اخبار داغ

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی خبر داد:

پذیرش ۱۲۶ کودک کار و خیابانی در مراکز نگهداری بهزیستی خراسان شمالی

پذیرش ۱۲۶ کودک کار و خیابانی در مراکز نگهداری بهزیستی خراسان شمالی
علی اکبر صحرانورد با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی سه مرکز غیردولتی و شبانه روزی نگهداری کودکان کار و خیابانی فعالیت دارند، گفت: از ابتدای سال 99 تاکنون تعداد 126 کودک در این مراکز پذیرش شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر صحرانورد، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با کودکان کار و خیابانی شناسایی شده در استان خراسان شمالی اظهار داشت: کودکان کار و خیابانی دو واژه جداگانه هستند، در واقع کودکان خیابانی اکثر در سطح خیابان ها درمشاغل کاذب و تکدی گری حضور دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی ادامه داد: این در حالی است که کودکان کار در سطح خیابان حضور پیدا نمی کنند و اغلب در مشاغل تحت نظر کارفرمایان اشتغال دارند.

,

صحرانورد با اشاره به اینکه در سطح استان در حوزه کودکان کار و خیابان سه مرکز در شهرستان بجنورد فعال هستند، گفت: دو مرکز به صورت غیردولتی و روزانه نسبت به ارائه خدمات روانشناسی، مددکاری و یک مرکز جهت نگه داری شبانه روزی کودکان فعالیت دارند.

,

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 126 کودک کار و خیابانی در این مراکز پذیرش شده اند، افزود: 9 کودک در مرکز نگه داری شبانه روزی و در دو مرکز روزانه غیردولتی نیز 117 کودک خدمات دریافت کرده اند.

,

صحرانورد یکی از وظایف مراکز غیردولتی را حضور در سطح شهر و شناسایی کودکان کار و خیابانی خواند و گفت: این کودکان اغلب بدون سرپرست یا بدسرپرست هستند که پایین تر از سن قانونی مورد سواستفاده های شغلی واقع می شوند .

وی خاطرنشان کرد: بعد از ارتباط  با خانواده این کودکان در صورتی که کودک قابلیت توانمندسازی داشته باشند جهت مهارت آموزی به بهزیستی ارجاع داده می شوند.

,
,
,

وی یادآور شد: این به آن معنا نیست که در این زمینه خیلی ایده آل کار شده، اما فرآیند کار مراکز غیردولتی در راستای توانمندسازی به این صورت است.

,

 

,

یک درصد از کودکان خیابانی درگیر اعتیادند

,

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه براساس شناسایی های صورت گرفته یک درصد از کودکان خیابانی درگیر اعتیاد هستند، گفت: متاسفانه در بیشتر موارد والدین کودک معتاد هستند.

,

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جهت ترک اعتیاد کودکان کار و خیابانی باتوجه به اینکه کودکان زیر 18 سال در مراکز ترک اعتیاد نگه داری نمی شوند، براساس تفاهم نامه منعقد شده بین دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی مراحل سم زدایی توسط دانشگاه در مراکز درمانی و بیمارستانی انجام می شود و بعد از ترک اعتیاد به بهزیستی تحویل داده می شود و درصورت اینکه خانواده توانایی نگهداری از فرزند خود را داشته باشد کودک به منزل برمی گردد.

,

صحرانورد رنج سنی کودکان کار را بین 10 تا 15 سال عنوان کرد و گفت: حداقل رنج سنی این کودکان بین هفت تا 12 سال است که از بین کودکان دو درصد را دختران و مابقی را پسران به خود اختصاص می دهند.

,

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کرونا از جمله عواملی است که کودکان کار و خیابانی را تهدید می کند، گفت: برای حمایت از این کودکان در بحران کرونا از محل اعتباراتی  از  بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی اختصاص پیدا کرده در راستای کنترل و جلوگیری از بیماری کرونا استفاده می شود.

وی تهیه بسته های بهداشتی، تهیه موادضدعفونی کننده و  بسته های غذایی و توزیع در میان کوکان کار را از اقدامات حمایتی بهزیستی از این افراد برشمرد.

,
,
,

 

,

به کارگیری کودکان زیر 15 سال جرم محسوب می شود

,

این مقام مسئول سواستفاده های جنسی را یکی دیگر از تهدیدات کودکان کار عنوان کرد و گفت:  براساس قانون، به کارگیری کودکان زیر 15 سال جرم شناخته می شود و با آن برخورد خواهد شد.

,

 وی یادآور شد: بازدیدهایی با حضور بازرسان اداره کار، رفاه و اجتماعی طی ماه های گذشته آغاز شده که شاهد بودیم به وفور کودکانی در سن پایین به کار گرفته شده بودند و تذکراتی به این کارفرمایان داده شد و جهت پیگیری به قوه قضائیه معرفی شد.

,

این کارشناس مسئول یکی از انواع کودک آزاری را غفلت والدین از کودکان عنوان کرد و ادامه داد: بی توجهی والدین نسبت به تحصیل، آموزش، خوراک، پوشاک و تربیت کودکیک نوع کودک آزاری محسوب می شود.

,

صحرانورد گفت: با شیوع کرونا، آموزشهای که قبل تر به صورت حضوری برگزار می شد، تا حد امکان جنبه مجازی به خود گرفته است و آموزش مهارت های زندگی، مهارت نه گفتن به کودکان، قدرت تصمیم گیری، آموزش های حفاظت از خود در مقابل آسیب های اجتماعی و پیشگیری از کرونا برای این کودکان برگزار شده است.

,

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در رابطه با تحصیل کودکان کار و خیابانی براساس گزارشاتی که از مراکز اعلام شده است، اغلب این دانش آموزان به صورت حضوری در کلاس های مدرسه شرکت دارند و از لحاظ دسترسی به شبکه شاد و حتی شبکه آموزش محروم هستند اما ترک تحصیل نکرده اند.

,

 

,

انتهای پیام/ رحمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه