردند و این مورد تا ساعت پنج صبح فردا ادامه یافت.

,

سیدشکرخدا موسوی نماینده سابق اهواز در مجلس در ارتباط با تنگی نفس پس از باران های پاییزی گفت: نکته قابل توجه این است که در بررسی تعداد افراد مبتلا به تنگی نفس در مناطق شهری اهواز به این نتیجه می رسیم که افراد ساکن در مناطق نزدیک به واحدهای صنعتی بیشتر با این مشکل مواجه شده اند.

,

موسوی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با رییس جمهور در همان روزها، افزود:بسیاری از صنایع استان و همچنین صنایع نفتی، یک درصد مربوط به آلاینده های نفتی را به استان نمی دهند و این در حالی است که تنها آلودگی های این صنایع به مردم استان می رسد.

,

آذر ۹۲ کمیته ویژه بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد. دراین نشست مقتدایی از بررسی علل تشدید بیماری های تنفسی در استان خوزستان در شورای عالی بحران کشور با حضور رئیس جمهور خبر داد و بیان داشت: امیدواریم در این شوار تصمیماتی جدی برای کاهش آلاینده های موجود در هوای شهر اهواز اتخاذ شود.

,

وی به سفر رئیس سابق سازمان محیط زیست به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر نامه ای با امضاء مشترک دکتر ابتکار و استاندار خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی استان برای رئیس جمهور ارسال شده و راه حل های برون رفت از مشکلات زیست محیطی نیز در این نامه ذکر شده است.

,

استاندارسابق خوزستان اظهار داشت: در صوتی که تمامی بندهای این نامه اجرایی و راه های پیشنهاد شده انجام شود دیگر شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و تشدید بیماری در استان خوزستان نخواهیم بود.

,

با وجود اینکه از نخستین روزهای تنگی نفس مردم در خوزستان رئیس جمهور به طور مستقیم در جریان این امر قرار گرفت اما با گذشت چند ماه از اولین باران پاییزی و مشکل بوجود آمده، خبری از اقدام و نتایج بررسی ها نشد و فقط چند عامل را همچون آلاینده های صنعتی و پوشش گیاهی و … را موثر دانستند.

,

بخش دوم؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 93

, بخش دوم؛ بحران نفس تنگی در پاییز سال 93,

درحالی که مردم خوزستان در انتظار اقدام عملی برای رفع کامل این مشکل بودند، به شماره افتادن نفس مردم فراموش شد و در سال ۹۳ نیز بار دیگر پس از اولین بارش ها مسئولین استانی به تکاپو افتادند.

,

در پاییز سال ۹۳ نیز بیش از ۱۶هزار نفر در طی چند روز راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی خوزستان شدند. بحث درباره منشاء تنگی نفس، بار دیگر داغ شد، نخستین احتمال درباره منشاء تنگی نفس، بارش ‘باران اسیدی’ بود، گزینه ای که در این دو سال همیشه رد شده است.

,

بخش سوم؛ بحران نفس تنگی در سال 94

, بخش سوم؛ بحران نفس تنگی در سال 94,

پاییز سال ۹۴ تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش یافت و در چند روز به بیش از ۱۷ هزارنفر رسید. به طوریکه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها در سال ۹۱ تا ۹۴ به بیش از ۵۰ هزار نفر رسیده اند که ۶۰ درصد آنها در اهواز بوده اند.

,

در سال ۹۴ دکتر اسماعیل ایدنی رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تشدید عارضه در میان مبتلایان هشدار داد و افزود: اولین بارندگی در سال ۹۲ اگر چه غافلگیر کننده بود و بدون عارضه کنترل شد اما عمق و شدت مشکل در سال ۹۳ بیشتر شد به طوری که در سال ۹۲ کمتر از ۱۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه و ۸۰ نفر در بخش های معمولی بستری شدند که این آمار سال۹۳ حدود ۱۰ برابر شد.

,

رییس گروه مطالعات تنگی نفس استان خوزستان تصریح کرد: مراجعات سال ۹۴ افراد دچار تنگی نفس شده از ششم آبان ماه امسال با آغاز بارندگی به تعداد زیاد شروع شد و بعد از پنج روز تعداد مراجعات به بیش از ۱۷ هزار مورد رسید اما برای ۶۰ درصد بیماران تشکیل پرونده نشد و رایگان درمان شدند به همین دلیل نمی توانیم بگوییم چند درصد از آنها مربوط به سال های قبل بودند.
وی با اشاره به ابهامات بسیاری که هنوز در زمینه تنگی نفس وجود دارد، اظهار کرد: نتیجه قطعی که به آن رسیدیم یک پروسه آلرژیک است و تردیدی در آن وجود ندارد.

,
,

ایدنی تاکید کرد: به طور قطع عامل اصلی این بیماری، ریزگردها نیستند چون در بهمن ۹۳ با وجود توفان شدید گرد و خاک تعداد مراجعات به این اندازه نبود بنابر این چند فاکتور در آن دخیل است که بارندگی آن را تشدید می کند.

,

انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی "کونوکارپوس" در خوزستان

, انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی "کونوکارپوس" در خوزستان,

در سال ۹۴ اخبار رسانه های محلی عراق موید این موضوع بود که همزمان با تنگی نفس خوزستان، چهار هزار و ۸۰۰ نفر در بصره نیز به تنگی نفس دچار شده اند. حادثه ای که شاید سرنخی باشد برای رسیدن به منشاء نفس تنگی خوزستانی ها و حذف هرچه سریعتر این عامل.
سال ۹۴ انگشت اتهام به سوی گرده افشانی گونه گیاهی’کونوکارپوس’ در خوزستان نشانه رفت و ایدنی رئیس دانشگاه سابق علوم پزشکی جندی شاپور فردی بود که فرضیه موثر بودن مواد حساسیت زا را مطرح کرد.

,
,

وی درباره فرضیه خود می گفت: در زمان بارندگی با مرطوب و متورم شدن ‘کاسه برگ ها’ و ترکیدن آنها، به طور ناگهانی مقادیر زیادی گرده گیاهی حساسیت زا در هوا منتشر می شود که غلظت آن را چندین برابر می کند.

,

رییس اسبق کارگروه تنگی نفس، تاکید می کند: تحقیقات ما ثابت کرده که به دنبال بارندگی، سطح مواد محرک و حساسیت زا طوری تغییر و روی مجاری تنفسی اثر می کند که باعث التهاب در آنها می شود در نتیجه باعث می شود راه های تنفسی دچار انسداد و فرد دچار خس خس و تنگی نفس شود که این عارضه همان ‘آسم’ است.

,

این استاد دانشگاه گفت: به گیاه ‘کونوکارپوس’ مظنون هستم به این دلیل که در یکی دو دهه گذشته اکوسیستم دستکاری شده و ترکیب گیاهی آن بر هم خورده است و درختان بومی همچون نخل، کنار و بیدمجنون از بین رفته و جای آنها را کونوکاروپوس گرفته است که این تغییرات قطعا در طبیعت تاثیر دارد.

,

ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست وقت نیز که گویی به دنبال عاملی بی زبان جهت هل دادن تمام مشکلات به سمت و سوی او و رهایی از فشارهای وارده بود گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده علمی در این زمینه مشخص شد عامل اصلی تنگی نفس مردم خوزستان گرده افشانی گیاه کونوکارپوس است که با هرس این درختان میزان تنگی نفسهای مردم خوزستان در امسال به نحو چشمگیری کاهش یافت.

,

اما این ادعای خانم ابتکار و دکتر ایدنی مخالفان جدی داشت که دلایل مطرح شده را کافی نمی دانستند. حسین آخانی گیاه شناس مشهور و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه فیس بوک خود نوشته این استدلال که کونوکارپوس عامل تنگی نفس است، استدلال ضعیفی است.

,

حکایت همچنان باقی است سال 1395 و محرمانه های علوم پزشکی

, حکایت همچنان باقی است سال 1395 و محرمانه های علوم پزشکی,

در این ارتباط دکتر مهرانگیز چهرازی در نشست علمی‌کاربردی بررسی گونه گیاه کنوکارپوس در فضا سبز شهر اهواز که آبان‌ماه ۱۳۹۵ در سالن جلسات شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آیا گیاهی که در ده‌ها مقاله علمی در دنیا تنها منافع آن یاد شده و تاکنون هیچ‌گونه بیماری عمده‌ای از آن گزارش نشده است، می‌تواند عامل آلودگی باشد؟

,

در سال ۹۵ به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۴۸ ساعت نخست از آغاز اولین بارش پاییزی در خوزستان، حدود ۲ هزار نفر به علت مشکلات تنفسی به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کرده اند.

,

ایرج نظری معاون درمان علوم پزشکی نیز با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی مراجعات نسبت به سال گذشته گفت: پارسال در ۴۸ ساعت نخست باران های پاییزی حدود ۱۳ هزار نفر به اورژانس های بیمارستان ها در استان خوزستان مراجعه کردند که این آمار امسال حدود ۲ هزار نفر در ۴۸ ساعت نخست بارندگی پاییزی بوده است.

,

اگرچه آمارها از کاهش مراجعه مردم در سال ۹۵ نسبت به سال های قبل خبر می داد، اما برخی شنیده ها در آن روزها حاکی ازاین بود که به دلیل انتخابات در اوایل سال ۹۶ آمار دقیقی از افراد مراجعه کننده ارائه نمی شود. تا جایی اعلام امار گویی به یکی از اسرار درون سازمانی علوم پزشکی تبدیل شده بود.

,

 65 از بیماران تنفسی سال 95 ساکن اهواز بودند

,  65 از بیماران تنفسی سال 95 ساکن اهواز بودند,

بر اساس گزارش های منتشر شده در سال 95 از طرف دانشگاه علوم پزشکی از این تعداد، تقریبا ۶۵ درصد بیماران در اهواز و بقیه در دیگر شهرستان ها بوده اند.

,

دکتر غلامرضا گودرزی دبیر سابق کمیته حادثه تنفسی و آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی اهواز بار دیگر گرده گیاهان را متهم کرد و توضیح داد: معمولاً‌ وقتی علت صنعتی باشد، می‌تواند افراد خردسال یا بزرگسال را درگیر کند، اما وقتی پیک جمعیت روی افراد میانسال می‌افتد، نشان‌دهنده یک عامل بیولوژیک است که می‌تواند گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها باشد. این گرده‌ها در شرایط مرطوب پیش از باران شاید قابل تنفس نباشند اما با جذب رطوبت و در اثر شوک اسمزی یا الکتریکی ریز و قابل تنفس می‌شوند و این امر موجب می‌شود که عوارضی را در سیستم تنفسی به دنبال داشته باشند.

,

مقتدایی: ده سال از کاشت کنوکارپوس می گذرد اما بحران نفس تنگی سه سال عمر دارد

, مقتدایی: ده سال از کاشت کنوکارپوس می گذرد اما بحران نفس تنگی سه سال عمر دارد,

درهمان سالهای صدارت دکتر مقتدایی استاندار سابق خوزستان تاثیر گیاهان کنوکارپوس در شیوع بیماری‌های تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی را رد کرد و گفت: این گیاه بیش از ۱۰ سال است در سطح اهواز کاشته شده و بیماری‌های تنفسی در طول سه سال اخیر رخ داده است. اما غلامرضا شریعتی استاندار فعلی خوزستان در جلسه مقابله با ریزگردها نظری برخلاف مقتدایی گیاه کنوکارپوس را عامل بیمارهای تنفسی بعد از بارش‌های پاییزی عنوان کرد. شریعتی برای پیشگیری ازبروز بیماری‌های تنفسی در پاییز ۹۵ به شهرداری دستور داد که تمامی گیاهان کنوکارپوس در سطح شهر اهواز را هرس کنند.

,

تناقضات گفتاری مسئولین دولتی و محققان حوزه گیاه شناسی این استدلال را قوت می بخشد که مسئولین دولتی خوزستان به دلیل لاپوشانی مدیریت ناکارامد خود در حوزه محیط زیست و درمانی بیش از اینکه به دنبال شناسایی متهم ردیف اول بحران نوظهور باشند به دنبال پاک کردن صورت مساله بوده و در زمان وقوع تاجای ممکن در برابر اعلام امار واقعی مقاومت می کنند.

,

روحانی در سفری که نزدیک به انتخابات چهار سال دوم به خوزستان داشت از ابراز همدردی و اشک ریختن برای مردم خوزستان تعریف کرد و گفت اگر می‌خواهیم ۴ سال دیگر پیشرفت بهتری داشته باشیم، اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید به پای صندوق آرا برویم.

,

قریب به 8 سال از شعار هوانداریم، هواتو داریم می گذرد

, قریب به 8 سال از شعار هوانداریم، هواتو داریم می گذرد,

مردم به پای صندوق های رای رفتند و اعلام کردند :هوا نداریم هواتو داریم.اکنون نزدیک به چند الی از شعار مردم خوزستان و وعده های دوباره رئیس جمهور می گذرد،روحانی برای بار دوم رای خود را گرفت و همچنان زمان آن نرسیده که در روزهای سخت و پر از مشکل نگاهی به خوزستان بیندازند.

,

سناریوی تکراری قطع کنوکارپوس و ادامه بحران نفس تنگی 

, سناریوی تکراری قطع کنوکارپوس و ادامه بحران نفس تنگی ,

زمان زیادی تا اولین بارش های پاییزی در خوزستان باقی نمانده و همچنان پس از گذشت قریب به 8سال عامل قطعی برای شناسایی تنگی نفس خوزستانی ها و مراجعه چند هزار نفری مردم به بیمارستان ها شناخته نشده و مسئولین استانی هرسال یک متهم جدید پیدا می کنند و سال بعد رد می کنند. درحالیکه از تاثیر قطعی درخت کنوکارپوس بر تنگی نفس مطمئن نیستند سناریوی قطع درخت را تکرار می کنند و کاهش چند درضدی مراجعه کنندگان را نشانه پیشرفت در کار می دانند اما اشاره ای به آلاینده های صنعتی ندارند.

,

سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز در سال 99

, سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز در سال 99,

حجت الاسلام جاسم موسی پور عضو شورای شهر هفتم آبان سال 99 در نطق پیش از دستور یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر اهواز در این خصوص گفت : وارونگی و پایداری هوا در اهواز به عنوان یک شهر صنعتی به خصوص در فصل پاییز و زمستان بسیار بالا گزارش می شود و این مسئله موجب می شود نفس مردم را به شماره بیفتد.

,

وی ادامه داد: طبق استعلام از سازمان محیط زیست سه علت اصلی وارونگی هوا در اهواز، به ویژه در این چند روز اخیر مربوط به سوزاندن نیشکر و سوختن زباله ها در مدفن زباله های سابق و صفیره است که اهالی اطراف برومی تا سپیدار، کوی رمضان و به صورت کلی شرق اهواز را گرفتار کرده و هوا را کاملا دود گرفته است .

,

حجت الاسلام موسی پور با بیان اینکه تذکرهای مکرر به شهرداری اهواز در این زمینه، همچنان بدون پاسخ مانده است، افزود: زباله ها به صورت علمی دفن نمی شوند و دود سفیدی که خصوصا در صبحگاه اهواز شاهد هستیم ناشی از ترکیب دود زباله و نیشکر است که ریه های مردم را در این روزهای کرونایی آزرده کرده است ، از این رو باید یک برنامه ریزی جهت راه اندازی فوری سلول سه و دفن سفید طبق ضابطه صورت گیرد البته فلرهای نفتی در منطقه دغاغله نیز اهواز را آلوده می کنند، با این وضع 6 ماه هوای به شدت آلوده ای را خواهیم داشت که شایسته این مردم نیست.

,

تذکر عضو شورای شهر اهواز پس از مرگ سهراب

, تذکر عضو شورای شهر اهواز پس از مرگ سهراب,

گزارش عضو شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه درست زمانی که وارونگی هوا،نفس مردم را تنگ کرده بسیار خوب است اما این سوال پیش می آید چرا نمایندگان مردم پس از مرگ سهراب به فکر تذکرات می افتند و کوتاهی خود را با به عنوان ناظر بر کار شهرداری به زمین دیگری می اندازند.

,

این آلاینده های صنعتی سال هاست پاییز را برای مردم خوزستان تاریک و نفس گیر کرده اند،سال هاست خوزستانی ها به جای انتظار باران، اضطراب بارش باران را دارند زیرا بروز مشکلات تنفسی همزمان با اولین باران های پائیزی آغاز می شود و حال و هوای روزهای مردم خوزستان را بسان این شعر اخوان کرده است:

,

هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است

, هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است,

من اینجا بس دلم تنگ است./ و هر سازی که می‌بینم بد‌آهنگ است./ بیا ره توشه برداریم،/ قدم در راه بی‌برگشت بگذاریم، / ببینیم آسمان ِ «هرکجا» آیا همین رنگ است؟

,

دوم مرداماه سال 1395 عبدالحسین طلایی‌زاده رئیس مرکز تحقیقاتی سرطان و آلاینده‌های نفتی و محیطی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز در این باره گفته است: گرد و خاک و آلودگی بیش از حد معمول در خوزستان به‌طور یقین باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی شده است که باید بررسی شود.

,

وی تصریح کرد: این پدیده سلامتی مردم را به خطر انداخته و سبب ابتلا به انواع بیماری‌ها اعم از بیماری‌های قلبی، تنفسی و بیماری‌های بدخیم شده است.

,

طلایی‌زاده خاطرنشان کرد: خوزستان با داشتن صنایعی مانند نفت و پتروشیمی دچار آلودگی‌های نفتی و نزدیک‌ شدن این آلودگی‌ها به مناطق شهری شده است. این مسأله باعث افزایش این بیماری‌ها به‌ویژه در جنوب استان شده که در این مناطق به دلیل نقش زیاد آلودگی‌های نفتی، شیوع بیماری‌های خونی که ارتباط مستقیم با این آلودگی‌ها دارند بیشتر است.

,

گل بود به سبزه نیزآراسته شد

, گل بود به سبزه نیزآراسته شد,

با تمام این تفاسیر حالا شیوع کرونا را به کلکسیون مشکلات خوزستانی‌ها اضافه کنید، کرونایی که نفس گیر است و مبتلایان به این ویروس کشنده، نیازمند اکسیژن هستند،حکایت همچنان باقی است.

,

درحالیکه روزهای آغازین آبان ماه را پشت سر می گذاریم، در خوزستان خبری از روزهای خنک و زیبای پاییزی نیست و کرونا یا همان ویروس کووید 19بی رحمانه در این استان جولان می دهد.

,

چهار روز وارونگی هوا در سایه بی رحم شیوع کرونا

,

اکنون خبر تداوم وارونگی هوای استان از دوشنبه پنجم تا پنج شنبه 8 مهرماه 99توسط مدیر کل هواشناسی خوزستان می دهد، غلظت آلاینده های هوا در بسیاری از شهرهای این استان، مردم را دچار هراس کرده است.

,

 از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است

,  از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است,

احمد زمانپورنماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آلودگی هوای استان خوزستان گفت: در روزهای اخیر میزان آلودگی هوا در سطح استان به شدت افزایش یافته است، از شهر شیبان تا شهر اهواز آلودگی هوا به وضوح مشخص است و لایه‌ای از گرد و غبار و آلودگی آسمان را در بر گرفته است.

,

وی منشا آلودگی هوای استان را افزایش غلظت گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی دانست و تصریح کرد: شهرهای اهواز، ماهشهر و بندر امام خمینی و به ویژه شهرهای صنعتی استان از نظر آلودگی وضعیت نامناسبی دارند.

,

زمانپور افزود: طرح‌هایی برای تعطیلی شهرهای آلوده ارائه شده اما تاکنون اتفاق نیفتاده و مشخص نیست این تعطیلی از چه زمانی آغاز می‌شود. این در حالی است که وضعیت آلودگی استان به مرز هشدار رسیده است و برای مردم به ویژه گروه‌های حساس خطرناک است.

,

موضوع آلودگی هوا و ارتباط ترسناک آن با شیوع کرونا، موضوعی است که در روز‌های اخیر متخصصان از آن سخن می‌گویند، هرچند موضوع آلودگی هوا در روز‌های سرد سال داستانی تکراری است، اما امسال با سال‌های قبل فرق می‌کند زیرا کرونا نفس‌های بسیاری از ایرانیان را تنگ کرده است و آلودگی هوا این روز‌ها خود قوز بالای قوز شده است و چهره شهر‌ها خاکستری رنگ است.

,

اگرچه خشکی زمین و گرمای هوا چشم ها را به آسمان دوخته، اما دل ها مملو از ترس است که آیا دوباره چرخ فلک می چرخد و پاییز چندسال اخیر تکرار می شود؟ هرچند تصور تکرار آن روزها دردناک است ولی دور از انتظار نیست.

,

سکوت قابل تامل  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز 

, سکوت قابل تامل  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ,

به نظر می رسد برای مدیران ناکارآمد خوزستان سیاست زدگی و سیاسی بازی مهمتر از سلامت مردم است زیرا با این سوء عملکرد،امسال هم خوزستانی ها باید در انتظار روزهای تلخ پاییزی سال های گذشته باشند.

,

سکوت قابل تامل فرهاد ابول نژادیان که به تازگی از مقام سرپرستی به ریاست علوم پزشکی اهواز رسیده است در این روزهای آلوده و خاکستری نکته ای قابل تامل است، اگرچه راهکاری جز درپویش در خانه بمانید،در چنته اش ندارد.

,

مردمانی که بدهکارند

, مردمانی که بدهکارند,

اگرچه با مرور اظهارات مسئولین ارشد استان در سال های گذشته به اینجا می رسیم که دولت روحانی وعده‌های نفتی خود مثل وعده‌های دیگر مانند رفع بیکاری، مهیاکردن آب شرب سالم، حل مشکل ریزگردها و غیره را فراموش کرده و مردم خوزستان را با مشکلاتشان تنها گذاشته است اماآیاوقت آن نرسیده غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان برای آلودگی تاسیسات نفتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله ها که موجب وارونگی هواشده اند،اقدامی بیش از هرس کردن گیاه کنوکارپوس، برای رفع این بحران نماید یا مردم خوزستان همچنان بدهکار این مسئله هستند که دولت ناکارآمد،زمام کار این استان را به مسئولی ناکارآمد سپرد ه و بر مسند نشانده است .

,

بهتر نیست در شهر قدمی بردارید و سر خود را بالا بگیرید تا آسمان خاکستری را خوب ببینید و کاری عملی و اساسی برای رفع معضل آلودگی ها نمایید تا مردم شهر در محاصره کرونا و وارونگی هوا قرار نگیرد.

,

 

,

پایان پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه