اخبار داغ

در میزگرد تخصصی «دموکرات تا جمهوری‌خواه» مطرح شد؛

سناریوی القای تأثیرپذیری آینده ایران از انتخابات آمریکا/ دیپلماسی التماسی، خطر راهبردی است

سناریوی القای تأثیرپذیری آینده ایران از انتخابات آمریکا/ دیپلماسی التماسی، خطر راهبردی است
با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری کشورمان و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت نگاه به ظرفیت‌های درونی، شاهد سناریوی القای تاثیرپذیری آینده ایران از انتخابات آمریکا و خطر راهبردی دیپلماسی التماسی برخی مسئولان با نگاه به بیرون هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نتایج آن توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد، اما اتفاق عجیبی که رخ داد پیگیری مردم کشورمان درباره نتیجه این انتخابات بود، به طوری که تهران سومین شهر در جهان با بیشترین جستجوی کلید واژه انتخابات آمریکا 2020 در گوگل بود. رسانه‌های وابسته به دولت، نتایج انتخابات آمریکا را به طور همزمان با رسانه‌های آمریکایی پوشش می‌دادند و افکار عمومی پیروی خط دهی این رسانه‌ها و رفتار برخی مسئولان، در کوچه و بازار از انتخابات ایالات متحده و رای‌های بدست آمده در ایالت‌های امریکا تحت تاثیر قرار گرفت. سوال اینجاست که چرا جامعه ایران به این تغییر در ریاست جمهوری آمریکا چنین واکنشی از خود نشان داده است. آیا انتخاب رئیس جمهوری دموکرات و جمهوری خواه در این کشور تاثیری در تحولات بین‌الملل دارد، یا بازی با نتایج این انتخابات راه فراری برای شانه خالی کردن از وظایف و پیشبردی برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری کشورمان قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

, ,

حمید اصفهانی‌زاده، کارمند سابق دفتر حفظ منافع ایران در واشنگتن در رابطه با سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مستقل یا دستوری رئیس جمهورهای آمریکا اظهار کرد: برداشت من این است که در یک سری از اصول، جمهوری‌خواه یا دموکرات بودن در این کشور و اینکه اصلاً رئیس جمهور چه کسی باشد معنا ندارد، چراکه اساس، پایه‌ها و عناصر اصلی سیاست‌های کلی آمریکا را همه مسئولان روی کار آمده باید رعایت کنند.

,

تغییر رئیس جمهور تأثیری در اجرای سند امنیت ملی آمریکا ندارد

, تغییر رئیس جمهور تأثیری در اجرای سند امنیت ملی آمریکا ندارد, تغییر رئیس جمهور تأثیری در اجرای سند امنیت ملی آمریکا ندارد,

کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: سند امنیت ملی آمریکا را هر رئیس جمهوری بروزرسانی می‌کند و به کنگره می‌دهد که با رویکرد منافع ملی آمریکا یا مردم آن شامل چهل صفحه در حوزه‌های اقتصادی، توسعه پایدار و خدمات بهتر به مردم و امنیت است اما اصولی که گفته شد باید رعایت شود و در بحث‌های سیاسی در حوزه داخلی آمریکا وجهه دموکراتیزه باید حفظ شود و فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور شود.

,

وی با اشاره به اینکه روی کار آمدن دونالد ترامپ و نوع عملکرد او این فضای بسیار منفی را در آمریکا و دنیا ایجاد کرد گفت: ترامپ نشان داد لزوماً همه افراد اجرا کننده دستورات نیستند؛ در اجرای اصولی مانند حمایت از صهیونیسم که جزو اصول سند امنیت ملی آمریکا است، همه بایستی آن را مراعات کنند و شخصیت‌هایی که رئیس جمهور می‌شوند همه به یک نوع به این مباحث می‌پردازند و تنها روش‌ها و مدلی که به کار می‌برند در آن‌ها متفاوت است.

,

اصفهانی‌زاده ادامه داد: دموکرات‌ها سعی می‌کنند سر دشمن را قانونی ببرند و کمتر پیش می‌آید که یک جانبه اقدامی نمایند، لذا همه را با خود همراه می‌کنند؛ افکار عمومی داخل و خارج آمریکا را آماده و سپس اقدام می‌کنند اما جمهوری خواهان فی البداهه تصمیم‌گیری و اجرا می‌کنند و در اصل قضیه هیچ تفاوتی در بحث حفظ منافع آمریکا وجود ندارد.

,

خط قرمز آمریکا رویکرد سرمایه‌داری است

, خط قرمز آمریکا رویکرد سرمایه‌داری است, خط قرمز آمریکا رویکرد سرمایه‌داری است,

وی با بیان اینکه چنین طریقه رفتاری در آمریکا به اتاق فکری که پشت سر دولتمردان فعالیت دارد، برمی‌گردد افزود: کشور آمریکا سرمایه داری است و خط قرمز آنها سرمایه داری است که البته این سرمایه دست عده اندکی است.

,

کارمند سابق دفتر حفظ منافع ایران در واشنگتن ضمن تأکید بر اینکه سیاست‌های آمریکا و اینکه چطور عمل می‌کنند به تاکتیک متفاوت دولت ها بازمی گردد تصریح کرد: برخی افراد با شخصیت کاریزماتیکی که دارند روی تصمیم گیری‌ها تأثیر می‌گذارند؛ برای مثال بولتون می‌نویسد در پاسخ ترامپ به حمله ایران به عین الاسد همه آماده بودند که پاسخی بدهند اما لحظه آخر ترامپ قبول نمی‌کند، لذا قطعاً شخصیت رئیس جمهور بر نوع روشی که اتخاد می‌کنند تأثیر دارد.

,

, ,

وی افزود: انتخابات آمریکا کاملاً مستقل است و ربطی به دولت ندارد؛ دولت مرکزی هیچ دخالتی در انتخابات ندارد و قوانین ایالت‌ها در انتخابات نیز با هم متفاوت است و اینطور نیست که اگر بخواهد تقلبی باشد یکپارچه و از پیش برنامه ریزی شده باشد. برای مثال در یک ایالت اگر رأی گیری پستی و با امضای فردی باشد در یک ایالت می‌گوید باید امضا به همراه یک شاهد باشد و مثلا در یک ایالت می‌گوید تا روز رأی گیری حق بازشدن بسته پستی را ندارید، در حالی که بعضی ایالت‌ها می‌گوید از لحظه رسیدن بسته های پستی می‌توانند آمارگیری کنند.

,

به صدا درآمدن زنگ خطر در آمریکا

, به صدا درآمدن زنگ خطر در آمریکا, به صدا درآمدن زنگ خطر در آمریکا,

کارشناس ارشد مسائل بین الملل ضمن رد کردن ادعای تقلب وسیع در انتخابات آمریکا و اینکه ممکن است خطای نرم افزاری صورت بگیرد خاطرنشان کرد: تقلب به صورت سیستماتیک در انتخابات امکان پذیر نیست.

,

وی افزود: هفته گذشته کانال ABC آمریکا که از جمله کانالهای معتبر رسانه ای آمریکا مستندی را نشان داد که فرایند گذار امنیت ملی امریکا از تروریسم بین الملل به تروریسم داخلی با آمدن ترامپ را ارائه کرد که قبل از برج‌های دوقلو شروع می‌شود؛ سرباز نژادپرست آمریکایی بمب‌گذاری کرد و ساختمان فدرال آمریکا را فروریخت و 193 نفر را کشت و قصد داشت القا کند قشر نژاد پرست تندروی ضد یهودی در آمریکا وجود دارند و با روی کار آمدن ترامپ قدرت گرفتن آنها آغاز شده است.

, ABC,

اصفهانی‌زاده ادامه داد: سوال اینجاست چرا این مستند را اکنون پخش می‌کنند و چرا آمدن ترامپ به تظاهرات نژادپرست‌ها در آمریکا منجر شد؟ چون نشان از زنگ خطری است که برای امریکا آماده باش محسوب می‌شود.

,

وی افزود: از لحاظ رسانه‌ای اگر همان شب اول بایدن رسماً اعلام پیروزی می‌کرد ممکن بود برخی مردم در خیابان آشوب کنند ولی هدفشان این است که مردم را آهسته سرد ‌کنند. ضمناً مسئولان انتخابات آمریکا اعلام کردند که چه کسی بیشترین رأی آورده منتها اشاره شد اگر اختلاف رأی دو نفر از یک عددی کمتر باشد ایالت موظف به بازشماری آرا است و ترامپ اگر بخواهد بازشماری کند باید هزینه پنجاه میلیون دلاری را پرداخت کند.

,

کارمند سابق دفتر حفظ منافع ایران در واشنگتن گفت: به نظر می رسد مطبوعات آمریکا، برنامه ریزی شده فضا را آماده‌سازی می‌کنند که کار به آشوب‌های خیابانی کشیده نشود و برداشت من این است که نمی‌خواهند کار به جنگ خیابانی بکشد و به آشوب تبدیل شود و شاهد تبریک بسیاری از جمهوری خواهان به بایدن هستیم.

,

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های داخلی آمریکا همه وابسته به سرمایه هستند و هیچ رسانه مستقلی وجود ندارد افزود: رسانه آمریکایی اگر پول در نیاورد رسانه نیست بنابراین معلوم است که هیچ رسانه‌ای از ترور حاج قاسم سلیمانی صحبت نخواهد کرد و چون منافع مادی آن‌ها در این است که ببیند اکثر جامعه چه چیزی را می‌پسندند به همین علت نژادپرستها را تروریست خطاب نکرده و طوری خبر را تنظیم می‌کنند که مخاطب بپسندد.

,

, ,

بر اساس رویکرد ولایی، دل بستن مسئولان به تحولات آمریکا غلط است

, بر اساس رویکرد ولایی، دل بستن مسئولان به تحولات آمریکا غلط است, بر اساس رویکرد ولایی، دل بستن مسئولان به تحولات آمریکا غلط است,

کارشناس ارشد مسائل بین الملل ضمن اشاره به شکل گیری سبک زندگی عاری از دخالت مردم در سیاست آمریکایی اظهار کرد: البته زمان انتخابات فضا متفاوت است و در همین موعد نیز رسانه در پی کسب درامد و تأمین منافع صاحب رسانه است و بر همین اساس برای جلوگیری از ضررهای مالی بنگاه ها رسانه ها در پی آرامش برای نظام سرمایه داری آمریکا هستند و اصولا اتاق فکرهای رسانه‌ای آمریکا با یک نقشه وارد میدان جنگ رسانه‌ای نمی شود و اصطلاحا بازی را برد برد برای خودشان طراحی می کنند.

,

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر نگاه به ظرفیت های داخل کشور افزود: متأسفانه امروز دشمن طوری برای مشغول کردن افکار عمومی کشورمان سناریو دارد که انتخابات آمریکا در آینده ایران مهم جلوه داده شود و متأسفانه حول محور انتخاب دولت آمریکا برای انتخابات 1400 ایران نیز برخی گمانه زنی ها آغاز شده است.

,

اصفهانی‌زاده ادامه داد: قطعا مسئولانی که از احزاب مختلف به نتیجه انتخابات آمریکا دل بستند، خلاف منویات رهبر انقلاب عمل می کنند و چنین نگاهی بر اساس رویکرد ولایی، غلط است و شما باید فرض کنید که چیزی به نام آمریکا در دنیا وجود ندارد و تنها در همین حد باشد که اگر اقدامی علیه ما انجام داد پاسخ قاطع دهیم و باید به ارکان نظام اسلامی اعتماد داشته باشیم.

,

سناریوی مهم جلوه دادن انتخابات آمریکا

, سناریوی مهم جلوه دادن انتخابات آمریکا, سناریوی مهم جلوه دادن انتخابات آمریکا,

وی با بیان اینکه اکثریت مردم آمریکا مهاجر هستند و اصلاً وابستگی آمریکایی ندارند و اگر هم فریادی می‌کنند برای منافع شخصی خودشان است افزود: اکثر مهاجرین آمریکا آمده اند که یک زندگی راحت داشته باشند و روحیه جانفشانی ندارند چراکه وابستگی میهنی ندارند و تنها در پی فکر و سرمایه آزاد هستند. البته پس از انهدام برج های دوقلو در آمریکا رویکرد آزادی فکر و سرمایه نیز از دست رفت و امروز در امریکا کسی احساس آزادی تفکر ندارد و همه چیز زندگی و آینده مردم به نوعی تحت کنترل است.

,

 

,

, ,

ترامپ جمهوری‌خواه نیست!

, ترامپ جمهوری‌خواه نیست!, ترامپ جمهوری‌خواه نیست!,

امیرمهدی کلیدری، مدرس قدرت نرم و ارتباطات سیاسی در ادامه این میزگرد اظهار کرد: در مورد انتخابات آمریکا نکته این است که با هر سناریویی و اقتضائات چهار ساله گذشته آمریکا ترامپ می‌تواند نظر جمهوری‌خواهان را کسب کند، اما یکی از عواملی که مغفول مانده این است که ترامپ جمهوری خواه نیست بلکه یک اهل سرمایه است که توانسته در یک مقطع خاص کاندیدای جمهوری‌خواهان شود و با استفاده از مکانیزم‌های مختلف از جمله پول‌پاشی رأی مردم را بگیرد.

,

وی افزود: ترامپ دارای کاریزمای شخصیتی قابل توجهی برای برخی طرفداران خودش است و این 70 میلیونی که به او باتوجه به اقدام‌گرایی وی رأی داده‌اند این موضوع را تا حدی نشان می دهد، اما نوعی ادبیات خاص علیه او شکل گرفته که از حیث روانی و تجربه وعده به مذاکره و حل مسائل با مذاکره، تصور می‌شود مقابل این سیاه نمایی مهره سفیدی است و رقیب ترامپ شاید برای ما راهگشا باشد.

,

مدرس قدرت نرم و ارتباطات سیاسی گفت: سیاه‌نمایی از یک حد بیشتر برای توده مردم می‌تواند این اشتباه را داشته باشد و اگر پالس‌های کمکی هم بیاید مثل همین تغییراتی که از روز پیروزی بایدن مطرح است. اگر ترامپ بتواند تقلب را اثبات کند، انتخابات و روکش زیبای چرخش قدرت بین طبقه حاکم امریکا را زیر سؤال می‌برد و اگر نپذیرد، بایدن با چالش اساسی برای ورود به کاخ سفید مواجه می‌شود.

,

فروپاشی چارچوب دموکراسی آمریکا نزدیک است

, فروپاشی چارچوب دموکراسی آمریکا نزدیک است, فروپاشی چارچوب دموکراسی آمریکا نزدیک است,

وی با اشاره به فروپاشی چارچوب دموکراسی آمریکا در صورت اثبات تقلب در انتخابات افزود: یک اتفاقی در فضای هیئت حاکمه جهانی دارد می افتد و می‌خواهند این نظم را هر جوری که هست حفظ کنند و این به معنای تأیید ترامپ نیست.

,

کلیدری ادامه داد: متاسفانه در حوزه مساله داخلی، مردم ایران یک تجربه‌ای را از سال 92 دارند که اوضاع کشور به چالش‌های جهانی گره خورد؛ در همین راستا برجام و پرونده هسته‌ای به بهانه رفع تحریم‌ها رقم خورد و در برجام مشیت الهی بر این بود که بر تجربه ملی ایران افزوده شود که مذاکره با یک ابرقدرت خیلی قابل اعتماد نیست.

,

وی با بیان رفتار دوگانه برتری حقوق بین‌الملل و قدرت بین‌الملل افزود: متأسفانه کسی که قدرتش بیشتر است می‌تواند رویه جدید بین‌المللی ایجاد کند و این رویه قابل بحث شود؛ در پرونده هسته‌ای ایران یک رویه جدیدی را ایجاد کردند که برای بقیه کشورها قابل بسط بود؛ در نتیجه ابرقدرتها اتفاقی را رقم زدند و ما هنوز درگیر برجام هستیم و تا امروز، دولت مستقر همه چیز را به برجام وابسته می‌کند.

,

, ,

خطر راهبردی دیپلماسی التماسی

, خطر راهبردی دیپلماسی التماسی , خطر راهبردی دیپلماسی التماسی ,

مدرس قدرت نرم و ارتباطات سیاسی با اشاره به اینکه دولت روحانی رویکردش این است که اگر قرار است ایران، توسعه یافته باشد باید در نظام بین الملل هضم شود تصریح کرد: اینطور القا شده که برجام نقطه عطف ورود ما به حوزه بین الملل است و بیان حسن نیت ما به نظام بین الملل، در همین راستا باید افکار عمومی به این برسند که به نظام عمومی تن بدهند و در این بین برخی در پی برندسازی شخصیتی در حوزه برجام هستند چراکه برای برجام نقشه عملیاتی اصولی ارائه نمی شود.

,

وی افزود: این روندها باعث شد مردم به صورت خطای شناختی به این برسند که مساله امریکا برای معیشت آنها مهم است و این خطاهای مدیریتی که رخ داد التهابات معیشتی را بالا برد لذا مردم ایران بایستی بتوانند تشخیص دهند که عمده بحران‌های معیشتی اگرچه ریشه خارجی داشته باشد اما علاج داخلی دارد و اگر مردم بر اساس این خطای شناختی اینقدر روی مساله آمریکا توجه کردند این مساله یک خطر راهبردی سیاسی محسوب می‌شود که مردم همچنان علاج را اشتباه تشخیص داده اند.

,

کلیدری خاطرنشان کرد: در این بین امکان رهنمون شدن افکار عمومی را برای انتخاب‌هایی که در پیش دارند به سمت گزینه‌های خارج گرا وجود دارد و تجربه نشان داده آنها فقط لبخند و دست دادن با غرب را دوست دارند و برای بعد برنامه ندارند. اصلاً نمی‌دانند می‌خواهند چه اقدامی کنند فقط دوست دارند تصویب کنند و عکس یادگاری بگیرند لذا معلوم می‌شود که اینها این اشتباه است و یک خطای استراتژیک است.

,

انتخابات آمریکا و بازاریابی سیاسی ۱۴۰۰

, انتخابات آمریکا و بازاریابی سیاسی ۱۴۰۰, انتخابات آمریکا و بازاریابی سیاسی ۱۴۰۰,

وی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب عنوان می‌کنند بایدن و ترامپ برای ما فرق ندارد، هیچ معنایی ندارد کسی وجهه دیپلماتیک جمله بندی را به کار ببرد و بگوید بایدن و ترامپ برای ما قطعاً فرق دارد که البته این موضوع به بازاریابی سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ باز می‌گردد.

,

مدرس قدرت نرم و ارتباطات سیاسی ضمن تأکید بر اهمیت مردم شناسی باتوجه به تاریخ پرتلاطم ایران اسلامی و اتفاقات مهم قابل تحلیل گفت: امریکا چون کشور مهاجر پذیر است خیلی‌ها با تصور بهشت گمشده به این منطقه رفتند، یعنی مردم نگاهشان به آمریکا بر اساس «تفریح کن، پول در بیار و خوش بگذران» است که متاسفانه همواره این نگاه برای آنها انبار و باز تولید می‌شود.

,

کلیدری ضمن انتقاد از اقدامات سطحی رسانه ای و خلاف منافع ملی در مطرح کردن برخی چهره‌ها برای انتخابات ایران و گره زدن آن با دولت جدید آمریکا اظهار کرد: این زنگ خطر را باید به دولت مستقر داد؛ چه کسی باعث شد مردم نگاهشان به انتخابات آمریکا پررنگ‌تر باشد؟ کدام روزنامه ستاد بایدن را در رسانه خود ایجاد کرد؟ دولت با کارنامه منفی خود، برای بقا به برجسته کردن انتخابات خارج از کشور فعال شد.

,

وی افزود: دشمن شناسی بسیار مهم است اما برای عوام الناس، دشمن شناسی برای یک حد کلی مناسب است و از یک حدی به بعد معلوم است مردم دارند نسبت به رفتار بیگانه شرطی می‌شوند و این امر از نقطه ای خطرناک می شود که همزمان با خبر پیروزی فردی در انتخابات آمریکا خبر ترخیص کالا از گمرک منتشر می شود که نشان می دهد وارد فرآیند جنگ نرم شده‌ایم.

,

مدرس قدرت نرم و ارتباطات سیاسی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که آمریکا را می‌تواند کنار هم نگه دارد دال‌های اصلی سبک زندگی در آمریکا است که یکی از آنها بحث آزادی پول و سرمایه است و این خودش را در حوزه مصرف نشان می‌دهد و به محض اینکه اینها تحت تکانه قرار می‌گیرند جامعه آمریکا متزلزل می‌شود.

,

, ,

دگرگونی آمریکا با گسترش نگاه سرمایه‌داری

, دگرگونی آمریکا با گسترش نگاه سرمایه‌داری, دگرگونی آمریکا با گسترش نگاه سرمایه‌داری,

رجبعلی بازیاد، کارشناس مسائل سیاسی نیز اظهار کرد: ترامپ از دوره قبلی بیشتر رأی آورد و این رأی بیشتر یعنی چیزهایی که ترامپ به دنبالش بود مورد اقبال این جامعه قرار گرفته منتها مشکلات دیگری پیش آمده که مبانی اندیشه‌ای غرب و آمریکا که یک نگاه کاملاً امانیستی و سرمایه‌داری دارد را دگرگون کرده است.

,

وی با اشاره به شکست در برخی سیاست های ترامپ افزود: آن چیزی که اتفاق افتاد عواملی که آرای خاموش را توانست بیدار کند و در صحنه بیاورد دارای اهمیت است، ضمن اینکه نگاهی که آنها داشتند را ترامپ نتوانست اجابت کند، یعنی آنها یک کشور قلدر و زورگو می‌خواهند که خون ریز باشد.

,

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تاکتیک های ترامپ موجب افول قدرت آمریکا شد گفت: عامل کرونا در روش و کار واقعاً دامن گیر ترامپ شد تا جایی که نتوانست وضعیت کشورش را مدیریت کند. او فکر می‌کرد عده‌ای تلف می‌شوند و زندگی مردم و سرمایه‌داران تأمین می‌شود، اما به همه آسیب زد.

,

وی افزود: مساله دیگر این است که اجماع سازی آمریکا در عرصه بین الملل اتفاق نیفتاد و در مسئله ایران، آمریکا در شورای امنیت ملی تنها ماند و در عرصه بین‌المللی نیز دوستان قدیمی او هم در مقابلش ایستادند و البته در موضوعات موشکی ما مکانیزم ماشه را مطرح کرد اما جواب نگرفت.

,

افول مؤلفه‌های قدرت در آمریکا

, افول مؤلفه‌های قدرت در آمریکا, افول مؤلفه‌های قدرت در آمریکا,

بازیاد ادامه داد: ترامپ با اقدامات ضعیف در زمینه اجماع سازی موجب محکوم شدن از سوی اروپایی ها در موضوع انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس شد و تقریبا در این زمینه با او همکاری خاصی صورت نگرفت. 

,

وی افزود: سال 97 اعلام کردند چهل سالگی انقلاب اسلامی تمام است اما شکست خوردند و در افغانستان نیز آمدند مشکل را حل کنند اما امروز با طالبان مذاکره می‌کنند و میزان تنفری که در منطقه از آمریکایی‌ها به وجود آمده به شدت افزایش پیدا کرده است لذا آمریکا در منطقه امنیتی ندارد و جبهه مقاومت منطقه را فرا گرفته است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: عامل دیگر قدرت نرم افزاری آمریکا هم به معنای اینکه بتواند نظر خودش را بر دیگران تحمیل کند امروز نه حرف جدیدی و نه منطق نو دارد و نه توانسته حرف خودش را بر دیگران تحمیل کند لذا قدرت سیاسی او به شدت افول کرده و به دنیا همه به عنوان یک آدم بی عقلی که روی کار آمده و تعادل روانی ندارد ترامپ را می‌شناسند.

,

, ,

شتابزدگی مرتجعان در چرخش سیاست منطقه‌ای

, شتابزدگی مرتجعان در چرخش سیاست منطقه‌ای, شتابزدگی مرتجعان در چرخش سیاست منطقه‌ای,

حسین محمدی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه این میزگرد گفت: بحث روی کار آمدن بایدن یک مساله مهم برای خاورمیانه قلمداد می‌شود. از هفته قبل چرخش‌ها را با تبریک خاندان سعودی در منطقه به شدت احساس شد و این شتابزدگی، عجیب به نظر می رسد و نشان دهنده گریز از سیاست‌های مالی تحمیلی به عربستان است.

,

وی با اشاره به اینکه انتخاب بایدن تغییر رویکرد خاصی را در کشورهای عرب ایجاد کرده افزود: ماجرایی که در خاورمیانه اتفاق خواهد افتاد بازگشت به سیاست‌های دموکرات‌ها است.

,

پژوهشگر تحولات خاورمیانه تصریح کرد: در دوران ترامپ برآیند مثبتی برای امریکایی‌ها صورت نگرفت، فروش سلاح در خاورمیانه تقویت شد و سامانه‌های نظامی هم که توسط عربستان خریداری شد عمدتاً دستور استفاده آنها در اختیار آمریکا است.

,

وی افزود: روی کار آمدن بایدن برای جمهوری اسلامی ایران بازگشت مجدد جنگ‌های نیابتی و حرکت‌های اینچنینی خواهد بود و باید بازگشت داعش در آسیای میانه را تجربه کنیم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه