اخبار داغ

۴ استان فاقد مراکز پلاسما گیری هستند / آمار بسیار پایین اهدای پلاسما در کشور

۴ استان فاقد مراکز پلاسما گیری هستند / آمار بسیار پایین اهدای پلاسما در کشور
سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن اشاره به که آمار بسیار پایین اهدای پلاسما در کشور گفت:‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویر احمد، لرستان و کردستان فاقد مراکز پلاسما گیری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بشیر حاجی بیگی در خصوص آمار اهدای خون از ابتدای سال تاکنون گفت: در هفت ماه نخست سال یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۹۳ نفر جهت اهدای خون در سراسر کشور به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند و که از این تعداد یک ملیون و ۸۸ هزار و ۲۶۶ نفر واحد خون اهدا شده‌است.

وی ضمن اشاره به اینکه یک میلیون ۶۳۳ هزار و ۹۶ نفر برای بار اول جهت اهدای خون مراجعه کرده اند، ادامه داد: از اول فروردین تا پایان مهر ماه ۹۹ بیشترین میزان اهدای خون در کشور مربوط به استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران بوده‌است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه ۱۵ درصد از خون‌های اهدایی کشور مربوط به استان تهران است، اظهار کرد: در ۷ ماه نخست سال جاری بانوان استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته‌اند.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون در خراسان جنوبی ۸ درصد بوده است، افزود: میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵ درصد است.

وی بیان کرد: در ۷ ماه نخست سال جاری یک ملیون و ۹۰۶ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت به مراکز درمانی و بیمارستان‌های سراسر کشور توزیع شده که از این تعداد ۴۰۰ هزار واحد مربوط به استان تهران بوده‌است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه تهران بزرگ‌ترین مصرف کننده خون و فرآورده‌های آن در کشور است، اضافه کرد: استان تهران ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد از اهداکنندگان خون در کشور داری گروه خونی O مثبت هستند که فراوان‌ترین گروه خونی در گشور است، تشریح کرد: یک در صد اهدا خون دارای گروه خونی AB منفی هستند که کمیاب‌ترین گروه خونی در کشور است و به طور کلی ۹۰ درصد از اهداکنندگان گروه خونی مثبت و تنها ۱۰ درصد آن‌ها گروه خونی منفی دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص میزان اهدای پلاسما گفت: از اول اردیبهشت تا ۸ آبان ۱۲ هزار نفر جهت اهدای پلاسما به ۲۵ مرکز انتقال انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار واحد پلاسما اهدا شده‌است.

حاجی بیگی ضمن بیان اینکه بیشترین مراجعه بهبود یافتگان از کووید ۱۹ مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و مازندران بوده‌است، افزود: با توجه به آمار بهبودیافتگان از کووید۱۹ در کشور تنها ۲ درصد این افراد جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده‌است.

وی با اشاره به اینکه استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویر احمد، لرستان و کردستان فاقد مراکز پلاسما گیری هستند، ادامه داد: کرونا ربطی به اهدای خون ندارد و یک بیماری تنفسی است و کلیه پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود.

حاجی بیگی ضمن تاکید بر اینکه با اهدای پلاسما سیستم ایمنی پایین نخواهد آمد و آنتی بادی به صدرت مداوم در بدن ساخته می‌شود، متذکر شد: متاسفانه در کشور ما از شروع طرح جمع‌آوری طرح پلاسما گیری بهبود‌یافتگان کووید۱۹ تنها ۲ درصد جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند که آمار بسیار پایینی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون از بهبودیافتگان از کووید۱۹ که ۲۸ روز از بهبودی آن‌ها گذشته است خواست تا به شکرانه سلامتی به مراکز انتقال خون جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند و توضیح داد: بهبودیافتگانی که دارای گروه خونی A مثبت و AB هستند اقبال بیشتری به اهدای پلاسما داشته اند و در حال حاضر به تمامی گروه‌های نیاز داریم.

حاجی بیگی با بیان اینکه بهبودیافتگان از کرونا برای اهدای پلاسما به اداره کل انتقال خون استان تهران مراجعه کنند، یادآور شد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما ۳ ماهه اول بعد از بهبودی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه