اخبار داغ

قلم‌هایی که از سلیمانی روایت کرد؛

از "بچه‌های حاج قاسم" تا "سلام سردار"؛ روایت زندگی ذوالفقار رهبری

از "بچه‌های حاج قاسم" تا "سلام سردار"؛ روایت زندگی ذوالفقار رهبری
بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، نویسندگان تلاش کردند روایت صحیحی از زندگی سردار بلندآوازه ایران را برای مخاطبانشان روایت کنند و بر همین اساس در طول یکسال گذشته پس از شهادت این سردار عزیز، کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، پس از شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی تلاش‌های مختلفی در حوزه‌ کتاب صورت گرفت تا زندگی این قهرمان ملی برای نسل های آینده روایت شود. ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی است به این بهانه با ۱۲ اثر که زندگی ایشان را روایت می کند، آشنا می شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

کتاب “بچه های حاج قاسم”" مجموعه ناگفته هایی از رشادت ها و حماسه های جانباز گرانقدر، سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین معروفی، در هشت سال جنگ تحمیلی و دوران اسارت است که توسط افسر فاضلی شهربابکی نگاشته شده است. به گفته سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، معروفی کم سن و سال ترین فرمانده گردان لشکر ۴۱ ثارالله در طول دوران دفاع مقدس بود.

, بچه های حاج قاسم,

کتاب "حاج قاسم": جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی‏” هفدهمین اثر از مجموعه کتاب‌های «یاران ناب» نوشته علی‌اکبر مزدآبادی است که توسط انتشارات یا زهرا منتشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای است از زندگینامه خودنوشت شهید سردار قاسم سلیمانی، فعالیت‌های او در دوران جنگ، سخنرانی‌ها و خاطرات او در برخی از عملیات‌ها. در کتاب «حاج قاسم» یکی از مقالات خارجی که درباره سردار شهید سلیمانی که توسط یکی از پژوهشکده‌های سیاسی آمریکا منتشر شده، ترجمه و آورده شده است.

, حاج قاسم,

کتاب "سربازان سردار": شجاعت‌ها و رشادت‌های سردار حاج‌قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم” نوشته مرتضی درباره رشادت ها وشجاعت های سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم بحث کرده و به طور مفصل و مصور به تشریح زندگانی آنان پرداخته است. عشق به اهل بیت علیهم السلام و زندگی معنوی وعارفانه شهدای مدافع حرم بخشی از زندگی آن عزیزان را نشان می دهد.

, سربازان سردار,

مجموعه خاطرات سردار سلیمانی از دوران دفاع مقدس “روزی روزگاری” نام گرفته است. کتاب اول با عنوان “هجوم به تهاجم” خاطرات بهمن سال ۱۳۶۰ تا اردیبهشت سال ۱۳۶۱ را از زبان فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله روایت می کند. کتاب دوم با عنوان “نبرد سید جابر” روایتگر خاطرات این سرباز دلاور اسلام از اردیبهشت تا تیر ماه سال ۱۳۶۱ است. عباس میرزایی در مجموعه روزی روزگاری تلاش دارد، تمام خاطرات سردار سلیمانی را از ابتدای جنگ تحمیلی تا انتها در ۱۶ مجلد روایت کند.

, روزی روزگاری,

در کتاب”توافق سلیمانی و پوتین” شعیب بهمن برای اولین بار به ابعاد و پیامدهای سفر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روسیه و توافق وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پرداخته شده است. در آغاز این کتاب آمده است: «۲۴ جولای ۲۰۱۵ (۲ مرداد ۱۳۹۴)، هواپیمایی مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه‌ای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی مخصوص تشریفات او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.

, توافق سلیمانی و پوتین,

کتاب “سردار همیشه قهرمان” نوشته صغری طاهرخانی و علی فصیحی است. در این کتاب ضمن ارائه زندگی‌نامه سردار قاسم سلیمانی، نقش ایشان در مبارزه با داعش در عراق و در آزادسازی «جرف‌الضحر» بررسی و علل تحریم ایشان از سوی امریکا مورد واکاوی قرار می‌گیرد. همچنین در کتاب به طرح ترور سردار سلیمانی از سوی پنتاگون نیز اشاره می‌شود.

, سردار همیشه قهرمان,

کتاب “برادر قاسم” توسط ابوذر مهروان‌فر تهیه شده است. این کتاب جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم و فرهنگ و هنر می باشد.

, برادر قاسم,

کتاب ”سلام سردار” مجموعه داستان تجلیل از سردار پرافتخار اسلام و مجاهد فی سبیل‌الله حاج قاسم سلیمانی در  ‏‫شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل است که توسط دفتر ادبیات و هنر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران منتشر شده است.

, سلام سردار,

کتاب “ذوالفقار” بخش‌هایی از خاطرات شفاهی شهید حاج قاسم سلیمانی است که به قلم علی‌اکبر مزدآبادی منتشر شده است.  بخش نخست کتاب به معرفی مفصل شهید سلیمانی می‌پردازد.  نویسنده کتاب همچنین برای نخستین بار حدود ۱۰۰ صفحه از این کتاب را به انتشار تصاویر ناب و دیده نشده ای از سرلشکر سلیمانی اختصاص داده است.

, ذوالفقار,

کتاب "سلیمانی عزیز" روایت‌گر خاطراتی متفاوت و خوانده‌نشده از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است  که به‌همت موسسه فرهنگی «حماسه ۱۷» و نویسندگی «عالمه طهماسبی»، «لیلا موسوی» و «مهدی قربانی» به نگارش در آمده است. این اثر کاری تولیدی و محصول مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و خاطرات شفاهی دوستان، هم‌رزمان و آشنایان شهید حاج قاسم سلیمانی است که سعی دارد با قلمی ساده و دلنشین، گوشه‌ای از زندگی مرد همیشه در صحنه جبهه مقاومت را پیشکش نگاه خوانندگان کند.

, سلیمانی عزیز,

کتاب "حاج قاسم سلام" با روایت گری «حمید رضا فراهانی» و قلم مجید سانکهن به تلاش های سردار شهید حاج سلیمانی  در عملیات والفجر ۸ اشاره این نخستین کتابی است که در مورد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت ایشان به چاپ رسیده است.

, حاج قاسم سلام,

این کتاب شامل دو بخش کلی است. بخش نخست با نام «از من» روایت زندگی حمیدرضا فراهانی، راوی کتاب، از زندگی خود از دوران تحصیل گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی، ملحق شدن به سپاه پاسداران تا آشنایی با حاج قاسم سلیمانی است. بخش دوم «از تو» نام دارد که به آشنایی راوی کتاب با حاج قاسم می پردازد. هر یک از این بخش ها فصولی دارد که با نامه به حاج قاسم شروع می شود و هر کدام از نامه ها با عبارت «حاج قاسم سلام» شروع می شود.  پیرنگ کتاب «حاج قاسم سلام» که به دومین چاپ رسیده است، دفترچه های راویان است که در عین عملیات آنها را می نوشتند و راوی از روی این دفترچه ها روایت می کند. کتاب به شکل مستند است و نویسنده سعی کرده است که فضای کلان روایت گری را تبدیل به اثری جذاب کند.

,

کتاب "من قاسم سلیمانی هستم" که روایت مراحل مختلف زندگی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از تولد تا شهادت را برای کودکان روایت می‌کند، یکی از کارهای ارزنده‌ای است که این روزها منتشر شده است. این کتاب به قلم محمد حسینخانی از همرزمان، همکاران، دوستان و همشهریان شهید سلیمانی نوشته شده است.

, من قاسم سلیمانی هستم,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه