اخبار داغ

سوء تدبیری که بلای جان مردم شده؛

نوسانات بازار اقلام اساسی در گیلان/ یک روز مرغ نیست یک روز روغن!

نوسانات بازار اقلام اساسی در گیلان/ یک روز مرغ نیست یک روز روغن!
پشت پرده ماجرای نوسانات بازار در استان گیلان چیست؟! چرا یک روز مرغ کم می شود و روز دیگر روغن و دیگر روزی کالایی دیگر؟! در حالی که استان گیلان از تولید کنندگان اصلی مرغ در کشور است و کارخانه های تولید روغن نیز در استان کم نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، در ماه های اخیر بازار اقلام ضروری و اساسی خانوار در استان گیلان با نوسانات زیادی همراه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

اوایل آبان بود که به یک باره شاهد دو نرخی شدن قیمت مرغ در گیلان و صف کشیدن مردم برای خرید مرغ تعاونی بودیم.

,

موضوعی که مسئولان در اولین واکنش به آن اعلام کردند که مشکلی در تولید مرغ در استان وجود ندارد؛ اما آنچه که شاهد آن بودیم عدم توزیع مناسب این محصول بود که منجر به دو نرخی شدن قیمت مرغ به نرخ تعاونی و آزاد شد.

,

و سرانجام فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صمت گیلان از تصویب نهایی قیمت جدید مرغ گرم در کارگروه تنظیم بازار خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازارکشور و به تبعیت آن کارگروه تنظیم بازار گیلان؛ نرخ مرغ مصرفی ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو مصوب شد.

,

البته صارمی معاون دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته قیمت گوشت مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان تعیین اعلام کرد و گفت: در صورت گرانفروشی با متخلفان برخورد می‌شود.

,

وی افزود:  تعیین قیمت با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و انجمن‌های تخصصی مرتبط با این حوزه، در ستاد تنظیم بازار کشور انجام شده است.

,

این در حالی است که با افزایش قیمت اقلام دیگری روبرو هستیم اما بعد از مرغ کمبود دیگری که مردم استان گیلان با آن مواجه شدند کمبود روغن در مغازه ها و فروشگاه های عرضه کننده کالا است.

,

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار 8دی در این باره اظهار کرد: روز گذشته از صبح تا غروب به سراغ هر مغازه یا فروشگاهی در شهر رشت رفتم اما نتوانستم روغن خریداری کنم.

,

وی با بیان اینکه من با ماشین بیشتر مغازه ه و سوپرمارکت های شهر را گشتم اما نتواستم روغن بخرم، گفت: حال فکر کنید یک پیرزن یا فرد میانسالی که نیاز به این کالا داشته باشد، چطور می تواند همه ی شهر را بگردد تا شاید یک بطری روغن بتواند بخرد!

,

یک شهروند دیگر نیز که در تماس با پایگاه خبری 8دی از کمبود روغن در سطح شهر گله مند بود، گفت: مسئولان در مصاحبه هایشان فقط می گویند مشکلی در تولید نداریم، اگر در تولید مرغ، روغن و سایر اقلام مشکلی ندارید، پس مشکل کجاست؟! یعنی کالا را تولید می کنید اما از توزیع مناسب آن عاجزید؟!

,

وی افزود: برای خرید روغن به یک مغازه مراجعه کرده بودم فروشنده به شخص دیگری که آن هم برای خرید رب و روغن آمده بود، گفت: «روغن ندارد و بعد از روغن نیز نوبت به کمبود رب گوجه فرنگی می رسد!» همین حرف باعث شد آن شخص به جای یک عدد روغن یک کارتن روغن بخرد!

,

اما پشت پرده ماجرای نوسانات بازار چیست؟!

, اما پشت پرده ماجرای نوسانات بازار چیست؟!,

چرا یک روز مردم برای خرید مرغ صف می کشند و روز دیگر روغن و دیگر روزی کالایی دیگر؟! در حالی که استان گیلان از تولید کنندگان اصلی مرغ در کشور است و کارخانه های تولید روغن نیز در استان کم نداریم.

,

معاون استاندار گیلان: کمبودی به‌لحاظ تولید روغن نداریم

, معاون استاندار گیلان: کمبودی به‌لحاظ تولید روغن نداریم,

نهم آبان ماه سال جاری بود که آرش فرزام صفت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به بازدید خود از دو واحد تولید روغن در استان گفت: در حال حاضر به‌لحاظ تولید روغن کمبودی نداریم و این واحدها نیاز استان را در این زمینه تامین می کنند.

,

وی افزود: این دو واحد تولیدی روزانه بین حدود ۸۰  تا یکصد تن روغن خوراکی تولید می کنند که در حال حاضر هر دو واحد صنعتی ذخیره مناسبی از مواد اولیه دارند.

,

فرزام صفت با اشاره به بروز نگرانی هایی برای مردم ادامه داد: همچنین به تولیدکنندگان تاکید شده که اولویت اول تامین کالاهای اساسی مردم استان است و در صورت وجود مازاد، مجوز ارسال محصول به خارج از استان را دارند. علاوه بر این مصوب کردیم که هیچ افزایش قیمتی در استان نداشته باشند و تولیدات خود را با همان نرخ قبلی، بفروشند.

,

فرزام صفت در جلسه ستاد تنظیم بازار که روز گذشته (18 آبان) برگزار شد نیز با اشاره به کمبود روغن در استان گفت: باید تولید در شرکت های تولید روغن در استان افزایش یابد و در تأمین مواد اولیه تولید روغن مشکلی نداریم.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان افزود: روزانه 40 تن کمبود روغن در گیلان داریم که قرار است این کمبود از طرف وزارت صمت با تزریق 640 تن روغن به گیلان جبران شود.

,

استاندار: واحدهای تولیدی استان برطرف کننده نیاز روغن هستند

,

ارسلان زارع استاندار گیلان نیز یازدهم آبان در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در خصوص روغن نباتی در گیلان وجود ندارد ، تصریح کرد: واحدهای تولیدی استان، خود برطرف کننده این نیاز بوده و با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند.

,

استاندار گیلان ادامه داد: واحدهای استانی قیمت روغن را نیز افزایش ندادند و تاکید دارم سازمان صمت موجودی کالاها را بطور مرتب در تمام شهرستان های استان پایش کنند.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان اعلام کرد:

,

۶۴۰ تُن روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گیلان توزیع می‌شود

, ۶۴۰ تُن روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گیلان توزیع می‌شود,

فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صمت گیلان (14 آبان) با اشاره به ضرورت تشدید نظارت‌ها در سطح شرکت‌های پخش و توزیع روغن گفت: ۶۴۰ تُن روغن فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

,

وی با اشاره به اینکه نگرانی از حیث کمبود روغن در حوزه اصناف، صنعت و خانوار در گیلان وجود ندارد بلکه روغن به مقدار لازم در کارخانجات استان موجود است، گفت: درحال حاضر بیش از 31 هزار تُن روغن خام از محل ذخایر راهبردی در اختیار کشور قرار دارد.

,

وی با اشاره به پیش‌بینی 20 هزار تُن سهمیه روغن برای صنف و صنعت در سطح ملی خاطرنشان کرد: سهمیه گیلان در حوزه صنایع و صنعت حدود 550 تُن است و سهمیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح ملی برای توزیع روغن نیز حدود 20 هزار تُن‌ است که سهمیه فروشگاهی در گیلان 640 تُن است و توزیع آن آغاز شده است.

,

چرا مردم با کمبود شدید روغن مواجه شده اند؟!

, چرا مردم با کمبود شدید روغن مواجه شده اند؟!,

همان طور که گفتیم طبق گفته مسئولان استان مشکلی در تولید روغن نداریم اما با این حال چرا مردم در روزهای اخیر با کمبود شدید روغن مواجه شده اند؟! مسئله ای که می تواند علت آن خروج روغن های تولیدی از استان باشد یا عدم نظارت درست بر توزیع مناسب این کالای اساسی؛ که توجه جدی مسئولان را می طلبد.

,

چطور می شود که هر بار یک کالا در استان دچار کمبود شود علیرغم اینکه در تولید همان کالا در استان مشکلی وجود نداشته باشد و مسئله صرفا عدم نظارت جدی از سوی مسئولان ذیربط باشد.

,

مسئولان محترم حتما مستحضر هستید که با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی شود! اینکه بنشینید و بگویید تولید داریم و در تولید مشکلی نداریم! باری از دوش مردم برداشته نمی شود که اگر می شد اکنون شاهد کمبود روغن در مراکز عرضه محصولات نبودیم! لطفا قدم رنجه فرموده و سری به سطح شهر بزنید و وضعیت بازار روغن را از مردم جویا شوید آنگاه شاید امر مهم توزیع و نظارت بر بازار را مورد توجه قرار دهید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه