اخبار داغ

در یادداشتی مطرح شد؛

چگونه می‌توان محاصره تجاری ایران را شکست؟/ استفاده از یک تجربه تاریخی

چگونه می‌توان محاصره تجاری ایران را شکست؟/ استفاده از یک تجربه تاریخی
یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به راهکارهای مقابله با محاصره تجاری قریش در سیره پیامبر اعظم(ص) تاکید کرد: می‌توان از بررسی سیره پیامبر (ص) در نظام سازی و سبک و الگوی رفتاری که ایشان در ساخت نظام اقتصادی مقاوم داشتند، برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی سمیعی نسب، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در یادداشتی اختصاصی برای راه دانا نوشت: در قرآن کریم، سیره پیامبر اعظم (ص) به‌عنوان اسوه و الگو معرفی‌شده (آیه 21 سوره احزاب) و با توجه به اینکه این آیه در فضای جنگ احزاب نازل‌شده است، الگو و اسوه بودن ایشان برای مقابله با تهدیدات خارجی و مسائل اجتماعی مورد اهمیت قرار می‌گیرد. لذا می‌توان از بررسی سیره پیامبر اکرم (ص) در نظام سازی و سبک و الگوی رفتاری که ایشان در ساخت نظام اقتصادی مقاوم داشتند، برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی ایران استفاده نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته ابزار و شکل اجرایی تهدیدات اقتصادی، متنوع‌­تر و پیچیده‌­تر شده است؛ بنابراین با بررسی تهدیدهای صدر اسلام و راهبردهای پیامبر اعظم(ص) در مقابله با آن‌ها، می‌توان با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات زمانی-مکانی کنونی، راهبردهایی جهت مقابله با تهدیدها، متناسب با شرایط روز کشور ارائه داد.

,

یکی از تهدیدهای اقتصادیِ که حکومت اسلامی در دوران مدنی با آن مواجه بود، انحصار تجاری و نیز محاصره­‌ی تجاریِ قریش بود. قوم قریش، به دلایل مختلف از قبیلِ عقد پیمان­‌های تجاری با دولت­‌های منطقه و نیز قبایل مختلف جهت تأمین امنیت راه­های تجاری، واقع‌شدن در مسیر تجاریِ دول منطقه، دشواری عبور از راه­‌های تجاری شبه‌جزیره و آگاهی و مهارت آن­ها در این زمینه و نیز آگاهی از سیاست­‌های تجاری و نیازهای تجاری دول منطقه در زمینه‌ی تجارت، موفق به ایجاد انحصار در این زمینه شده بودند.

,

تهدیدِ دیگری که در زمینه‌ی تجارت کالاها، اقتصاد مدینه را تهدید می­‌کرد، محاصره و تحریم­ تجاریِ قریش بود. در این زمینه شواهد تاریخی نشان می­‌دهد، قریش اقداماتی را در جهتِ ایجاد ناامنی و ممانعت از فعالیت­‌های بازرگانی مسلمانان انجام داده بود و با پیمان بستن با قبایلِ بدوی، از تعاملاتِ تجاری و بازرگانی مسلمانان، تا حد ممکن ممانعت به عمل می‌­آورد.

,

با بررسی مستندات تاریخی و تجزیه ‌و تحلیل آن، می­‌توان به الگوی مفهومی راهبردهای پیامبر اعظم(ص) در مقابله با محاصره و انحصار تجاری قریش، دست­ پیدا­ کرد:

, با بررسی مستندات تاریخی و تجزیه ‌و تحلیل آن، می­‌توان به الگوی مفهومی راهبردهای پیامبر اعظم(ص) در مقابله با محاصره و انحصار تجاری قریش، دست­ پیدا­ کرد:,

, ,

توضیح آنکه، سیره­‌ی پیامبر اعظم(ص) در مقابله با محاصره و انحصار تجاری قریش، در دو قسمت خلاصه می‌­شود: سیاست داخلی و سیاست خارجی.

,

در سیاست داخلی، پیامبر اکرم(ص) دو راهبرد کلی را دنبال می‌کردند، که همان گسترش تجارت داخلی و خودکفایی و تولید داخلی است. پیامبر اکرم(ص) در این راستا، بازار مستقلی را تأسیس و با تنظیم مقررات، توسعه رقابت و اقداماتی تشویقی، تجارت و بازرگانیِ داخلی را تقویت­ کردند. همچنین ایشان محل بازار مسلمانان را در مکانی راهبردی بنا نمودند، تا تجارت خارجی مسلمانان از این طریق تقویت گردد.

,

ایشان با اقداماتی چون بهره‌گیری از افراد متخصص و ابزارهای متنوع خارجی و استفاده از دانش و مهارت آنان و بومی­ سازی آن و همچنین تشویق به اشتغال مسلمانان در تولید و نگهداری کالاهای راهبردی، زمینه­ سازی جهت خودکفایی و تولید صنایع و کالاهای راهبردی (مثل صنایع نظامی) را، در داخل مدینه انجام دادند.

,

در حوزه تجارت خارجی نیز، پیامبر اکرم(ص) با اقداماتی چون: مذاکره با قبایل نا امن ­کننده تجارت مدینه در جهت تأمین امنیت فعالیت­‌های تجاریِ خارجی، تشویق مسلمانان به اشتغال در فعالیت­‌های تجاری خارجی، ایجاد امنیت برای تاجران خارجی حتی در زمان جنگ، تشویق واردکنندگان کالاهای اساسی و راهبردی با اعطاء امتیازات مختلف به آن‌ها (معافیت مالیاتی، تضمین خسارت احتمالی، تأمین هزینه غذا و پذیرایی از آن­ها)، تشویق مسلمانان به روابط تجاری و بازرگانی با غیر مسلمانان و تأمین وسیله حمل‌ونقل کالا برای مسلمانان جهت گسترش فعالیت‌های تجاری خارجی، سعی در گسترش تجارت خارجی داشتند، تا از این طریق اقتصاد مدینه در مقابل انحصار و یا محاصره تجاری قریش، آسیب‌پذیری کمتری داشته باشد.

,

ایشان در مقابلِ محاصره­‌ی تجاری قریش، خطوط بازرگانی قریش را ناامن کردند، تا از این طریق اقتصاد قریش را تحت‌فشار قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه