اخبار داغ

در گفتگو با یکی از مسئولان حوزه آب ایران مطرح شد؛

افتتاح نمایشی پروژه آب‌رسانی به «سرخه»!/ نمی‌خواهم این موضوعات را به انتخابات 1400 ربط بدهم

افتتاح نمایشی پروژه آب‌رسانی به «سرخه»!/  نمی‌خواهم این موضوعات را به انتخابات 1400 ربط بدهم
یکی از مسئولان حوزه آب ایران گفت: من نمی‌خواهم این موضوعات را به انتخابات 1400 مرتبط کنم اما امیدوارم که مقامات استان سمنان صادقانه بگویند برای افتتاح پروژه‌ آب‌رسانی از جانب مقامات کشوری تحت فشار بوده‌اند یا خیر؟ و بگویند آیا نگران بوده‌اند که تکمیل نبودن پروژه افشا شود یا خیر؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ده روز قبل، وزیر نیرو به شهرستان سرخه سفر کرد تا طرح آب‌رسانی پایدار به این شهرستان را افتتاح کند. سفر وزیر و اظهارات وی در سرخه، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت که تماما از سوی مقامات استان بی‌پاسخ گذاشته شدند اما در یک نمونه جدید، یکی از مسئولان آب ایران، مدعی شده است که اساسا پروژه آب‌رسانی به سرخه در روز افتتاح کامل نبوده است و نه از بهاباد بلکه از یک چاه متعلق به آب و فاضلاب تهران و یک چاه اجاره‌ای مربوط به شهرداری فیروزکوه آب را به خط انتقال وارد کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, اساسا پروژه آب‌رسانی به سرخه در روز افتتاح کامل نبوده است و نه از بهاباد بلکه از یک چاه متعلق به آب و فاضلاب تهران و یک چاه اجاره‌ای مربوط به شهرداری فیروزکوه آب را به خط انتقال وارد کرده‌اند.,

مرآت برای واکاوی بیش‌تر این موضوع، با این مقام مسئول که به دلیل پاره‌ای از ملاحظات، مایل به درج نام نبود، به گفتگو نشست.

,

به عنوان پرسش نخست، دیدگاه شما را پیرامون طرح آب‌رسانی به سرخه می‌شنویم؛ آیا این پروژه در روز افتتاح تکمیل شده بود؟

, به عنوان پرسش نخست، دیدگاه شما را پیرامون طرح آب‌رسانی به سرخه می‌شنویم؛ آیا این پروژه در روز افتتاح تکمیل شده بود؟,

به طور کلی، در آن روز، خط انتقال از سمت تهران، دچار ترکیدگی شده بود و نمی‌توانست آب را انتقال دهد؛ پیش از افتتاح پروژه، مجبور شدند که یک خط انتقال موقت را به یکی از چاه‌های دشت چلیم در نزدیکی سرخه متصل کنند. در همان روز، کدورت آب بالا رفته بود.

,

اصحاب رسانه می‌توانند خط انتقال را از نزدیک ببینند و مشاهده کنند که آبی از سمت تهران به سرخه منتقل نمی‌شود. اساسا چاهی حفر نشده است. قرار بود 3 چاه حفر شود؛ دو چاهِ حفرشده، به گل خورد و نه به آب. برای حفر چاه سوم، تازه قرارداد منعقد شده است. ممکن است در روزهای پس از افتتاح، حفاری به پایان رسیده باشد. پنج سال قبل، چاهی را آب و فاضلاب روستایی استان تهران در منطقه بهاباد حفر کرده بود که حدود 12 لیتر بر ثانیه آب دارد و همین چاه را به خط وصل کردند و البته این چاه هم دو هفته است که خاموش است.

,

در روز افتتاح بی‌تردید آب از مخزن طارن در مدار نبوده است

, در روز افتتاح بی‌تردید آب از مخزن طارن در مدار نبوده است, در روز افتتاح بی‌تردید آب از مخزن طارن در مدار نبوده است,

از طرفی، یک چاه اجاره‌ای از شهرداری فیروزکوه گرفتند و آن را هم به خط وصل کردند که خط همان را هم نتوانست تحمل کند و از چند ناحیه دچار مشکل شد و بنابراین از یک چاه در خود استان سمنان هم استفاده کردند. در حال حاضر تنها چاه اجاره‌ای شهرستان فیروزکوه در مدار است. در روز افتتاح بی‌تردید آب از مخزن طارن در مدار نبوده است.

,

مطابق اطلاع شما، در روز افتتاح، چقدر از پروژه باقی‌مانده بود؟

, مطابق اطلاع شما، در روز افتتاح، چقدر از پروژه باقی‌مانده بود؟,

مسأله‌ای مهم‌تر از این وجود دارد؛ در روز 16 مهرماه، تازه آگهی مناقصه اجرای چهار کیلومتر خط انتقال آب به سرخه و در آگهی مذکور، تاریخ بازگشایی پاکات، 30 مهرماه عنوان شده است. وزیر، دوازدهم آبان‌ماه پروژه را افتتاح کرده است؛ یعنی در فاصله 12 روز پروژه را اجرا کرده‌اند؟

,

, ,

 

,

از این گذشته، قرار بود در منطقه بهاباد یک مخزن 2 هزار مترمکعبی ساخته شود که ساخته نشده است و به جای آن یک مخزن موقت 100 مترمکعبی گذاشتند.

,

ایستگاه پمپاژ را هم خود دوستان آب و فاضلاب تهران با تعجیل احداث کرده‌اند که با توجه به این که پروژه در اختیار پیمانکار بوده، احتمالا بعدها مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. در مجموع همان مقدار کارِ انجام‌شده بسیار شتاب‌زده و با نقائص فراوان و با هزینه بسیار زیاد انجام شده است.

,

چرا طرح اولیه آب‌رسانی به سرخه تغییر کرد؟

, چرا طرح اولیه آب‌رسانی به سرخه تغییر کرد؟, چرا طرح اولیه آب‌رسانی به سرخه تغییر کرد؟,

با این تفاسیر، منابع آبی بهاباد فیروزکوه تا این لحظه ارتباطی با سرخه ندارند؟

, با این تفاسیر، منابع آبی بهاباد فیروزکوه تا این لحظه ارتباطی با سرخه ندارند؟,

بله؛ قرار بود آب و فاضلاب روستایی استان تهران یک مجتمع آب‌رسانی برای شهرستان فیروزکوه تعریف کنند و آب را از همان چاه با دبی 12 بر لیتر بر ثانیه تأمین کنند. طرح اصولی این بود که تصفیه‌خانه آب شهرستان گرمسار، آب به سرخه منتقل شود اما آقای کاتب، قدرت بیش‌تری داشت و مسئولان آب استان با ایشان دچار چالش شدند. برای این که آب‌رسانی به شهر رئیس‌جمهور معطل نماند و درگیری هم ایجاد نشود، تعریف پروژه را تغییر دادند و این پروژه اخیر را تعریف کردند و چاهی که قرار بود به مجتمع آب‌رسانی فیروزکوه برود، به این پروژه آمد.

,

منطقه بهاباد در پایین‌دست و در حدود یک کیلومتری آن است سد نمرود است. من بعید می‌دانم، آن‌جا آبرفتی غنی داشته باشد. پایین‌دست آن سد چگونه می‌خواهد 85 تا 100 لیتر آب در ثانیه را تأمین کند؟

,

در این‌جا می‌خواهم به نکته‌ای دیگر اشاره کنم. اگر دقت کرده باشید، در تمامی افتتاحیه‌های مرتبط با پویش الف-ب-ایران، جایگاه‌ها طراحی مشابه و خاصی دارند. این کار را به شرکت خاصی سپرده‌اند و البته هزینه‌های خورد و خوراک افرادی که برای شرکت کار می‌کنند، به استانِ مربوطه واگذار می‌شود. این اقدام، ده‌ها میلیون تومان هزینه دارد و اگر به خود استان‌ها واگذار شود، هزینه‌ها تا یک‌دهم کاهش پیدا می‌کند. تمامی امور مربوط به مستندسازی پروژه‌های الف-ب-ایران هم در انحصار همین شرکت است.

,

من نمی‌خواهم این موضوعات را به انتخابات 1400 مرتبط کنم اما امیدوارم که مقامات استان سمنان صادقانه بگویند که برای افتتاح این پروژه‌ی ناقص از جانب مقامات کشوری تحت فشار بوده‌اند یا خیر؟ و بگویند آیا نگران بوده‌اند که تکمیل نبودن پروژه افشا شود یا خیر؟ من امیدوارم که خود نیروهای شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در این‌باره سخن بگویند و بگویند که در این خصوص چه می‌دانند.

,

مخزن 2 هزار مترمکعبی ابتدای خط هنوز وجود خارجی ندارد!

, مخزن 2 هزار مترمکعبی ابتدای خط هنوز وجود خارجی ندارد!, مخزن 2 هزار مترمکعبی ابتدای خط هنوز وجود خارجی ندارد!,

 در سخنان‌تان اشاره کردید که ساخت مخزن 2 هزار مترمکعبی در بهاباد انجام نشده است. در این‌باره توضیح می‌دهید؟

,  در سخنان‌تان اشاره کردید که ساخت مخزن 2 هزار مترمکعبی در بهاباد انجام نشده است. در این‌باره توضیح می‌دهید؟,

ببینید، قرار بوده که یک مخزن 2 هزار مترمکعبی در منطقه بهاباد ایجاد شود اما به دلایلی، یک مخزن 100 مترمکعبی به جای آن ایجاد شد که 12 لیتر بر ثانیه آب چاه به آن می‌ریزد. مخزنی در گردنه بشم وجود دارد که از آن‌جا آب وارد حوزه استان سمنان می‌شود. اساسا مخزن 2 هزار مترمکعبی وجود ندارد.

,

, ,

 

,

مقامات استان و وزیر نیرو اشاره کرده‌اند که این پروژه چشم‌اندازی 30 ساله دارد؛ با این حساب تکلیف این اظهارات چیست؟

, مقامات استان و وزیر نیرو اشاره کرده‌اند که این پروژه چشم‌اندازی 30 ساله دارد؛ با این حساب تکلیف این اظهارات چیست؟,

بر مبنای آن‌چه عرض کردم، منابع آب مطمئنی برای این پروژه وجود ندارد. من گمان می‌کنم مسئولان استان سمنان در نهایت مجبور خواهند شد دوباره تصفیه‌خانه‌ای احداث کنند و از سد نمرود آب بگیرند که خود این پروژه، بسیار پرهزینه خواهد بود. در حالی که با کم‌تر از 50 درصد از 110 میلیارد، می‌توانستند از تصفیه‌خانه آب گرمسار که متکی به توجیه فنی بود، آب را به سرخه منتقل کنند.

,

اگر اصحاب رسانه بخواهند یک فکت بیرونی را در تأیید فرمایشات شما مشاهده کنند، باید به کجا مراجعه کنند؟

, اگر اصحاب رسانه بخواهند یک فکت بیرونی را در تأیید فرمایشات شما مشاهده کنند، باید به کجا مراجعه کنند؟,

خبرنگاران می‌توانند به ورودی فیروزکوه بروند!

,

آیا تعارض دیگری در سخنان مسئولان پیرامون این پروژه مشاهده کرده‌اید؟

, آیا تعارض دیگری در سخنان مسئولان پیرامون این پروژه مشاهده کرده‌اید؟,

بله؛ وزیر نیرو اعلام کرد که آب‌رسانی در این طرح به 15 روستای شهرستان فیروزکوه صورت می‌گیرد اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان اعلام کرد که آب‌رسانی به 13 روستا صورت می‌گیرد.

,

, ,

 

,

هنوز اطمینانی نسبت به منابع آبی وجود ندارد که بتوان از انتقال 1.7 میلیون مترمکعبی آب تا افق 1425 سخن گفت

, هنوز اطمینانی نسبت به منابع آبی وجود ندارد که بتوان از انتقال 1.7 میلیون مترمکعبی آب تا افق 1425 سخن گفت, هنوز اطمینانی نسبت به منابع آبی وجود ندارد که بتوان از انتقال 1.7 میلیون مترمکعبی آب تا افق 1425 سخن گفت,

آقای بختیاری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در روز افتتاح پروژه اعلام کردند که تا افق 1425، 1.7 میلیون مترمکعب آب به این شهرستان منتقل می‌شود. در این‌باره چطور می‌اندیشید.

, آقای بختیاری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در روز افتتاح پروژه اعلام کردند که تا افق 1425، 1.7 میلیون مترمکعب آب به این شهرستان منتقل می‌شود. در این‌باره چطور می‌اندیشید.,

با شرایطی که عرض کردم، این ارقام در هاله‌ای از ابهام است. این رقم، مربوط به تخصیص است؛ گفته شده این میزان آب منتقل می‌شود اما هنوز منبع تأمین آن مطمئن نیست. در حال حاضر یک چاه با 12 لیتر بر ثانیه آب‌دهی و یک چاه اجاره‌ای شهرداری فیروزکوه تنها منابع تأمین این آب هستند.

,

, ,

اما بگذارید به نکته مهم‌تری اشاره کنم. با اجرای این پروژه سرنوشت پروژه آب‌شیرین‌کن شهرستان سرخه چه می‌شود که قرارداد آن منعقد شده؟

,

ماجرای آب‌شیرین سرخه را تشریح می‌کنید؟

, ماجرای آب‌شیرین سرخه را تشریح می‌کنید؟,

قرارداد آب‌شیرین‌کن شهرستان سرخه، 33 لیتر بر ثانیه است. این پروژه البته مربوط به چند سال گذشته است و به صورت BOT انجام شده است. گمان می‌کنم به ازای تأمین هر مترمکعب آب، باید 5 هزار تومان به پیمانکار پول پرداخت کنند. اگر آب در پروژه آب‌رسانی اخیر واقعا منتقل شود، تکلیف این پروژه چه می‌شود؟ مطابق قرارداد، استان سمنان ملزم است که از پیمانکار مربوطه آب خریداری کند.

,

پروژه آب‌رسانی سرخه(آن‌چه که با حضور وزیر افتتاح شد) در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

, پروژه آب‌رسانی سرخه(آن‌چه که با حضور وزیر افتتاح شد) در حال حاضر در چه وضعیتی است؟,

هم آب و فاضلاب استان تهران و هم آب و فاضلاب استان سمنان در حال کار کردن روی این پروژه هستند. و اصحاب رسانه می‌توانند به محل اجرای طرح مراجعه کنند و ببینند که روی پروژه‌ی افتتاح‌شده در حال کار کردن هستند.

,

خط انتقال بدون بهره‌برداری آزمایشی، افتتاح شد!

, خط انتقال بدون بهره‌برداری آزمایشی، افتتاح شد!, خط انتقال بدون بهره‌برداری آزمایشی، افتتاح شد!,

نکته دیگری درباره پروژه وجود دارد که بخواهید آن را با مخاطبان ما در میان بگذارید؟

, نکته دیگری درباره پروژه وجود دارد که بخواهید آن را با مخاطبان ما در میان بگذارید؟,

ظاهرا قرار بوده این طرح از کمربندی فیروزکوه عبور کند که ظاهرا با مشکلات مالکیتی روبرو می‌شود و طرح از داخل شهر فیروزکوه اجرا شده است.

,

یک نکته مهم دیگر این که خط، بهره‌برداری آزمایشی نشده و افتتاح شده است! مطلع هستم که از چند روز قبل از افتتاح پروژه، تعداد زیادی تانکر، به صورت شبانه‌روزی آب را از سرخه به نقطه‌ای منتقل کرده‌اند و احتمالا برای شستشو یا برای تست به خط وارد کرده‌اند! این کار، اگر هم لازم بود که قطعا اقدامی فنی نبوده است، از وظایف پیمانکار بوده و نه کارفرما! در مجموع این پروژه دست‌کم باید 4 یا 5 ماه دیگر افتتاح می‌شد.

,

بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.

, بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.,

پی‌نوشت مهم: شبکه اطلاع‌رسانی مرآت آمادگی دارد مجال پاسخگویی و ارائه توضیحات پیرامون اظهارات درج‌شده در این گفتگو را برای مقامات استان فراهم کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه