اخبار داغ

سیاست‌های ایران در تراکنش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛

علاج مشکلات داخلی را به انتخاب ترامپ و بایدن گره نزنیم!

علاج مشکلات داخلی را به انتخاب ترامپ و بایدن گره نزنیم!
اگر بخواهیم علاج مشکلات کشور را به انتخاب دونالد ترامپ یا جو بایدن گره بزنیم، معنای آن عدم درک صحیح از مشکلات از یک سو و ندانستن راه حل صحیح آن از سوی دیگر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ اختیارات رئیس جمهور آمریکا نامحدود نیست، بلکه برآیندی از تیم های تخصصی بدنه دولت، همچنین نهادهای قانون گذاری، رسانه ها و افکار عمومی است که در واقع به تصمیمات نهایی منتخب مردم جهت می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

لذا این که برخی گمان می‌کنند با تغییر رؤسای جمهور، تغییرات کلان در سیاست‌های این کشور رخ می‌دهد برداشتی نادرست است. نگارنده بر این نظر است که در مورد کشور ایران هم نمی‌توان به درستی سیاست های دو جریان دموکرات و جمهوریخواه را از یکدیگر تفکیک نمود.

,

تحریم های دوران باراک اوباما بر علیه ایران، بیشتر از ترامپ به اصطلاح جمهوری خواه نباشد کمتر هم نیست.

,

این دو در ظاهر متعلق به جریان‌های مختلف اما در باطن کسب حداکثر منافع برای کشور متبوع خود را پیگیری می کنند و در این میان نشان دادن چراغ سبزهای مقطعی برخی از آنها را نباید به معنای دوستی یا چرخش استراتژیک ایالات متحده امریکا تفسیر کرد؛ چرا که گاهی ممکن است منافع دو کشور در جایی همپوشانی داشته باشد و خود به خود تنش در روابط به صورت مقطعی کاهش یابد.

,

مشکلات دو کشور بیش از آنکه سیاسی باشد، هویتی بوده و حل آن نیازمند چرخش در استراتژی‌های کلان طرفین می‌باشد و نقش مهمانان کاخ سفید در این میان اندک است.

,

البته این یک رویه عمومی است و حتی در کشورهایی که به صورت پادشاهی اداره می شوند نیز نمی‌توان شخص اول کشور را دارای اختیاراتی نامحدود و خارج از عرف و برخلاف نظر افکار عمومی تلقی نمود. مع‌الوصف اگر بخواهیم علاج مشکلات را به انتخاب دونالد ترامپ یا جو بایدن گره بزنیم معنای آن عدم درک صحیح از مشکلات از یک سو و ندانستن راه حل صحیح آن از سوی دیگر است.

,

بنابراین باید بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که علاج مشکلات؛ دوری از نگاه به خارج، واقع بینی به جای آرمان‌گرایی به دور از عقلانیت، دیپلماسی صحیح و هدفمند، توجه به ظرفیت های درونی کشور و درک و برداشت صحیح از منطقه و جهان و روابط بین‌الملل می باشد، چراکه در گذشته کشور ما هزینه های عدم اتخاذ استراتژی صحیح را پرداخت کرده و البته هنوز هم می پردازد.

,

جامعه ایران دیگر نمی‌توانند بپذیرند که این چرخه آزمون و خطا در تصمیم گیری‌ها و جهت گیری‌ها در داخل، منطقه و جهان ادامه یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه