اخبار داغ

رئیس حوزه هنری کردستان خبر داد؛

برگزاری بزرگترین مولودی‌خوانی کشور در کردستان/ پخش زنده از طریق شبکه ملی

برگزاری بزرگترین مولودی‌خوانی کشور در کردستان/ پخش زنده از طریق شبکه ملی
هفدهمین یادواره عارف نامی کُرد سیدبهاءالدین شمس‌قریشی پنجشنبه مصادف با 12ربیع الاول در صحن قدیم ‌مسجد جامع سنندج بدون حضور مخاطب برگزار و به صورت مستقیم از شبکه‌های رسانه ملی و شبکه‌های مجازی پخش می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ از قدیم‌الایام‌ در کردستان‌ مرسوم‌ بوده‌ و بسیار باشکوه‌ و پرشور و شوق‌ برگزار می‌شود. اکثر اقشار جامعه‌ زن‌ و مرد پیر و جوان‌، غنی‌ و فقیر در آن‌ شرکت‌ می‌کنند و از یک‌ طعام‌ می‌خورند. هماهنگ‌ و همنوا، گوش‌ جان‌ به‌ نغمه‌های‌ زیبای‌ مراسم‌ سپرده‌ و جزیی‌ از کل‌ می‌گردند. مکان‌ اجرای‌ مراسم‌ را با شمع‌ و انواع‌ چراغ‌ منور می‌سازند. عود می‌افروزند تا فضای‌ محیط‌ معطر شود. بر روی‌ سر و دست‌ اهل‌ مجلس‌ گلاب‌ می‌پاشند و مجلسیان‌ صلوات‌گویان‌ تشکر می‌کنند. با وسایل‌ تزیینی‌ محل‌ را زینت‌ داده‌ و با نقل‌ و شیرینی‌ و شربت‌ و غذا از حاضران‌ پذیرایی‌ می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

یکی‌ از جلوه‌های‌ جالب‌ و زیبای‌ موسیقی‌ مذهبی‌ را در کردستان‌ می‌توان‌ در ماه‌ ربیع‌الاول‌ که‌ در میان‌ عامه‌ مردم‌ به‌ ماه‌ مولود میلاد حضرت‌ محمد (ص‌) مشهور است‌ مشاهده‌ کرد. در استان‌ کردستان‌ بیش‌ از سه‌ هزار مسجد و تکیه‌ وجود دارد که‌ به‌ جز ماه‌ ربیع‌الاول‌ در یک‌ ماه‌ حداقل‌ یک‌ مولودی‌ در مساجد برای‌ تازه‌تر کردن‌ عهد و پیمانشان‌ با خداوند و حضرت‌ ختمی‌مرتبت‌ محمد مصطفی‌ (ص) برگزار می‌شود و در ماه‌ ربیع‌الاول‌ (ماه‌ مولود) نیز در تمامی‌ مساجد و اکثر منازل‌ مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ برگزار خواهد شد.

,

اما به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسمات مولودی به صورت مجازی پخش می شود و امسال هفدهمین یادواره عارف نامی کُرد سیدبهاءالدین شمس‌قریشی پنجشنبه مصادف با 12ربیع الاول در صحن قدیم ‌مسجد جامع سنندج بدون حضور مخاطب برگزار و به صورت مستقیم از شبکه‌های رسانه ملی و شبکه‌های مجازی پخش می‌شود.

,

پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی

, پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی, پخش زنده هفدهمین یادواره شمس قریشی از شبکه ملی,

 امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان اظهار کرد: یادواره خالق مولودنامه مرحوم سیدبهاء‌الدین شمس‌قریشی محوری‌ترین برنامه هفته وحدت در استان کردستان است که از سال 84 تا کنون هرساله توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود.

,

وی کردستان را مهد عرفان و مردم کردستان را از عاشقان و اردتمندان پیامبر اعظم اسلام(ص) و اهل ‌علیهم السلام) عنوان کرد و افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم عرفانی بدون حضور مخاطب با حضور گروه‌های برجسته مولودی خوانی استان برگزار و با هماهنگی صورت گرفته با صدا و سیمای مرکز کردستان به صورت مستقیم از شبکه استانی مرکز کردستان، شبکه شما و نسیم و همچنین شبکه‌های مجازی پخش می‌شود.

,

وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که وجود مقدس نبی و رسول اعظم  (ص) مهم‌ترین نقطه ایجاد وحدت است، گفت: این برنامه‌ در راستای تقویت وحدت و همگرایی است  و باتوجه به شیطنت‌های کشورهای استکباری به رهبری رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در قالب آزادی بیان و توهین به ساحت مقدس پیامبرعظیم الشأن اسلام به منظور به تصویر در آوردن عمق ارادت مردم مسلمان کردستان به حضرت ختمی مرتبت محمد المصطفی (ص) برگزار می‌شود.

,

مرادی با تقدیر از تعامل و همکاری بسار خوب ادارات مرتبط در برگزاری این یادواره تأکید کرد: مسئولین ارشد استان از جمله ‌نماینده ولی فقیه در استان و استاندارکردستان ‌به صورت ویژه پیگیر برگزاری این مراسم بودند که لازم است از راهنمایی‌های این عزیزان قدردانی کنیم. 

,

مرادی افزود: در این برنامه مولودنامه مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی با حضور گروه‌های برتر مولودی خوان  قرائت و در پایان با دعای ختم و پایانی مراسم به اتمام می‌رسد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه