اخبار داغ

گزارشی از یک دریاخواری خاص؛

مرگ سفید مرجان‌ها ‏دستاورد ساخت و ساز در نوار ساحلی/ طرحی که اعتبار جهانی دانشگاه دریانوردی چابهار را زیرسوال می‌برد+فیلم

مرگ سفید مرجان‌ها ‏دستاورد ساخت و ساز در نوار ساحلی/ طرحی که اعتبار جهانی دانشگاه دریانوردی چابهار را زیرسوال می‌برد+فیلم
در حالی ساخت و ساز در حریم 60متری دریا ممنوع است که شهردار چابهار در اقدامی عجولانه علاوه بر دهن کجی به این قانون، با تجاوز به اراضی دانشگاه دریانوردی، موجب تعطیلی سایت های آموزشی و همچنین تخریب سخره مرجانی این محدوده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که به دلیل اتصال به آب های آزاد جهان، به عنوان دروازه ای برای تجارت ایران با دیگر کشورهای دنیا شناخته می شود، همچنین این منطقه بکر با دارا بودن جاذبه های ‏تفریحی، گردشگری و تاریخی از اهمیت فراوانی برخوردار است.‏

این پتانسیل باعث شد تا در سال 1355 دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در تنها بندر اقیانوسی ایران‎ ‎احداث و به آموزش علوم و رشته‌های مربوط به دریانوردی‎ ‎و علوم و فنون دریایی‎ ‎بپردازد و اینک به ‏عنوان یکی از دانشگاه‌های تخصصی و قطب آموزش و پژوهش صنعت دریانوردی و علوم دریایی ایران‎ ‎و ‏خاورمیانه‎ ‎تبدیل شود.‏

با این وجود در حالی این دانشگاه تخصصی در حرکت به سمت و سوی پیشرفت و توسعه بیشتر و عاملی در ‏راستای تقویت و ایجاد جهشی در ابعاد توسعه علمی و فناوری منطقه است، طی ماه های اخیر در اقدامی ‏عجولانه و بدون هماهنگی با دستگاه های ذیربط، شهردار چابهار با اجرای پروژه جاده ساحلی از یک سو به ‏حریم 60 متری دریا و از سوی دیگر به اراضی این دانشگاه تجاوز کرده است.‏

طبق قانون مصوب 25 مرداد سال 1345 خورشیدی حریم دریا، 60 متر از آخرین نقطه مد دریا تعیین شده ‏که هرگونه ساخت و سازی در آن محدوده ممنوع می باشد، حال اجرای این طرح از یک سو دهن کجی به قانون ‏و محیط زیست و از سوی دیگر قطع کننده ارتباط دانشگاه دریانوری با ساحل که فلسفه اساسی این دانشگاه ‏می باشد، شده است.‏

تعرض به دانشگاه یا حریم دریا، قصد شهردار چیست؟

منصور کیانی مقدم، رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درگفت وگو با خبرنگار ما، در خصوص مسائلی که این روزها دانشگاه دریانوردی چابهار، جامعه دانشگاهی و دانشجویان با آن مواجه هستند، بیان کرد: شهردار چابهار حدودا سه سال پیش اقدام به ایجاد یک جاده ساحلی در ضلع غربی تا شمال غربی دانشگاه از محل شیلات قدیم تا اسکله های شهید کلانتری کرده که این دو نقطه را به یکدیگر وصل و استفاده از آن برای عموم آزاد باشد.

وی گفت: اجرای این طرح در حالیست که فلسفه وجودی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در آن گنجانده نشده و این امر نگرانی هایی را به دنبال دارد.
 
احداث جاده ساحلی سدی برای تحقق اهداف دانشگاه دریانوردی
 
این مقام مسئول تصریح کرد: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به این علت در کنار ساحل و دریا احداث و بنیان گذاری شده تا دانشگاه و دانشجویان دسترسی آسانی به دریا داشته باشند چراکه اکنون علاوه بر 16 رشته اصلی، 3 رشته دریانوردی و 9 رشته علوم و فنون دریایی داریم که در هریک از آنان دانشجویانی تربیت می شود و از دریا به عنوان یک دیتابیس برای انجام تحقیقات و آموزش خود استفاده می کنند.

به گفته وی؛ اگر دسترسی دانشجویان و اساتید این دانشگاه به دریا قطع و محدود شود عملا دسترسی به تحقیقات و پژوهش ها محدود شده و آموزش هم جلو نخواهد رفت و مجبور خواهیم بود برای تداوم کار مکان دیگری از دریا را در نظر بگیریم، بر این اساس پروژه شهرداری مانعی برای پیشبرد اهداف دانشگاه است و قطع دسترسی دانشجویان به دریا یکی از بزرگترین مشکلات و نگرانی ها را به وجود آورده است.

کیانی مقدم در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه هدف شهردار چابهار از اجرای این پروژه ایجاد دسترسی عمومی برای تردد از این مسیر است، گفت: ساحل دانشگاه بر اساس قانون اراضی سال ۱۳۵۴ و رای دیوان عدالت اداری که در سال ۱۳۸۵ تصویب شده که در واقع احداث جاده ساحلی در حریم 60 متری تعرض به حریم ساحلی است، همچنین این حریم 60 متری یک قانون جهانی می باشد که کشورما هم آن را اجرا کرده و براساس قوانین و اسناد بالادستی هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق ورود و ساخت و ساز در آن را ندارد و متولی و ناظرآن نیز سازمان بنادر و دریانوردی ایران است.
 
تعرض به حریم دانشگاه دریانوردی دغدغه جامعه دانشگاهی
 
وی افزود: هم اکنون شهردار چابهار جاده ساحلی را در حریم ۶۰ متری احداث و دسترسی عمومی ایجاد کرده که این حریم باید آزاد باشد؛ اینکه بعضا ادعاهایی وجود دارد که دانشگاه برخی بناهای خود را در این حریم وارد کرده صحت ندارد زیرا براساس این قوانین و  اسناد بالادستی، هیچ کسی حق ورود به حریم ۶۰ متری(از آخرین مد دریا به اصطلاح قانون) راندارد.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تصریح کرد: با اجرای این پروژه از سوی شهرداری، آزاد شدن حریم و تعرض به مرزهای دانشگاه، نگرانی هر روز جامعه دانشگاهی است؛ طبیعتاً به علت عرفی که رایج بوده دانشگاه دریانوردی در امتداد ساحل نیاز به دیوار و حریم نداشته و در تمام این مدت که ساحل در اختیار آن بود از آن صیانت کرده به گونه ای که مکانی بکر و دست نخورده باقی مانده بود، از سوی دیگر مردم شهر و بهره‌برداران دریا و ساحل هم به احترام دانشگاه وارد این حریف نمی شدند اما از زمانی که احداث این جاده در دستور کار شهردار چابهار قرار گرفت متاسفانه علاوه بر اینکه حریم 60 متری نادیده گرفته شده است، وارد حریم دانشگاه هم شدند.
 
تعطیلی سایت های آموزشی و پرورش آبزیان دستاورد ساخت جاده ساحلی
 
وی در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: ورود این جاده باعث شده که برخی از سایت‌های آموزشی دانشگاه از سایت قایقرانی تا سایت پرورش میگو و آبزیان از بین برود؛ مهمتر از همه صخره مرجانی بسیار قدیمی موجود در این محل در معرض خطر جدی قرار دارد، قبل از اجرای این پروژه با افتخار می‌توانستیم بگوییم در چابهار دو سایت مرجانی وجود دارد که اولین آن در امتداد ساحل خلیج دانشگاه و روبروی شیلات و دیگری مقابل مسجد دانشگاه واقع شده، صخره هایی که میلیون‌ها سال شکل گیری آنها طول کشیده و اکنون با خاکریزی جاده ساحلی و خاک برداری از آن در خطر تخریب قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: دانشگاه دریانوردی چابهار از این صخره مرجانی برای انجام تحقیقات کشت نمونه های زیستی و اکتشافات استفاده می کرد که متاسفانه اکنون در معرض تخریب قرار دارد.
 
صخره مرجانی چابهار در خطر نابودی
 
وی در ادامه با اشاره به دیگر معایب اجرای این جاده در حریم 60 متری ساحل، افزود: نزدیک شدن لنج ها و قایق ها به ساحل و رها سازی پسماندهای آنان به ویژه روغن هایی که حاصل شست و شوی موتورهاست و یا ایجاد "سایت مرینو" و راه اندازی جت اسکی و... در این محدوده علاوه بر اینکه لطمه های زیست محیطی بسیار نگران کننده و جبران‌ناپذیر برای این صخره مرجانی که درست روبروی مسجد دانشگاه واقع شده به دنبال خواهد داشت، خطرات بیشماری را هم در آینده برای این شهر به وجود خواهد آورد،همچنین این ساحل مرجانی که در واقع غیرقابل ارزش گذاری مادی است را از بین می برد که برای جلوگیری از این فجایع لازم است تا مسئولان کشوری و استانی نسبت به این دغدغه و نگرانی آموزشی و زیست محیطی توجه بیشتری داشته و پیش از آنکه دیرشود اقدام عاجلی انجام دهند.
 
تعرض به دانشگاه یا حریم دریا، قصد شهردار چیست؟
 
کیانی مقدم خاطر نشان کرد: معایب جاده ساحلی فراتر از حد معمول است و نگرانی ها را دوچندان کرده چرا که در ترسیم این پروژه شهردار چابهار از ایجاد یک دهکده ساحلی و تفریحی سخن می‌گوید و بنابر گفته های وی، در این مکان رستوران ساحلی، پارک بازی کودکان، پارکینگ خودرو و مهم تر از همه استخر ویژه بانوان و آقایان احداث خواهد شد؛ که اجرای این پروژه جای بسی تامل دارد و این سوال را در ذهن ایجاد می کند که مکان اجرای این طرح ها در چه محدوده ای خواهد بود.

وی افزود: وقتی دانشگاه دریانوردی متصل به حریم 60 متری بوده فضا و فاصله ای برای پیاده سازی این طرح باقی نمی ماند جز اینکه شهردار چابهار یا در دریا با لایروبی از آن طرح را اجرا کند یا وارد حریم دانشگاه شود.

این مقام مسئول گفت: براساس اسناد و نقشه های موجود " یو تی ام UTM " 42 هکتار از زمین های موجود مختص به دانشگاه دریانوری بوده و از آنجایی که هیچ فضا و زمینی برای اجرای طرح شهردار باقی نمی ماند این شائبه برای مجموعه دانشگاهی شکل گرفته که شهرداری قصد ورود و تخریب حریم دانشگاه را دارد تا این مجموعه تفریحی را در قلب یک مرکز علمی و فرهنگی مهم منطقه ایجاد کند.
 
تهاجم فرهنگی با ساخت استخر بانوان مقابل یادمان شهدا
 
وی خاطر نشان کرد: بیان این مطلب بدان جهت است که شهردار چابهار در برخی از مصاحبه های خود این مسئله را عنوان کرده که "زمین دانشگاه متعلق به شهرداری است"، این گفته نگرانی‌های ما را چند برابر کرده که بر چه اساسی شهرداری، زمین دانشگاه و مالکیت دانشگاه را متعلق به خود می داند.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در تداوم دل نگرانی های خود به موضوع تهاجم فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: احداث این جاده ساحلی و مرکز تفریحی که باید برای جذب توریست و درآمدزایی باید به صورت شبانه روزی کار کند در کنار دانشگاهی که یک مرکز فرهنگی است دغدغه های گوناگونی را برای دانشگاه به دنبال خواهد داشت چراکه نزدیکی یادمان شهدا و مسجد دانشگاه به محل این طرح که بی تردید آلاچیق، مراکز فروش و استخر بانوان در آن پیش بینی شده، خود نوعی تهاجم فرهنگی است.

وی گفت: به صراحت این موضوع را اعلام می کنیم که این مسئله و اهداف شهردار چابهار در تعارض با یک مرکز علمی فرهنگی است که برای ما ایجاد نگرانی کرده و دانشجویان به حق معترض هستند و باید این دغدغه ها برطرف شود.
 
جامعه دانشگاهی چشم انتظار ورود مسئولان کشوری
 
این مقام مسئول اذعان کرد: وجود یک رودخانه‌ها در محدوده این دانشگاه مسئله دیگری است که قوانین مربوط به خود را دارد؛ اما بخشی از این جاده در حریم مسیل و بخش دیگری از آن در حریم دانشگاه است، در همین راستا قرار بود شهردار و مشاوران عمرانی وی به دانشگاه دریانوردی آمده تا موضوع 42 هکتار زمین برای آنها مشخص شود که متاسفانه تاکنون این امر رخ نداده است و باید بگویم اگر می توانستیم مرزهای دانشگاه را با خود نزد شهردار ببریم قطعا این کار را انجام می دادیم تا حریم را برای آنها ترسیم کنیم.

کیانی مقدم در ادامه از مسئولان کشوری، استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار چابهار خواست تا به دغدغه‌های دانشگاه به خصوص در بحث دسترسی دانشجویان و بهره‌برداری آنها از دریا و مسائل فرهنگی و دیگر نگرانی هایی از این دست، توجه ویژه ای داشته باشند تا مانع به سرانجام رسیدن این طرح که عجولانه و بدون مطالعه آغاز شده و خطرات و معضلات جدی و بی شماری در پی خواهد داشت، شوند.
 
ایجاد جاده ساحلی ضربه ای به حوزه دانشگاه در ایران است

محمد مهدی زاهدی، وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: احداث جاده ساحلی در ضلع جنوبی ‏دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار توسط شهرداری، ورود به حریم ۶۰ متری قانونی دریا و عامل ‏جدایی این دانشگاه از ساحل است که این اقدام یک ضربه جدی به حوزه دانشگاه در ایران محسوب می شود.‏

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان و محصلان این دانشگاه باید به راحتی به دریا و ساحل با نظارت کامل دستگاه ‏های نظارتی و ارگانهای مرتبط دریایی دنیا دسترسی داشته باشند تا بتوانند به تحقیقات و آزمایشات لازم را ‏انجام دهند.‏

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعا تعجب کرده و جای تاسف دارد که شهردار چابهار بدون در نظر گرفتن این موقعیت ‏استثنایی دانشگاه در منطقه می‌خواهد با ایجاد جاده ساحلی اقدام به جداسازی آن از دریا کند.

زاهدی گفت: از ‏شهردار و اعضای شورای شهر چابهار، استاندار سیستان و بلوچستان و سایر مسئولان مرتبط درخواست می ‏کنیم تا مانع ایجاد پروژه جاده ساحلی در حریم قانونی شوند و در گام بعد نگذاریم حریم دریایی ‏متصل به دانشگاه دریانوری و علوم دریایی چابهار را از هم جدا کنند چرا که این موضوع باعث بی ‏اعتباری مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه و جلوگیری از فعالیت این واحد آموزشی می شود.‏

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری کشور تصریح کرد: ایجاد جاده ساحلی در حوزه دانشگاه دریانوردی و ‏علوم دریایی چابهار تبعات زیادی را برای این دانشگاه خصوصا در حوزه بین المللی دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که درحال حاضر در کنار حفظ ساحل و حریم دریا مهم است حیثیت دانشگاه دریانوری و ‏علوم دریایی و جایگاه بین‌المللی آن است به طوری که در صورت تحقق پروژه شهردار چابهار، ‏حیثیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی زیر سوال می رود و این موضوع بسیار برای ‏کشور زیانبار خواهد بود، از سوی دیگر تبعات فرهنگی نیز به همراه خواهد داشت.‏

زاهدی تصریح کرد: اگر جلوی راه اندازی جاده ساحلی در حریم دانشگاه گرفته شود با یک تیر چندین نشان ‏زده خواهد شد و از همه مهمتر از تبعات فرهنگی و افت جایگاه علمی دانشگاه دریانوری و علوم دریایی در صحنه ‏بین‌المللی جلوگیری می شود.‏
 
 سرنوشتی شوم در انتظار مرجان های دریایی

روح الله زارع، عضو هیئت علمی و رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دریانوردی چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: چند سال پیش پروژه‌ای به نام انتقال مرجان‌ها مطرح و بیانگر این بود که در حریم دانشگاه دریانوردی چابهار جمعیت خوبی از این گونه ی دریایی وجود دارد که اگر جریان جذر آب خوب باشد برخی از آنها قابل رویت است.

به گفته وی، مرجان های مغزی نمونه ای از این گونه قابل مشاهده در منطقه بوده که به شکل چین خوردگی های سطح مغز است، در سنوات گذشته جابجایی بخشی از اینها صورت و در محل دیگری انجام شد اما بقایای این گونه مرجان ها همچنان موجود است.
 
مرگ سفید مرجان ها دستاورد ساخت و ساز در نوار ساحلی
 
این مقام مسئول با اشاره به ساخت پروژه جاده ساحلی در حوزه چابهار، تاکید کرد: وقتی در این منطقه جاده ساحلی ایجاد می شود، خواه ناخواه مقدار زیادی رسوبات، گل و لای، املاح و غیره به ساحل و آب راه پیدا می کنند و این امر باعث به خطر افتادن سلامت آبسنگ های مرجانی و تخریب آنها می شود.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دریانوردی چابهار تصریح کرد: یکی از عوامل تخریب و از بین رفتن مرجان ها، پوشانده شدن آنها با رسوبات و اختلال در روند تغذیه ای آنها است، از سوی دیگر در درون این مرجان ها، جلبک های هم‌زیستی زندگی کرده که حیات آنها وابسته به مرجان ها است، اگر این جلبک بر اثر رسوبات از بین برود، مرجان هم می میرد و در واقع دچار عارضه ای به نام سفید شدگی مرجانها می‌شوند.

زارع در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: این موضوع از بررسی مرجان ها در زمانی که ذرات گرد و غبار در هوای منطقه زیاد باشد بر روی آب آمده و ته نشین می شوند که اثرات منفی بر روی مرجان ها دارد، براین اساس ساخت و سازها به مراتب اثرات مخرب تری را از خود برجای خواهند گذاشت.
 
آزادسازی حریم 60 متری،عامل آشفتگی مرجان ها
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به ایجاد جاده موقت ساحلی در ساحل چابهار و برنامه ریزی برای انجام برنامه های درازمدت و میان مدت، خاطر نشان کرد: هم اکنون تا پاسی از شب شاهد ترددهای زیاد از سوی مردم در این جاده موقت ساحلی با خودرو هستیم که این موضوع عامل آشفتگی بستر مرجانی و در نتیجه پوشیده شدن آنها با رسوبات می شود، که تداوم این امر و ساخت و ساز جاده ساحلی، در آینده نزدیک مرجانها و اکوسیستم غنی دریایی منطقه را از بین خواهد برد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته دانشگاه دریانوری از یک طرف به صورت کامل به ساحل متصل بود؛ دانشجویان و اساتید رشته های زیست شناسی دریایی، اقیانوس شناسی، شیلات و غیره دانشگاه دریانوری و علوم دریایی چابهار به بهره گیری از ساحل و دریافت نمونه اقدام و به صورت میدانی اقدام به انجام آزمایشات تخصصی و کار میدانی می کردند.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دریانوردی چابهار گفت: اگر از موضوع کرونا صرف نظر کنیم، دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه برای انجام پروژه‌ها و یکسری از اقدامات خود با رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاه تردد داشته و هر کدام در یک کلاس مشغول به فعالیت هستند، آنچه مهم است اینکه در این مدت کوتاه اثر منفی را روی این پروژه‌ها دیدیم چرا که دانشجویان نمی توانند به نمونه ها به راحتی دسترسی داشته باشند و باید برای تهیه نمونه و انجام آزمایشات خود هزینه های زیادی را صرف و به مناطق دورتر مراجعه کنند.

وی بیان کرد: در گذشته ساحل متصل به دانشگاه دریانوری به عنوان یکی از ایستگاه های مطالعاتی مورد بهره گیری قرار می گرفت و مقالات نیز براساس نتایج بدست آمده از آزمایشات و بررسی های میدانی این منطقه نگارش می شد اما با به وجود آمد جاده ساحلی باید از این ایستگاه دست برداریم و بکری طبیعی ساحل از بین می رود.

زارع اضافه کرد: به محض اینکه جمعیت منطقه زیاد شود، مردم با موتور سیکلت، خودروهای خود به سواحل بیش از گذشته مراجعه خواهند کرد و گاها اقدام به برگرداندن سخره های موجود در سواحل وغیره می کنند و این در حالی است که در حوزه زیست شناسی دریایی حتی یک تکه سنگ نیز به نوع خود یک اکوسیستم دریایی به شمار می آید که موجودات زیادی را حمایت می‌کند، هر موجود هم جایگاهش در زنجیره غذایی مشخص است و اگر یکی نباشد یک شبکه غذایی مختل می‌شود.
 
نابودی مرجان ها و ماهیان مرجانی با تور اندازی های غیرمجاز

این مقام مسئول تاکید کرد: نکته مهمی که با ایجاد جاده ساحلی موقت مشاهده می شود، بهره گیری از تورهای ماهیگیری انتظاری در 5متری ساحل است که صیاد پس از چند ساعت آن را جمع آوری می کند، هنگام جمع آوری این تورها، آبسنگ های مرجانی تحت تاثیر قرار گرفته و جابجا می شوند.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دریانوردی چابهار ادامه داد: در هفته اخیر یک تور ماهیگیری انتظاری جمع‌آوری شد که متاسفانه دارای بیش از ۱۰۰ کیلو آبسنگ مرجانی خرد شده بود و این بدان معناست که یک آب سنگی و کلنیک مرجانی که ده‌ها سال طول می‌کشد تا شکل بگیرد، ظرف چند دقیقه به واسطه یک تور اندازی غیرمجاز در جایی که نباید انجام شود از بین می رود، این اقدام علاوه بر اینکه مرجان ها را ازبین می‌برد ماهیان مرجانی را هم نابود می کند.

وی تصریح کرد: اهمیت ماهیان مرجانی در این است که وقتی می‌خواهیم آبسنگ های مرجانی را از نظر وضعیت سلامتی پایش کنیم، یکی از مهمترین شاخص های این بررسی، ماهیان مرجانی می باشند که طی آن غواصان آنها را از نظر نوع فراوانی و تنوع بررسی کرده و بر اساس یکسری ملاک های استاندارد مقایسه می کنند، اگر در حد تعیین شده باشد، آبسنگ مرجانی دارای تنوع خوب و سلامت است که وقتی این استانداردها کم رنگ شود شبکه غذایی از بین می رود زیرا آبسنگ های مرجانی اکوسیستم خیلی پیچیده ای در حوزه دریا و اقیانوس می باشند و در اصطلاح به آن ها زیستگاه ساز می گوییم.
 
هشدار! ورود پساب و فاضلاب به ساحل با ساخت جاده ساحلی

عضو هیئت علمی دانشگاه با تشریح راهکارهای مناسب، گفت: در درجه اول نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی و آموزش و فرهنگ سازی مناسب داریم که اهمیت این اکوسیستم و سیستم های مشابه را به جوامع بومی بفهمانیم تا اگر شهرداری یا سازمان های ذیربط اقدام به ساخت و ساز جاده ساحلی در منطقه کردند حداقل مردم بدانند با چه مجموعه ای سر و کار داشته و مسائل را رعایت کنند.

وی افزود: راهکار اصلی مدیریتی این است که در حوزه ساحل، ساخت و سازی صورت نگیرد و اگر به هر دلیلی انجام شود و کنترل این موضوع در توان دانشگاه دریانوری نباشد، اجرای پروژه حداقل با رعایت کامل حفظ اصول زیست محیطی باشد که خیلی رعایت آن سخت است.

زارع در ادامه گفت: در هر صورت با ساخت و ساز این جاده شاهد ورود پساب ها، خروجی ها و رسوبات ناشی به ساحل  وآب خواهیم بود، اگر قرار است ساخت و سازی نیز در ساحل انجام شود، باید با حداقل سازه‌های مدنظر باشد، اجرای پروژه هایی به مثل پارک ساحلی، استخر، بازار، رستوران، کلاپ ورزشی و غیره پروژه های وحشتناکی برای اکوسیستم دریایی منطقه به شمار می آید چرا که با بهره برداری از آنها به جز ورود نخاله های ساختمانی شاهد ورود فاضلاب، لایه های روغن و انواع زباله ها به حوزه دریا خواهیم بود و باید در این خصوص اندیشه شود.
 
اقدام شهرداری چابهار مغایر با ضوابط زیست محیطی است
 
وحید پورمردان، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما، افزود: به محض اطلاع از پروژه عمرانی شهرداری چابهار ‏در مکانی که قابل رویت نبوده، پرسنل اداره حفاظت محیط زیست چابهار گزارشی به مرکز استان ارسال ‏کردند و ما نیز در طی مکاتبه ای درخواست توقف کار را به شهرداری دادیم تا در ابتدا بدانیم آنها چه برنامه ای ‏داشته و آیا براساس ضوابط و مقررانی که در حوزه زیست محیطی داریم اقدام می کنند یا خیر، اما چون ‏اقدامی از سوی شهردار چابهار ندیدیم موضوع را از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرارداده و با دادستان ‏چابهار مکاتبه کردیم و هم اکنون این موضوع در دست پیگیری قانونی قرار دارد.‏

وی تاکید کرد: این اقدام شهرداری در حریم دریا بوده و مغایر با ضوابط زیست محیطی است.‏

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: هر گونه احداث و اجرای پروژه های عمرانی در حوزه پوشش های گیاهی یا مرجانها و ‏آبزیان دریایی می‌تواند برای محیط زیست مشکل‌ساز باشد اما با یکسری رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و ‏اقدامات می توان از آسیب های بیشتر  به این بخش جلوگیری کرد.‏
 
از طریق مراجع قانونی پیگیری می کنیم

وی گفت: درخواست ما این است که شهرداری چابهار اعلام کند این پروژه به چه شکل و با چه هدفی اجرا ‏خواهد شد و چه اقدامی را می خواهند انجام دهند، متاسفانه تاکنون برای اجرای چنین پروژه ای از حفاظت ‏محیط زیست هیچ استعلامی گرفته نشده و مکاتبه ای نیز نشده است.‏

پورمردان بیان کرد: قطعا اگر مجموعه شهرداری چابهار ‏استعلام لازم از حفاظت محیط زیست دریافت می شد، حتماً راهکار لازم به آنان داده می شد، اینگونه نیست ‏که جلوی یک رشد و اتفاق یا پروژه خوب را برای شهرستان بگیریم، در حفاظت محیط زیست هدفمان این است که توسعه پایدار در منطقه و محقق شدن ‏آن اصولی دارد، قطعاً اگر استعلام می‌شد راهکار ارائه می کردیم، اکنون نیز از طریق مراجع قضایی و ‏استانداری به جد پیگیر موضوع هستیم و تا حصول نتیجه مطلوب کار را پیگیری خواهیم کرد.‏

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
, تعرض به دانشگاه یا حریم دریا، قصد شهردار چیست؟, تعرض به دانشگاه یا حریم دریا، قصد شهردار چیست؟,
,
,
,
,
,
, احداث جاده ساحلی سدی برای تحقق اهداف دانشگاه دریانوردی, احداث جاده ساحلی سدی برای تحقق اهداف دانشگاه دریانوردی,
,
,
,
,
,
,
,
, تعرض به حریم دانشگاه دریانوردی دغدغه جامعه دانشگاهی, تعرض به حریم دانشگاه دریانوردی دغدغه جامعه دانشگاهی,
,
,
,
,
,
, تعطیلی سایت های آموزشی و پرورش آبزیان دستاورد ساخت جاده ساحلی, تعطیلی سایت های آموزشی و پرورش آبزیان دستاورد ساخت جاده ساحلی,
,
,
,
,
,
, صخره مرجانی چابهار در خطر نابودی, صخره مرجانی چابهار در خطر نابودی,
,
,
,
, تعرض به دانشگاه یا حریم دریا، قصد شهردار چیست؟, تعرض به دانشگاه یا حریم دریا، قصد شهردار چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
, تهاجم فرهنگی با ساخت استخر بانوان مقابل یادمان شهدا, تهاجم فرهنگی با ساخت استخر بانوان مقابل یادمان شهدا,
,
,
,
,
,
,
,
, جامعه دانشگاهی چشم انتظار ورود مسئولان کشوری, جامعه دانشگاهی چشم انتظار ورود مسئولان کشوری,
,
,
,
,
,
, ایجاد جاده ساحلی ضربه ای به حوزه دانشگاه در ایران است, ایجاد جاده ساحلی ضربه ای به حوزه دانشگاه در ایران است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  سرنوشتی شوم در انتظار مرجان های دریایی,  سرنوشتی شوم در انتظار مرجان های دریایی,
,
,
,
,
,
, مرگ سفید مرجان ها دستاورد ساخت و ساز در نوار ساحلی, مرگ سفید مرجان ها دستاورد ساخت و ساز در نوار ساحلی,
,
,
,
,
,
,
,
, آزادسازی حریم 60 متری،عامل آشفتگی مرجان ها, آزادسازی حریم 60 متری،عامل آشفتگی مرجان ها,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نابودی مرجان ها و ماهیان مرجانی با تور اندازی های غیرمجاز, نابودی مرجان ها و ماهیان مرجانی با تور اندازی های غیرمجاز,
,
,
,
,
,
,
,
, هشدار! ورود پساب و فاضلاب به ساحل با ساخت جاده ساحلی, هشدار! ورود پساب و فاضلاب به ساحل با ساخت جاده ساحلی,
,
,
,
,
,
,
,
, اقدام شهرداری چابهار مغایر با ضوابط زیست محیطی است, اقدام شهرداری چابهار مغایر با ضوابط زیست محیطی است,
,
,
,
,
,
,
,
, از طریق مراجع قانونی پیگیری می کنیم, از طریق مراجع قانونی پیگیری می کنیم,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه