اخبار داغ

هر دم از این باغ بری می‌رسد؛

گرانی و کمبود نهاده؛ دام‌های مولّد را روانه کشتارگاه می‌کند/ صنعت دام کشور در معرض نابودی

گرانی و کمبود نهاده؛ دام‌های مولّد را روانه کشتارگاه می‌کند/ صنعت دام کشور در معرض نابودی
مشکلات روزافزون دامداران و بی‌توجهی مسئولان دولتی کار را به جایی رسانده که قرار است دام‌های مولّد ذبح شوند. اقدامی که تهدیدی برای صنعت دام کشور است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  خاورستان، روزهای گذشته خبرهای کمبود نهاده‌های دامی توسط دامداران استان بیان می‌شد اما مسئولان استان آن را رد می‌کردند. گویا این قصه سر دراز دارد تا جایی که این مشکلات به حدی رسیده که به گفته غریب مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی، برخی دام‌داران به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و گرانی هزینه دارو و درمان، دام مولّدی که دچار بیماری می‌شوند، بلافاصله ذبح می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

روز گذشته یکی دیگر از دامداران شهرستان قاین نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این یک واقعیت است که به دلیل عدم‌حمایت مسئولان از صنعت دامداری و هزینه‌های بالای نهاده‌ها و هزینه پایین محصولات دامی مجبوریم یا دام را بفرشیم یا به کارد قصاب بسپاریم.

,

غلامی با اشاره به کمبود نهاده‌ها افزود: باید برای حل این مشکل فکر اساسی کرد چراکه اکنون من خوراک دام خود را به دلیل کمبودها، نصف کردم.

,

دامداران خواستار مجوز کشتار دام هستند

, دامداران خواستار مجوز کشتار دام هستند, دامداران خواستار مجوز کشتار دام هستند,

شفیعی یکی دیگر از فعالان حوزه گاوداری خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: نهاده‌ها این روز‌ها حکم طلا و یاقوت را دارد و باید دامداری از هزینه زندگی برای خوراک دام خود هزینه کنیم.

,

به گفته وی، گرانی و کمبود کنسانتره در ماه‌های اخیر باعث اعتراض دامداران صنعتی و سنتی استان شده تا جایی که به فکر فروش یا کشتار دام خود هستند.

,

دامداران فردوسی با توجه به قیمت بالا و کمبود خوراک دام، ‌تقاضای مجوز کشتار دام مولّد را داشتند زیرا با توجه به قیمت بالای نهاده‌ها، قیمت شیر و گوشت تغییر آن‌چنانی نداشته است.

,

نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد و در بازار آزاد به فروش می‌رسد

, نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد و در بازار آزاد به فروش می‌رسد, نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد و در بازار آزاد به فروش می‌رسد,

حجت‌الاسلام سید محمود موسوی‌رستگار نائب رئیس اتحادیه دامداران کشور و رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مشکلات دامداران استان از بیان‌کردن گذشته و همه مسئولان با مشکلات آشنایی کامل دارند و فقط قصد رفع مشکلات را ندارند.

,

وی با بیان این‌که قیمت نهاده‌ها سه یا چهار برابر شده است افزود: این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که قیمت شیر و گوشت از ابتدای سال‌جاری ثابت بوده و نسبت به سال گذشته حتی از دامدار ارزان‌تر خریداری می‌شود.

,

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان این‌که نهاده‌های دامی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و باید به صورت یارانه‌ای به دامدار تحویل دهند گفت: متأسفانه اکنون این نهاده‌ها در بازار آزاد با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.

,

حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: دست‌هایی در کار است که برای واردات نهاده‌های دامی ارز دولتی گرفته شود اما نهاده‌ها را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

,

کشتار دام مولد تهدید صنعت دام کشور

, کشتار دام مولد تهدید صنعت دام کشور, کشتار دام مولد تهدید صنعت دام کشور,

وی تصریح کرد: با همه مشکلات، دامداران مجبور هستند دام خود را بفرشند و کسی جز قصاب‌ها برای کشتار، این دام‌ها را نمی‌خرد و این یک تهدید جدی برای صنعت دام و امنیت غذایی کشور است.

,

نائب رئیس اتحادیه دامداران کشور با بیان این‌که فروش دام باعث بیکاری و مشکلات دیگری می‌شود گفت: دامداران ما، دام مولد خود را کیلویی 22 تا 25 هزار تومان می‌فروشند و قصاب آن را ذبح کرده و هر کیلوگرم گوشت را 110 هزار تومان می‌فروشد.

,

به گفته موسوی، اگر دولت ارز نیمایی که برای واردات گوشت پرداخت می‌کند، به صنعت دامداری داخل کشور اختصاص دهد، هم مشکلات تأمین گوشت کشور برطرف می‌شود و هم دامداری‌ها رونق می‌گیرد.

,

وی با بیان این‌که همه مشکلات به مسئولان مرتبط از جمله وزیر جهاد کشاورزی انتقال داده شده است اظهار کرد: تا این‌جا ما فقط وعده بی‌عمل شنیده‌ایم و مسئولان، تنها وعده امروز و فردا می‌دهند.

, تا این‌جا ما فقط وعده بی‌عمل شنیده‌ایم و مسئولان، تنها وعده امروز و فردا می‌دهند.,

سهمیه‌بندی نهاده برای کارخانجات کنسانتره

, سهمیه‌بندی نهاده برای کارخانجات کنسانتره, سهمیه‌بندی نهاده برای کارخانجات کنسانتره,

مسئول کارخانه تولید خوراک دام در اسلامیه نیز گفت: تا مردادماه سهمیه‌ها استانی بوده و هرچه توان داشتیم نهاده تولید و توزیع می‌کردیم.

,

وی افزود: متأسفانه از مردادماه امسال سهمیه تأمین نهاده برای کارنجات کنسانتره قرار دادند.

,

پیگیر افزایش سهمیه نهاده‌های دامی هستیم

, پیگیر افزایش سهمیه نهاده‌های دامی هستیم, پیگیر افزایش سهمیه نهاده‌های دامی هستیم,

حلاج‌مقدم فرماندار فردوس نیز در خصوص مشکلات دامداران این شهرستان گفته بود: قرار بر این شد نهاده‌های دامی به خصوص دامداری‌هایی که به صورت صنعتی هستند و درخواست تحویل نهاده خام را دارند، به موقع تحویل داده شود.

,

به گفته وی، پیگیری‌های لازم برای افزایش سهمیه در سطح استان و سطح شهرستان انجام می‌شود.

,

اختصاص نهاده‌ها به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود

, اختصاص نهاده‌ها به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود, اختصاص نهاده‌ها به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود,

اشرفی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به خبرنگار ما گفت: اختصاص نهاده‌ها به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود.

,

وی با بیان اینکه طبق قول وزیر جهاد کشاورزی، قرار است 10 هزار تن جو به استان خراسان جنوبی تخصیص داده شود، عنوان کرد: تاکنون بیش از 1500 تن جو وارد استان خراسان جنوبی شده اما توزیع نشده است.

,

بنابراین گزارش؛ اکنون باید منتظر اقدامات اورژانسی جهاد کشاورزی در تأمین نهاده‌های دامی و خرید شیر و گوشت با قیمت عادلانه از دامداران باشیم تا پای دام‌های مولّد به کشتارگاه‌ها باز نشود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه