اخبار داغ

در گفت و گو با کارشناسان مذهبی تشیع و تسنن سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

نهضت جعفری؛ قیام با شمشیر علم و فرهنگ/دانش ششمین پیشوای شیعیان سرآمد جهان اسلام است

نهضت جعفری؛ قیام با شمشیر علم و فرهنگ/دانش ششمین پیشوای شیعیان سرآمد جهان اسلام است
امام جعفر صادق (ع) آغازگر بزرگترین نهضت فرهنگی و علمی در دنیای اسلام بودند و با بهره گیری از علم لدنی و الهی خویش اقدام به رفع شبهه کردند و مردم را از قیاس و استحسان نجات دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، امام جعفر صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان است که در هفدهم ربیع‌الاول متولد شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

آن حضرت در طول زندگی مبارک خود توانست نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع و پایه‌های علمی مکتب شیعه را محکم کند تا جایی که از مذهب شیعه اثنی عشری با عنوان "مذهب جعفری" و از آن حضرت با عنوان رئیس این مذهب یاد می‌شود.

دوران امامت این امام بزرگوار را می توان هنگامه شکوفایی علم و دانش دانست، علمای زیادی در مباحت مختلف علمی و فقهی در روزگار این حضرت تربیت شدند و به نقل از منابع معتبر چهار هزار شاگرد در محضر ایشان شاگردی می کردند.

در این دوران علاوه بر علما و دانشمندان شیعه، اهل سنت نیز برای رفع شبهه از راه های دور و نزدیک به دیدار این امام بزرگوار می شتافتند و از دریای علم لدنی و الهی ایشان بهره می جستند.

امام صادق (ع) و شاگردان ایشان مناظره ها و گفتگو‌هایی با متکلمان مذاهب دیگر و برخی از منکران وجود خدا داشتند، در برخی از مناظرات، شاگردان آن حضرت (ع) در حضور ایشان در زمینه‌ای که تخصص داشتند، با دیگران مناظره می‌کردند و امام (ع) بر مناظره نظارت می‌کردند و گاهی خود نیز وارد بحث می‌شدند.

این موضوع خود نشان دهنده پرورش شاگردان بنام و فرهیخته در دوران امامت این امام بزرگوار است که در علوم مختلف به صورت تخصصی ورود داشتند.

المنجی و صادق از القاب امام ششم شیعیان

حجت الاسلام سلیمان سرحدی کارشناس مسائل مذهبی در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: امام ششم در زمین به نام جعفر بن محمد (ع) و در آسمان لقب صادق دارد که جنبه الهی است و معنای صداقت در گفتار و کردار را دارد.

وی ادامه داد: لقب دیگر ایشان المنجی یا نجات دهنده است، البته باید گفت همه ائمه علیهم السلام به نوعی منجی هستند و این لقب در نیز مختص به امام زمان (ع) است که بشریت را از تاریکی و ظلمات به سوی نور و روشنایی هدایت می کند.

سرحدی تصریح کرد: یکی از دلایلی که به امام ششم المنجی می گویند این است که مردم را از قیاس و استحسان نجات داد، زیرا عده ای از فقها و متکلمین با قیاس و استحسان براساس عقل خود احکام را بیان می کردند و از علم لدنی و الهی بی بهره بودند و مشکلاتی را ایجاد می کردند که امام صادق (ع) مردم را از این قیاس نجات دادند.

وی عنوان کرد: این امام بزرگوار در همه عرصه ها شاگردان زیادی برای مکتب تربیت کرد، در دوران امامت امام محمدباقر (ع) و امام جعفرصادق (ع) به دلیل این که حکومت از امویان به عباسیان منتقل می شد و آرامش برگشته بود، این دو امام بزرگوار چهار هزار شاگرد در مباحث کلام، تفسیر، فلسفه، علم پزشکی، جبر، اختیار، توحید، امامت و ...تحویل جامعه دادند.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: جابربن حیان پدر علم شیمی در جهان از شاگران امام صادق (ع) است و می توان گفت در عرصه فقه و علم هرچه داریم از این دو امام بزرگوار داریم.

سرحدی اظهار کرد: دنیا در دوران کنونی مملو از ظلمات و تاریکی است و دلیل المنجی بودن امام صادق (ع) مشخص نیست، اما در صحرای محشر از انسان ها پرسیده می شود دینت از کیست؟ نماز و روزه و دیگر تکالیف دینی را بر اساس سخنان چه شخصی انجام دادی که در آنجا معنای المنجی امام صادق (ع) ظهور پیدا می کند.

وی بیان کرد: سیره شخصی امام ششم شیعیان راهنمایی کردن، برداشت و تفسیر درست قرآن بود که در نمونه ای از آن در سوره ماعون خداوند از نعمت ها سوال می کند که ایشان از فردی پرسید منظور از نعمت چیست؟ که فرد میوه و اقلام خوراکی را بیان کرد.

ولایت و امامت نعمتی که از آن سوال می شود

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امام فرمود: دور از شان خداوند است که در این باره از مردم سوال کند، بلکه منظور از نعمت در یکی از آیات سوره ماعون ولایت، امامت و رهبری است.

سرحدی افزود: سوال می شود با وجود امام حسین (ع) چرا به سراغ یزید رفتند و با وجود امام رضا(ع) چرا از مامون پیروی کردند، مصداق نعمت در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران است و سوال خواهد شد که در زمین برقراری حکومت اسلامی برای دین چه قدمی برداشتید؟ و بر این اساس در مقابل اشخاص کوته فکر به درستی جواب می دادند و رفع شبهه می کردند.

وی گفت: به فرموده امام جعفر صادق (ع) اگر کسی قدمی بردارد و مشکل مسلمانی را حل کند انگار در مکه سعی صفا و مروه را انجام داده است که بیان خدمت رسانی به مردم و گره گشایی از کار آنان را نشان می دهد، زیرا عبادت در نماز، روزه و عبادات فردی خلاصه نمی شود، گاهی عبادت در قدم برداشتن برای حل مشکل دیگری است.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امام صادق علیه السلام در لحظه آخر مردم را پیرامون خود فراخواندند و فرمودندد فردای قیامت زمان شفاعت است، اما شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد و برای شفاعت هم باید شرایط آن را داشته باشیم که یکی از آن ها ادای نماز است.

وی تصریح کرد: این حضرت فرمودند شما شیعیان ما به گونه ای به مساجد هجوم بیاورید که بگویند این ها پیروان امام صادق (ع) هستند.

امام صادق (ع) آغازگر نهضت علمی و فرهنگی

حجت الاسلام ابراهیم گزمه امام جمعه شهرستان هیرمند نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: امام جعفر صادق ( ع) ششمین امام شیعیان جهان است که در طول عمر پر برکت خود توانستند مذهب شیعه را محکم و قوی تر کنند.
 
وی افزود: ششمین امام شیعیان جهان نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را آغاز کردند و توانستند در این راه شاگردان بسیاری را تعلیم دهند، علاوه بر آن گسترش دین مبین اسلام نیز یکی دیگر از فعالیت های این امام بزرگوار در طول زندگی مبارک ایشان بود.
 
امام جمعه هیرمند بیان کرد: در دوران امامت ایشان فشار بر شیعیان از سوی حکومت های مختلف بسیار زیاد بود، لذا فعالیت های امام جعفر صادق (ع) در آن دوران به دشواری انجام می شد.
 
وی خاطرنشان کرد: حکومت اموی  در آن دوران از روشنگری های امام به شدت هراس داشت و باعث شده بود تا فشارهای اقتصادی و سیاسی بسیاری را بر این امام بزرگوار و پیروانش ایجاد کند.
 
امام جمعه هیرمند گفت: امام جعفر صادق (ع) دارای علم فراوانی بودند و زندگی ایشان سرشار از عبادت و بندگی بود که در دوران کنونی می تواند الگویی برای همه مسلمانان باشد.
 
وی گفت: عبادت در کنار علم آموزی همان مسئله ای است که کشور به آن نیاز دارد، امام صادق (ع) با وجود تحریم های ظالمانه ای که از سوی حکومت بود بازهم علم و عبادت را ترک نکرد.

محبت اهل بیت(ع) در قلب اهل سنت غیرقابل انکار است

مولوی عنایت الله رسولی زاده امام جمعه اهل سنت سرباز با تاکید بر اینکه محبت اهل بیت(ع) از اصول اعتقادی اهل سنت است، خاطرنشان کرد: پیشوایان مذاهب اهل سنت، عالمان نامدار اسلامی و صاحب نظران دینی و مذهبی در جای جای جهان اسلام درباره برجستگی‌های علمی، عملی، اخلاقی، کرامت و عظمت امام جعفرصادق(ع) بسیار سخن گفته اند که این خود نشان دهنده ارادت اهل سنت نسبت به ایشان و دیگر اهل بیت(ع) است.
 
وی ادامه داد: با مراجعه به کتب معتبر اهل سنت می‌توان فهمید که اکثر علما و بزرگان اهل سنت نزد حضرت امام جعفر صادق(ع)  تلمذ کرده و به درجات بالای علمی دست یافته‌اند و همواره بر محبت ایشان تاکید کرده اند به گونه ای که درباره ایشان گفته اند که "من فقیه تر و داناتر از جعفربن محمد ندیده‌ام. او داناترین فرد این امت است".
 
رسولی زاده همچنین از امام جعفر صادق(ع) به عنوان منبع بی پایان و سرآمد علم و دانش بشری نام برده و خاطرنشان کرد: دانش امام جعفر صادق(ع) تاجایی بود که همگان در یافتن هر پرسشی به ایشان مراجعه کرده و دانشمندان بنام جهان در مناظره با ایشان اعتراف به جهل خود میکردند و اسلام می آوردند.
 
وی عنوان کرد: این امام همام در طول زندگی با برکت‌شان هزاران عالم دینی را تربیت کردند به گونه ای که در برخی مقاطع بیش از 4 هزار نفر در مکتب امام جعفر صادق(ع) کسب علم می کردند که بخش زیادی از این افراد از بزرگان و علمای اهل سنت بوده و تالیفات بسیاری از خود به جای گذاشته اند.

انتهای پیام/
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, المنجی و صادق از القاب امام ششم شیعیان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ولایت و امامت نعمتی که از آن سوال می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امام صادق (ع) آغازگر نهضت علمی و فرهنگی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, محبت اهل بیت(ع) در قلب اهل سنت غیرقابل انکار است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه