شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان خراسان شمالی
ساعت: 08:08 منتشر شده در مورخ: 1399/08/17 شناسه خبر: 1664560
گزاشی از چالش‌ آموزش آنلاین برای معلمان؛

شاد؛ از دغدغه‌های تدریس برای معلمان تا سوءاستفاده برخی دیگر/ آیا بر کیفیت و نحوه آموزش‌های مجازی نظارت می‌شود؟

شاد؛ از دغدغه‌های تدریس برای معلمان تا سوءاستفاده برخی دیگر/ آیا بر کیفیت و نحوه آموزش‌های مجازی نظارت می‌شود؟
معلمان به عنوان مولفه مهمی در روند آموزش، نقش قابل توجهی در فرآیند یادگیری دانش آموزان دارند که متاسفانه در کنار معلمان دغدغه مندی که دائما پیگیر آموزش شاگردانشان هستند، معلمانی نیز از شرایط پیش آمده سوءاستفاده و کمترین حرکتی در جهت کمک به بهبود شرایط آموزش ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، هشت ماه از ورود سامانه شاد به سیستم آموزشی کشور می گذرد، شاید در شرایط بحرانی که کرونا ایجاد کرده و امکان حضور دانش آموزان در مدارس مقدور نیست، این سامانه می تواند تبدیل به یک فرصت شود. اما این سامانه نوین با ورودش مشکلات فراوانی را برای خانواده ها رقم زده است، که از شاخص ترین آنها می توان به نبود ابزار موردنیاز برای ورود دانش آموزان به این سامانه اشاره کرد که براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 3.5 میلیون دانش آموز در سراسر کشور تاکنون موفق به استفاده از سامانه شاد نشده اند.


پایگاه خبری تحلیلی عصراترک در گزارش های متعددی به مشکلات دانش آموز در حوزه شاد پرداخته است اما در این گزارش با نگاهی دیگر به شاد به سوژه ورود کرده است. معلمان به عنوان عضو مهم دیگری در شاد ، همچون گروه دانش آموزان مشکلاتی در حوزه ارائه آموزش مجازی دارند اما برخی از این معلمان با کم کاری هایشان مشکل ساز شده اند.  عملکرد عده معدودی که تلاشی جهت ارتقا سواد دانش آموزان ندارند، نیازمند نظارت ویژه ای از سمت آموزش و پرورش است.
همچنین گروه مدارس هنرستانی که اغلب کلاس هایشان نیاز به آموزش های عملی دارند، در این فضای آموزشی به خوبی دیده نشده است که نگرانی هایی در حوزه کاهش سواد هنرجویان خواهد شد.

 

پایه دوازدهم و دهم متوسطه در آموزش مجازی آسیب زیادی خواهند دید

یکی از دبیران مشغول به تدریس در یکی از مدارس فنی و حرفه ای استان در رشته کامپیوتر با اشاره به اینکه در پایه دوازدهم پودمان های اولیه کتاب کاملا عملی هستند، گفت: دانش آموزان از لحاظ خانوادگی در شرایط سختی قرار دارند و شرایط تهیه سیستم کامپیوتری در منزل را ندارند به طور مثال از بین یک کلاس ۱۴ نفری تنها دو دانش آموز سیستم دارند.
وی ادامه داد:  حتی در سال گذشته که آموزش ها به صورت حضوری بود دانش آموزان طی هفته تنها یک بار می توانستند پشت سیستم باشند و از این فضا برخوردار شوند.
این دبیر متوسطه فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه با قطع و وصلی های موجود در شاد و سرعت پایین اینترنت کنار آمده ایم ،گفت: آموزش را به صورت فایل های ضبط شده با حجم کم و فشرده در سامانه شاد بارگذاری می کنم، اما دیدن این فایل ها برای دانش آموزانی که سیستم ندارند شاید هیچ فایده ای نداشته باشد.
وی اضافه کرد: دو هفته شروع سال تحصیلی جدید با گروه بندی های انجام شده، کلاس ها به صورت حضوری در حال برگزاری بود، اما با شدت گرفتن کرونا بسیاری از خانواده مانع حضور فرزندانشان در مدارس شدند.
این کارشناس نرم افزار خاطر نشان کرد: دو پایه تحصیلی دوازدهم که کنکور پیش رو دارند و پایه دهم که تازه وارد محیط مدرسه فنی و حرفه ای یا کارو دانش شده اند، قطعا به دلیل استفاده نکردن مداوم از سیستم ضربه جدی خواهند خورد.

 

 

سواستفاده گروهی از معلمان نسبت به سبک نوین آموزش
وی ادامه داد: ضبط یک فیلم پنج دقیقه ای  50 دقیقه زمان می برد که این فیلم آماده، تدوین و بارگذاری شود و به دلیل سرعت پایین تنها در ساعت پایانی شب در سامانه شاد گذاشته می شود و دانش آموزان باید در این زمان اقدام به آپلود فیلم کنند.
این دبیر متوسطه افزود: این در حالی است که متاسفانه با وجود اینکه دانش آموزان نیاز بیشتری به حمایت های معلم دارند اما برخی از همکاران ما از شرایط حال حاضر سواستفاده می کنند و تاکنون که حدود دو ماه از شروع سال تحصیلی می گذرد حتی یک دقیقه هم فیلم جهت ارائه در فضای شاد آماده نکرده اند بلکه تدریس شان را تنها به گرفتن چند عکس از صفحه کتاب محدود کرده اند.
وی گفت: همچنین در زمان حضور دانش آموزان در کلاس درس با وجود ریسک دانش آموز در کلاس برخی از همکاران با توجیه تعداد پایین دانش آموزان تدریس نمی کردند و تنها زمان دانش آموز به هدر می رفت.
این کارشناس نرم افزار اضافه کرد: تولید محتواهای موازی در سراسر کشور بدون هیچ هدفگذاری به یکی از چالش های پیش رو در شرایط فعلی تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه سرفصل های کتاب ها هر سال تغییر می کند و به روز رسانی می شود اما سیستم های موجود در آموزشگاه های فنی و حرفه ای و کارو دانش قدیمی هستند ،گفت: سیستم ها پاسخگوی نرم افزاری های جدید نیستند، بنابراین با حضور دانش آموزان در مدرسه نیز تنها شرایط تدریس نرم افزارهای قدیمی فراهم خواهد شد.

 

سختی راستی آزمایی دانش آموزان در فضای شاد

یکی دیگر از دبیران مشغول به تدریس هنرستانی در بجنورد با اشاره به اینکه کلاس های هنرستان اغلب به صورت عملی هستند، اظهار داشت: از ابتدای سال تحصیلی جدید با برنامه ریزی انجام شده و گروه بندی کلاس های عملی به صورت حضوری در حال برگزاری بود و هر دانش آموز به صورت مستقل از یک سیستم استفاده می کرد که بعد از اتمام کلاس دستگاه ها ضدعفونی و برای گروه بعدی آماده می شد.
وی با بیان اینکه راستی آزمایی در فضای شاد سخت شده است، گفت: دانش آموزان در شرایط فعلی قطعا در دروسشان دچار ضعف شده اند و در این فضا بعد از بارگذاری سوالات برای پاسخگویی، گاهی اوقات پاسخ هایی ارسال می شود که مشخص می کند کس دیگری پاسخ را داده است یا دانش آموز به بهانه نداشتن نت معمولا یک هفته در کلاس ها حضور پیدا نمی کند.
این دبیر هنرستان بجنورد خاطرنشان کرد: سرعت نت در فضای شاد به شدت پایین است و برای معلمانی که دروس عملی دارند، کار به سختی پیش می رود بنابراین مجبور هستند فیلم را با کیفیت پایین ارائه دهند که این خود باعث مشکل شده است.
وی عدم حضور دانش آموزان در یک ساعت مشخص در کلاس مجازی را مشکل دیگری خواند و گفت: گروهی از دانش آموزان که خوابگاهی بوده اند و اکنون در روستاها به سر می برند باتوجه به ایام برداشت محصولات کشاورزی در زمان های پایان شب آن هم در صورتی که گوشی داشته باشند آنلاین می شوند.

 

 

کم کاری برخی معلمان تنها مربوط به آموزش مجازی نیست
این کارشناس مربوطه یادآور شد: سواستفاده برخی از همکاران مربوط به زمان فعلی نمی باشد بلکه در شرایطی که کلاس ها به صورت معمول در حال برگزاری بود نیز از ارائه درست آموزش های عملی ممانعت می کردند، تنها توجیهشان این بود که به میزان دریافت حقوق تدریس می کنند.
وی گفت: اکنون نیز این برخورد های نادرست گروهی از معلمان وجود دارد که هیچ اقدامی در جهت ارائه آموزش در فضای مجازی ندارند بلکه تنها با ارسال چندین سوال در فضای مجازی بعد از یک هفته پیگیر پاسخ ها می شوند و در واقع دانش آموز را در این مدت رها می کنند در حالی که اکنون حمایت بیشتری می طلبند.

 

دیده نشدن متوسطه فنی و حرفه ای و کارودانش در آموزشهای مجازی 
این دبیر هنرستان بجنورد اضافه کرد: برای فنی و حرفه ای و کارو دانش هیچ برنامه ای تدوین نشده است، همچنین در شبکه آموزش یک بخش کتاب که حدود یک ماه زمان جهت تدریس نیاز دارد را در فایلی با کمتر از نیم ساعت آموزش می دهند که قطعا نمی تواند نیازهای آموزشی دانش آموزان را به خوبی توجیه کند.

 

حضور 85 درصد معلمان خراسان شمالی در سامانه شاد

عباس سعیدی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در سراسر کشور 3.5 میلیون دانش آموز از دسترسی به شبکه شاد محروم هستند، گفت: براساس رصد انجام شده در استان خراسان شمالی از بین 173 هزار دانش آموز تاکنون 34 درصد که شامل 61 هزار دانش آموز است در شبکه شاد غایب بوده اند.
وی ادامه داد: میزان دسترسی به سامانه شاد در مقایسه با نیمه دوم سال تحصیلی گذشته هفت درصد افزایش پیدا کرده است.
سعیدی با بیان اینکه از مجموع معلمان خراسان شمالی 85 درصد در شبکه شاد حضور دارند، گفت: گروهی از معلمان به دلیل تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه سناد احراز هویتشان انجام نشده ، همچنین برخی دیگر به دلیل جابجایی در بین مدارس و کلاس بندی ها موفق نشده اند از این سامانه برخوردار شوند.
مدیر کل اموزش و پرورش خراسان شمالی خاطر نشان کرد: قطعا بر این موضوع واقف هستیم که تاکنون فضای شاد کاربرد 100 درصدی پیدا نکرده است و مشکلاتی از قبیل کندی سرعت سامانه و پایین بودن سرعت اینترنت مشکلاتی را همراه داشته است.
وی با بیان اینکه مشکلات اینترنتی در استان که از طریق خانواده ها و معلمان گزارش شده است، به اداره کل ارتباطات منعکس شده، یادآور شد: مسئولان مرتبط با حوزه مخابرات و فناوری ارتباطات در راستای رفع مشکلات سرعت اینترنت باید رصد و پژوهش داشته باشند تا بتوانند اختلالات را رفع کنند.
سعیدی اضافه کرد: همه دانش آموزان باید در سیستم آموزشی جای داشته باشند و حتی یک نفر هم از چرخه آموزش خارج نشود، که در این راستا معاونان در مقطع متوسط اول و دوم و ابتدایی اطلس راه دستیابی دانش آموزان به آموزش را با همکاری سایر گروه های آموزشی و معلمان طراحی کردند.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در مقطع ابتدایی برای سه ماهه اول پاییز درسنامه و بسته آموزشی طراحی شده است، زیرا باتوجه به اینکه  34 درصد دانش آموزان محروم از شاد در روستاها حضور دارند بخش زیادی از این درسنامه ها برای این گروه ارسال شده است.

 


محرومیت 19 هزار دانش آموز متوسطه استان از شاد به دلیل نبود ابزار هوشمند و اینترنت 

سعیدی اشاره کرد: در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان رازوجرگلان از  هشت هزار و 540 دانش آموز تعداد هشت هزار و 374 نفر، در بام و صفی آباد ازیک هزار و 864 دانش آموز همین تعداد به صورت کامل، در بجنورد از 39 هزار و 800 دانش آموز تعداد 19 هزار و 900 نفر، در شیروان  از 16 هزار و 755 نفر تعداد 9 هزار و 623 نفر، در فاروج از چهار هزار و 972 دانش آموز تعداد چهار هزار و 308 دانش آموز، در جاجرم چهار هزار و 85 دانش آموز تعداد دو هزار و 948 نفر و در گرمه از دو هزار و 986 دانش آموز تعداد دو هزار و 670 نفر از طریق آموزش حضوری در مدارس آموزش می بینند.
وی همچنین افزود: در استان خراسان شمالی در مقطع ابتدایی از مجموع کل 104 هزار و 633 دانش آموز تعداد 56 هزار نفر از طریق فضای مجازی، دو هزار و 808 نفر از طریق بسته های یادگیری، هشت هزار و 807 نفر نیز از طریق تلویزیون آموزش می بینند.
سعیدی خاطرنشان کرد: در مقطع متوسطه اول از 43 هزار و 128 دانش آموز در استان 9 هزار و 62 دانش آموز به دلیل نداشتن اینترنت و چهار هزار و 854 دانش آموز به دلیل نداشتن ابزار و گوشی هوشمند از استفاده شاد محروم هستند.
این مقام مسئول اضافه کرد: علاوه بر این در مقطع متوسطه دوم از 19 هزار و 782 نفر یک هزار و 393 دانش آموز به دلیل نداشتن اینترنت و 852 نفر به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش استان نیز از 9 هزار و 594 دانش آموز تعداد یک هزار و 411 نفر به دلیل نداشتن اینترنت و یک هزار و 221 دانش آموز به دلیل نداشتن گوشی هوشمند از سامانه شاد محروم شده اند.

 

" شاد " به تنهایی قابلیت تامین آموزش دانش آموزان را نخواهد داشت
سعیدی با بیان اینکه قطعا این سبک آموزش در سراسر دنیا آسیب های زیادی به همراه خواهد داشت، گفت: به معلمان اعلام شده است که در فضای شاد همچون فضای کلاس درس فعالیتشان را داشته باشند و حضور و غیاب ها و شرایط را برای دانش آموزان فراهم کنند .
وی با بیان اینکه 43 درصد از دانش آموزان استان خراسان شمالی در روستاها حضور دارند، گفت: 80 راهبر آموزشی در استان با هدف نظارت بر روند آموزش، رعایت عدالت آموزشی در روستاها ماهانه از مدارس روستایی بازدید کرده و   ارزشیابی مدیران و معلمان را انجام می دهند.
سعیدی در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک مبنی بر اینکه در فضای فعلی چه میزان سعی شده که کلاس های ضمن خدمت معلمان به سمت آشنایی با تدریس در فضای مجازی و توانمندسازی معلمان پیش برود، گفت: قطعا فضای شاد به تنهایی قابلیت تامین آموزش را نخواهد داشت و این نوع آموزش در واقع یک مکمل برای آموزش رایج است.
این مقام مسئول گفت: بنابراین در محیط شاد فضایی جهت توانمندسازی معلمان نیز نهادینه شده است که مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین تولید محتوای الکترونیکی برای تدریس معلمان در نظر گرفته شده و کلاس ها به صورت مجازی در حال برگزاری است.
وی یکی از ویژگی های شاد را تقویت بنیه علمی دانش آموزان و عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در کنار آموزش حضوری خواند و گفت: در روستاها براساس اینکه تجمع کم است، کلاسها زیر 20 نفر، 50 نفر و 100 نفر با گروه بندی انجام شده به صورت حضور کامل در حال برگزاری است.

 

 

انجام تکالیف دانش آموز توسط خانواده ها چالش دیگر آموزش مجازی

سعیدی همچنین با اشاره به اینکه در مناطق روستایی به دلیل عدم دسترسی گروه زیادی از دانش آموزان به فضای شاد، با برگزاری کلاس های حضوری و روزانه تقویت علمی دانش آموزان مدنظر  است، گفت: این در حالی است که در مدارس شهری معلمان به صورت روزانه سه ساعت موظف هستند برای تدریس و پاسخگویی به دانش آموزان حضور داشته باشند و مابقی تدریس را از طریق فضای شاد دنبال کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در کلاس های درس هنر و تربیت بدنی نیز کلاس ها در حال برگزاری است و از طریق ارسال فیلم های آموزشی، روند آموزش در جریان است، اما کلاس هایی همچون هنر قطعا 35 دقیقه حضور در کلاس تاثیرگذار تر خواهد بود.
وی یکی از آسیب های پیش رو در این فضا را اجبار دانش آموزان برای انجام تکالیفشان خواند و گفت: در زیست بوم جدید آموزش معکوس شده، پیش از این معلم تدریس را در کلاس انجام و تمرین در منزل انجام می شد اما در حال حاضر آموزش در فضای مجازی صورت می گیرد و حضور در ساعت محدود در کلاس برای رفع اشکال است.

 

35 دقیقه کلاس حضوری پاسخگوی کارگاه های عملی نیست 
سعیدی با بیان اینکه در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: قطعا 35 دقیقه کلاس حضوری پاسخگوی کارگاه های عملی نیست و در حال حاضر بسیاری از کلاس ها در قالب کلاس های تئوری اجرایی می شود، اما براساس برنامه ریزی های انجام شده فایل های آموزش ویدیویی در حال تدوین هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی یادآور شد: مدیر مدرسه موظف است ارزیابی معلمان را براساس میزان فعالیت شان بسنجد و به طور مثال گروه هایی همچون ریاضی فیزیک، زمان زیادی به نسبت هنر و ورزش صرف می کنند و قطعا در یک سطح امتیاز دهی نخواهند شد، قطعا تمامی معلمان در تمامی گروه ها وظایفشان را به نحو احسنت انجام می دهند اما اگر گاها غفلت یا کم کاری از سمت معلم دیده شود باید توسط مدیر مدرسه درارزیابی اعمال شود.
سعیدی با بیان اینکه قطعا در این زیست بوم جدید کم و کاستی هایی وجود دارد، گفت: مدیران آموزش و پرورش شهرستان و مدیران مدارس توجیه شده اند، کم کاری از سمت اولیا و مدیران تذکر داده می شود و رصد ها انجام و نظارت ها در جریان است.
وی ادامه داد: در حوزه دانش آموزان پایه دوازدهم که امسال برای کنکور آماده می شوند نگرانی های زیادی وجود دارد، براین اساس گروهی از خانواده ها با همکاری یکدیگر درمحل پیلوت یا حیاط منازلشان با گرفتن معلم های خصوصی سعی در تقویت آنها دارند.
سعیدی با بیان اینکه به خانواده ها اعلام شده که حضور دانش آموزان در فضای آموزش مجازی نباید تعطیل شود، گفت: معاون آموزش متوسطه براساس رصد صورت گرفته که بیشترین حضور دانش آموزان مربوط به پایه دوازدهم است، مقرر شده است که کلاس های تقویتی با زمانبندی در مدارس برای این گروه برگزار شود.


نگرانی از یادگیری دانش آموزان در زیست بوم جدید آموزشی  
این مقام مسئول یادآور شد: کلاس ها به صورت حضوری یا مجازی در حال برگزاری هستند، اما نگرانی بزرگی وجود دارد که ممکن است به نظام آموزش و یادگیری دانش آموزان وارد شود و نتیجه نهایی که ارتقا سواد و فرهنگ است به خطر بیفتد.
سعیدی همچنین ایجاد مشکلات روحی، روانی وجسمی را از دیگر شرایط نگران کننده حال حاضر خواند و گفت: همچنین برخی از والدین برای حفظ سلامتی فرزندشان مانع ادامه تحصیل او می شوند در حالی که آموزش و پرورش باتوجه به اینکه زود بازده نیست در طولانی مدت قطعا در ارتقا سواد و فرهنگ دچار صدمه خواهند شد.
وی ترک تحصیل دانش آموزان را چالش دیگری در فضای آموزشی نوین اعلام کرد و افزود: زمانی که دانش آموز به صورت مرتب در کلاس ها حاضر نشود و چیزی نیاموزد، قطعا ممکن است ترک تحصیل اتفاق بیفتد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون تعداد دو هزار نفر از دانش آموزانی که نسبت به ادامه تحصیل مراجعه نکرده بودند، توسط مراکز راه دور شناسایی شده اند که به صورت رایگان به آنها خدمات ارائه خواهد شد.

 

 

کمبودی در حوزه معلمان وجود ندارد
سعیدی گفت: تا قبل از مهرماه با تعداد 600 معلمی که در لیست بازنشستگان قرار داشتند، احتمال کمبود معلم در استان بود، اما با دستورالعمل جدید وزارت خانه 50 درصد از معلمان به مدت یک سال به کار برگشتند.
وی ادامه داد: مابقی جای خالی معلمان با معلمان حق التدریس، تربیت معلم، سرباز معلم، طلبه معلم تامین شد و در حال حاضر استان خراسان شمالی هیچ گونه کمبودی در حوزه معلمان ندارد.
این مقام مسئول، بهداشت و خودمراقبتی در محیط مدرسه را دغدغه اصلی نظام آموزشی خواند و گفت: قطعا سلامت معلم و دانش آموز مدنظر است و براساس دستوالعمل های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تمامی مدارس ابلاغ شد که علاوه بر رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی باید معلمان از دورهمی و خوردن صبحانه در کنار یکدیگر خودداری کنند.
سعیدی اظهار داشت:  نقش خانواده ها در کنار نقش معلمان جهت آموزش صحیح و کامل دانش آموزان ضروری است و نباید خانواده، فرزندش را به تنهایی در محیط مجازی رها کند چراکه غفلت از کنترل عواقب بدتری به همراه خواهد داشت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی در مقطع ابتدایی پنج هزار و 222 معلم، در مقطع متوسطه اول سه هزار و 259 معلم، در مقطع متوسطه دوم نظری دو هزار و 49 نفر، در فنی و حرفه ای و کاردانش یک هزار و 469 نفر، در مدارس استثنایی 312 معلم و در عشایر 500 معلم مشغول به تدریس هستند.

 

آموزش در فضای مجازی یک هدف قطعی تلقی نمی شود

محمد وحیدی، نائب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه آموزش در فضای مجازی در واقع یک مسکن محسوب می شود، گفت: آموزش در فضای مجازی یک هدف قطعی تلقی نمی شود، زیرا مهم ترین موفقیتی که آموزش را تضمین میکند، آموزش حضوری و چهره به چهره است.
وی با اشاره به اینکه معلم، دانش آموز و کلاس بخش هایی از پازل تعلیم و تربیت هستند، ادامه داد: انتقال کامل آموزش به سمت فضای مجازی قابل قبول نیست، بلکه درحال حاضر به دلیل شیوع کرونا در سراسر جهان این سبک آموزشی تبدیل به یک اجبار شده و در واقع مطالبه حقیقی نیست.
وحیدی با بیان اینکه در بحرانی که رخ داده است فضای مجازی جلوه گر شد، افزود: این گونه نیست که آموزش مجازی جایگزین کلاس درس باشد، زیرا اگر به این طریق باشد باید تمامی مدارس تعطیل شوند.

 

 

برای محقق شدن آموزش باید تمام دستگاه ها به کمک آموزش و پرورش بیایند

نائب رئیس کمیسیون آموزش در مجلس خاطرنشان کرد: برای محقق شدن آموزش در شرایط فعلی باید تمام دستگاه ها به کمک آموزش و پرورش بیایند، وزارت خانه هایی همچون صنعت، معدن و تجارت، فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله مهم ترین وزارت خانه هایی هستند که در تسهیل آموزش مجازی می توانند تاثیرگذار باشند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه های خدمات رسان از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی باید بخشی از کمک هایشان را به آموزش اختصاص دهند، گفت: هر ساله این کمک ها در قالب تهیه لوازم التحریر بوده است که در سال جاری با توجه به نیاز تعداد زیادی از دانش آموزان به گوشی و تبلت این کمک ها باید به این سمت تغییر جهت داده شود.
وحیدی گفت: باید یک ارتباط بین آموزش در فضای مجازی و صداوسیما برقرار شود که نوع تعامل دانش آموزان از فضای صداوسیما با آموزش حضوری مقابل تلویزیون تامین شود، به طور نمونه با مشخص شدن ساعت پخش برنامه یک الزام برای حضور دانش آموز در جلوی تلویزیون باشد.

 

آموزش در فضای مجازی برای برخی از دانش آموزان یک فرصت تلقی می شود
نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه آموزش در فضای مجازی و تلویزیون برای برخی از دانش آموزان یک فرصت تلقی می شود، گفت: دانش آموزان از فایل های بارگذاری شده معلمان باتجربه و شیوه های متفاوت تدریس در سامانه شاد و تدریس های نوین در فضای صداوسیما می توانند کلاس های پرباری را داشته باشند.
وی همچنین یادآور شد: در این شرایط که دانش آموز بخش زیادی از زمان را در منزل سپری می کند، مدیریت و همکاری خانواده را می طلبد که باید این ارتباط تقویت شود، قطعا ارتباط در فضای مجازی با معلم، مدرسه و صداوسیما باید توسط خانواده کنترل شود، و علاوه بر حمایت فرزند، ارتباط بین اعضای خانواده را نیز بهبود می بخشد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی 
انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1664560
ارسال نظر
نظرات