اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

علت مخالفان طرح «تامین کالاهای اساسی» مجلس چیست؟/ توزیع رانت به جیب عده‌ای خاص یا مردم!

علت مخالفان طرح «تامین کالاهای اساسی» مجلس چیست؟/ توزیع رانت به جیب عده‌ای خاص یا مردم!
مجلس با وجود مخالفت دولت، جزئیات طرحی را تصویب کرد که براساس آن 60 میلیون ایرانی یارانه کالاهای اساسی می‌گیرند؛ برخی با این اقدام نمایندگان مردم را بازگشت اقتصاد ایران به دهه 60 عنوان کردند؛ اما آیا چنین است و اینکه مشکلات با این طرح حل می‌شود؟
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ کشور دچار موجه گرانی شده و صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی حتی موافق و حامیان دولت، بی‌برنامگی و سیاست‌های غیرکارشناسی دولت را عامل جهش قیمت‌ها می‌دانند.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

پس از دو جهش ارزی (کاهش 900 درصدی ارزش و قدرت خرید ریال) در دو سال گذشته و جهش قیمت گوشت، تخم مرغ، لبنیات و اقلام مورد نیاز مردم، قدرت خرید دهک‌های متوسط و پایین جامعه بخصوص اقشار ضعیف و کم درآمد، کاهش شدیدی داشت و این خانوارها که بخش قالب توجهی از درآمد خود را صرف مواد غذایی و خوراکی می‌کنند، با مشکل مواجه شدند.

,

مشکلات اقتصادی و افزایش شدید قیمت‌ها، آن هم در جنگ اقتصادی علیه کشورمان و با توجه به شیوع ویروس کرونا، باعث سخت شدن معیشت مردم شده و دولت در این موضوع نه‌تنها خودش مقصر است بلکه هیچ کاری هم برای بهبود وضعیت مردم حداقل در تامین مایجتاج ضروری و روزانه انجام نمی‌دهد و از سوی دیگر قیمت‌ها هر روز بالا می‌روند.

,

مجلس شورای اسلامی با توجه موج گرانی‌ها و مشکل معیشتی مردم دست بکار شد و طرح تأمین کالاهای اساسی با همان کالابرگ الکترونیک (کوپن) را آماده کرد و نمایندگان مردم در خانه ملت در جلسه علنی امروز خود جزئیات طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی تصویب کردند که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد.

,

براساس این طرح دولت مکلف است بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به ویژه خانوار‌های کم برخوردار از را ابتدای ۶ ماه دوم سال ۹۹ (مهر ماه) به صورت ماهانه و پرداخت یارانه اعتبار خرید کالاهای اساسی اجرایی کند.

,

مجلس دولت را ملزم به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی کرد

, مجلس دولت را ملزم به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی کرد, مجلس دولت را ملزم به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی کرد, مجلس دولت را ملزم به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی کرد,
براساس این طرح 60 میلیون ایرانی شناسایی شده در طرح معیشتی خانوار از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار، یارانه خرید کالاهای اساسی دریافت خواهند کرد؛ به این صورت که مبلغ 120 هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد هم مبلغ 60 هزار تومان به ازای هر نفر، فقط برای خرید کالاهای اساسی پرداخت خواهد شد.
,
براساس این طرح 60 میلیون ایرانی شناسایی شده در طرح معیشتی خانوار از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار، یارانه خرید کالاهای اساسی دریافت خواهند کرد؛ به این صورت که مبلغ 120 هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد هم مبلغ 60 هزار تومان به ازای هر نفر، فقط برای خرید کالاهای اساسی پرداخت خواهد شد.
,

این اعتبار برای تأمین کالا‌های اساسی ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف هستند ضمن تأمین و تخفیف خرید کالا‌ها را برای مشمولان این قانون فراهم کنند و منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان 30 هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت و حقوق مالکان ناشی از آن در چارچوب قانون وزارت اقتصاد و دارایی تأمین می‌شود.

,

 

,

دولت کسری بودجه ندارد

, دولت کسری بودجه ندارد,

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره طرح کالابرگ، اظهار کرد: بررسی کارشناسی طرح تامین کالای اساسی به مدت ۲ ماه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انجام شد و راه‌های مختلفی برای تامین منابع این طرح وجود داشت که مجلس فروش اموال دولت را انتخاب کرد.

,

وی ادامه داد: مجلس قصد نداشت با تصویب طرحی گرانی، تورم، نقدینگی و پایه پولی را افزایش دهد؛ از این رو تامین منابع را در فروش اموال دولت دید تا مشکلی بر مشکلات مردم اضافه نشود و دولت مکلف است حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از دارایی و اموال خود را بفروش برساند تا منابع کالا برگ تامین شود. تاکنون دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان در بند (و) و ۳۰ هزار میلیارد تومان در تبصره ۵ لایحه بودجه به صورت ETF بفروش رسانده است.

,

حاجی بابایی می‌گوید:۳۰ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه ۵۷۲ هزار میلیارد تومانی دولت اصلا جایگاهی ندارد و باید گفت دولت کسری بودجه ندارد و کسری بودجه دولت از طریق اوراق تامین شده و امسال کسری ندارد و حتی بیش از آن عددی که در سال ۹۹ مصوب شده درآمد داشته است.

,

 

,

دودی که به چشم مردم رفت؟

, دودی که به چشم مردم رفت؟,

بهنام ملکی اقتصاددان با اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی یک فاجعه بود؛ کسانی این ارزها با چه عنوانی گرفتند و چه شد؟، به خبرنگار راه دانا می‌گوید: اگر قرار بود از مردم حمایت شود می‌بایست کارت هوشمند الکترونیک داده شود تا مردم از برخی کالاهای اساسی با قیمت مناسب بهره ببرند.

,

وی بیان کرد: اقتصاد ایران وارد یک جنگ شده و طبقات پایین جامعه دچار مشکل شده‌اند و ضروری است کوپن کالای اساسی داده شود و هر شهروند ایرانی در قالب کارت هوشمند الکترونیک، کالا دریافت کند.

,

این کارشناس توضیح داد: تا امروز کارت هوشمند الکترونیک اجرایی نشد و دود آن به چشم طبقه ضعیف رفته و منافع آن به جیب افراد محدودی روانه شد که ارزهای 4200 تومانی را گرفتند.

,

ملکی کارت هوشمند الکترونیک به نفع مردم و قشر ضعیف جامعه دانست، بیان کرد: متأسفانه فضای رسانه‌ای علیه کوپن الکترونیکی ایجاد کردند و هدفشان این است که ارزهای 4200 تومانی را بگیرند و به جیب بزنند و به هیچ‌کسی هم پاسخگو نباشند و این امر فساد زیادی دارد.

,

 

,

چرا کوپن الکترنیک باید اجرایی شود؟

, چرا کوپن الکترنیک باید اجرایی شود؟,

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس مسائل اقتصادی چندی پیش در یک گفت‌وگوی رادیویی، با اشاره به لزوم بازگشت کوپن به اقتصاد کشور می‌گوید: به دلیل سیاست های ارزی نادرست دولت، همه قیمت ها با افزایش ارز، بالا کشیده می شود و بدلیل عدم حضور دولت، تمام بنگاه‌های اقتصادی در نقش قیمت گذار وارد عمل می‌شوند و در این شرایط مردم آبگوشت که هیچ، حتی نمی توانند اشکنه بخورند.

,

وی افزود: در آمریکا که زودتر از سایر کشورها این کار را آغاز کرد و کوپن را به غذا اختصاص می‌دادند و مردم تنها قادر بودند غذایی خاص را تهیه کنند و امروز در شرایط کرونایی این کوپن‌ها در این کشور توزیع می‌شود.

,

توکلی ضرورت کوپنی شدن کالاهای اساسی در دوران جنگ را به دلیل مشکل در تامین مایحتاج مردم دانست و در پاسخ به این بحث که کوپنی شدن دور از شأن ملت ایران است، گفت: این در شأن ملت ایران نیست که 11 میلیون نفر حاشیه نشین داشته باشیم؟ به ملت ایران می‌آید گرسنه باشند و نتوانند یک کیلو گوشت بخرند؟؛ چنین معضلاتی بدتر از کوپن است.

,

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: بدلیل قیمت بالای ارز، تمام مردم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. امروز هیچ چیز بدتر از نابود شدن ارزش پول ملی و سست شدن پایه‌های اقتصاد نیست.کوپن امروز هوشمند است و کارت‌ها شارژ می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند مثلا یک کیلو گوشت بخرند.

,

وی اضافه کرد: آقای روحانی می‌گفت من از کوپن بدم می‌آید. خب معلوم است که چنین می‌گویید؛ چون شما مشکلی ندارید؛ بنده هم مشکلی ندارم. ولی مردم مشکل دارند. اگر ما به آن‌ها غذا نرسانیم، در آینده دچار معضل کودکان ضعیف خواهیم بود.

,

 

,

آیا کوپن راه حل اساسی است؟

, آیا کوپن راه حل اساسی است؟,

دولت با طرح مجلس برای تامین کالاهای اسای مردم در قالب کالا برگ الکترونیک یا همان کوپن الکترونیک مخالف است و باید منتظر نظر شورای نگهبان ماند که آیا این مصوبه مجلس را تایید می‌کند یا نه. اما در این شرایط اقتصادی  که مجلس دولت را مکلف کرده برخی رسانه‌ها و افراد از بازگشت کوپن و اقتصاد ایران به دهه 60 سخن می‌گویند و این سوال مطرح است که آیا این طرح مجلس مشکل معیشتی مردم را حل خواهد کرد؟؛ پاسخ قطعا «نه» است.

,

براساس این گزارش، مشکلات معیشتی مردم هر روز بیشتر می‌شود و دولت در این زمینه فقط نظاره‌گر است و هیچ کاری برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و حل مشکلات انجام نمی‌دهد.

,

به گفته کارشناسان امروز گرانی گوشت که فقط 10 درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود یا افزایش 90 درصدی قیمت تخم مرغ، هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، بلکه سیاست‌ها غیرکارشناسی دولت عامل آن شده است. 

,

تولیدکنندگان امروز معطل مواد اولیه خود هستند که در گمرک ماند و در حال از بین رفتن است؛ امروز 200 هزار تن برنج در گمرکات کشور مانده یا اینکه مواد اولیه کارخانجات روغن بر روی کشتی‌ها در خلیج فارس است و کمبود این کالاها در بازار باعث افزایش قیمت شده و همین چند روز گذشته شاهد صف‌های خرید روغن نباتی در شهرستان‌ها بودیم.

,

انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در گزارشی اعلام کرد: گرانی و کاهش درآمدها، خانوارهای ایرانی را به سمت حذف یا کم کردن منابع اصلی مواد مغذی مانند انواع گوشت، تخم‌مرغ، شیر و میوه‌ها در سبد غذایی خود برده که هشدار نگران‌کننده‌ای از شیوع گسترده سوءتغذیه در آینده نزدیک است.

,

حال در این موج گرانی و جنگ اقتصادی، مجلس شورای اسلامی وقتی بی‌عملی دولت را مشاهده کرد، دست به کار شد تا حداقل بخش کوچکی از مشکلات معیشتی مردم را حل کند تا مردم بتوانند گوشت خریداری کنند و مردم هم از یارانه پنهان کالاهای اساسی نفع ببرند نه عده‌ای خاص؛ اما برخی مثل دولت این اقدام را به سخره می‌گیرند که هدفشان تخریب مجلس است و می‌خواهند آن را ناکارآمد نشان دهند.

,

هر چند این گزارش قصد دفاع از عملکرد مجلس را ندارد ولی آنها که خودشان مقصر و مصوب این روزها و مشکلات هستند، فراموش کردند در چند سال گذشته چه چیزهایی نوشتند و به مردم گفتند و چه قول‌هایی دادند. این افراد  امروز نشسته‌اند و مشکلات مردم را تماشا می‌کنند؛ هر چند طرح مجلس درمان اصلی نیست اما در این شرایط اقتصادی، مُسکنی بر مشکلات معیشتی مردم است تا حداقل توان قدرت خرید یک کیلو گرم گوشت 160 هزار تومانی را داشته باشند.

,

انتهای پیام

,

گزارش از مرتضی رستمی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه