اخبار داغ

داغِ کهنه حاشیه‌نشینی در تبریز؛

شهرک جوانان،امن یا رویِ خط گسل؟/ اراده‌ای برای حل حاشیه‌نشینی تبریز وجود ندارد

شهرک جوانان،امن یا رویِ خط گسل؟/ اراده‌ای برای حل حاشیه‌نشینی تبریز وجود ندارد
بیش از 500 هزار حاشیه‌نشین در شهر تبریز در محدوده‌ای زندگی می‌کنند که هم از نظر زمین‌شناسی و هم از نظر استحکام ساختمان بسیار خطرناک محسوب می‌شود با این وجود حل معضل حاشیه‌نشینی در دهه‌های گذشته اولویت مسئولان نبوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، تبریز از جمله پرجمعیت ترین شهرهای کشور است که در پنجاه سال گذشته با مشکل حاشیه‌نشینی مواجه بوده و تا به امروز اراده و همتی برای حل این معضل در این شهر وجود نداشته است. حاشیه‌نشنی محصول شرایط اقتصادی کشور، تبعیض‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در میان شهرها و روستاها و بی‌توجهی به وضعیت روستاها بوده است. در شرایط نامناسب اقتصادی اقشاری کم درآمد در روستاها به امید درآمد بیشتر و زندگی بهتر به شهرها مهاجرت می‌کنند اما به دلیل هزینه‌ بالا در شهر و اقتصاد ضعیف خانواده‌های روستایی حاشیه شهرها بهترین محل برای داشتن سرپناه است. از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌های متوسط شهری که در روزهای خوب اقتصادی در مناطق متوسط شهر اجاره‌نشین بوده‌اند به دلیل افت وضعیت اقتصادی و افزایش قیمت زمین و مسکن به سوی حاشیه شهرها کشیده شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در چند سال گذشته همواره انتقال ساکنان حاشیه شهر تبریز به محلی دیگر جز دغدغه‌های مردم و مسئولین بوده و در همین راستا هم طرح‌هایی ارائه و تصویب شده اما در عمل تنها چیزی که شاهد آن بوده‌ایم افزایش جمعیت بافت حاشیه‌نشین و نبود اراده‌ای برای اجرای طرح‌های مصوب بوده است. شهرک جوانان یکی از طرح‌های مصوب برای انتقال حاشیه‌نشینان است که علی‌رغم تصویب تا به امروز مورد توجه مسئولین راه و شهرسازی استان قرار نگرفته است.این طرح البته منتقدین هم دارد اما در شرایط بحرانی حاشیه شهر به نظر می‌رسد تنها راه حل برای انتقال بافت حاشیه‌ای به محلی امن باشد.

,

کاهش ۷۰ هکتاری مساحت شهرک جوانان به علت گسل

, کاهش ۷۰ هکتاری مساحت شهرک جوانان به علت گسل,

فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با آناج در خصوص انتقاد برخی کارشناسان زمین شناسی از محل احداث شهرک جوانان بر روی خط گسل گفت: وقتی طرحی در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب می‌شود از دستگاه‌های مختلف از جمله زمین شناسی حضور داشتند و به خاطر همین خط گسل محدوده ۱۳۰ هکتاری به ۶۰ هکتار کاهش یافت. در مصوبه نهایی بنا شد تا شهرک جوانان از دو حریم خط گسل تبریز و حریم کومورچای و آجی چای خارج شود.

,

وی با بیان اینکه در این جلسه بنده حضور داشتم، اظهار داشت: حتی ما می‌خواستیم که این فضایی که کاهش یافته حداقل به فضای سبز تبدیل شود که با توجه جمیع جهات و نظرات به این شکل تصویب شد. به همین دلیل شهرک جوانان خارج از حریم گسل است و هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد اگرچه برای احتیاط بیشتر هم حتی تراکم بالای ساخت‌وساز را اجازه نداند و بنا شد تا بلوک‌ها چهار طبقه‌ای باشند.

,

درجاسازی برای حاشیه‌نشینی تبریز امکان ندارد

, درجاسازی برای حاشیه‌نشینی تبریز امکان ندارد,

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در پاسخ به این سوال که انتقال حاشیه‌نشینان به شهرک جوانان تا چه حد امکان پذیر است، توضیح داد: حاشیه‌نشینی موضوعی پیچیده است که به راحتی ساماندهی و منتقل نمی‌شود زیرا حاشیه‌نشینی محصول سیاست‌های اقتصادی و مهاجرت روستاییان به شهرها بدون آمادگی و زیرساخت‌ها است. در سالهای گذشته و حتی گفته می‌شود نزدیک به صدسال اخیر در نتیجه این سیاست‌ها اراضی عمومی و دولتی توسط برخی‌ها تصرف شده و گاها هم مستقیم تصرف نشده بلکه وارد چرخه خرید و فروش شده و به صورت قولنامه‌ای خریداری شدند.

,

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی در تبریز به صورت قومی و قبیله‌ای است، ابراز داشت: در این نوع حاشیه‌نشینی بهترین کار برای انتقال حاشیه‌نشینی درجاسازی است که در کنار خانه‌هایشان باشد اما مناطق حاشیه‌ای ما پرخطر هستند که حتی در طرح تفصیلی پیشنهاد شده که باید به این مناطق به فضای سبز تبدیل شوند،پس درجاسازی نمی‌تواند رخ دهد.

,

بابایی اقدم با اشاره به اینکه برای انتقال حاشیه‌نشینی نیاز به زمینی حداقل ۵۰ هکتاری داریم، گفت: در خود شهر تبریز چنین فضایی وجود ندارد و بهترین محل و اولویت شهرک جوانان است. البته شهرک طلاییه هم منطقه‌ای برای انتقال حاشیه‌نشینان بود که به دلیل آبدار کردن مهرانه رود به سازمان همیاری استانداری داده شد و بعید می‌دانم از آن چیزی برای انتقال حاشیه‌نشینان برسد.

,

اراده‌ای برای حل معضل حاشیه‌نشینی وجود ندارد

, اراده‌ای برای حل معضل حاشیه‌نشینی وجود ندارد,

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بناست کار جدی برای احداث شهرک جوانان انجام شود، عنوان کرد: با این فضا هیچوقت! همه چیزی در حد صحبت است و اگرچه استاندار برای تصویب طرح شهرک جوانان تلاش بسیاری کردند اما راهخ و شهرسازی در این مدت فقط ارائه گزارش تکراری داده و عزمی برای چنین کارهایی وجود ندارد. ما حتی در شورا شهرداری را هم ملزم به ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی کردیم که در آنجا هم اتفاقی جدیدی رخ نداده و به همان صورت باقی مانده است. متاسفانه اراده‌ای برای شروع و احداث مسکن برای انتقال حاشیه‌نشینان وجود ندارد.

,

تبریز در رتبه سوم حاشیه‌نشینی!

, تبریز در رتبه سوم حاشیه‌نشینی!,

روح الله متفکرآزاد،نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه شورای شهر تبریز در خصوص موضوع حاشیه‌نشنی اظهار داشت:رتبه تبریز در بافت فرسوده و حاشیه نشینی بعد از مشهد و تهران سومین است و اگرهم اینگونه نباشد جز رده‌های بالای در شهرهاست.

,

وی با بیان اینکه تمامی روستاها معطوف به شهر شده‌اند و آمار آنها کمی نگران کننده است، گفت: معتقدیم حاشیه نشنی پدیده سکونتی نیست بلکه ریشه اجتماعی دارد، نمی‌توان نسبت به وضعیت اقتصادی و اشتغالی مملکت و این قشر بی تفاوت باشیم و باید مشکلات را حل و فصل کنیم. شهرداری و نمایندگان و تمامی مجموعه ها باید با کمک و عزم جدی این مشکل را حل کنند.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: نامه ای برای آقای نوبخت نوشتیم که برای ساماندهی حاشیه‌نشینی در تبریز در راستای سایر شهرها کار انجام شود و پس از آن تمام معاونین قرارگاه ها در تهران جمع شده و چند سناریو پیشنهادی به ما دادند که گفتم شاید این طرح ها در تبریز اجرایی نشود.

,

وی با بیان اینکه در نهایت با استاندار نیز جلساتی داشتیم تصریح کرد: پیگیری ها تاکنون به جد پیش رفته و امیدواریم در این راستا شاهد حل معضل حاشیه‌نشینان و انتقال حاشیه‌نشینی باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه