اخبار داغ

دلالان سدی در برابر کشاورزان؛

دل خون انارکاران شرق مازندران از بی‌توجهی مسئولان/ پای صادرات انار می‌لنگد

دل خون انارکاران شرق مازندران از بی‌توجهی مسئولان/ پای صادرات انار می‌لنگد
باغداران بر این عقیده‌اند که توجه به انارستان‌ها از بازاریابی و فروش در داخل کشور گرفته تا صادرات، بسیار ناچیز و حداقلی است و سود دسترنج‌شان به دلیل اینکه بازار مناسبی برای فروش وجود ندارد، به جیب دلالان و واسطه گران می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مازندران بر اساس آمارهای رسمی با داشتن بیش از یک‌هزار و 500 هکتار باغ انار و تولید 22 هزار تن محصول در سال، رتبه یازدهم کشور را دارد و با احتساب 12 هزار هکتار درختان انار خودرو و ترش خلیج میانکاله رتبه این استان به دوم می‌رسد.

شهرستان بهشهر نیز با داشتن 10 هزار و 50 هکتار باغ انار و تولید  سالانه بیش از 10 تن انار، 58 درصد از انار استان را تولید می‌کند و عواید سالانه این محصول برای بهره برداران این منطقه، بیش از 220 میلیارد ریال برآورد شده است.

اما این ظرفیت قابل توجه، سال‌ها است که مغفول مانده است و انارکاران مازندرانی از عدم حمایت دولت و مسئولان استانی گلایه‌مندند.

باغداران بر این عقیده‌اند که توجه به انارستان‌ها از بازاریابی و فروش در داخل کشور گرفته تا صادرات، بسیار ناچیز و حداقلی است و سود دسترنج‌شان به دلیل اینکه بازار مناسبی برای فروش وجود ندارد، به جیب دلالان و واسطه گران می‌رود.

آن‌ها معتقدند احداث و راه‌اندازی یک کارخانه صنایع تبدیلی در شرق مازندران، کارشان را رونق می‌بخشد و جدا از ارزش افزوده بیشتر برایشان برای بسیاری از جوانان منطقه نیز ایجاد شغل می‌کند.

انارکاران می‌گویند: جشنواره‌های انار، دردی از ما دوا نمی‌کند و اگر قرار است مسئولان کمکی به ما کنند تنها به حرف‌هایشان عمل کنند.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مشکلات انارکاران مازندرانی از نبود بازار مناسب برای فروش گرفته تا فقدان یک کارخانه صنایع تبدیلی و از عدم حمایت‌ها گرفته تا ضعف مبرم در صادرات این میوه، اظهار کرد: در حال حاضر، مهم‌ترین موضوع قیمت انار است که امسال به نسبت سال‌های قبل، اوضاع بهتر است.

وی در پاسخ به چرایی تفاوت فاحش حمایت‌ها از مرکبات به نسبت انار، افزود: از آنجا که مرکبات کشت اصلی باغی استان است و لذا توجه بیشتری به آن شده است، ساماندهی بهتری صورت گرفته است و اوضاع مطلوبی در سورت، بسته بندی و صادرات دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: درست است انار همچون مرکبات به آن توجه نشده است اما بازار خود را دارد، بازارش هم بازار خوبی است و تقاضا هم برای خرید انار بالا است.

شهیدی‌فر ادامه داد: با توجه به اینکه در تولید انار هم رتبه خوبی کشور ایران در جهان دارد و هم استان مازندران در کشور دارد و استعدادها و ظرفیت خوبی هم زمین‌های منطقه شرق استان دارد، البته اقداماتی انجام گرفته است.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات، احداث نهالستان انار و انتخاب ارقام برتر طی سالیان اخیر بود که در شرق استان در زمینی به وسعت 5 هکتار صورت گرفت؛ این نهالستان بسیار ایده‌آل با همکاری بخش تحقیقات و بخش خصوصی ایجاد شد که بخشی از حمایت استان از انارستان‌های استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: هرچند در بحث صنایع تبدیلی، البته به شکل سنتی کار شده و مشغول فعالیت هستند؛ اما واقعیت این است که باید برای بازاریابی و فرآوری کار بیشتری انجام گیرد.

شهیدی‌فر اعلام کرد: این موضوع را به عنوان یک اولویت خاص دنبال می‌کنیم و باید در یک کارگروه ویژه بررسی کنیم که ضعف‌ها چیست و بسته به نیاز و ظرفیت، تصمیمات مطلوبی را اتخاذ کنیم.

وی افزود: خوشبختانه زمین‌های سطح کشت انار طی سالیان اخیر افزایش پیدا کرده است و هم از سوی دیگر، نهالستان اصلاح ارقام برتر استان با بیش از 400 گونه انار در مرکز تحقیقات و تولید ارقام جدیدی که کاملا ملین و خوش ذائقه است، مشغول فعالیت است که به توسعه باغات انار در استان، کمک کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: با همه این اقدامات اما باید این نگاه را در استان مازندران ایجاد کنیم که باغات انار به عنوان باغات اقتصادی و سودآور هستند و این موضوع در بخش تسهیلات بانکی به شکل جدی دیده شود.

شهیدی‌فر تاکید کرد: ما این قول را می‌دهیم که حتما موضوع ارائه تسهیلات به انارکاران انجام بگیرد و در آینده نزدیک، بحث تسهیلات به انارکاران، عملی شود و همچنین با کمک وزارت صمت، در بحث بازاریابی به باغداران کمک کنیم.

وی در خصوص وضعیت صادرات انار مازندران به سایر کشورهای همسایه، پاسخ داد: وضعیت استقبال سایر استان‌های کشور از انار مازندران خوب است اما اگر نیاز باشد، برای صادرات هم تقاضا وجود دارد و می‌توانیم صادرات را تقویت کنیم و مشکل خاصی هم در این رابطه نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ادامه داد: البته در سال‌های گذشته، صادرات داشتیم اما به ندرت انجام شد؛ چرا که بازار داخلی پاسخگوی نیاز باغداران بود و برای اینکه انجام صادرات شاید موجب افزایش شدید قیمت انار در بازار داخل شود، روی آن زیاد کار نشده است.

شهیدی‌فر متذکر شد: باید در خصوص انجام صادرات انار، یک بررسی جامع انجام بگیرد تا در نهایت به این نتیجه برسیم که آیا صادرات انار به صلاح است یا خیر.

توجه به انارکاران شرق مازندران از جمله موضوعاتی است که از نگاه مسئولان و متولیان استانی مغفول مانده است و بی شک توجه به این محصول، چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی، آورده مناسبی را برای استان به بار خواهد داشت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه