اخبار داغ

گلایه‌های مدیرکل محیط زیست مازندران از بی‌توجهی مسئولان؛

میانکاله در آتش وعده‌ها می‌سوزد/ جهاد کشاورزی پاسخگو نیست

میانکاله در آتش وعده‌ها می‌سوزد/ جهاد کشاورزی پاسخگو نیست
حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه ما همچنان از کمبود امکانات اطفای حریق در میانکاله شدیدا گلایه‌مندیم؛ گفت: امکانات حداقلی موجود در میانکاله، کفاف اطفای آتش‌سوزی‌های سریالی و گسترده این منطقه را نمی‌دهد و این موضوعی است که سال‌ها است فریاد می‌زنیم اما ترتیب اثری داده نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آتش‌سوزی اخیر در منطقه حفاظت شده میانکاله که منجر به حریق بیش از 4 هکتار از این پهنه بی‌نظیر برای چندمین مرتبه طی سال‌جاری شد؛ اظهار کرد: ما در مهار این حریق نیز متاسفانه با کمبود تجهیزات مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه ما همچنان از کمبود امکانات اطفای حریق در میانکاله شدیدا گلایه‌مندیم؛ افزود: امکانات حداقلی موجود در میانکاله، کفاف اطفای آتش‌سوزی‌های سریالی و گسترده این منطقه را به دلیل پوشش خاص آن نمی‌دهد و این موضوعی است که سال‌ها است فریاد می‌زنیم اما ترتیب اثری داده نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: هر چند دستگاه‌ها و نهادها در صورت نیاز و لزوم با ما همکاری می‌کنند اما تا بخواهد تجهیزات و امکاناتی نظیر لودر به میانکاله برسد، بخش زیادی از بخش‌های دچار حریق، به خاکستر مبدل می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: متاسفانه به ما تجهیزاتی که قرار شده بود بدهند، ندادند و کمبود که نمی‌توان گفت، تجهیزاتی نداریم واقعا و با دست خالی، محیط‌بانان برای مهار حریق به دل آتش می‌زنند.

وی بیان کرد: بنا بر آخرین پیگیری‌ها و در جریان سفر معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مقرر شد تا علاوه بر احداث دو سایت اطفای حریق در مازندران، یکی در سمسکنده ساری و دیگری در پناهگاه حیات وحش میانکاله، یک دستگاه لودر از سوی استانداری مازندران و یک دستگاه دیگر نیز با مشارکت سازمان محیط زیست کشور خریداری و فراهم شود که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران عنوان کرد: در حادثه اخیر طی 4 فقره آتش‌سوزی، 4 هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت و حداقلی تجهیزات و منابع در مهار این آتش‌سوزی نیز مشهود بود.

ابراهیمی تصریح کرد: ما بارها گفتیم که ما هواپیما و هلی‌کوپتر نمی‌خواهیم، یک لودر می‌خواهیم تا آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله را اطفا کنیم.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر، اطفای حریق اصلا وظیفه محیط زیست نیست، بنا بر قانون جدید ستاد بحران، این امر وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است؛ جهاد کشاورزی باید بیاید اطفا کند و پاسخگو نیز باشد؛ حالا کار اطفا را محیط زیست انجام می‌دهد، پاسخگویی را نیز باید محیط زیست انجام بدهد!

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران متذکر شد: در حال حاضر نیروهای جهاد کشاورزی در میانکاله مستقر نیستند و باید بر اساس قانون این اتفاق رقم بخورد.

ابراهیمی اعلام کرد: ما در قانون مدیریت بحران حتی از لیست اعضای ستاد مدیریت بحران خط خورده‌ایم و دیگر نامی از محیط زیست در این ستاد دیده نمی‌شود و این مسئولیت به دوش جهاد کشاورزی سپرده شده است.

وی یادآور شد: در ماده 14 قانون مدیریت بحران آمده است که اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به صورت عام بر عهده وزارت کشاورزی است؛ پول و منابع و تجهیزات هم به وزارت جهاد می‌دهند و لذا توقع می‌رود در عمل هم این اتفاق رقم بخورد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد: نهایتا طبق آخرین پیگیری‌ها بنا شد تا دو دستگاه لودر یکی از منابع ملی و دیگری از منابع استانی به محیط زیست بدهند که هیچکدام تا حالا محقق نشده است.

ابراهیمی اضافه کرد: طی تماس تلفنی که اخیرا و پس از آتش‌سوزی اخیر در میانکاله،  بنده برای پیگیری این موضوع با آقای کلانتری داشتم، از سوی ایشان اعلام شد که شما یک دستگاه لودر اجاره‌ای در میانکاله مستقر کنید و هزینه اجاره توسط محیط زیست کشور پرداخت می‌شود.

وی گفت: این اتفاق خوبی است که هزینه اجاره لودر حداقل در حال اتفاق است و ما می‌توانیم در فصول پر خطر اقدام به اجاره لودر و استقرار در میانکاله کنم اما بنا شده بود که دو دستگاه لودر به محیط زیست مازندران بدهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اذعان کرد: مانعی نیست و ما اکنون یک دستگاه لودر اجاره می‌کنیم اما باید مطمئن شویم که یک اعتباری بابت این موضوع، هر ساله تخصیص و به محیط زیست تعلق می‌گیرد تا زمانی‌که فصل آتش‌سوزی آغاز می‌شود ما بدون نگرانی و دغدغه، لودر اجاره‌ای در میانکاله مستقر کنیم.

به گفته ابراهیمی، این آتش‌سوزی نیز همچون غالب آتش‌سوزی‌های رخ داده در میانکاله، منشأ انسانی داشته اما هنوز شناسایی نشده‌اند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه