اخبار داغ

در گفتگو با رسول گلباخی، روزنامه نگار کرد مطرح شد؛

نگاه ابزاری آمریکا به کردها/ تمایل سیاستمداران کرد به ارتباط با استکبار ناشی‌گری است

نگاه ابزاری آمریکا به کردها/ تمایل سیاستمداران کرد به ارتباط با استکبار ناشی‌گری است
روزنامه نگار کردزبان، با بیان برخی از جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکایی‌ها در حق مردم کردزبان جنوب غرب آسیا گفت: نه‌تنها کردها بلکه تمام ساکنان جنوب غرب آسیا نگاه بدبینانه و توأم با عنادی نسبت به آمریکا دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، جنایات امریکا بر علیه ملت‌های منطقه و ظلم‌های ناگفته دولت‌های مستکبر علیه اقوام و نژادهای منطقه در آستانه ۱۳ آبان ما را بر آن داشت تا با کارشناسان مسائل و موضوعات کردی پیرامون جنایت‌های آمریکا بحث و گفت‌وگو کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بر همین اساس با رسول گلباخی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای کرد به گفت‌وگو نشستیم.

,

رسول گلباخی با اشاره به خوی استکباری و منفعت‌طلبانه امریکا دررابطه‌با نگاه امریکایی‌ها نسبت به مردم کرد گفت: تجربه تاریخی سیاست‌ورزی آمریکایی در منطقه به‌خصوص در تعامل با کردها در هر چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه نشان‌دهنده نگاه مستکبرانه و منفعت‌گرایانه بوده است.

,

وی ادامه داد: در مقاطع مختلف تاریخی آمریکایی‌ها به بهانه‌های متعدد در منطقه ما حضور یافته‌اند و برخلاف شعارهای خوش‌رنگ و لعاب و فریبنده آزادی و دموکراسی کارنامه‌ای جز قتل و کشتار و ویرانی به جایی نگذاشته‌اند.

,

گلباخی همچنین گفت: خیانت‌های آمریکایی‌ها به کردها در عراق و سوریه و خالی‌کردن پشت آنها در مقابل تروریست‌های تا بن دندان مسلح داعش مربوط به همین یکی دو سال پیش است. به اعتراف سرکردگان منطقه کردستان شمال عراق اگر حمایت آنی نیروهای ایرانی نبود، اربیل و دهوک هم به تصرف داعش درمی‌آمد.

,

این فعال رسانه‌ای در رابطه با تغییر دولت‌ها در آمریکا گفت: باید تصریح کنم که این دست رفتارها در هر دو جریان دموکرات و جمهوری‌خواه دیده شده و هر دو حزب کردها را به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به آمال خود دیده‌اند نه هم‌پیمانانی استراتژیک.

,

گلباخی در پاسخ به سؤالی پیرامون دیدگاه عامه مردم کردزبان نسبت به آمریکایی‌ها گفت: شاید صحبت در این باره مقداری سخت باشد، چون دسترسی مستقیمی به نظرات عامه مردم در خصوص سیاست‌ورزی حاکمانشان وجود ندارد، امروزه شاهد هستیم که در شمال عراق رسانه‌های متعلق به احزاب حاکم که به‌صراحت و به‌کرات اعلام کرده‌اند که تنها حضور آمریکایی‌هاست که بقای حکومتشان را تضمین می‌کند، بر افکارعمومی چنبره زده‌اند و عملاً امکان نظرسنجی واقعی در این باره وجود ندارد، هرچند این احزاب در ظاهر روزنه‌های کوچکی برای ابراز وجود اپوزیسیون خود ایجاد کرده‌اند، اما به عقیده بنده آنها نیز از بیان واقعیات عاجزند.

,

این روزنامه‌نگار کردزبان دررابطه‌با نسبت برخی سیاستمداران کرد خصوصاً در عراق با امریکایی‌ها گفت: تاریخ سیاست‌ورزی کسانی که داعیه حق‌خواهی و رهبری کردها علی‌الخصوص در دهه‌های اخیر را داشته، مملو از ناشی‌گری‌های کودکانه و متوسل شدن به نیروهای خیانتکار غیرمتعهدی همچون آمریکایی‌ها بوده است.

,

وی افزود: متأسفانه آشفتگی در راهبرد و تمیز ندادن دوست از دشمن آفتی شده برای سیاستمداران بی‌بصیرت کرد.

,

گلباخی احساسات مردم کردزبان نسبت به امریکایی‌ها را متذکر شد و ادامه داد: نه‌تنها کردها بلکه تمام ساکنان خاورمیانه نگاه بدبینانه و توأم با عنادی نسبت به آمریکا دارند.

,

وی در بیان این مدعای خود گفت: اگر صفحات تاریخ را بررسی کنیم مثلاً در همین مناطق کردنشین کشورمان و در یک سده اخیر شاهد حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بوده‌ایم، وقتی‌که کشور به‌واسطه ی حضور نیروهای خارجی و استعمارگر با بحران‌های مختلفی روبرو بود، افسران آمریکایی صرفاً با نظاره بدبختی‌های کردها و ایرانی‌های گرفتار قحطی و گرسنگی، آنها را به سگ و گربه و حیوانات دیو هیبت تشبیه کرده‌اند. (منبع کتاب قحطی بزرگ)

,

گلباخی در ادامه به برخی دیگر از مصادیق جنایت آمریکایی‌ها علیه مردم کرد اشاره کرد. وی ادامه داد: حمایت بی‌چون‌وچرای آمریکایی‌ها از دیکتاتور منفور و خونریزی چون محمدرضا شاه پهلوی که ید بالایی در سرکوب و تحقیر اقوام ایرانی خصوصاً کردها داشته است؛ خیانت‌های پی‌درپی آمریکایی‌ها به کردهای عراقی در جریان مبارزاتشان علیه صدام، بازیچه قراردادن کردهای سوریه و ترجیح نفت بر آنها همه‌وهمه باعث شده که کردها نیز همچون دیگر ساکنان منطقه به مخالفان سرسختی با سیاست‌های آمریکا تبدیل شوند.

,

روزنامه‌نگار مهابادی در ادامه به سؤالی در مورد چرایی حمایت امریکا از برخی گروه‌های مسلح کردی پاسخ داد. گلباخی تأکید کرد: پیش‌تر هم خدمتتان عرض کردم، تجربه ثابت کرده که حمایت یا حضور آمریکایی‌ها از هر جریان، گروه و کشوری تنها برای تضمین منافع خود بوده، اینکه امروز آمریکایی‌های مستأصل از بی‌نتیجه بودن تحریم‌هایشان علیه ملت ایران به حمایت از چند گروه تفنگ‌دار که دستشان به خون کردهای ایرانی و عراقی آلوده است، روی آورده‌اند، نشان از استیصال و شکست تمامی دسیسه‌هایشان بر علیه این ملت دارد.

,

وی ادامه داد: اگر تاریخ دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران را بررسی کنیم علی‌الخصوص در مقاطع مربوط به بعد از انقلاب اسلامی، جریانات و اتفاقات ابتدای انقلاب که اسناد کشف شده از لانه جاسوسی به‌خوبی مبین این واقعیت است که امریکایی‌ها خواهان به راه‌انداختن جنگ‌های قومی و قبیله‌ای در کشور بوده‌اند.

,

وی به نگاه ابزاری امریکا علیه کردها پرداخت و گفت: رفتار آمریکایی برای همگان آشکار کرده که کردها به‌عنوان متغیر و ابزاری برای فشار به دولت‌های عراق و ایران، سوریه و حتی ترکیه بوده است.

,

گلباخی در بیان مصادیق این رویکرد آمریکا حمایت از گروه‌های مسلحی که قصد آشوب و تجزیه کشور را پس از پیروزی انقلاب و هم‌زمان پشتیبانی همه‌جانبه از ارتش خون‌ریز صدام را از رفتارهای دوگانه امریکا برشمرد.

,

وی در ادامه با متذکر شدن حمایت امریکایی‌ها از منافقین گفت: حمایت بی‌چون‌وچرا از فرقه جنایتکار رجوی که دستشان به خون ده‌ها هزار تن از هم‌وطنان آلوده است و نقش قابل‌توجهی در سرکوب کردها و شیعیان عراقی دارند از خیانت‌های امریکا به کردها است.

,

این روزنامه نگار کرد، افزود: در روزهای پایانی جنگ تحمیلی منافقین با حمله به شهرهای غربی کشور، ده‌ها تن از اکراد ساکن اسلام‌آباد غرب، کرند، قصر شیرین و سرپل ذهاب را وحشیانه به خاک و خون کشیده‌اند. . وی خاطرنشان داشت: در جریان همین عملیات چندین روستای کردنشین این منطقه به‌وسیله گاز خردل توسط هواپیماهای عراقی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.

,

گلباخی همچنین به تحولات شمال سوریه اشاره کرد و دلیل حضور و حمایت ظاهری آمریکا از کردهای مناطق شمال سوریه را نفت عنوان کرد. گلباخی افزود: «ما برای حفظ چاه‌های نفتی در سوریه هستیم» این جمله بارها بر زبان رئیس‌جمهور فعلی آمریکا جاری شده و به‌خوبی از اولویت آن در سیاست آمریکایی در قبال تعامل با کردها حکایت می‌کند. البته نباید فراموش کرد، حمایت از کردها طی سال‌های اخیر بیشتر جنبه ابزاری و رسانه‌ای برای تثبیت حضور امریکایی در منطقه خصوصاً دو کشور عراق و سوریه داشته است. حضوری که در مقاطع مختلف توانسته برای کشورهای داری اقلیت کردنشین دردسرآفرین بوده باشد.

,

این روزنامه‌نگار مهابادی در انتها اشاره داشت: بازگویی داستان دشمنی آمریکایی‌ها و ایادی‌شان با مردمان خاورمیانه و کردها خصوصاً کردهای ایرانی نیازمند فرصت بسیار زیادی است که قطعاً در طاقت این گفتگو نیست.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه