اخبار داغ

گزارشی از وضعیت نانوایی‌های شیروان؛

نانوایی‌های روستایی توان خرید آرد ندارند/ تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها و مردمی که دست خالی به خانه برمی‌گردند

نانوایی‌های روستایی توان خرید آرد ندارند/ تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها و مردمی که دست خالی به خانه برمی‌گردند
چند هفته‌ای از شلوغی نانوایی‌ها و کم بودن نان در سطح شهرها می‌گذرد و برای مردم که نان قوت غالب و جزء حذف نشدنی سفره‌هایشان است دردسرهایی به همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، نان یکی از اقلام اساسی سفره های ایرانیان و تقریبا غیرقابل حذف است، چندهفته ای است که تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها و دست خالی ماندن برخی از شهروندان برای تهیه نان موجب گلایه هایی در بین مردم شده است. صف های شلوغ  و طولانی مقابل نانوایی‌ها، گلایه‌مندی مردم را در پی داشته است، و شهرندان شیروانی خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک،,

کمبود سهمیه آرد نانوایی‌ها، نبود نظارت ومدیریت در عرضه نان و خرید تعداد زیاد نان از سوی برخی از شهروندان برای خوراک دام از جمله مواردی است که در صف‌های مقابل نانوایی‌ها بین شهروندان رد و بدل می شود.

,


نجف زاده یکی از شهروندان شیروانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که برای خرید سه نان بیش از ۵۰ دقیقه در صف ایستاده ام، اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی جامعه و لزوم جلوگیری از اجتماعات، صف های نانوایی ها به یکی از مهم ترین دغدغه های این روزهای خانواده ها تبدیل شده و متاسفانه با وجود وعده های متعدد اقدام خاصی برای کم شدن این صف ها صورت نگرفته است.

,
,


یکی دیگر از شهروندان شیروانی با اشاره به این که اکثر مردم به دلیل شرایط کاری شان، بعد ازظهر برای خرید نان مراجعه می کنند، افزود: نانوایی‌ها صبح ها هم شلوغ هستند اما بعد از ظهرها صف ها چندین برابر شلوغ تر می شود و متاسفانه پروتکل های بهداشتی خیلی کم رعایت می شوند.

,
,


رحمانی یکی از ساکنین خیابان شهریار شیروان گفت: اکثر مردم برای کاهش مراجعه به نانوایی به خرید تعداد زیادی نان اقدام می کنند که این امر نیز باعث تشدید شلوغی نانوایی ها می شود.

,
,


رضاپور ساکن یکی از روستاهای شیروان اظهار کرد: با گرانی خوراک دام برخی دامداران از نان برای تامین بخشی از  تغذیه دام هایشان استفاده می کنند و با توجه به این که نانوایی های روستاها جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان نیست، برخی دامداران به اتفاق خانواده به شهر می آیند و نان را به تعداد زیاد از نانوایی های مختلف تهیه می کنند.

,
,

 

,

برخورد با نانوایی های متخلف 

, برخورد با نانوایی های متخلف , برخورد با نانوایی های متخلف ,

امین رضا مرآتی، فرماندار شیروان در این خصوص با بیان این که سهمیه آرد هر شهرستان مشخص است و اضافه و کسر نمی شود، افزود: طبق سنت و فرهنگ دیرینه، مردم حرمت خاصی برای نان قائل بوده و هستند لذا افراد و خبازی هایی که بخواهند با حرمت شکنی در این زمینه برای مردم مشکل ایجاد کنند ضمن معرفی به شهروندان، با آن ها برخورد قاطع خواهد شد.

,


مرآتی افزود: برای جلوگیری از بروز تخلفات در چرخه تحویل آرد به خبازی ها مصوب شده است که سهمیه آرد نانوایی های نیمه یارانه ای که قبلا توسط خودشان از کارخانه به نانوایی حمل می شد، از این پس توسط شرکت های حمل و نقل سازمان غله حمل شود.

,
,


فرماندار شیروان با بیان این که طی چند روز گذشته بخش عمده سهمیه آردهای خانه پز به نانوایی های روستاهای مجاور داده شد، ادامه داد: متاسفانه در برخی روستاها حتی یک تنور پخت نان وجود ندارد، در حالی که سهمیه آرد دریافت می کنند.

,
,


وی گفت: مصوب کردیم قنادی ها و کارخانه هایی که به هر نحوی مصرف آرد دارند، مشخص کنند، آرد مورد نیازشان را از کجا تامین می کنند.

,
,

وی خاطرنشان کرد: قنادی ها و خشکه پزی ها درسال ۹۹ سهمیه آرد خود را از طریق ثبت در سامانه اداره غله دریافت نکرده اند اما تولید داشته اند.

,


مرآتی با بیان این که قیمت آرد برای قنادی ها و کارخانه ها آزاد بوده است و با قیمت آرد نیمه یارانه ای تفاوت زیادی دارد، تاکید کرد: بازرسی از خبازی ها، قنادی ها و... تشدید شده و متخلفان حتما به مردم معرفی می شوند.

,
,

 

,

, ,


جرایم نقدی بازدارندگی ایجاد نمی کنند 

,
, جرایم نقدی بازدارندگی ایجاد نمی کنند , جرایم نقدی بازدارندگی ایجاد نمی کنند ,


مجیدی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان با اشاره به اینکه تمام اقدامات توزیعی آرد در حوزه اداره غله انجام می شود، گفت: میزان سهمیه آرد هر نانوایی توسط این اداره مشخص می شود، این در حالی است که آردی که به نانوایی ها تحویل داده می شود مربوط به سرشماری سال 95 است در حالی که جمعیت شهرستان نسبت به آن سال تغییر کرده است.

,
,


وی افزود: بازگشت مردم به روستاها در شرایط کرونا، تعطیلی مشاغل و ساختمان سازی ها باعث افزایش جمعیت روستایی شده به عنوان نمونه روستای گرماب با جمعیت 40 نفری در سال 95 اکنون به 400 نفر رسیده است.  

,
,


مجیدی ادامه داد: اداره غله برای رفع این مشکل تقاضای کاهش سهمیه از مناطق شهری و افزایش سهمیه به مناطق پرجمعیت را داشته است که این حرکت قطعا چالش های دیگری را در پی خواهد داشت.

,
,


رئیس اداره صمت شیروان با بیان اینکه جرایم نقدی بازدارندگی ایجاد نمی کنند، گفت: یکی دیگر از مشکلات در بحث شلوغی نانوایی ها، کرایه حمل و نقل از کارخانه تا نانوایی است که با توجه به افزایش کرایه های حمل و نقل و تاخیر در رسیدن آرد به نانوایی های روستایی ، مردم برای تامین نان به شهر مراجعه می کنند و شلوغی نانوایی ها را به همراه دارد.

,
,


وی افزود: همچنین برخی از نانوایی های نیمه یارانه ای با هدف دستیابی به کیفیت مطلوب آرد، آن را از خارج استان تهیه می کردند و پس از دریافت آرد از کارخانه ها آنها را به قنادی ها، کارخانه های رشته آش و ماکارونی می فروختند.

,
,


مجیدی خاطرنشان کرد: با این اقدام، آرد وارد چرخه دیگری می شد که برای رفع این مشکل مقرر شد که غله وارد عمل شود و نسبت به اقدام این نانوایی ها کد آنها را حذف کند تا امکان تهیه آرد از خارج استان را نداشته باشند.

,
,


این مقام مسئول با بیان اینکه با اعلام کارخانه آرد شیروان مبنی بر اینکه آرد یارانه ای، نیمه یارانه ای و آزاد شهرستان را می تواند تولید کند، گفت: همچنین مصوب شد که دیگرهیچ نانوایی با سهمیه آرد نیمه یارانه ای حق حمل نداشته باشد و این جابجایی توسط شرکت های حمل و نقل انجام شود. 

,
,

, ,

 

,

نانوایی های روستایی توان خرید آرد ندارند

, نانوایی های روستایی توان خرید آرد ندارند, نانوایی های روستایی توان خرید آرد ندارند,


رئیس اداره صمت با بیان اینکه برخی از نانوایی های مناطق روستایی اکثرا قدرت خرید ندارند، تصریح کرد: برخی از نانوایی ها توان خرید تمام سهمیه خود را ندارند و طی هماهنگی با اتحادیه دامداران سهمیه آرد را کامل خرید و مقدار مورد نیاز را برمی دارند و مابقی را به آنها تحویل می دهند، اتحادیه پس از تحویل آرد نانوا بقیه آردها را به داخل کارخانه ها برگردانده و کیسه آن را که سفید یا زرد است را با کیسه آبی عوض می کند.

,
,


وی با بیان اینکه برخی تخلفات در حال انجام است اما سندی برای اثبات آن در دست نیست، گفت: آرد کیسه آبی یعنی آرد تمام آزاد که بین این مدل آرد با آرد کیسه سفید 110 هزار تومان اختلاف است که در اینجا نانوا، اتحادیه و کارخانه متخلف هستند.

,
,


مجیدی با اشاره به اینکه نظارت بر آرد بیرون از نانوایی ها بر عهده اداره صمت نیست، بلکه باید تحت نظارت اداره غله باشد، گفت: برخی از قنادی ها و فطیر پزی ها در سامانه، سهمیه آرد دارند اما هیچگونه خرید آردی انجام نداده اند.

,
,

 

,

وی تصریح کرد: با این شرایط عملا این گونه قنادی ها نباید تولید داشته باشند اما فعالیت آن ها حاکی از آن است که آرد خود را از جای دیگری تهیه می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

ممنوعیت فروش نان در سوپرمارکت ها

, ممنوعیت فروش نان در سوپرمارکت ها, ممنوعیت فروش نان در سوپرمارکت ها,


وی یادآور شد: در این راستا مصوب شده قنادی هایی که خرید آرد داشته اند باید برابر آن هم تولید محصول داشته باشند و اگر درغیراینصورت باشد به عنوان کالای قاچاق محسوب می شود.

,
,


مجیدی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی نان جایگاه بالایی دارند، اظهار داشت: وضعیت بد اقتصادی و گرانی ها باعث شده که مردم تمایل بیشتری به سمت استفاده از نان داشته باشند.

,
,


این مقام مسئول گفت: گرانی نهاده های دامی و نداشتن صرفه اقتصادی تهیه نهاده گران برای دامدار باعث شد که دامدار خرید نان در نانوایی ها را داشته باشد و به صورت خشک به دام بدهد.

,
,


رئیس اداره صمت شیروان با بیان اینکه فروش نان در سوپرمارکت ها ممنوع است، گفت: عده ای با عنوان خرید نان برای مراسم نان را تهیه و به سوپرمارکت ها می فروشند درحالی که هم اکنون برگزاری مراسم ها ممنوع است و عرضه نان فله ای غیربهداشتی است.

,
,


وی گفت: نظارت ها وجود دارد، ولی وجود تنها یک بازرس برای شهرستان شیروان با به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان و با مشاغل فراوان پاسخگو نیست.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه