اخبار داغ

گزارشی از وضعیت بغرنج مسکن؛

قدرت خرید مسکن در تبریز به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر سقوط کرده است/ کسادی بازار از ولیعصر تا عباسی و ملازینال

قدرت خرید مسکن در تبریز به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر سقوط کرده است/ کسادی بازار از ولیعصر تا عباسی و ملازینال
بر اثر گرانی مسکن در سال های اخیر، قدرت خرید مسکن به ویژه در قشر کارگر به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر خود سقوط کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، بر اساس شاخص نسبت حداقل حقوق کارگران به قیمت یک مترمربع آپارتمان در تبریز،  سال ۱۳۹۹ تاکنون بدترین سقوط قدرت خرید مسکن برای کارگران رقم خورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

حداقل دستمزد کارگران در سال جاری یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان تعیین شده، در حالی که در ۶ ماه نخست امسال متوسط قیمت مسکن در تبریز حدود ۱۵میلیون تومان بوده است. بدین ترتیب با یک ماه حقوق کارگران، می‌توان کمتر از دو دهم مترمربع (۰,۱۳ مترمربع) مسکن در تبریز خریداری کرد. این شاخص، پایین‌ترین رقم قدرت خرید مسکن در تبریز از دهه ۷۰ تاکنون محسوب می‌شود.

,

بررسی میدانی موضوع از تعدادی مشاور املاک در چهار گوشه شهر، دورنمایی خوبی در خصوص وضعیت تامین این نیاز اساسی خانواده ها در تبریز را به ما می دهد.

,

منطقه مرفه نشین ولیعصر تبریز بعنوان یکی از مناطق گرانقیمت را اولین مقصد خود تعریف کرده و سری به یکی از بنگاه های املاک می زنیم.

,

تغییر لحظه ای قیمت ها

, تغییر لحظه ای قیمت ها,

یکی از مشاورین املاک که سال ها در این منطقه مشغول خرید و فروش ملک است به تبریزبیدار می‌گوید: قبلا قیمت ها هر چهار سال یکبار تغییر می یافت ولی الان روزانه عوض می‌شود.

, تبریزبیدار,

وی می افزاید: معیار قیمت های ملک و ارزش گذاری آن، با دلار است؛ چون مصالح و دیگر چیزها به دلار مربوط می‌شوند ولی قبلا ارزش گذاری ها با دلار نبود.

,

این مشاور املاک ادامه می‌دهد: کوچه به کوچه قیمت ها باهم فرق دارند و قیمت مسکن در منطقه ولیعصر از متری ۴۰ تا ۷۵ میلیون و قیمت کاربری های تجاری ها از متری ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان ارزش دارد.

,

تبریز دیگر جا ندارد / حتی املاک تجاری ولیعصر هم مشتری ندارد

, تبریز دیگر جا ندارد / حتی املاک تجاری ولیعصر هم مشتری ندارد,

وی در خصوص علت افزایش سرسام آور قیمت مسکن در شهر تبریز اظهار می دارد: بعد از بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم که چون تبریز بین کوه ها واقع شده و دره مانند می‌باشد، با کمبود جا روبرو است و به همین دلیل قیمت هم به نسبت آن افزایش پیدا می‌کند.

,

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران، اصولی و نرمال نیست، می گوید: هیچ کس اقتصاد ایران را نمی‌تواند تحلیل کند چون حالت عادی و نرمالی ندارد.

,

این مشاور املاک به وضعیت نامطلوب خیرد و فروش کاربری های تجاری در منطقه ولیعصر اشاره داشته و می گوید: برندهای تجاری از اینجا رفته اند و کسی نمی‌خواهد در این منطقه ملک تجاری بخرد.

,

منطقه عباسی دومین مقصد ما برای پرس و جو است، منطقه ای که از نظر تقسیم بندی سطح رفاهی متوسط به پایین محسوب می شود. یکی از مشاوران املاک که معتقد به زنجیره وار بودن تمامی مسائل در ایران است به ما می گوید: زمانی که مردم می‌خواهند ملک خود را بفروشند، قیمت را حباب دار و غیرواقعی (آتماجا) می گویند و اغلب ما هم به خاطر بالا بودن قیمت اعتراض می‌کنیم.

,

 

,

, ,

وی در خصوص دامنه قیمت مسکن در این منطقه می‌گوید: میانگین قیمت در منطقه عباسی۱۲ میلیون تومان می باشد.

,

این مشاور املاک، دلیل افزایش قیمت ها را اینگونه بیان می‌دارد: قیمت مسکن همسو با افزایش قیمت دلار و قیمت مصالح، افزایش یافته است.

,

منطقه بعدی که به آنجا سری زدیم، محله کم برخوردار ملازینال است، منطقه ای که شاید در نگاه اول از پایین بودن قیمت مسکن در ان حکایت دارد اما واقعیت چیز دیگری است.

,

سرمایه دارانِ مافیایی مردم را بیچاره کرده اند

, سرمایه دارانِ مافیایی مردم را بیچاره کرده اند,

یک مشاور املاک دیگری در منطقه مالازینال معتقد به افزایش قیمت ها توسط سرمایه داران است و می‌گوید: دولت تقصیری ندارد و قیمت دست مافیاها است و قیمت هر چیزی را که می‌خواهند، افزایش می‌دهند؛ این سرمایه داران مردم را بدبخت کرده اند.

,

 

,

, ,

قدرت خرید کارگران زمان ما کجا و الان کجا

, قدرت خرید کارگران زمان ما کجا و الان کجا,

وی اظهار می‌دارد: در دوران جوانی دو سال کارگری کردم و یک خانه ۲۰۰ متری خریدم که برایم یک سرمایه بود ولی الان فرصت در دست سرمایه داران افتاده و مردم را بدبخت می‌کنند.

,

این مشاور املاک در خصوص عوامل موثر بر ارزش قیمت املاک در منطقه مالازینال می‌گوید: قیمت ها به محل قرارگیری خانه ها بستگی دارد، برای مثال قیمت ملک در بر خیابان، متری ۱۰ میلیون تومان و قیمت ملک در بالای کوه که چندین پله را باید بپیماید تا به خانه خودش برسد، متری ۸۰۰ هزار تومان می‌باشد. ‌

,

در لابلای این صحبت ها، یکی از مشتریان این مشاور املاک که برای پرداخت اجاره بهای خود به بنگاه مراجعه کرده بود و از مستاجری نیز به ستوه آمده ناگهان لب به سخن گشوده و می گوید: من یارانه خود را برای اجاره خانه می‌پردازم و اگر تاکنون کمک های این بنگاهی نبود، صاحب خانه ما را  بیرون انداخته بود.

,

, ,

بخشیدن عطای انگشتر بخت به لقای منزلی در حاشیه شهر

, بخشیدن عطای انگشتر بخت به لقای منزلی در حاشیه شهر,

همین حرف این مشتری کافی بود تا داغ دل دیگری نیز تازه شود.

,

یکی دیگر از مشتریان وارد بحث شده و می گوید: من مجبور شدم انگشتر بخت خود را به خاطر کرایه خانه بفروشم.

,

تازه این ها برای منطقه ای است که در زمره ارزان قیمنت ترین محلات تبریز برای خرید یا کرایه منزل به شمار می رود.

,

مقصد بعدی ما محله قدیمی شهید منتظری یا به قول اهالی مارالان است. منطقه ای که به اذعان مشاورین املاک، برخی مناطق آن حاشیه نشین و متوسط به پایین محسوب شده و برخی محلات دیگر آن موقعیت مناسبی دارد.

,

یکی از مشاوران املاک در منطقه مارالان با بیان اینکه تنظیم بازار وجود ندارد و به قولی «بازار اوز باشینادی»، می گوید: هر کس هر قیمتی دوست دارد می گوید و هر روز اینجا بین طرفین معامله دعوا راه می افتد؛ چون یکی از طرفین معامله مغبون می شود.

,

, ,

قیمت گذاری دل بخواهی در بازار راکد

, قیمت گذاری دل بخواهی در بازار راکد,

وی در خصوص ارزش گذاری املاک این منطقه، اظهار داشت: در این مطقه، آپارتمان و خانه از متری ۷ میلیون تا ۱۸ میلیون داریم. کاربری های تجاری نیز متری ۴۰ تا ۵۰ میلیون به فروش می رسد.

,

وی از وضعیت راکد بازار می نالد و می گوید: مردم قبلا در این بنگاه تا دیر وقت برای خرید خانه صف می کشیدند ولی الان سه ماه است که بیکار هستیم. این موارد، دست مردم نیست و مصالح با دلار گران می شود. ما حق قیمت گذاری نداریم و هر کسی هر جور دوست دارد، قیمت گذاری می کند.

,

شهرک اندیشه را بعنوان آخرین مقصد این گراش انتخاب کردیم. غربی ترین نقطه شهر که در سال های اخیر خرید و فروش مسکن در آن به نسبت زیاد بود.

,

یکی از مشاوران املاک در این منطقه ب می گوید: میزان ارزش آپارتمان ها را در منطقه اندیشه، متری شش و نیم میلیون تومان است. آپارتمان ۶۲ متری در این منطقه که دو سال قبل، ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت، الان ۴۰۰ میلیون تومان می‌خرند.

,

وی می گوید: قبلا نرخ ها با تورم و هر ۵ سال یکبار افزایش پیدا می کرد ولی الان هر دو ماه یکبار شاهد افزایش نرخ ها هستیم.

,

این گزارش می افزاید  برای اولین بار در سه دهه اخیر است که نسبت حداقل حقوق کارگری به قیمت یک مترمربع آپارتمان در تبریز به کمتر از دو دهم کاهش می‌یابد. در سال های نه چندان دور قشر کارگر تبریزی با کمتر از  ۱۰ میلیون تومان آورده نقدی توانستند صاحب مسکن مهر شوند، اما اکنون برای خرید یک واحد ۵۰ متری در تبریز باید نزدیک ۸۰۰ میلیون تومان پول داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه