اخبار داغ

سازش یا مقاومت | بخش دوم:

از تهدید زدایی بر مبنای عقلانیت انقلابی تا اصرار ترسوها بر تنش زدایی/ جمهوری اسلامی چگونه با منطق مقاومت استکبار جهانی را به انزوا کشید؟

از تهدید زدایی بر مبنای عقلانیت انقلابی تا اصرار ترسوها بر تنش زدایی/ جمهوری اسلامی چگونه با منطق مقاومت استکبار جهانی را به انزوا کشید؟
برخی افراد غرب‌زده و مرعوبین عقلانیت را در این می‌دانند که مقاومت و چالش با دشمن هزینه دارد، البته اشتباه می‌کنند چون هزینه‌های این چالش در ابعاد مختلف مادی و معنوی به‌هیچ‌وجه با هزینه سازش قابل‌مقایسه نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ آمریکا و غرب معتقدند که برای کاهش قدرت بازدارندگی و دفاعی ایران باید روحیه مقاومت را در میان ملت ایران تضعیف کنند اما دشمن‌شناسی و تهدید زدایی بر مبنای عقلانیت انقلابی مهم‌ترین ویژگی و از جمله اصول نظام اسلامی است هر چند برخی در طول سالیان سعی داشتنه اند شعار تنش زدایی از دستگاه سیسات خارجی ایران منتشر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, ,
  • سازش یا مقاومت | بخش اول؛
  • , سازش یا مقاومت | بخش اول؛, سازش یا مقاومت | بخش اول؛,
  • جریان غربگرا گزاره مهندسی‌شده «مقاومت در برابر دشمنان هزینه دارد» را القا می کند/عبرت های تاریخ چه می گوید؟
  • , جریان غربگرا گزاره مهندسی‌شده «مقاومت در برابر دشمنان هزینه دارد» را القا می کند/عبرت های تاریخ چه می گوید؟, جریان غربگرا گزاره مهندسی‌شده «مقاومت در برابر دشمنان هزینه دارد» را القا می کند/عبرت های تاریخ چه می گوید؟,

    در ادبیات دیپلماتیک مسلماً در پیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی بدین معنی است که آمادگی برای درگیری وجود ندارد و پیامی که به‌طرف مقابل القا می‌کند این خواهد بود که ما صرفاً به دنبال مذاکره مسالمت‌آمیز هستیم، همین مسئله موجب می‌شود تا طرف مذاکره با ایجاد ترس و فشار بتواند به اهداف خود برسد، امروز در پیش گرفتن سیاست شکست‌خورده تنش‌زدایی برای کشوری همچون ایران یک اشتباه استراتژیک و راهبردی است چراکه دشمن به بهانه‌هایی مختلفی برای ایجاد فشار متوسل خواهد شد.

    ,

    از طرف دیگر سیاست تهدید زدایی این پیام را منعکس می‌کند که ما برای دفاع از منافع و امنیت ملی خود آمادگی کامل برای هرگونه رویارویی را خواهیم داشت، لازمه‌ی اتخاذ این سیاست توان بالای امنیتی و نظامی را طلب می‌کند که البته جمهوری اسلامی از این اقتدار برخوردار است، این توان نظامی و ایستادگی بر اصول می‌تواند به‌عنوان یک عامل بازدارنده حتی در مذاکره با بالا بردن قدرت چانه‌زنی نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا کند.

    ,

    منطق مقاومت؛ سنت الهی و اندیشه امامین انقلاب

    , منطق مقاومت؛ سنت الهی و اندیشه امامین انقلاب, منطق مقاومت؛ سنت الهی و اندیشه امامین انقلاب,

    منطق مقاومت از هر زاویه‌ای منطق کارآمدی است و مسئله مهم این است که مقاومت باید فعال و پیش‌رونده باشد و نه در شرایط انفعال؛ حالا طبیعی است که چون ما بر روی اصول ایستادگی کرده‌ایم با واکنش‌ها و فشارها مواجه می‌شویم، البته این فشارها خنثی می‌شود چراکه در جنگ اراده‌ها ما در کنار اراده الهی خواست مردم را نیز همراه داریم که این قدرت جبهه مقاومت را مضاعف می‌کند.

    , .,

    ,

    , , ,

    از سوی دیگر گفتمان مقاومت و نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی همواره ازجمله محورهای گفتمانی در مجموعه‌ی فکری امامین انقلاب اسلامی است؛ جهاد، مقاومت و استکبارستیزی ازجمله پرتکرارترین واژه‌ها در بیانات و کلام امام خمینی (ره) است که به‌نوعی پیوند ناگسستنی با هم دارند و امام همواره جهاد و مقاومت را تنها راهکار مبارزه با استکبار بیان کرده‌اند، در واقع می‌توان گفت استکبارستیزی و مقاومت در اندیشه امام (ره) دو روی یک سکه‌اند.

    ,

    , ,

     

    ,

    رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هشتمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) ضمن تبیین منطق مقاومت امام در خصوص بحث سازش و مقاومت در برابر دشمن فرمودند: «برخی می‌گویند چالش باقدرت هزینه دارد بله هزینه دارد اما سازش هم هزینه دارد. چالش اگر با منطق و اعتمادبه‌نفس باشد هزینه‌اش کمتر از سازش است. این‌طور نیست که قدرت‌های متجاوز به جدی قانع باشند وقتی در آن حد عقب‌نشینی کردید مطالبه و ادعای جدیدی مطرح می‌کنند و این سلسله متوقف نمی‌شود و ادامه دارد.»

    , «, »,

    ,

    , , ,

    رهبر انقلاب همچنین می‌فرمایند: مقاومت البتّه هزینه دارد، بدون هزینه نیست، امّا هزینه‌ی تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه‌ی مقاومت. وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم میشوید، باید هزینه بدهید. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود -خیلی اوقات هم ناراحت بودند، ناراضی بودند امّا تسلیم بودند، میترسیدند- هم نفت می داد، هم پول میداد، هم باج میداد، هم توسری می خورد! امروز دولت سعودی هم همین جور است؛ هم پول میدهد، هم دلار میدهد، هم بر طبق خواست آمریکا موضع‌گیری میکند، هم توهین می‌شنود؛ به او می گویند «گاو شیرده!»

    , . ,

    تفاوت عقلانیت و محاسبه‌ی صحیح، با ترسیدن از دشمن و خالی کردن میدان

    , تفاوت عقلانیت و محاسبه‌ی صحیح، با ترسیدن از دشمن و خالی کردن میدان, تفاوت عقلانیت و محاسبه‌ی صحیح، با ترسیدن از دشمن و خالی کردن میدان,

    برخی افراد غرب‌زده و مرعوبین عقلانیت را در این می‌دانند که مقاومت و چالش با دشمن هزینه دارد، البته اشتباه می‌کنند چون هزینه‌های این چالش در ابعاد مختلف مادی و معنوی  به‌هیچ‌وجه با هزینه سازش قابل‌مقایسه نیست.

    ,

    در سال‌های اخیر نزدیک‌ترین موضوعی که تبیین‌گر منطق مقاومت و منطق سازش است توافق موسوم به برجام است لذا از ابتدای دولت تدبیر و امید که اصل تنش‌زدایی و مذاکره برای برداشته شدن تحریم‌ها مطرح شد مذاکراتی دستور کار دولت قرار گرفت.

    , .,

    ,

    , , ,

    , ,

    توافق برجام، تعهداتی را برای طرفین الزام‌آور کرد و ایران تعهداتش را برای آنچه شروط رفع تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای و … خوانده شد انجام داد؛ تعلیق هسته‌ای را برای «لغو بالمره تحریم‌ها» به جان خرید اما طرف مقابل از فردای توافق هسته‌ای بهانه‌گیری‌ها را شروع کرد و تحریم‌ها لغو نشد که هیچ بلکه روزبه‌روز بیشتر هم شد!

    ,

    , ,

    به‌عنوان یکی از هزینه‌های عدم مقاومت، در برجام و مذاکرات هسته‌ای هر چه ما کوتاه آمدیم و درخواست‌های طرف مقابل را اجرا کردیم، در مقابل آن‌ها هیچ گامی برنداشتند، به‌راستی چه چیزی از برجام عاید ما شد؟ جز اینکه با پذیرش برجام خودمان بر خودمان هزینه تحمیل کردیم.

    , .,

    هزینه‌ای که در مقاومت عقلانی و انقلابی برای دفاع از سه عنصر کلیدی حفظ منافع مالی و اقتصادی راهبردی به‌عنوان منافع ملی استراتژیک، غرور و عزت اسلامی و انسانی به‌عنوان سرمایه ملی و سابقه تاریخی و درخشان ایرانیان در مبارزه با استعمار به‌عنوان هویت ملی پرداخته می‌شود بسیار ناچیز و قابل‌تحمل است ولی نقطه مقابل آن یعنی در سازش حتی اگر منافعی حاصل شود بسیار زودگذر و فریبنده خواهد بود چراکه در پس آن دقیقاً حمله به هویت ملی و منافع ملی استراتژیک هدف‌گیری شده است و چه‌بسا که به نابودی یک ملت و آرمان‌هایش بیانجامد.

    , .,

    فرمانده کل قوا اخیراً در ارتباط تصویری با مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح فرمودند: « ما عرض کردیم که عقلانیت به معنای محاسبه‌ی درست است؛ محاسبه‌ی صحیح و درست و دستگاه محاسباتی سالم؛ عقلانیت به این معنا است. بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه [این درست نیست]؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند این‌ها است؛ عقلانیت یعنی محاسبه‌ِی درست. البتّه دشمن سعی می‌کند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند»

    , «, بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه [این درست نیست]؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند., »,

    ,

    , , ,

    , ,

    جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته شاهد توطئه‌های رنگین‌کمانی بوده است، اما نه‌تنها این توطئه‌ها بازدارنده جمهوری اسلامی از اهداف خود نبوده‌اند بلکه چون نظام به توانایی‌های خود و ضعف دشمن ایمان داشته، توانسته است در جنگ اراده‌ها ارتش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی دشمن را به انزوا بکشاند چراکه رمز این عظمت و ماندگاری، در دوام و قوام در منطق مقاومت و همراهی ملت نمایان می‌شود، منطقی که ریشه در تعالیم مکتبی و گفتمان امام و رهبر معظم انقلاب دارد.

    , .,

    محور مقاومت؛ نفوذ و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی 

    , محور مقاومت؛ نفوذ و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی , محور مقاومت؛ نفوذ و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی , محور مقاومت؛ نفوذ و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی ,

    ,

    , , ,

    با توسعه و تحکیم مبانی انقلاب اسلامی به‌ویژه فرهنگ مقاومت، استکبار جهانی و صهیونیسم طی سالیان گذشته شکست‌های سخت و تلخی را در برابر این گفتمان چشیده‌اند، علاوه بر شکل‌گیری مقاومت حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی و همچنین گسترش آن در سراسر محور مقاومت از فلسطین و سوریه تا یمن؛ عراق نمونه بارزی از شکست راهبرد استعماری آمریکا در منطقه غرب آسیا است، کشوری که آمریکایی‌ها پروژه‌های سهمگینی را علیه آن اجرا کردند؛ از جنگ و اشغالگری گرفته تا ایجاد و حمایت از گروه داعش، اما همه این طرح‌ها با شکست مواجه شد و البته خود اعتراف دارند که یکی از عوامل مهم و اساسی این شکست‌ها، نقش و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه با تکیه‌بر گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.

    , .,

    , ,

    امروز حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی، مبارزان جبهه مقاومت در سوریه و یمن با الگو گیری تجربه هشت‌ساله ایران در دوان دفاع مقدس مقاومت می‌کند، حتی این راهبرد در حال نفوذ و گسترش در کشورهای آمریکای لاتین همچون ونزوئلا است.

    ,

    حزب‌الله لبنان در تاریخ 36 ساله موجودیت خود از یک جریان داخلی لبنان به یک محور منطقه‌ای و بین‌المللی مقاومت تبدیل‌شده و با در پیش گرفتن رویکرد مقاومت در برابر اشغالگری رژیم‌ صهیونیستی از یک جنبش عادی به گروهی تبدیل‌شده که خواب خوش را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است.

    , .,

    نهال مقاومت جوانان لبنانی که روزی با سلاح‌های سبک و عزم و اراده سنگین خود در برابر اشغالگران اسرائیلی ایستادگی می‌کردند، در سایه گزینه مقاومت و تسلیم‌ناپذیری به درخت تنومندی تبدیل‌شده که بر تحولات منطقه و موازنه قدرت در خاورمیانه سایه انداخته و حزب‌الله را به یک‌طرف تأثیرگذار در موازنه‌های قدرت تبدیل کرده است.

    , .,

    این در حالی است که جنبش‌های سازش‌کار با همین قدمت در منطقه نه‌تنها دستاوردی را از روند طولانی‌مدت مذاکرات و تسلیم خود در برابر دیکته‌های دشمن محقق نکردند، بلکه شکست‌ها و افتضاحات بزرگی را رقم زدند که بسیاری از ثروت‌های منطقه و پتانسیل‌های امت اسلام را به باد داد.

    , .,

    داستان سوریه اما حد اعلای کار است، در جریان مقاومت سوریه، نیرو‌های مقاومت افغانستان و پاکستان و عراق و ایران پای‌کار آمدند درحالی‌که کسی آن زمان فکر نمی‌کرد غائله این‌گونه و به نفع جبهه مقاومت ختم شود اما امروز می‌بینیم همین تفکر مقاومت و ایستادگی بود که نه‌تنها عراق و سوریه بلکه دنیا را از تروریست‌های پرورده آمریکا نجات داد؛ آری مقاومت هم قطعاً هزینه دارد اما این هزینه برکاتش کاملاً روشن است.

    , .,

    مهم اینجاست که هر چه به تجربیات تاریخی رجوع می کینم و تحولات بین الملی را در نظر می گیریم برای ادامه ی مسیر مقاومت و راهبرد سازش ناپذیری مصمم تر می شویم، جبهه ی استکبار جهانی هر ابزاری را برای متوقف کردن مقاومت فعال جمهوری اسلامی ایران به کار بست از رویارویی نظامی تا حمایت از ترویست هایی همچون منافقین و تکفیری ها اما اینک آخرین حربه ی آمریکا یعنی سیاست فشار حداکثری در قالب تحریم های اقتصادی نیز به اعتراف خودشان در حال شکست است.

    ,

    شوآف های رسانه ای آمریکا با تحریم هایی که عملاً جنبه ی اجرایی پیدا نمی کنند نمی تواند هژمونی از هم پاشیده ی آنها در دنیا و به خصوص منطقه خاورمیانه را بازسازی کند در حالی که گفتمان انقلابی اسلامی با مجاهدت انسان های آزاده ای همچون حاج قاسم سلیمانی در حال جهانی شدن است.

    ,

    برای حسن ختام بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب را یادآور می شویم که ضمن تأکید بر لزوم توجه به ترفند دشمن برای تضعیف اندیشه‌ی مقاومت به عنوان یک عامل موفقیت فرمودند: «ببینید عزیزان من! اندیشه‌ی مقاومت، قدرتمندترین سلاحِ یک ملّت است؛ پس طبیعی است که دشمن بخواهد این سلاح را از دست ملّت ایران بگیرد؛ [لذا] روی اندیشه‌ی مقاومت شروع می کنند به وسوسه کردن، تردید‌افکنی: «آقا، چه فایده دارد، نمی شود»، باید اندیشه‌ی مقاومت از ترفند دشمن مصون بماند و با ترفند دشمن تضعیف نشود

    , باید اندیشه‌ی مقاومت از ترفند دشمن مصون بماند و با ترفند دشمن تضعیف نشود,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه