اخبار داغ

در گفتگو با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان مطرح شد؛

صدور مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان/ شهریه ترمِ حذف‌ شده لغو می‌شود

صدور مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان/ شهریه ترمِ حذف‌ شده لغو می‌شود
فرشاد ورامینیان گفت: چهار سناریو برای پایان کرونا و بازگشت به وضعیت پیشین آموزش طراحی شده بود که با دشوارتر شدن شرایط امکان تحقق آن‌ها میسر نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، به تازگی و در شرایطی که محدودیت‌های کرونایی اعمال‌شده دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان را تعطیل کرده بود، گفتگویی را با دکتر فرشاد ورامینیان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان ترتیب دادیم. شرایط تحصیل دانشجویان در روزهای کرونایی، وضعیت نیمسال پیشین و شرایط خوابگاه‌ها برخی از مسائل مطرح‌شده در این گفتگو بود. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت: می‌دانیم که این روزها، به دلیل شرایط کرونایی، برای شما و همکارانتان، روزهایی ویژه است؛ در ابتدای سخن بگویید که این روزها را چطور می‌گذرانید و شرایط کرونایی چه تأثیری برای فعالیت‌های شما در دانشگاه گذاشته است؟

, مرآت: می‌دانیم که این روزها، به دلیل شرایط کرونایی، برای شما و همکارانتان، روزهایی ویژه است؛ در ابتدای سخن بگویید که این روزها را چطور می‌گذرانید و شرایط کرونایی چه تأثیری برای فعالیت‌های شما در دانشگاه گذاشته است؟,

با مجازی شدن آموزش از سوم اسفندماه سال گذشته، کار حوزه معاونت آموزشی بسیار حجیم‌تر و دشوارتر شد. طبعا همه اساتید، تجربه ارائه آموزش به صورت مجازی را نداشتند. در نیمسال گذشته، 12 هزار و 500 نفر دانشجو در دانشگاه مشغول تحصیل بودند و حدود 60 هزار نفردرس برای ارائه برنامه‌ریزی شده بود که از این مقدار 14 هزار نفردرس نیز باید به صورت عملی ارائه می‌شد که قصد آن بود که دروس عملی را در تابستان برگزار کنیم اما شرایط کرونا، رفته‌رفته دشوارتر و پیچیده‌تر شد بنابراین کل این دروس به حوزه فضای مجازی منتقل شد.

,

در نیمسال گذشته، 752 مدرس در دانشگاه سمنان، تدریس داشتند که 360 نفر از این همکاران، نیروی ثابت هستند. در دانشگاه 4 سناریو برای پایان کرونا و بازگشت به وضع پیشین در حوزه برگزاری کلاس‌ها، دفاع دانشجویان ارشد و دکتری، آزمون جامع و... طراحی شده بود که با دشوارتر شدن شرایط امکان تحقق آن‌ها میسر نشد. از سوی وزارت نیز مقرراتی برای گذشت از بحران ابلاغ شد که به طور مثال به پیشنهاد وزارتخانه در راستای انعطاف در قوانین، مشروطی در نیم‌سال قبل برداشته شد یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در برهه‌ای از زمان، با مقررات خاص و تأیید استاد راهنما، امکان حضور در آزمایشگاه‌های دانشگاه را پیدا کردند.

,

در این مقطع شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی، با تشکیل جلسات متعدد و اخذ تصمیمات پرشمارسعی کرد که دغدغه‌های دانشجویان را به حداقل برساند.

,

از معدود دانشگاه‌های کشور هستیم که بدون درس ناتمام وارد نیمسال جدید شدیم

, از معدود دانشگاه‌های کشور هستیم که بدون درس ناتمام وارد نیمسال جدید شدیم, از معدود دانشگاه‌های کشور هستیم که بدون درس ناتمام وارد نیمسال جدید شدیم,

دانشگاه چندین کارگاه برای مدرسان به منظور آشنایی آنان با نحوه تدریس و برگزاری آزمون در فضای مجازی برگزار کرد. زمان امتحانات هم قدری گسترش داده شد؛ با این ملاحظه که زیرساخت‌های ارتباطی در همه نقاط کشور در یک سطح نیست و دانشجویان نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند. در مجموع دانشگاه سمنان، یکی از معدود دانشگاه‌های کشور است که بدون درسِ ناتمام وارد نیمسال جدیدِ 1-99 شده است.

,

در تابستان دست‌کم 5 آزمون در دانشگاه برگزار شد؛ 3 کنکور سراسری و 2 آزمون دیگر. در کنکور، چند مورد از حوزه‌های فرعی ما رتبه یک رضایت را در سطح کشور داشتند. در حال حاضر نیز منتظر اعلام نتایج و روشن شدن وضعیت دانشجویان جدیدالورود هستیم. برای ترم‌بالایی‌ها، دروسی که برای فراغت از تحصیل ضروری‌تر است را در اولویتِ ارائه قرار داده‌ایم.

,

از خوابگاه‌های تک‌نفره تا حضور حداکثر 50 دانشجو در دانشگاه

, از خوابگاه‌های تک‌نفره تا حضور حداکثر 50 دانشجو در دانشگاه, از خوابگاه‌های تک‌نفره تا حضور حداکثر 50 دانشجو در دانشگاه,

در حدود شش‌هفته نخست ترم جاری، برنامه این بوده که بیش از 50 دانشجو در دانشگاه حضور نداشته باشند و خوابگاه‌ها تک‌نفره باشد. در حال حاضر، تمامی کلاس‌های دانشگاه به صورت مجازی در حال برگزاری است. سیاست وزارت بر این بود که در صورت کاهش شیوع کرونا، دروس دکتری به صورت حضوری ارائه شود؛ اما تا این لحظه، شرایط برای این کار فراهم نشده است.

,

اقدام دیگری که در تابستان انجام شد، خرید یک سرور محاسباتی، برای انجام محاسبات سنگین بود. دو سرور دیگر هم به مجموعه مدیریت فناوری اطلاعات آموزش مجازی دانشگاه اضافه شده است. 4 سرور فیزیکی و 13 سرور مجازی آموزش و 63 هزار گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار آموزش مجازی قرار داده‌اند. اساتید می‌توانند کلاس‌های آموزشی خود را به صورت فیلم ذخیره کنند و دانشجویان به صورت غیربرخط می‌توانند چندین‌بار این فیلم‌ها را ببیند.

,

در نیمسال قبل، حدود 110 هزار جلسه کلاس درسِ مجازی برگزار شده است. واحد فناوری اطلاعات دانشگاه در نیمسال قبل، یک سامانه نرم‌افزاری آزمون‌ساز را طراحی کرد و ما امتحانات را به خوبی به کمک این سامانه برگزار کرده‌ایم. سعی ما بر این بوده است که مسأله مداخله در آزمون به حداقل رسانده شود. سامانه «امید» هم در شهریورماه، با هدف کمک به مدیریت کلاس‌ها رونمایی شده است.

,

حُسن این سامانه آن است که همکاران فناوری اطلاعات دانشگاه کدنویسی آن را انجام می‌دهند؛ بنابراین تغییرات طبق سلیقه صورت می‌گیرد. البته در حوزه معاونت آموزشی، به لحاظ نمودار سازمانی نیز مدیریت آموزش‌های الکترونیک فعال شده است.

,

برنامه ویژه مهارت‌آموزی برای دانشجویان دانشگاه سمنان

, برنامه ویژه مهارت‌آموزی برای دانشجویان دانشگاه سمنان, برنامه ویژه مهارت‌آموزی برای دانشجویان دانشگاه سمنان,

با حمایت مالی هیأت رئیسه محترم دانشگاه، راه‌اندازی یک استودیو برای تهیه و تدوین محتواهای آموزشی در دست انجام است. برنامه مهارت‌آموزی نیز برای نخستین‌بار در دانشگاه با همکاری اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان به مرحله اجرا درآمده است. دانشجویان علاقه‌مند به مهارت‌آموزی در حال حاضر می‌توانند در سامانه گلستان، همانطور که دروس را انتخاب می‌کنند، کلاس‌های مهارتی را هم انتخاب کنند.

,

این کلاس‌ها البته اجباری نیست. خوشبختانه در گام نخست، یکهزار و 389 نفر، از این آموزش‌ها استقبال کرده‌اند. در پایان دوره نیز گواهی‌نامه‌ای هم از سوی دانشگاه و هم از سوی فنی‌و‌حرفه‌ای به دانشجویان اعطا خواهد شد که گواهی فنی و حرفه‌ای از اعتبار بین‌المللی برخوردار است. به تازگی نیز مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان از سوی وزارت واصل شد.

,

هدف‌گذاری اولیه ما این بوده است که ساختمانی را در سطح شهر سمنان برای راه‌اندازی این مرکز و خدمت‌رسانی به جامعه آماده کنیم که اقدامات اولیه برای راه‌اندازی و گسترش فعالیت‌های آن در حال انجام است.

,

خیال دانشجویان راحت باشد؛ شهریه ترمِ حذف‌شده، لغو می‌شود

, خیال دانشجویان راحت باشد؛ شهریه ترمِ حذف‌شده، لغو می‌شود, خیال دانشجویان راحت باشد؛ شهریه ترمِ حذف‌شده، لغو می‌شود,

مرآت: موضوع حذف ترم بدون احتساب سنوات، در ترم گذشته با چالش‌هایی همراه بود. دانشجویان هنوز هم به این دلیل که شهریه ترم حذف‌شده در ترم جاری آنان لحاظ شده، در این خصوص مشکل دارند. ماجرای حذف ترم را از زبان شما می‌شنویم.

, مرآت: موضوع حذف ترم بدون احتساب سنوات، در ترم گذشته با چالش‌هایی همراه بود. دانشجویان هنوز هم به این دلیل که شهریه ترم حذف‌شده در ترم جاری آنان لحاظ شده، در این خصوص مشکل دارند. ماجرای حذف ترم را از زبان شما می‌شنویم.,

برابر آخرین داده‌ها، هیأت امنای دانشگاه، مصوبه‌ای را در خصوص لغو احتساب شهریه ترم پیشین در ترم جاری به تصویب رسانده‌اند. رئیس محترم دانشگاه و این‌جانب شخصا پیگیر این موضوع هستیم و به محض ابلاغ رسمی، وضعیت شهریه دانشجویان در سامانه گلستان اصلاح می‌شود و مبلغ شهریه به صورت بستانکاری درج خواهد شد. بنابراین به دانشجویان اعلام می‌کنم که خیالشان راحت باشد.

,

رئیس محترم دانشگاه تلاش دارند که این امر را با اختیارات خودشان به پیش ببرند. تا آن‌جا که من اطلاع دارم، مصوبه مذکور به تهران ارسال شده و دانشگاه در انتظار تأیید مصوبات است.

,

مرآت: دانشجویان جدیدالورود، باید حضوری به دانشگاه مراجعه کنند؟

, مرآت: دانشجویان جدیدالورود، باید حضوری به دانشگاه مراجعه کنند؟,

(توضیح مرآت: پس از این مصاحبه، شب گذشته وزارت علوم اعلام کرد که ثبت نام دانشجویان تماما به صورت الکترونیکی خواهد بود)

,

تأکید وزارت بر این است که دست‌کم دانشجویان کارشناسی جدیدالورود، یک‌بار در دانشگاه حضور پیدا کنند و با فضای دانشگاه آشنا شوند. ثبت‌نام اولیه به صورت غیرحضوری و الکترونیکی خواهد بود اما به هر حال، لازم است یک‌سری از مدارک به صورت فیزیکی تحویل داده شود؛ مثلا فرد پذیرفته‌شده در مقطع کارشناسی، باید مدرک دیپلم خود را به دانشگاه ارائه کند. اگر وزارتخانه به ما اعلام کند که اخذ مدارک در همین حد هم لازم نیست، همینطور عمل خواهیم کرد.

,

بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه