اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد؛

ماجرای کمبود بذر گندم در آذربایجان‌شرقی چه بود؟/ تولید گندم مازاد بر نیاز استان

ماجرای کمبود بذر گندم در آذربایجان‌شرقی چه بود؟/ تولید گندم مازاد بر نیاز استان
فتجی گفت: کمبود بذر گندم هیچگاه وجود نداشته و نارسایی در بحث بذور اصلاح شده و گواهی شده بود که این موضوع حل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با آناج در خصوص موضوع کمبود بذر گندم در استان اظهار داشت: بذر گندم هیچوقت نمی‌تواند کمبود داشته باشد زیرا کشاورزان قسمتی از تولید خود را به عنوان بذر نگه می‌دارند اما کمبود مقطعی مربوط به بذور اصلاح شده که گواهی دارند، بود چون توان در این خصوص کم است و شاید نارسایی‌هایی وجود داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بذر گندم از تولید خود کشاورزان تامین می‌‎شود، عنوان کرد: به همین دلیل هیچ زمانی نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت. موضوعی که وجود داشت افزایش قیمت گندم در مهرماه بود که باعث شد کشاورزان اراضی که باید خالی نگه دارند را هم کشت کردند که این اراضی در کل دو هزارتن بذر گندم یعنی به اندازه دو درصد سطح زیر کشت بودند.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص پایان کشت گندم گفت: ۹۷ تا ۹۸ درصد کشت دیم به پایان یافته و ۷۵ درصد کشت آبی هم به اتمام رسیده و مشکلی از این بابت نداریم و تا پایان این هفته یا هفته آتی هم باقیمانده کشت آبی به پایان می‌رسد.

,

وی در خصوص میزان سطح کشت گندم در آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: حدود ۳۸۰ هزار هکتار کشت دیم گندم و حدود ۷۰ هزار هکتار کشت به صورت آبی است که در مجموعه میزان تولید گندم در صورت شرایط آب و هوایی مساعد و بارندگی مناسب در حدود ۹۵۰ هزار تا یک میلیون تن است.

,

فتحی در پاسخ به این سوال که این میزان تولید نیازهای استان را برطرف می‌کند یا خیر، توضیح داد: میزان گندم استان همواره مازاد بر مصرف است اما از آنجایی که میزان گلوتن و پروتئین گندم با کشت آبی بیشتر است از استان‌هایی مانند خوزستان و گلستان گندم وارد می‌شود و از استان ماهم گندم به آنجا می‌رود تا میزان گلوتن گندم در سراسر کشور یکسان باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه