اخبار داغ

یک فعال سیاسی و اجتماعی مطرح کرد؛

دور زدن قانون به چه پشتوانه‌ای؟/ قطع ارتباط دانشگاه دریانوری با دریا دستاورد اقدام عجولانه شهردار چابهار بود

دور زدن قانون به چه پشتوانه‌ای؟/ قطع ارتباط دانشگاه دریانوری با دریا دستاورد اقدام عجولانه شهردار چابهار بود
حمزه خلیلی گفت: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار قطب علمی کشور است که ساخت پروژه جاده ساحلی، اعتبار جهانی آن را خدشه دار می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمزه خلیلی در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: با توجه به نوسان آب دریا متأثر از دمای کره زمین، آخرین مد دریا توسط کمیته ای متشکل از منابع طبیعى، جهاد کشاورزی، هواشناسی، بنادر و دریانوردی و براساس نقشه های هوایی و عکس برداری، تعیین و از آخرین مَد ۶۰ متر حریم معّین می گردد و اداره بنادر و دریانوردی وظیفه حفظ و حراست از این محدوده را برعهده داشته و باید از حقوق آن دفاع کند.

وی تاکید کرد: براساس قوانین موجود، در حریم 60 متر ساحل موصوف هیچ فرد و نهاد حقیقی و حقوقی حق دخل و تصرف و ساخت و ساز را ندارد و حتی در صورت وجود سند مالکیت، پس از حریم قانونی ساحل، اجازه بهره برداری و ساخت و ساز امکان دارد.
 
ساخت و ساز در حریم 60 متری دریا ممنوع است
 
این فعال سیاسی و اجتماعی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در سال ۱۳۵۵ تاسیس و هم اکنون براساس اسناد مالکیت، 42 هکتار وسعت دارد، خاطر نشان کرد: در محدوده‌ای از ساحل که شهرداری چابهار قصد ایجاد جاده ساحلی، استخر بانوان و آقایان، پارکینگ خودرو، سایت مرینا و قایقرانی و یکسری رستوران های ساحلی و غیره دارد، عملا در محدوده 60 متری حریم دریا بوده و براساس قانون اجرای چنین پروژه ای امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به کار غیرقانونی شهرداری چابهار در تلاش برای ایجاد جاده ساحلی در حریم قانونی دریا، ادامه داد: استناد شهردار چابهار به صورت جلسه سال ۹۷ در شهرداری است، این صورت جلسه مربوط به جلسه ای بوده که در آن یک نماینده از هیئت رئیسه وقت دانشگاه دریانوری و علوم دریایی چابهار نیز حضور داشته، می بایست بر اساس آن، بعد از اینکه حریم ۶۰ متر دریا و اراضی دانشگاه دریانوری و علوم دریایی مشخص و میخ کوبی صورت می گرفت و اگر فضایی باقی می ماند شهرداری اقدام به اجرای پروژه جاده ساحلی می کرد اما نه تنها مصوبات آن جلسه اجرایی نشد که فضایی هم عملا باقی نمانده است.

 وی خاطر نشان کرد: در آن سال مقرر شده بود حریم دریا و اراضی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی مشخص و میخ کوبی اراضی دانشگاه و حریم دریا صورت گیرد درصورت وجود فضایی بین حریم دریا و اراضی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی، طرح شهرداری به مشاور سپرده شود و نقشه به رویت دو طرف رسیده و پس از تائید طرفین اقدام به ساخت مشارکتی دیواره یا دایک حفاظتی کنند چرا که دانشگاه دریانوری و علوم دریایی از ضلع شرقی تا شمال شرقی هیچ گونه دیواره حفاظتی ندارند و مستقیما  با توجه به ماهیت و فلسفه این دانشگاه به ساحل دسترسی داشته است.

خلیلی با اشاره به اینکه همه آحاد مردم می دانستند که این مکان کاربری آموزشی دارد و دانشجویان و اساتید از ساحل و دریا بهره برداری علمی و پژوهشی می کردند، تصریح کرد: شهرداری چابهار بدون اینکه حتی مفاد صورتجلسه سال ۹۷ را رعایت کند، به یکباره از خلاء به وجود آمده و نبود دانشجویان استفاده کرده و  با خودروهای سنگین خود مصالحی که برای جلوگیری از تردد خودروها و مردم قرار داده بودیم را تخریب، تسطیح و بخش اعظم آنها را به دریا ریخته است.
 
ایجاد جاده ساحلی ضربه به دانشگاه دریانوردی است
 
این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه براساس شواهد مسیر جاده ساحلی از ضلع غربی تا شمال غربی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی و مجاورت اسکله شهید کلانتری می گذرد، خاطر نشان کرد: از زمانی که بحث احداث جاده ساحلی مطرح شده تا کنون مسیر تردد برای عموم مردم باز شده و براین اساس دانشگاه هیچ حفاظت و حراستی نمی تواند از اراضی و املاک خود داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که در نزدیکی اسکله شهید کلانتری سایت کایاک دانشگاه قرار دارد و دانشجویان دریانورد دانشگاه دریانوری و علوم دریایی چابهار از آن استفاده می کردند، گفت: با انجام پروژه جاده ساحلی، عملا این سایت برای دانشجویان و اساتید این دانشگاه بلااستفاده و ارتباط ما با ساحل و متعاقبا دریا قطع شده است.

خلیلی تصریح کرد: برای ساخت این جاده ساحلی، بخش زیادی از ساحل تخریب شده و پیمانکاران شهرداری ساحل بکر و دست نخورده این منطقه را با مصالح غیرهمخوان و ریختن نخاله عملیات های عمرانی از بین برده اند.

وی اذعان کرد: ایجاد جاده ساحلی در محدوده حریم قانونی دریا در حال انجام است، سازمان بنادر و دریانوردی باید از این اقدام جلوگیری کرده و فرماندار و استاندار نیز به این موضوع ورود کنند تا جلوی این تضییع حقوق بیت المال گرفته شود.

 خلیلی اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن یک سری از تاسیسات دانشگاه دریانوری و علوم دریایی و قطع ارتباط با دریا، ایجاد این جاده ساحلی باعث ضرر رساندن به این دانشگاه می شود.
 
دور زدن قانون به چه پشتوانه ای!
 
وی گفت: وقتی اسناد بالادستی قوانین ملی، به ما اجازه نمی دهد در حریم ۶۰ متری دریا ساخت و سازی انجام داده و دخل و تصرف کنیم، چطور می شود یک ارگان مانند شهرداری می تواند با استناد به یک صورت جلسه  مربوط به چند سال گذشته، قانون بالادستی را نقض کند؟، به نظر ما این موضوع جای نگرانی داشته و  دانشگاه به لحاظ حقوقی پیگیر ماجرا است.

وی تاکید کرد: این اقدام شهرداری در زمانی که دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی به خاطر شیوع بیماری کرونا در دانشگاه حضور نداشتند، بی اخلاقی است.
 
راهکاری برای اجرای پروژه جاده ساحلی

این فعال سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: یک نوار ساحلی در امتداد کمربندی شهر چابهار داریم که از اسکله شهید بهشتی شروع و تا پسابندر و گواتر ادامه دارد از اسکله شهید بهشتی تا دهکده بهاران و رمین که یک نقطه توریستی محسوب می شود، نوار ساحلی مناسبی وجود دارد که بخشی از آنها توسط ارگانهای ذیربط در گذشته برای راه اندازی سایتهای تفریحی و گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده، این در حالیست که بخش اعظم این نوار ساحلی هنوز بلا استفاده مانده که جا دارد از این ظرفیت موجود برای ساخت جاده ساحلی بهره گیری شود.

وی اظهار کرد: درصورتی که شهرداری مجوز اجرای پروژه را نگرفت چه کسی پاسخگوی خسارت وارده به محیط زیست، اکوسیستم بکر محدوده موصوف و یا خسارتی که طی این مدت به دانشگاه، ساحل و دریا رسیده، خواهد بود؟

خلیلی ادامه داد: دانشگاه دریانوردی قطب علمی دریانوردی کشور است، از سوی دیگر اداره بنادر متولی بحث دریانوردی است این هجوم شهرداری چابهار در دوسه سال اخیر به این دستگاه ها و ایجاد مزاحمت برای آنها باید بررسی شود.

این فعال سیاسی و اجتماعی خط ساحلی دانشگاه دریانوردی چابهار را ۹۲۵ متر عنوان کرد و گفت: ایجاد پارک پردیسان در تعارض با فعالیت های فرهنگی دانشگاه است؛ احداث استخر شنا از یک سو، خاصیتی که مراکز توریستی تفریحی در بحث جذب گردشگر و یا اجرای موسیقی محلی و ... دارند از سوی دیگر، همه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و آموزشی دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار داده و در بلند مدت باعث ایجاد چالش های اساسی خواهد شد بر این اساس می طلبد بزرگان کشور و مسئولین استان تدبیری بیاندیشند تا این موضوع سر و سامان پیدا کرده و مانع ایجاد آن شوند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
, ساخت و ساز در حریم 60 متری دریا ممنوع است, ساخت و ساز در حریم 60 متری دریا ممنوع است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ایجاد جاده ساحلی ضربه به دانشگاه دریانوردی است, ایجاد جاده ساحلی ضربه به دانشگاه دریانوردی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دور زدن قانون به چه پشتوانه ای!, دور زدن قانون به چه پشتوانه ای!,
,
,
,
,
,
, راهکاری برای اجرای پروژه جاده ساحلی, راهکاری برای اجرای پروژه جاده ساحلی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه