اخبار داغ

بررسی پروژه ای که اقتصاد گردشگری شهری را به چالش می کشد؛

ساخت و ساز چالشی بزرگ در پایتخت آبهای گرم خارومیانه / آیا مایع حیات سومین شهر هتلی ایران خشک می شود؟

ساخت و ساز چالشی بزرگ در پایتخت آبهای گرم خارومیانه / آیا مایع حیات سومین شهر هتلی ایران خشک می شود؟
احداث پروژه ای جنجالی شیشه عمر« چشمه آرتزین» را شکننده تر و مایع حیات سرعین ،توریستی ترین شهر ایران را به خشک شدن نزدیک تر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  سبلان‌ما، سرعین با عنوان شهر چشمه‌های بهشتی به شهرتی جهانی رسیده است در واقع، این شهر به‌دلیل داشتن چشمه‌های آبگرم با خاصیت درمانی، مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده و امروزه به منطقه گردشگری استان اردبیل تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

این شهر 5 هزار نفری دارای 12 آبدرمانی است و تمامی آبدرمانی های  مدرن و سنتی شهر از دو چشمه جوشان گاومیش گلی و آرتزین تغذیه می شود.

,

چاه آرتزین سرعین در سال 74 توسط سازمان انرژی های نو ایران به طول 230 متر حفر و آبی با 47 درجه دما ، 35 لیتر آب و ارتفاع 15 متر از زمین خارج شد که به گفته اهالی بومی این چاه پس از چند ماه توسط کارشناسان خارجی بسته شده و فقط 24 ساعت طول کشید تا آن را مهار کنند.

,

حال پس 25 سال از حفر این چاه و جوشیدن چشمه ای که مایع حیات 8 آبدرمانی در سرعین است پروژه احداث آبگرم جدید آن هم در مرکز شهر شیشه عمر آرتزین را شکننده تر کرده است.

,

انحراف چشمه آرتزین وجود دارد

, انحراف چشمه آرتزین وجود دارد,

 رضا آستانی رئیس هیئت مدیره جامعه آبدرمانی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظهار داشت: طبق مصوبات استانی احداث آبدرمانی جدید در داخل شهر آن هم در متراژ 700 متری و ارتفاع44 متر که بایستی بیش 2 هزار متر زیربنا و داشته باشد  ممنوع است؛ البته این موضوع  در حیطه وظایف ما نیست و موضوعی که به جامعه آبدرمانی بر می گردد احتمال انحراف چشمه آرتزین است.

,

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا عملا اقتصاد گردشگری سرعین که به آبگرم ها متصل است قفل شده است و با ساخت و ساز جدیدی که قرار است بر روی چشمه آرتزین که منبع چندین آبدرمانی شهر است عملا به خطر می افتد.

,

تحمیل فشار به شهرداری برای صدور پروانه ساخت/ از بین رفتن چشمه محتمل است

, تحمیل فشار به شهرداری برای صدور پروانه ساخت/ از بین رفتن چشمه محتمل است,

حسن حسن پور با واکاوی ماجرای احداث پروژه جدید آبدرمانی در مرکز شهر سرعین به خبرنگار سبلان ما گفت: حدود سالهای 95 الی 96 سرمایه گذاری برای احداث آبگرم جدید بر روی آرتزین سرعین متقاضی شد که باتوجه به تناقض در طرح تفصیلی که اجازه ساخت به پروژه در ارتفاع 44 متری را نمی دهد و موافقت ضمنی کمیسیون ماده 5 این طرح به دیوان ارائه و منجر به رای برای ساخت و ساز شد.

,

وی افزود: با احداث این پروژه از دو جهت مخالف هستیم یکی بخاطر احتمال از بین رفتن چشمه آرتزین و دیگری بواسطه برهم زدن سیما منظر شهری سرعین و احداث پروژه در زمینی که تنها 700 متر است.

,

فرماندار سرعین با اشاره به اینکه شهردار این شهر برای صدور پروانه تحت فشار است گفت: اقتصاد مردم شهرستان سرعین با وجود چشمه های آبدرمانی به رونق افتاده است و اگر این مهم حذف شود دچار چالش جدی خواهیم شد که مردم از این بابت نگران هستند.

,

طبق گفته های این دو مسئول خطر انحراف و یا از بین رفتن « چشمه آرتزین» محتمل است و شهری که با آوازه آبگرم هایش به شهرت جهانی رسیده دچار چالش جدی می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه