اخبار داغ

در میزگرد تخصصی «پیوند نسل‌ها» مطرح شد؛

از شکاف نسلی بین جوانان و انقلاب تا سراب توافق با آمریکا بدنبال حل مشکلات کشور

از شکاف نسلی بین جوانان و انقلاب تا سراب توافق با آمریکا بدنبال حل مشکلات کشور
با فرارسیدن هفته استکبار ستیزی، یکی از مسائلی که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد دلایل عدم آشنایی نسل جوان کشور با روحیات استکباری و دشمنی آمریکا با کشور ماست؛ وجود یک شکاف نسلی بین افرادی که انقلاب کردند و نسل جوان امروزی، سبب شده جوانان ما ریشه حل مشکلات کشور را در برقراری ارتباط با آمریکا و غرب بدانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، با فرارسیدن هفته استکبار ستیزی، یکی از مسائلی که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد دلایل عدم آشنایی نسل جوان کشور با روحیات استکباری و دشمنی آمریکا با کشور ماست؛ وجود یک شکاف نسلی بین افرادی که انقلاب کردند و نسل جوان امروزی، سبب شده جوانان ما ریشه حل مشکلات کشور را در برقراری ارتباط با آمریکا و غرب بدانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

به همین بهانه حجت الاسلام مهدی جعفری مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی، جلیل معماریانی مشاور فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع) و حسن ضیایی کارشناس مسائل سیاسی به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و ارائه راهکار برای حل چنین مشکلاتی پرداختند.

,

تمدن نوین اسلامی تفکر اصلی شکل گیری انقلاب

, تمدن نوین اسلامی تفکر اصلی شکل گیری انقلاب,

حجت الاسلام جعفری با اشاره به تمدن نوین اسلامی به عنوان تفکر اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب مدت زمان معناداری ندارد که برای مثال بگوییم برای 40 سال اول بود و دیگر نیازی نیست ارمانهای اولیه بیان شود؛ شکل گیری انقلاب اسلامی از همان ابتدا در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی بود.

,

وی عنوان کرد: همیشه برای رسیدن به جریان حق، در مقابل جریان باطل قرار داریم؛ لذا اگر قرار است در مسیر حق حرکت کنیم باید جریان باطل مقابل خود را شناخته و تشخیص دهیم؛ امام (ره) این مسیر را تبیین کرد، مردم هم پشت سر حق قرار گرفتند و انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، اما اگر امروز مسیر درست و حق و باطل را برای نسل جدید رقم نزنیم ادامه مسیر انقلاب بسیار سخت می شود.

,

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی گفت: امروز ما آنقدر در شناساندن چهره استکبار و خاندان پهلوی به نسل جدید ضعیف عمل کرده ایم که جریان غرب به دنبال تطهیر آنهاست و چیزی را در ذهن نسل جدید قرار می دهد که کاملا متفاوت با اتفاقات رخ داده در واقعیت است.

,

حجت الاسلام جعفری با انتقاد از محتوای ضعیف کتب درسی و نپرداختن به موضوع استکبار، تصریح کرد: خوی استکباری در اقصی نقاط دنیا وجود دارد و مختص به ما نیست اما چقدر کتابهای درسی ما به تبیین جریان استکبار پرداخته اند؟ بیان حوادث تاریخی در کتابهای ما در حدی است که دانش آموز نمره امتحانی خود را بگیرد

,

وی تاکید کرد: اگر قرار است برای نسل جدید ما اتفاقی رقم بخورد باید مسئولین تصمیم گیر و حاکمیتی به دنبال تعریف واقعی جریان انقلاب و استکبار باشند؛ نوجوان امروز ما اگر از نوجوان دوران دفاع مقدس بیشتر نباشد کمتر نیست اما ما نتوانستیم واقعیت های انقلاب و استکبار را برای او تبیین کنیم.

,

, ,

مبارزه با طاغوت، مبنای انقلاب اسلامی است

, مبارزه با طاغوت، مبنای انقلاب اسلامی است,

در این میزگرد جلیل معماریانی مشاور فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع)، مبارزه با طاغوت را مبنای انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: طاغوت یعنی جریانی که مقابل خدا می ایستد، وقتی همیشه جریانی هست که در مقابل خدا بایستد پس همیشه مبارزه وجود دارد.

,

وی تشریح کرد: انقلاب ما توحیدی است و توحید در سه بعد انسان، جامعه و جهان هستی مطرح می شود؛ مساله اینجاست که آیا ما توانسته ایم نور حاصل از توحید را در جامعه نهادینه کنیم که نوجوان ما از نسیم توحیدی بهره مند شده و بفهمد توحید بهتر از شرک است؟

,

مشاور فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع) تاکید کرد: بنابراین از آنجایی که انقلاب ما توحیدی است و توحید همیشه با طاغوت درگیر است، استمرار تلاشها برای شناساندن مسیر حق و باطل به نسل جوان ضرورت دارد.

,

 

,

حسن ضیایی کارشناس مسائل سیاسی، شناخت روحیه استکباری را یکی از شاخصه های استکبار ستیزی خواند و گفت: استکبار با استفاده از کلید واژه های استبداد، استعمار و استثمار تلاش دارد ملت مقابل خود را تحمیق کرده و به اهدافش دست پیدا کند؛ این مساله منحصر به زمان خاصی نیست، از زمان پیش از اسلام بوده، امروز هست و در آینده هم قطعا خواهد بود.

,

وی تصریح کرد: هر وقت دشمنی شیطان با خدا تمام شد، دشمنی استکبار هم با اهل یقین تمام خواهد شد؛ لذا لازم است که استکبار ستیزی را جزو اولویت های اولیه زندگی خود قرار دهیم.

,

 

,

, ,

در ادامه حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: متاسفانه نسل جوان امروز جنایات آمریکا را نمی پذیرد چرا که ما اساس پیدایش کشور آمریکا، اسناد لانه جاسوسی، خوی نژاد پرستی آمریکاییها، دلایل آتش زدن پرچم آمریکا و بسیاری از مطالب دیگر را برای آنها تبیین نکرده ایم؛ اصلا بستری که این موارد را به گوش دانش آموز ما برسد کجای کار تصمیم گیری مسئولان کشور قرار دارد؟

,

محیط آموزشی ما محیط آزادی برای گفتمان نیست

, محیط آموزشی ما محیط آزادی برای گفتمان نیست,

وی تشریح کرد: صداوسیما در تهیه و تولید برنامه های خود نگاهش به نسل نوجوان نیست؛ کدام شبکه تلویزیونی یک برنامه تخصصی نوجوان محور پیرامون حل مشکلات و شبهات دانش آموزان طراحی کرده است؟

,

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی اذعان کرد: محیط آموزشی ما محیط آزادی برای گفتمان نیست بلکه نگاه ما به آموزش، آموزش یک طرفه از بالا به پایین است که معلم سر کلاس برود و کتاب را تدریس کند؛ تا زمانی که با این نگاه پیش برویم استکبار به راحتی جنایات خود را وارونه جلوه می دهد و ما حقایق خود را نمی توانیم به گوش دانش آموز برسانیم.

,

حجت الاسلام جعفری ابراز کرد: نباید رویکرد ما در ارتباط گیری با دانش آموزان به این صورت باشد که تصور کنیم آنها مسائل را متوجه نبوده و بیان حقایق برای آنها زود است؛ این مساله نه تنها کمکی به ما نمی کند بلکه کار ما را در انتقال خوی استکباری آمریکا به نسل جدید سخت تر خواهد کرد.

,

وی افزود: شاید دانش آموزان ما تعریف درستی از برجام را ندانند اما به نظر آنها راه پیشرفت کشور ارتباط گیری با غرب است؛ تمام فکر و ذهن بسیاری از دانش آموزان تیزهوش و نخبه ما از هم اکنون مهاجرت به خارج از کشور شده؛ چه کسی این مطالب را به ذهن آنها القا کرده؟

,

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی عنوان کرد: نگاه دانش آموز امروزی به داشته های ما در طول این چهل سال چیست؟ آیا احساس افتخار می کند؟ آیا توانسته ایم واژه ما می توانیم را به درستی انتقال دهیم؟ احساس عزت و استقلال در کجای کتب درسی ما جای دارد؟ متاسفانه ما نتوانسته ایم این داشته های بسیار ارزشمند را برای دانش آموزان تبیین کنیم.

,

باید مبانی و بنیادهای معرفتی صداوسیما تغییر کند

, باید مبانی و بنیادهای معرفتی صداوسیما تغییر کند,

جلیل معماریانی با نگاهی از زاویه دیگر به اتفاقات کشور عنوان کرد: وقتی بعد از چهل سال هنوز ساختار مشخصی در صداوسیمای ما وجود ندارد و مجموعه عناصری که نظام صداوسیما را می سازد هنوز تعریف مشخصی پیدا نکرده اند چگونه می توان انتظار یک عملکرد مطلوب داشت؟

,

مشاور فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع) گفت: بنابراین طبیعی است حرکتش به سمت و سویی باشد که منافعش اقتضا می کند؛ گاهی این منافع با سلبریتی ها تامین می شود، گاهی با تبلیغات کنکوری و ...؛ صداوسیمای ما الان در یک وضعیت خنثی قرار داشته و اسیر است.

,

وی تبیین کرد: اگر بخواهیم اتفاق مثبتی در این حوزه بیفتد باید مبانی و بنیادهای معرفتی صداوسیما تغییر کند؛ باید ساختار آن، ارتباط این ساختار با مردم و نظام و بحث پشتیبانی مالی و استمرار آن مدیریت شود؛ خیلی موارد گنگی وجود دارد که در این بی نظمی و آشفتگی، طبیعی است که اوضاع از این بهتر نمی شود.

,

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: البته وضعیت در آموزش و پرورش هم به همین صورت است؛ ما ضعف سیستمی را سند تحول مشاهده می کنیم، ضعف نگرش سیستمی در آموزش و پرورش یک مساله اساسی است و کمبود قوه تفکر در نظام آموزش و پرورش مشهود است.

,

معماریانی تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش با یک پراکندگی در مبانی، روش، ساختار، مفاهیم، سیستم مدیریت و شاخص ها مواجه است؛ همه اینها با اشتغال عده ای از انسانها گره خورده که قرار است زندگی آنها تامین شود؛ به همین خاطر امروز کنکور تبدیل به یک معضلی شده که البته درآمد آن یک صنعت قابل توجه است.

,

آشفتگی و بی نظمی در طراحی نظام های آموزش و پرورش و آموزش عالی در سطح کلان مشهود است

, آشفتگی و بی نظمی در طراحی نظام های آموزش و پرورش و آموزش عالی در سطح کلان مشهود است,

وی با بیان اینکه آموزش عالی کشور هم مستثنی از این قضیه نیست اظهار کرد: خروجی دانشگاه ها باید شهید چمران باشد یعنی یک انسان تربیت شده عالم عاقل عارف متخصص تشکیلاتی؛ آیا ساختار آموزش عالی به گونه ای تنظیم شده که خروجی آن چمران باشد؟ یا قرار است یک سری انسانهای سکولار سردرگم کوچکی بار بیایند که اتفاقا بعضی از آنها مغزهای خوبی دارن؟

,

استاد دانشگاه امام رضا (ع) ابراز کرد: به نظر یک آشفتگی و بی نظمی در طراحی نظام های آموزش و پرورش و آموزش عالی در سطح کلان وجود دارد؛ خلا عنصری به نام تربیت و تشکیلات و نگاهی که بتواند با ایجاد سازمان و جریان های کلان، حرف بزند و سخن او جهانی شده و گسترش پیدا کند، کاملا احساس می شود.

,

معماریانی همچنین با اشاره به وجود دست های پشت پرده در این قضیه تاکید کرد: اگرچه دست هایی در پشت پرده وجود دارد و هیچ وقت قطع شدنی نیست  اما عواملی که باعث می شود دست های پشت پرده قوی تر جلوه کند مهم ترند، انسانهایی که بتوانند این دستها را قطع کنند مهم هستند؛ این انسانها تشکل، تربیت، اتحاد و شبکه سازی لازم دارند.

,

, ,

باید به دنبال ایجاد طرحی نو باشیم

, باید به دنبال ایجاد طرحی نو باشیم,

ضیایی بزرگترین مشکل این حوزه را نداشتن نظام فکری جایگزین مطرح کرد و گفت: امام خمینی (ره) برای اینکه یک نظام فکری شاهنشاهی را از مرتبه قدرت به پایین بکشند، نظام فکری جایگزینی به نام جمهوری اسلامی مطرح کردند اما آیا در حوزه اقتصاد، ثبت احوال، آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر بخش های کشور ما چنین اتفاقی افتاده است؟ ما قالب قبل از انقلاب را پذیرفته و فقط پسوند اسلامی به آن اضافه کرده ایم.

,

وی افزود: بنابراین باید به دنبال ایجاد طرحی نو باشیم، اگر این بسترسازی ایجاد شود خروجی مطلوبی هم خواهیم گرفت در غیر اینصورت خروجی ما چیزی نخواهد شد که مد نظر ماست.

,

شاید بتوان گفت در حوزه تربیتی تعطیل بوده ایم

, شاید بتوان گفت در حوزه تربیتی تعطیل بوده ایم,

حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به موضوع شکاف نسلی، مطرح کرد: اگر ما بتوانیم علت این شکاف نسلی را متوجه شویم آنگاه خواهیم توانست استکبار را به نسل جدید شناسانده و به وظایف خود در قبل جمهوری اسلامی عمل کنیم.

,

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی تصریح کرد: شاید بتوان گفت ما در حوزه کار تربیتی تعطیل بودیم چرا که با مقایسه آموزش و پرورش 20 سال پیش با امروز خواهیم فهمید تربیتی که آن زمان اتفاق می افتد الان وجود ندارد.

,

وی اذعان کرد: این نگاه مادی گرایی که امروز در جامعه اتفاق افتاده دلیلی ندارد جز اینکه آنهایی که باید به مسئولیتشان عمل می کردند به درستی این کار را انجام ندادند؛ اگر بخواهیم نسل جدید را در قالب مجموعه آموزش و پرورش به عنوان تربیت کننده نسل ببینیم باید وظایف اجزای مختلف حکومت را در آنجا ببینیم.

,

حجت الاسلام جعفری با اشاره به وجود 3 دسته معلم در بدنه آموزش و پرورش تبیین کرد: تا زمانی که عده ای از معلمان ما به جای تبیین صحیح استکبار، به دنبال تعریف و ایجاد رغبت غرب برای دانش آموزان باشند نمی توانیم خروجی استکبار ستیز از دانش آموزان بگیریم.

,

در معرفی شخصیت ها و الگوهای انقلابی به دانش آموزان درست عمل نکرده ایم

, در معرفی شخصیت ها و الگوهای انقلابی به دانش آموزان درست عمل نکرده ایم,

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی تاکید کرد: از این فراتر ما حتی در معرفی شخصیت ها نتوانسته ایم درست عمل کرده و آنها را به عنوان الگویی در مسیر رشد دانش آموزان قرار دهیم.

,

وی گفت: بزرگترین آسیب برای نسل نوجوان این است که فکر کنیم آنها متوجه هیچ چیز نمی شوند؛ حتی خانواده های امروزی تمام هم و غم خود را صرف کسب رتبه اول و قبول شدن در رشته پزشکی می کنند؛ وقتی نگاه تربیتی ما توحیدی نباشد حتی فرد انقلابی هم نمی تواند هدف خود را به درستی تبیین کند.

,

حجت الاسلام جعفری ابراز کرد: اگر قرار است در گام دوم انقلاب افول آمریکا را به دست همین نسل نوجوان رقم بزنیم باید ابتدا به دانش آموزان خود آمریکا را بشناسانیم ولی متاسفانه این کار محقق نشده است؛ تا زمانی که برای نوجوان گفتمان انقلاب و استکبار ستیزی را درست عنوان کنیم نباید توقع زیادی داشته باشیم.

,

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان رضوی تاکید کرد: اما با همه مطالبی که بیان شد باز هم دانش آموزان و نوجوانان ما بسیار خوب جلو آمده و وسط میدان هستند؛ این نشانه الطاف الهی بر ملت ایران است.

,

معماریانی اظهار کرد: به عقیده شهیدان مطهری و بهشتی هر گاه جامعه ای از مدار عقلانیت و تفکر و معرفت فاصله بگیرد آن جامعه هجمه پذیرتر خواهد شد؛ متاسفانه مشکل اینجاست که خواص ما دارند عامی فکر می کنند؛ نباید اجازه بدهیم از مراکز آموزشی ما نخبگان بی بصیرت خارج شوند.

,

مشاور فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع) با اشاره به سه حوزه قول، فعل و سبک زندگی به عنوان ابزارهای انتقال مفاهیم اظهار کرد: ما باید همچون قرن در برخورد با مخاطبان مختلف از قولهای متفات استفاده کنیم؛ همچنین باید روحیه شناسی و ارتباط موثر را در خود تقویت کرده و با بدنه جامعه ارتباط بهتری برقرار کنیم.

,

کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: در این میان اگر خانواده آسیب ببیند روحیه ولایت پذیری و به تبع آن اجتماع آسیب می بینید، اجتماع آسیب دیده امام معصوم را هم بر نمی تابد؛ لذا باید زیرساخت های معرفتی، اجرایی، معیشتی و ... بدنه جامعه را تقویت کنیم؛ کارهای جهادی می تواند کمک زیادی در حوزه تقویت بدنه انجام دهد به شرطی که سوری نباشد.

,

وی افزود: البته در عمل هم باید ظرفیت ما بیشتر باشد، باید حق پذیری را تمرین کنیم، خلاقیت و حلم را بیشتر کنیم باید حلم بیشتر کنیم تا جامعه به سمت مخالف حرکت انقلاب کشیده نشود.

,

معماریانی در تشریح حوزه سبک زندگی گفت: فرهنگ اشرافی گری ضربه فوق العاده زیادی به انقلاب زد،  حتی امروز روحیه اشرافی گری در مجلس انقلابی هم نتوانست پیام ساده زیستی را منتقل کند؛ بنابراین مشخص است که هنوز خودمان به یک قوام نرسیدیم؛ ما نیازمند سبک زندگی تشکیلاتی، انقلابی و جهادی هستیم که نخبگان و حاکمان ما باید برای ایجاد این سبک جلودار باشند.

,

مشاور فرهنگی دانشگاه امام رضا (ع) اذعان کرد: در کنار این سه مقوله باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد، باید جلوداران مردمی که بار سنگین تری روی دوش دارند و کسانی که اسیر قدرت و ثروت و شهرت نیستند قوی تر کار کنند؛ همچنین باید راهبردهای اساسی ما تغییر کرده و تهاجمی باشد، راهبرد ما در فضای فرهنگی تدافعی است، این راهبرد هم نیازمند مبانی قوی تری است وهم آدمهای قوی.

,

 

,

ضیایی با نگاهی به رسانه به عنوان یکی از عوامل موثر در تربیت اظهار کرد: در گذشته تنها عامل تربیتی خانواده بود که می توانست یک سری معارف را به نسل بعدی منتقل کند اما الان با مساله ای به نام رسانه مواجه هستیم، مساله ای که در جنگ جهانی دوم توانست کشوری را از پای در بیاورد؛ اصلا یکی از نام های انقلاب اسلامی ایران به انقلاب نوار کاستها معروف است که این نشان از عمق تاثیر رسانه است.

,

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ولی متاسفانه از کنار این رسانه خیلی سطحی عبور کرده ایم، مخصوصا رسانه ای که بعد جدیدی به نام فضای مجازی از خود نشان داده و امروز یار تنهایی تمامی نسل جدید است؛ لذا اگر قرار است انتقال مفهومی از انقلاب انجام شود چاره ای نداریم جز اینکه از دریچه فضای مجازی هم به قضیه ورود داشته باشیم.

,

ضیایی خاطرنشان کرد: یک بخشی از مسئولیت در این مقوله بر دوش خانواده هاست که باید نسبت به سواد رسانه ای دقت کافی داشته باشند و بخش دیگر حاکمیت است که باید نسبت به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اهتمام بورزند؛ مادامی که شبکه ملی اطلاعات نداشته باشیم هیچ راهبرد تربیتی در نظاممان نمی توانیم داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه