اخبار داغ

استاد دانشگاه مطرح کرد؛

انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور، نشان‌دهنده فروپاشی سیاسی آمریکا است

انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور، نشان‌دهنده فروپاشی سیاسی آمریکا است
استاد دانشگاه شهرکرد گفت: در حال حاضر آمریکایی‌ها با چالش جدی در حوزه سیاست مواجه‌اند و این امر با انتخاب فردی همچون دونالد ترامپ که خود نماد فرهنگ و تمدن کشوری همچون آمریکا است مشخص می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی نوروزی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ گفت: بعد از فروپاشی شوروی سابق ایالت متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان مطرح شد، ابرقدرتی که عمدتا شاخصه‌‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی و... بسیار قوی در اختیار داشت.

کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه شهرکرد افزود: در شرایطی که بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان یعنی شوروی از هم پاشید تنها میدان‌دار عرصه قدرت آمریکا بود اما مقامات این کشور در پسافروپاشی شوروی رویه‌ای در پی گرفتند که باعث اضمحلال آمریکا شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از فروپاشی شوروی سه نظریه از سوی نظریه‌پردازان مطرح شد، ادامه داد: اولین آن نظریه دهکده جهانی بود که مارشال مک لوهان مطرح کرد، اما در پس این نظریه این بود که دهکده جهانی یک کدخدا می‌خواهد و این کدخدا همان آمریکا است، لذا سبک و استایل زندگی آمریکایی باید بر همه دنیا حاکم می‌شد.

نوروزی عنوان کرد: بعد از مطرح شدن نظریه دهکده جهانی آمریکا با فکر اینکه کدخدای جهان است فرهنگ خود را به همه کشورهای جهان صادر کرد اما در نهایت خروجی همین نظریه بود که باعث فروپاشی و اضمحلال بیشتر آمریکا شد.

استاد دانشگاه شهرکرد خاطرنشان کرد: روز به روز مردم جهان با خوی آمریکایی و فرهنگ آن‌ها که کاملا مادی وحشی بود آشنا شدند و این باعث آزرده شدن آن‌ها شد، لذا نظریه دهکده جهانی کاملا در جهت فروپاشی ایالات متحده آمریکا حرکت کرد.

وی با بیان اینکه نظریه دوم با موضوع "پایان تاریخ" از سوی فرانسیس فوکویاما بیان شد، عنوان کرد: این نظریه‌پرداز اعتقاد داشت لیبرال دموکراسی ایستگاه پایان بشر است،اما در نهایت به جایی رسید که نظریه خود را پس گرفت، در همین دوران مطرح شدن این نظریه بود که آمریکایی‌ها در لوای شعار دموکراسی به عراق، افغانستان و بسیاری از مناطق دیگر جهان حمله کردند و انسان‌های بی گناه بسیاری را در اثر آتش افروزی‌های خود از بین بردند.

نوروزی خاطرنشان کرد: نظریه سوم با عنوان برخورد تمدن‌ها را ساموئل هانتینگتون مطرح کرد و اعتقاد داشت بعد از فروپاشی شوروی منازعات بین تمدنی افزایش می‌یابد که عمدتا این درگیری‌ها بین تمدن اسلام و تمدن غرب خواهد بود.

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: اسلام یک دین است که با فطرت خداجوی بشر مطابقت دارد و لذا شاهدیم که امروز تمدن اسلامی در گستره جهان پیشرفت‌های بسیاری داشته است و توانسته تمدن غرب را به چالش بکشد و باعث آغاز فروپاشی آمریکا شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکایی‌ها با چالش جدی در حوزه سیاست مواجه‌اند و این امر با انتخاب فردی همچون دونالد ترامپ که خود نماد فرهنگ و تمدن کشوری همچون آمریکا است مشخص می‌شود، یادآور شد: در حوزه اقتصاد نیز آمریکا با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، آمریکا در حال حاضر بزرگ‌ترین بدهکارجهان است، فقر مطلق در این کشور بیداد می‌کند و در زمینه مقابله با بیماری کرونا نیز وضعیت اسفناکی دارد.

نوروزی اظهار داشت: نوام چامسکی نظریه‌پرداز آمریکایی در جایی بیان می‌کند زیرساخت‌های آمریکا مربوط به دهه 1960 است و از آن زمان تاکنون هیچ پیشرفتی نکرده است.

استاد دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه اخلاق در کشوری همچون آمریکا جایی ندارد و کاملا زیر پا گذاشته شده است، گفت: نژادپرستی در این کشور بیداد می‌کند و قتل جرج فلوید نمونه بارز این موضوع است که البته این قبیل موارد کم نیستند و سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل شلیک پلیس آمریکا به آن‌ها کشته می‌شوند.

وی تاکید کرد: مقاومت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی باعث شد تا هیمنه آمریکا فرو ریزد، همه تحریم‌هایی که می‌توانستند علیه ملت ایران تصویب کنند به پایان خط رسیده است اما نتوانستند جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشانند.

نوروزی بیان کرد: التماس آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران نشان از پیروزی نظام جمهوری اسلامی و مقاومت دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه