اخبار داغ

سود ماهیگیری در تور دلالان؛

چوب صادرات لای چرخ روزی صیادان/ ۳۶ میلیون و۶۰۰هزار دلار؛ ارز آوری صادرات آبزیان در سال ۹۹

چوب صادرات لای چرخ روزی صیادان/ ۳۶ میلیون و۶۰۰هزار دلار؛ ارز آوری صادرات آبزیان در سال ۹۹
اگرچه درآمد ارزی حاصل از صید، فروش و صادرات این نعمت های الهی می تواند به عنوان یکی از شاخص های رشد ارز و نیز اشتغال زایی به شمار آید؛ در صورتی که اینگونه نیست و نارضایتی صیادان و فروشندگان غذاهای دریایی را به همراه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ صیادی در هرمزگان قدمتی دیرینه دارد، شغل اکثر جوانان و صیادی است و قوت غالب خانواده ها نیز غذاهای دریایی است، غذا نیز از مهمترین فاکتورهای ضروری برای رشد و بقاء زندگی است، انرژی مورد نیاز برای فعالیتهای روزانه همچنین ساخت و سازهای بدن را فراهم می کند و سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا آماده نگه می‌دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بسیاری از غذاهای پر ارزش دارای موادی هستند که ممکن است خوردن آن ها چندان نافع نباشد، بیشتر غذاهای جانوری از نظر پروتئین کامل هستند و تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را دارا می باشند اما غذاهای دریایی از این نظر اهمیت بسیاری دارند، چون علاوه بر تأمین پروتئین مورد نیاز بدن دارای بسیاری از انواع مواد معدنی و ویتامین ها، به ویژه ویتامین ب ۱۲ است.

,

در سالهای اخیر تولید ماهی و سایر آبزیان در سطح کشور افزایش چشمگیری داشته است و متخصصان رژیم غذایی معقدند هرچه در رژیم غذایی روزانه، ماهی و سایر آبزیان بیشتر جایگزین شود؛ سلامت و فراغت از بیماری های گوناگون ارمغان زندگی خواهد بود.

,

, ,

 

,

اگرچه صید آبزیان بی قصد و غرض صورت نمی گیرد، امّا مصرف آن ها به حساب نیازهای انسانی متفاوت است. بهره برداری غذایی و نیز استفاده های زینتی ـ زینت های آرایشی و نگهداری آن ها در آکواریوم، تفریحی، ورزشی، اقتصادی، صنعتی، آزمایشگاهی و دارویی از مصارف عقلایی آبزیان شمرده می شود که بسیار قابل توجه بوده و باید در جای خود بررسی شود.

,

پروتئین غذاهای دریایی ارزش بالایی دارد و دارای کلیه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای رشد و نمو می باشد، ماهی با دارا بودن ۱۹% پروتئین و جذب ۹۹% از این میزان و نیز وجود چربی ها و اسید آمینه های ضروری بدن و ویتامین ها و مواد معدنی مهم دارای ارزش بسیار بالای غذایی است.

,

توجه عموم انسان ها در طول تاریخ به آبزیان نگاه تغذیه ای بوده است، امروز نیز این موضوع بخش عمده ای از مطالعات و پژوهش های علمی را به خود اختصاص داده است اما به طور کل آبزیان یکی از منابع عمده ی اقتصاد بعضی کشورها به حساب می آیند، درآمد ارزی حاصل از صید، فروش و صادرات این نعمت های الهی می تواند به عنوان یکی از شاخص های رشد ارز و نیز اشتغال زایی به شمار آید.

,

, ,

 

,

علی صیادی در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: ماهی هرمزگان به کشورهای خارجی و مرز عراق، کویت، دبی ودیگر کشورهای عربی صادر می شود که اگر این صادرات صورت نگیرد قیمت ماهی نیز در ایران کاهش پیدا می کند، ماهی در هر ۴ فصل سال صید می شود و هر فصلی ماهی مخصوص به خود را دارد.

,

این فروشنده ماهی افزود: در فصل پاییز نوبت صید ماهی شیر است که اکثر مردم آن را به عنوان یک غذایی رژیمی مصرف می کنند به دلیل اینکه چربی کمی دارد، میگو نیز روزهای آخر صید خود را دارد و هفته دیگر به اتمام می رسد، صادرات زیاد به کشورهای دیگر باعث کمبود صید در ایران شده است که از نظر قیمت نیز به صرفه نیست، یخ قالبی ۱۳ هزار تومان و کرایه بار نیز گران است پلاستیک نیز کیلو ۳۳ هزار تومان است.

,

صیادی ادامه داد: یک زمانی صیادی می کردم اما شغل سختی است، هزینه بالایی دارد و فردی که صیاد است دیگر نمی تواند ماهی خود را بفروشد، ضمن اینکه صیادان خارجی تمام صید های ایران را از بین برده اند، صیادی خستگی هایی دارد که هر فردی نمی تواند آن ها را تحمل کند.

,

, ,

 

,

راحله امیری نیز در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: دریا برای تمام اقشار و سنین و جنسیت ها روزی دارد، اینجا جنسیت مهم نیست و هرفردی که اطلاعات صید و صیادی داشته باشد و انواع ماهی و میگو را بشناسد می تواند کسب در آمد داشته باشد.

,

این فروشنده میگو افزود: صادرات ماهی حلوا و میگو بسیار زیاد شده است و همین امر دلیل کاهش صید در استان هرمزگان شده است، روزانه هر ماهی که صید شود را می فروشیم اما میگو دیگر فصل آن به اتمام رسیده است و به همین دلیل قیمت آن نیز نسبت روزهای ابتدایی صید گران تر است.

,

امیری تصریح کرد: هر سال صید میگو از اوایل مهر شروع می شود و تا اوخر آبان ادامه دارد،اکنون نیز این غذای دریایی با قیمت های مختلف ۷۵ ، ۱۴۰ ، ۸۰ و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد که نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

,

, ,

 

,

شعبان اسماعیلی که ۱۴ سال است در آب های گرم خلیج فارس صیادی می کند در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: برای صید ماهی و جانوران دریایی در روز هر ۴ ساعت یک بار تور ماهی را به دریا می اندازیم که آن هم در سال جاری بسیار کم و ضعیف شده است و بیشتر از ۷ کیلو صید نمی شود.

,

این صیاد افزود: صیادی شغل بسیار خوبی است اما با این وضعیت کنونی بسیار سخت شده است، تعداد ماهیان بسیار اندک است و لوازم صیادی نیز گران شده است یک تور ماهی ۵۰ میلیون تومان است که حتی هزینه کارگر را نیز نمی توان پرداخت کرد.

,

اسماعیلی ادامه داد: صید میگو ابزارات خاص خودش را می خواهد به عنوان مثال اگر قایق باشد به ۵ همراه احتیاج دارد یا اگر لنج باشد به بیش از ۱۰ نفر صیاد احتیاج است اما لنج هایی که ما داریم کوچک هستند و نمی توانیم افراد زیادی را با خود به همراه داشته باشیم.

,

, ,

 

,

وی خاطرنشان کرد: مسئولین نسبت به امر صیادی بی تفاوت هستند ۲۴ ساعته دزدان دریایی صید غیرمجاز انجام می دهند اما هیچ مسئولی جلودار آن ها نیست، فصل صید که می شود و مجوز ها را صادر می کنند دریا خالی است و نمی توانیم صید قابل توجهی داشته باشیم.

,

صفدر قاسمی نیز از دیگر صیادان هرمزگانی در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: ۲۰ سال است که کار صیادی انجام می دهم، شغل سختی است ماهی نیز سال به سال کمتر می شود و همین لیل بی انگیزیگی برای ادامه کار است، دوری از خانواده و سختی شغل دریا که دیگر جای خود دارد.

,

این صیاد هرمزگانی افزود: صید غیرقانونی باعث شده است با ۱۲ نفر صیاد که به دریا می رویم تقریبا دست خالی برگردیم، وسایل صیادی گران است و هر تور ماهیگیری که هر بار امکان پاره شدن دارد ۵۰ میلیون تومان است.

,

, ,

 

,

این در حالی است که عبدالرسول دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان اظهار کرده است: در سال جاری ۲۹هزارتن انواع آبزیان به خارج صادر شد که ۳۶میلیون و۶۰۰هزار دلار ارز آوری برای کشور داشت، عمده آبزیان صادر شده از استان هرمزگان میگوی پرورشی، ماهی مرکب ، ماهی خشک و سایر آبزیان بوده است.

,

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: این میزان صادرات آبزیان که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد استقبال مشتریان خارجی قرار گرفته در همسنجی با پارسال ۲۴درصد رشد داشته است که استان هرمزگان با برخورداری از ۲۵درصد تولیدات شیلاتی کشور دراین مدت توانسته ارزآوری قابل توجهی داشته باشد همچنین هرمزگان با ۸۳ واحد شیلاتی واشتغال سه هزار و ۱۶۰نفر به این میزان از ارز آوری دست پیدا کرده است.

,

, ,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه