اخبار داغ

لزوم ورود جدی دستگاه قضاء؛

عدم نظارت؛ عامل کوچک‌شدن سفره نخل‌داران و بزرگ‌شدن جیب دلالان/ گلایه‌هایی که شنیده نمی‌شود+فیلم

عدم نظارت؛ عامل کوچک‌شدن سفره نخل‌داران و بزرگ‌شدن جیب دلالان/ گلایه‌هایی که شنیده نمی‌شود+فیلم
علیرغم افزایش نرخ تورم و قیمت کالاها از سال گذشته در کشور، نخل‌داران استان بوشهر هیچ‌گونه افزایش قیمتی در فروش خرما نداشته‌اند و دلالان وارد بازار سرمایه شدند و در سایه بی‌توجهی مسئولین و عدم نظارت کافی سفره کشاورزان خرما را روزبه‌روز کوچک و جیب دلالان خرما را بزرگ‌تر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ دشتستان با برداشت مفید سالانه از چهار هزار درخت نخل جزء بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول در جنوب کشور به‌شمار می‌رود. بیش از ۷۰ درصد مردم این شهرستان ارتباط مستقیم با این محصول داشته و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

سالانه در استان بوشهر حدود ۱۵۰ الی۱۷۰ هزارتن خرما تولید می شود که از این مقدار، حدود ۱۳۰ هزارتن آن در دشتستان قابل برداشت است. از مجموع این آمارشرایط برای صادرات خرما به میزان حدود ۳۰ هزارتن فراهم شده است.

,

باتوجه به اینکه برداشت از نخل سالانه یکبار آنهم در فصل تابستان انجام می‌شود، کشاورزان باید به گونه‌ایی فعالیت داشته باشند که امورات و منابع مالی نگهداری نخلستان‌هایشان تا سال آینده تامین شود. اما مهمترین مسئله این است که تعیین نرخ اصلی به عهده کشاورزان نیست و سود اصلی صرفا به جیب می‌زنند.

,

, ,

سالهاست که نخل‌داران با این وضعیت دسته و پنجه نرم می‌کنند و حالا این روزهای نابسامان اقتصادی با توجه به افزایش قیمت در برداشت و نگهداری خرما که موجب بروز مشکلات چندبرابری برای کشاورزان شده است، لزوم ورود جدی مسئولان در سطح ملی را می‌طلبد.

,

نخل‌داران بعد از برداشت و پاک‌کردن محصولات خود، خرماها را بسته‌بندی و برای نگهداری به سردخانه‌های عامل ارسال می‌کنند. این روزها افزایش هزینه نگهداری در سردخانه‌ها مشکل دیگری به مشکلات این قشر اضافه کرده است.

,

سود خرما در جیب دلالان

, سود خرما در جیب دلالان, سود خرما در جیب دلالان,

“کریم بحرانی”، کشاورز دشتستانی در این رابطه گفت: سال گذشته قیمت خرما با قیمت دلار بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تعیین شد، اما امروز با اوج گرفتن قیمت دلار، همچنان قیمت خرما مانند سال گذشته است.

,

وی افزود: قیمت کارگر، لوازم جانبی و هزینه نگهداری افزایش داشته است، اما تاثیری در افزایش نرخ فروش خرما برای کشاورز ندارد و فقط دلالان و تاجران از آن سود می‌برند.

,

 

,
, ,

 

,

عوارض صادرات خرما برداشته شد/ برگشت پول صادرکنندگان با ارز آزاد

, عوارض صادرات خرما برداشته شد/ برگشت پول صادرکنندگان با ارز آزاد, عوارض صادرات خرما برداشته شد/ برگشت پول صادرکنندگان با ارز آزاد,

ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در نشست با نخل‌داران و فعالان حوزه خرما اظهار کرد: من با افتخار یک کشاورززاده هستم و در همین نخلستان‌ها، کشاورزی را به‌صورت سنتی آموخته ام و باید از بنده انتظار بیشتری برای رفع مشکلات نخل و خرما داشته باشید.

,

وی بیان کرد: یکی از دستور کارهای مهم و اصلی بنده در این دوره نمایندگی، ساماندهی بازار خرما و بهبود وضعیت معیشت نخل‌داران است که تعداد زیادی از مردم شهرستان از این طریق امرار معاش می‌کنند.

,

, ,

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های نگهداری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی خرما در دشتستان اضافه کرد: از همه فعالان این عرصه حمایت خواهیم کرد و برای رفع نیازها از همه ظرفیت و توان خود استفاده می‌کنیم.

,

وی با بیان اینکه خرمای دشتستان باید در همین شهرستان بسته بندی و توزیع و صادر شود، تصریح کرد: با این اقدامات علاوه بر سود بیشتری که نصیب کشاورزان می‌شود، شاهد بهبود وضعیت اشتغال در بین جوانان دشتستان نیز خواهیم بود.

,

رضایی به پیگیری‌های خود برای احیای اداره کل نخیلات در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: با ایجاد تشکیلات خرما شاهد تمرکز بیشتری بر امور مربوط به نخل و خرما خواهیم بود و اتفاقات بهتری روی خواهد داد.

,

وی به حذف عوارض صادرات خرما اشاره کرد و افزود: مشکل صادرکنندگان برای ارز برگشتی به کشور نیز حل شده است و ارز با نرخ آزاد وارد کشور می‌شود که مجموعه این اقدامات باعث تسهیل در صادرات و افزایش قیمت خرما خواهد شد.

,

, ,

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نسبت به خرما و بازار آن خوشبین هستیم و امیدواریم که شاهد وضعیت بهتری طی روزهای آینده در این زمینه باشیم.

,

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بسته بندی در سطح شهرستان باید فعال‌تر شوند، از تلاش برای فعال شدن واحدهای راکد خبر داد و اضافه کرد: توسعه سردخانه‌ها نیز نقش مهمی در نگهداری بهتر محصول خواهد داشت.

,

رضایی تاکید کرد: خرما جزو کالاهای اساسی نیست و افزایش قیمت آن نگرانی ندارد. مطالبه و درخواست ما این است که خرما امسال با قیمت مقبول و منطقی به فروش برسد.

,

افزایش نگهداری خرما توسط سردخانه‌داران

, افزایش نگهداری خرما توسط سردخانه‌داران, افزایش نگهداری خرما توسط سردخانه‌داران,

“حسن فریبرزی”، رئیس خانه کشاورز دشتستان با اشاره به مشکلات نخل‌داران گفت: قیمت همه محصولات کشاورزی در سال جاری چند برابر افزایش داشته است اما قیمت خرما کمترین افزایش داشته است. با توجه به اینکه جهاد کشاورزی حمایتیی از نخل‌دارن دشتستان ندار، کشاورزان ناچارا برای فروش محصولات خود تسلیم خواسته‌های دلالان می‌شوند.

,

فریبرزی اظهار کرد: سردخانه‌های دشتستان هزینه نگهداری خرما را تا سه برابر افزایش داده‌اند. از شهریورماه ظرفیت سردخانه‌های بخش آبپخش تکمیل شده است که این موضوع باعث می‌شود کشاورزان بیشتر تسلیم خواسته‌های دلالان بی‌انصاف شوند.

,

, ,

جهاد کشاورزی، سازمان صمت مسؤول پیگیری می‌داند

, جهاد کشاورزی، سازمان صمت مسؤول پیگیری می‌داند, جهاد کشاورزی، سازمان صمت مسؤول پیگیری می‌داند,

خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به نگهداری خرما در سردخانه‌ها بیان کرد: سازمان صمت، جهاد کشاورزی و سرخانه‌داران در جلسه‌ای مشترکت تصویب کردند تا در جلسه ستاد تنظیم بازار نرخ جدید اعلام شود، که تا کنون نرخ نهایی اعلام نشده است.

,

سازمان صمت هم برخورد را وظیفه تعزیرات می‌داند

, سازمان صمت هم برخورد را وظیفه تعزیرات می‌داند, سازمان صمت هم برخورد را وظیفه تعزیرات می‌داند,

رضا جمالی معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان بوشهر در گفتگو با رسانه‌ها، افزود: تعرفه قیمت به سرخانه‌داران اعلام شده است و نرخ جدید از هیچ مصرف کننده و تولید کننده نمی‌پذیریم. آناالیز قیمت تعرفه نگهداری خرما توسط سرخانه‌داران قابل قبول نیست.

,

وی با بیان اینکه برخورد با متخلفین صنفی به عهده سازمان تعزیرات است، ابراز کرد: سازمان صمت تخلف سردخانه‌داران را مستند و به سازمان تعزیرات ارسال می کند.

,

 

,

تعزیرات مدعی است سازمان صمت تا کنون متخلفی را معرفی نکرده!

, تعزیرات مدعی است سازمان صمت تا کنون متخلفی را معرفی نکرده!, تعزیرات مدعی است سازمان صمت تا کنون متخلفی را معرفی نکرده!,

زهرا افضلی نیا در گفت و گو با خبرنگار سپاس در پاسخ به برخود با متخلفین حوزه کشاورزی، اظهار کرد: سازمان صمت و سایر دستگاه های باید تخلفات را مکتوب به سازمان تعزیرات ارسال کنند که تا کنون هیچ گونه پرونده‌ای در خصوص تخلف سرخانه‌داران اراسل نشده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه