اخبار داغ

مشاور عالی فرماندهی کل قوا:

امنیت مرزها باید بالاترین نقطه توجه دولت‌ها و حکومت‌ها باشد

امنیت مرزها باید بالاترین نقطه توجه دولت‌ها و حکومت‌ها باشد
سردار رحیم صفوی گفت: امنیت مرزها یکی از اساسی‌ترین اهداف هر حکومت است و باید بالاترین نقطه توجه دولت‌ها و حکومت‌ها در بحث امنیت مرزها باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، صبح امروز سردار سید یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرماندهی کل قوا در مراسم افتتاحیه همایش ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی که در دانشگاه فردوسی مشهد؛ ضمن اشاره به ضرورت برخوردار بودن حکومت ها از یک اندیشه و برنامه منسجم برای مرزها اظهار کرد: امنیت مرزها یکی از اساسی ترین اهداف هر حکومت است و باید بالاترین نقطه توجه دولت ها و حکومت ها در بحث امنیت مرزها باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی عنوان کرد: حفاظت مرزها با دو کلید واژه اساسی عزت و قوت تعریف می شود؛ عزت به مفهوم شکست ناپذیری است و قوت به معنای قدرت علمی و عقلی دولتهاست.

,

مشاور عالی فرماندهی کل قوا شاخص های اساسی شکل گیری مرزها را دارای 5 محور دانست و تشریح کرد: سابقه تاریخی قدرت حکومت ها در گذشته، رابطه قدرت ملی یک دولت نسبت به کشورهای همسایه، تعداد همسایگان و تنوع مرزهای زمینی و هوایی و دریایی، موقعیت جغرافیایی کشورها و علائق ژئوپلیتیکی حکومت ملی، از جمله مسائلی هستند که در شکل گیری مرزها نقش اساسی دارند.

,

سردار رحیم صفوی ابراز کرد: امنیت مرزها تابع چند عامل محیط ملی، منطقه ای و بین المللی است که می توان به راهبرد امنیت ملی دولتها، سیاست خارجی کشورها در رابطه با کشورهای همسایه و قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور، ویژگی های تمدنی و جمعیتی کشورها خصوصا ویژگی های مرزنشینان، وسعت سرزمینی و تنوع جغرافیای مرزها و تاثیر محیط ملی و امنیت مرزها نسبت به مرزهای کشور همسایه اشاره کرد.

,

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تاکید کرد: داشتن یک طرح آمایش سرزمینی در دراز مدت برای امنیت مرزی بسیار مهم است؛ تهیه سند ملی آمایش سرزمینی توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری کمیته ملاحظات دفاعی و امنیتی و پدافند غیر عامل برای سال 1424 در حال انجام است

,

وی تصریح کرد: هر چقدر یک دولت ملی با همسایگان مرزی خود در تعامل مثبت بوده و روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ترانزیت، گردشگری و ... بین آنها برقرار باشد، امنیت پایدارتر خواهد بود اما اگر در حالت تخاصم یا رقابت های منطقه ای باشند قطعا آسیب ها بیشتر می شود.

,

سردار رحیم صفوی با اشاره به تاثیر محیط بین المللی بر امنیت مرزها گفت: فضای استراتژیک قدرت و امنیت در محیط جهانی و رقابت ها و تنش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی قدرت های بزرگ با یکدیگر بر امنیت مرزی در مناطق مختلف جهان و حتی امنیت کشورها تاثیر گذار است.

,

مشاور عالی فرماندهی کل قوا در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی اینگونه فکر می کنند که جهان در حال تقسیم شدن به دو نیمکره شرقی و غربی است و انتقال قدرت به آرامی از نیمکره غربی به سمت شرقی وجود دارد؛ ما به عنوان یک کشور که در غرب آسیا قرار داریم بایستی تعامل خود را با این تحولات بین المللی به نحوی برقرار کنیم که نگذاریم تنش های مرزی به کشور ما آسیبی برساند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه