اخبار داغ

رنج برنج بر تن شالی کاران زاگرس نشین/حضور گسترده دلالان برنج در کهگیلویه و بویراحمد

رنج برنج بر تن شالی کاران زاگرس نشین/حضور گسترده دلالان برنج در کهگیلویه و بویراحمد
به گفته مردمان زاگرس نشین ،دیگر برنج بر سر سفره ها نیست وگرانی های سرسام آور برنج و خشکسالی های متوالی رنگ برنج را از بسیاری از سفره های تهی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح زاگرس، برنج و رنج آن را هنوز کسی از یاد نبرده است، محصولی اورکانیک که کشاورزان زاگرس نشسن آنرا از دل  سرزمین زاگرس بدست می آوردند،کشاورزانی که برای تولید این محصول مرغوب رنج های زیادی می کشندو حتی در رنج آن، همه خانواده سهیم هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس،,

رنج برنجی که به پایان نرسید

, رنج برنجی که به پایان نرسید, رنج برنجی که به پایان نرسید,

رنج برنج و سود خانواده امروز در پنهای دنا بر کسی پوشده نیست و کسی نیست که از این محصول استفاده نکرده باشد،محصولی که عطر دل انگیز آنرا برای همه یک عطر بیادماندنی است.

,
 
,
, ,
 
,
برنج همیشه در تارخ کهن پارسی از دیر بازتا کنون یکی از مهمترین غذای ایرانیان بوده و مردم این دیار همیشه این غذا را بر سر سفره های خود دارند.
,

امروز در پهنه وسیع ایران،در هرنقطه که آب کافی وجود داشته باشد مردمان زیادی هستند که به کاشت این محصول مهم و سبد اصلی خانواده ها مشغول هستند.

,

رنج برنج بر تن کشاورزان زاگرس نشین نشست

, رنج برنج بر تن کشاورزان زاگرس نشین نشست, رنج برنج بر تن کشاورزان زاگرس نشین نشست,

برنج که روزگاری تنها سبد غذایی مردمان این دیار بوده و از آن به عنوان نعمت یک سفره یاد می شد امروز در گردنه های پر و پیج تورم و گرانی های دنباله دار پیاپی گیر افتاده و این محصول اورگانیک دیگر بر سر همه سفرها خودنمایی نمی کند.

,

 

,

 ورود پای دلالان به بازار برنج،گرانی های عمدی،کم شدن با برنامه برنج در بازار، نبود سرمایه در گردش برای کشاورزان و حتی  وجود برنج های وارداتی باعث شده که این محصول امروز در پیچ خم دلالان گیر بیفتد و دیگر رنح نمایی نکند.

,

باربستن برنج از سر سفره ها

,

ورود برنج های جهش یافته از سویی دیگرباعث شده که دیگر بر سر سفره های مردمان زاگرس عطر و بوی برنج چمپا یکی از اصیل ترین برنج های ایرانی و حتی شمیم دل انگیز آن نپیچد و مردم  رو به برنج های وارداتی وحتی جهش یافته آورده و یا به دلیل قیمت بالای آن برخی نیز دور این سبد مهم غذایی بر سر سفره های خود خط بکشند.

,

, ,

امروز به گفته برخی از مردمان زاگرس،دیگر برنج بر سر سفره ها نیست وگرانی های سرسام آور برنج و  خشکسالی های متوالی رنگ برنج را از بسیاری از سفره های تهی کرده است.

,

 

,

خاطراتی که از نیاکان هنوز مانده است

, خاطراتی که از نیاکان هنوز مانده است, خاطراتی که از نیاکان هنوز مانده است,

برنج که از آن به عنوان نمادی از سفره های رنگین ایرانیان و این دیار یاد می شد امروز باید در موزه ها به دنبال آن گشت و یاد و نام برنج های محلی ایران همچنان در سراشیبی فراموشی به سر می رد.

,

رنج برنجی که کشاورزان دنا نشین با کشت آن به یادها و خاطره ها دارند،نعمتی که یادگار روزهای شالیکاری و زیبایی های زنان و مردمان شالیکار در گرمای تابستان بوده و هنوز آن خاطرات را بر ذهن دارند.

,

, ,

 

,

یادگار روز های طاق فرسایی که پاهای نشاء کاران تا زانو در گلی مردابی فرو می رفت تا بتوان ساقه های برنج را در زمین نشاند و در  زمان به بار نشستن این محصول بتوان نان و نوایی از آن برای خانواده مهیا کرد.

,

مردمان این دیار امروزهمانند نیاکان خود رنج برنج را بر دوش خود می کشندتابتوانند برنجی از دل صخره های زاگرس  برای این مردم بدست آورند.

,

 

,

سایه گرانی بر تنها ترین سبد غذایی ایرانیان

, سایه گرانی بر تنها ترین سبد غذایی ایرانیان, سایه گرانی بر تنها ترین سبد غذایی ایرانیان,

کشاورزانی که به قول خودشان بیشترین هزینه زندگی خود را صرف کُود و سَم برای نگهداری از محصول خود کرده اند ،امروز در بین دوراهی فروش و یا به فروش نرفتن محصول خود مانده اند و گرانی و قیمت سرسام آور برنج نیز بر مشکلات آنها افزوده است.

,

 

,

امروز سئوال های زیادی بر ذهن مردم این دیار مانده است که آیا سایه گرانی همچنان بر تنها سبد غذایی آنان یعنی برنج خودنمایی خواهدکرد و آیا این محصول باز هم رنگ ارزانی را خواهد دید.

,

بر اساس آمار در دو سال اخبر قیمت هرکیلو برنج قریب 250درصد افزایش داشته و حتی این افزایش قیمت،دامن برنج های وارداتی و حتی جهش یافته را گرفته است و افزایش چند صد برابری این محصول برای بسیاری از مردمان این دیار بسیار بغرنج و نگران کنده بوده و عده ای نیز، توان آن را ندارند که بتوانند این محصول را خریداری کنند.

,

 

,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه