اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه:

ذخیره خون در کرمانشاه کاهشی بی سابقه دارد/ لزوم مشارکت مردم

ذخیره خون در کرمانشاه کاهشی بی سابقه  دارد/ لزوم مشارکت مردم
پژمان صالحی فر , مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه ذخیره خون در کرمانشاه کاهشی یبی سابقه دارد بر لزوم مشارکت مردم جهت اهدای خون تاکید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پژمان صالحی فر در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، ، با اشاره به اینکه وضعیت اهدا خون در استان کرمانشاه نه تنها مطلوب نیست بلکه افتضاح است، اظهار داشت: در هفته اخیر اهدا خون به طور بی سابقه ای کاهش داشته است و اگر شرایط به همین منوال طی شود تا دو روز دیگر ذخایر خونی ما به اتمام خواهد رسید .

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: حتی در روزهای تعطیل 70 و یا 80 نفر به مراکز انتقال خون برای خون‌دهی مراجعه می کردند این در حالی است که طی روز گذشته 60 نفر مراجعه کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی موجود حتی با فراخوان تلفنی هم افراد برای خون دهی مراجعه نمی کنند که همین جا از مردم دعوت می کنیم تا به کمک بیماران بیایند.

صالحی با اشاره به ذخایر خونی استان تصریح کرد: شرایط ایده آل این است که از هر گروه خونی برای پنج روز ذخیره داشته باشیم این در حالی است که در حال حاضر و در برخی گروه های خونی منفی ذخیره در حد یک و یا دو روز است و اگر این قضیه ادامه پیدا کند نهایتا یک یا دو روز دیگر ذخایر تمام خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه به صورت روزانه 100 تا 120 واحد پلاکت درمراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، بیان داشت: پلاکت قابلیت ذخیره سازی ندارد و بیشتر از سه روز نمی توان آن را نگهداری کرد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط و تعداد کم افراد مراجعه کننده در حال حاضر تقریبا نیمی از پلاکت مورد نیاز مراکز درمانی استان به صورت روتین تامین می شود.

صالحی ضمن دعوت مجدد از مردم برای مراجعه به مراکز انتقال خون ادامه داد: اگر همتی نشود و مردم برای اهدای خون مراجعه نکنند این مسئله به یک بحران جدی تبدیل می شود چرا که خون مسئله ای نیست که از استان های دیگر تامین و یا خریداری شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کمک و یاری بسیار خوب مردم در بحث مواسات و همدلی بیان داشت: در زمینه انتقال خون هم نیازمند این همدلی هستیم چرا که مسئله خون یک امر حیاتی است و ممکن است فردی چند روز بتواند بدون غذا زندگی کند اما بیمارانی هستند که اگر خون مورد نیازشان تامین نشود می میرند، مادران بارداری در اتاق عمل هستند، بیماران قلبی و سرطانی و ... همگی نیامند خون و پلاکت هستند و باید حواسمان به این موارد باشد.

این مسئول با اشاره به رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز خونگیری تصریح کرد: در همه جای جامعه احتمال ابتلای به کرونا وجود دارد اما به جرات می گوییم تمام تمهیدات لازم در مراکز خونگیری به منظور پیشگیری از کرونا و نیز پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت می شود که از جمله آنها می توان به امکان شست و شوی دست ها در بدو ورود، وجود ماده ضدعفونی، تب سنجی، ارائه پک های یکبار مصرف، ضدعفونی پس از مراجعه هر فرد و نیز به صورت روزانه و ... اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمام سعی و تلاشمان را می کنیم تا کسی در مراکز انتقال خون به کرونا مبتلا نشود، گفت: باورهای غلطی در بحث انتقال کرونا در این مراکز میان مردم وجود دارد که در این راستا ما تمام تلاشمان را می کنیم که کسی در مراکز ما به این بیماری منحوس مبتلا نشود و مردم این را بدانند احتمال انتقال ویروس کرونا در مراکز انتقال خون بسیار پایین تر از خیابان ها و بازارهایی است که مردم هر روز تردد می کنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در این راستا نیز سامانه اینترنتی نوبت دهی راه اندازی شده است که بر مبنای آن خود افراد مراجعه کننده تاریخ و ساعت مراجعه خودشان را تعیین می کنند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه