اخبار داغ

همدان در آستانه کلانشهر شدن؛

3 روستای همدان لباس شهر را به تن کردند/شتاب گرفتن پایتخت تاریخ و تمدن ایران در گروی بایکوت زمین خواران

3 روستای همدان لباس شهر را به تن کردند/شتاب گرفتن پایتخت تاریخ و تمدن ایران در گروی بایکوت زمین خواران
گسترده تر شدن شهر برای کاهش التهاب بازار مسکن در گران ترین شهر ایران گویا لازم است و الحاق روستاها به هسته مرکزی شهر همدان، این کهن شهر را در آستانه کلانشهر شدن قرار داده و روستاهایی که لباس شهر را به تن کردند موجب ایجاد سکونتگاه های جمعیتی و توازن شهری شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ کهن شهر همدان برای توسعه و کلان شهر شدن ناچار است توسعه شهری را افزایش و به مساحت شهر بیافزاید. در نتیجه روستاهایی که در محدوده شهر هستند به بافت مرکزی الحاق می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

برخی روستاها دیگر بافت قدیمی را ندارند و نشانی از چشمه های آب و بوی نان تازه و هوای تازه بهاری و خانه برزگ سنتی نیست بلکه خانه های چند طبقه شهری بافت روستا را تغییر داده است

,

الحاق سه روستای علی آباد، قاسم آباد و حسن آباد  همدان را چند قدم به کلانشهر شدن نزدیک‌تر کرد و مدیریت یکپارچه شهری را به ارمغان می آورد.

,

سعید سادات نیا، مدیر جامعه معماران ایران و نایب رئیس انجمن مهندسان مشاور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اخیرا به مبحث الحاق روستاها زیاد پرداخته شده و تحت عنوان مسائل پیراشهری باید به آن نگاه کرد، بدین معنا که شهر یک حریم و محدوده دارد ولی در پیرامونش اتفاقاتی می افتد که روی شهر تاثیر دارد و متقابلا شهر هم روی آنها تاثیر دارد.

,

وی افزود: از نظر قانونی چون یک سری خط روی محیط های پیرامون شهرها کشیده می شود بنابراین باید با نگاهی نوع به این پدیده نگاه کرد. برای مثال در تهران و شهرهایی چون همدان شهرها یک هسته اولیه و تاریخی دارند که چند هزار ساله هستند و پیرامون این شهرها کمربندهای سبز و باغات در قالب روستاها هستند که نیازهای اولیه شهرها را برطرف می کنند و در اصطلاح به آنها باغ شهر می گویند.

,

استاد دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه شهر کم کم با رشد خودش تمام روستاهای اطراف را می بلعد گفت: این رشد شتابان شهری باعث می شود کشاورزی به نیروی انسانی کمتری نیاز داشته باشد در نتیجه جمعیت کشاورز به سرعت کم می شود و ماشین آلات صنعتی جای نیروی کار را می گیرد و در نتیجه روستاها پشتیبانی اشتغال افراد را ندارد و لاجرم همگی به شهر مهاجرت می کنند.

,

وی تاکید کرد: نوع عملکرد مدیریت شهری در الحاق روستاها بسیار تاثیرگذار است و اگر درست مدیریت شوند به نفع اهالی روستا و متقابلا شهر است.

,

سادات نیا افزود: بعضی روستاها بهترین محصولات کشاورزی را تولید می کنند و حتی فراتر از نیاز شهروندان تولید می کنند و گاهی محصولات صادر می شود اما با رشد توسعه شهری نیاز به نیروی کار کمتری در این روستاها هست.

,

وی عنوان کرد: روستاهای اطراف هسته های مرکزی گاهی قیمت زمین هایشان با خود شهر برابری می کند و خدمات شهر اصلی را پشتیبانی می کنند و این یکی از مهمترین مزایای الحاق روستاها به شهر است.

,

نگرش های راهبردی برای پیراشهرها باید وضع شود

, نگرش های راهبردی برای پیراشهرها باید وضع شود, نگرش های راهبردی برای پیراشهرها باید وضع شود,

این استاد دانشگاه افزود: این پیراشهرها نیاز به قوانین جامع شهری دارند که باید حتما برای این مناطق در نظر گرفته شوند چرا که روستاهای الحاقی فرصتی عالی برای سرریز جمعیتی شهرها می باشند و عمدتا چون هسته های شهری مراکز کارهای صنعتی و خدماتی هستند مردم نیاز به سکونتگاه های تنفسی دارند و اگر به این روستاها فرصت تبدیل شدن به سگونتگاه های تنفسی بدهیم و قوانین را محدود کنیم بسیاری از مشکلات شهری برطرف می شود .

,

وی ادامه داد: طرح های جامع روی روستاها نشان داده است روستاهایی که الحاق شده اند حتی پیشرفت کرده و فضای سبز آنها افزایش یافته است و برخی سرمایه ها به این مناطق ارسال شده اند اما به شرط آن که زمین باید از بورس کالا شدن در روستاهای الحاقی درآید تا تراکم ایجاد نشود و احیای محیط زیست و توسعه پایدار به وجود آید.

,

باید به کارشناسان و متخصصین اعتماد کرده و نظرات را بپذیریم

, باید به کارشناسان و متخصصین اعتماد کرده و نظرات را بپذیریم, باید به کارشناسان و متخصصین اعتماد کرده و نظرات را بپذیریم,

علی رحیمی فر، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان گفت: در مطالعات طرح جامع سه روستا علی آباد، قاسم آباد و حسن آباد  به شهر همدان ملحق شده اند و در نگاه کلی هر سه روستا در شهر همدان استحاله شده بودند و مرزی بین شهر و روستا وجود نداشت.

,

وی افزود: کارشناسان و متخصصین این حوزه در طرح جامع به این نتیجه رسیدند که الحاق به نفع استان و مردم هر سه روستاست و طرح جامع شهری این مزایا را به خوبی نشان می دهد.

,

عضو شورای شهر همدان با تاکید بر الحاق سه روستا به شهر گفت: زمانی که کارشناسان و متخصصین مطالعات خود را انجام می دهند و پاسخ می دهند باید اعتماد کنیم و نظرات را بپذیریم.

,

رحیمی فر با بیان اینکه الحاق سه روستا خارج از نظرات اعضای شورای شهر است افزود: شورا باید به نظرات اکتفا کند و در توسعه شهر و طرح مطالعات جامعه مشخص شده است.

,

وی با اشاره به اینکه برخی شهرها به دنبال شهرک سازی هستند گفت: در شهر همدان حد و مرزی بین این سه روستا و شهر وجود نداشت و در یکدیگر ادغام شده بودند.

,

رحیمی فر با بیان اینکه مساحت شهر همدان برای ساخت و ساز کافی نیست و یکی از دلایل گرانی مسکن است گفت: شهر همدان از سمت شمال شرق جای توسعه دارد و می توانیم شهر را به سمت شورین گسترش دهیم.

,

وی افزود: در بحث گرانی مسکن یکی از مهمترین دلایل بستن شهر بود چرا که مساحت شهر از ۷۵۰۰ هکتار را به ۶۷۰۰ هکتار رساندیم و در نگاه اجمالی به نقشه همدان از سال ۱۳۵۵ متوجه می شویم بخش هایی که توسعه پیدا کرده باعث از بین رفتن باغات همدان شده است و فضای سبز را از بین برده است.

,

رحیمی فر با بیان اینکه نباید در الحاق روستاها به پارادوکس برسیم افزود: در حال حاضر شهرداری، دهیاری و همگی در الحاق روستاها به شهر صاحب نظر هستند در حالیکه باید متولی یک مجموعه باشد و به یک نظر واحد برسیم و اصول شهرسازی را رعایت کنیم.

,

وی با اشاره به اینکه بعد از الحاق پروانه ساخت و ساز و مدیریت شهری روستاها به شهرداری واگذار می شود، گفت: شهرداری باید آمادگی و تعامل لازم را برای این طرح داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای شهروندان هر سه روستای الحاقی باشد.

,

ابراهیم مولوی، نائب رئیس شورای شهر همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۳۲ روستا درحریم  شهر همدان داریم که خواسته یا ناخواسته تحت نفوذ شهر همدان چه به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و غیره هستند.

,

وی ادامه داد: از این تعداد روستاها تعدادی در محدوده شهر همدان، یک زمان در محدوده شهر و یک زمان با شهر حدود و مرزی ندارند و تقریبا ادغام هستند.

,

مولوی افزود: در فرآیندی قرار شده سه روستای حسن آباد، قاسم آباد و علی آباد به شهر ملحق شوند و دلیل آن هم جمعیت مهاجر پذیر و نبود شغل در روستاها و مهاجرت افراد با توجه به جاذبه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به هسته مرکزی شهر بود.

,

نائب رئیس شورای شهر همدان گفت: افراد مهاجرت پذیر قادر نیستند در خود شهر سکونت کنند و به روستاهایی که در اطراف شهر قرار دارند و فاصله آنها تا شهر ۵ دقیقه فاصله  است ساکن می شوند بنابراین لاجرم قرار چنین روستاهایی به شهر ملحق می شوند.

,

الحاق روستاها ساخت و ساز غیر مجاز را بایکوت می کند

, الحاق روستاها ساخت و ساز غیر مجاز را بایکوت می کند,

وی افزود: بدون شک الحاق روستاها به شهر یکی سری معایب و مزایا دارد که به نظر بنده مزایای ادغام قوی تر و پررنگ تر است چرا که در اولین مرحله الحاق از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می شود. چون شهرداری نظارت می کند و از طرف دیگر در آینده ای نه چندان دور ما این مناطق را باید به عنوان سکونت گاه های غیررسمی بشناسیم.

,

مولوی تاکید کرد:  میلیاردها تومان از بودجه ها و اعتبارات کشوری باید به این مناطق سرازیر شود تا قدری کیفیت زندگی در آنها بهبود پیدا کند.

,

وی بیان کرد: وقتی روستاها در محدوده شهر همدان قرار می گیرند مقررات و قوانین شهرسازی و معماری بر این ها جاری می شود و اصول بهداشتی شهرسازی و بهداشت رعایت و از دلال بازی جلوگیری می شود.

,

روستاهای الحاقی نیازمند قوانین شهری بومی سازی

, روستاهای الحاقی نیازمند قوانین شهری بومی سازی,

نائب رئیس شورای شهر گفت: در صورت الحاق، روستاها دارای شبکه معابر منظم ، تاکسی رانی و اتوبوس رانی و همچنین گرفتن پروانه و مجوز ساخت از ساخت و سازهای غیر همگن جلوگیری می کند و بافت شهری منظم تری تشکیل می شود و خدماتی چون احداث پارک و جمع آوری زباله در حیطه وظیفه شهرداری است که باید انجام دهد.

,

وی تاکید کرد: قوانین شهر همدان بدون شک برای روستاهای الحاقی اجحاف در حق اهالی روستاهاست و دنبال این هستیم که قوانین جدید و درخور مناطق برای آنها تدوین کنیم تا اهالی روستا با مدیریت شهری همراه باشند. چرا که همراهی اهالی بدون شک کمکی بزرگ به بافت شهری است.

,

مولوی اظهار داشت: قوانین شهری در این روستاها تعدیل و بومی سازی می شوند؛ مثلا برای ایجاد یک تراس در استادان قوانینی وضع است که در روستاها این چنین نیست و مطابق با بافت شهری و بومی قوانین وضع می شود.

,

وی گفت: ارزش افزوده برای اهالی روستاها در صورت الحاق بیشتر می شود چرا که می توانند اراضی را چندین برابر قیمت فروخته یا مورد استفاده قرار دهند و وقتی قوانین ساری و جاری باشد دلال ها نمی توانند به راحتی زمین ها و اراضی کشاورزی را از دست اهالی روستا در آورند.

,

به گزارش عصر همدان؛ سیل جمعیت به پایتخت تاریخ و تمدن سرازیر شده و چاره ای جز افزایش مساحت شهری نیست و الحاق روستاهای اطراف به این شهر تاریخی باعث افزایش توسعه شهری و عدالت اجتماعی خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه