اخبار داغ

رئیس هیأت ورزش‌های همگانی سمنان:

بسیاری از رشته‌های جهانی ورزش‌های همگانی با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد/ 54 درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی ویژه‌ای ندارند

بسیاری از رشته‌های جهانی ورزش‌های همگانی با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارد/ 54 درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی ویژه‌ای ندارند
همت هادیان گفت: حدود 54 درصد از جمعیت کشور و 51 درصد از جمعیت استان، هیچ‌گونه فعالیت بدنی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، به تازگی میزبان «همت هادیان» رئیس هیأت ورزش‌های همگانی استان سمنان بودیم. در این گفتگو نکات مهمی پیرامون این ورزش و رویکردهای حاکم بر هیأت مطرح شده است. گفتگو با هادیان به سبب وجهه سیاسی وی، با سوال از مقاصد سیاسی پذیرش ریاست هیأت آغاز شد و در ادامه به شرایط ورزش همگانی در استان پرداختیم. شما را به مطالعه مشروح این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

آقای هادیان! چه شد که این مسئولیت را پذیرفتید و آیا قصدِ سیاسی ویژه‌ای از پذیرش این مسئولیت داشتید؟

, آقای هادیان! چه شد که این مسئولیت را پذیرفتید و آیا قصدِ سیاسی ویژه‌ای از پذیرش این مسئولیت داشتید؟,

ثبت‌نام ما در هیأت ورزش‌های همگانی، تقریبا یکسالِ پیش اتفاق افتاد. با توجه به این رئیس فدراسیون بدمینتون اهل استان بودند و درخواست کمک کرده بودند، به اصرار ایشان، من قصد ثبت‌نام برای هیأت بدمینتون استان را داشتم اما دوستان توصیه کردند که در هیأت ورزش‌های همگانی هم ثبت‌نام کنم و در نهایت مجمع همگانی به ما اعتماد کرد.

,

هیچ هدفی جز کمک به ورزش استان نداشته‌ام.

,

گفته می‌شود حدود 1400 رشته ورزش همگانی در جهان وجود دارد که البته بخش قابل توجهی از آن در ایران قابل اجرا نیست. آیا رشته‌ای از رشته‌های ممنوعه را در استان سمنان شناسایی کرده‌اید؟ یا رشته‌ای هست که در زمره رشته‌هایی ممنوعه باشد اما از نظر شما ممنوع بودن آن‌ها محل اشکال باشد؟

, گفته می‌شود حدود 1400 رشته ورزش همگانی در جهان وجود دارد که البته بخش قابل توجهی از آن در ایران قابل اجرا نیست. آیا رشته‌ای از رشته‌های ممنوعه را در استان سمنان شناسایی کرده‌اید؟ یا رشته‌ای هست که در زمره رشته‌هایی ممنوعه باشد اما از نظر شما ممنوع بودن آن‌ها محل اشکال باشد؟,

در فدراسیون همگانی ایران بیش از 50 انجمن و کمیته‌ تعریف شده که هریک از این انجمن‌ها و کمیته‌ها، رشته‌های زیادی را در زیرمجموعه خود دارند که از این انجمن‌ها، حدود 20 کمیته در استان، فعال است. بسیاری از رشته‌های جهانی با فرهنگ ما سازگاری ندارد. حتی در پخش برخی از رشته‌های مجوزدار نیز محدودیت وجود دارد؛ از جمله رشته ایروبیک و برایتونیک که برداشت عام مردم از ورزش دوم، «نوعی رقص» است.

,

51 درصد از جمعیت استان فعالیت بدنی ویژه‌ای ندارند!

, 51 درصد از جمعیت استان فعالیت بدنی ویژه‌ای ندارند!, 51 درصد از جمعیت استان فعالیت بدنی ویژه‌ای ندارند!,

برخی از رشته‌ها مختلط یا شامل تماس بدنی است و البته برخی از رشته‌ها نیز هنوز در ایران معرفی نشده است. در استان سمنان، شمار ورزشکاران سازمان‌یافته‌ی ورزش قهرمانی، 35 تا 40 هزار نفر معادل حدود 5 درصد از جمعیت استان است؛ بنابراین ما باید برای 95 درصد جمعیت باقی‌مانده استان در حوزه ورزش‌های همگانی برنامه‌ریزی کنیم. بنابر اظهار رئیس محترم فدراسیون همگانی ایران، حدود 54 درصد از جمعیت کشور هیچ فعالیت بدنی و ورزشی ندارند و این رقم در استان سمنان، 51 درصد است.

,

از حدود 54 فدراسیون ورزشی در کشور بیش از 46 فدراسیون ماهیت قهرمانی دارند. ماهیت اولیه ورزش‌های زورخانه‌ای و پرورش اندام، از نظر وزارت‌خانه، همگانی است.

,

رشته‌های همگانی، مسابقات قهرمانی جهانی هم دارند؟

, رشته‌های همگانی، مسابقات قهرمانی جهانی هم دارند؟,

بله؛ اغلب 50 انجمن‌ها و کمیته‌های مذکور، زیرنظر فدراسیون جهانی است. ورزش‌هایی مثل آمادگی جسمانی، طناب‌زنی، ایروبیک و یوگا و... مسابقات قهرمانی دارند.

,

ورزش همگانی، یک پیشگیری درمانی است

, ورزش همگانی، یک پیشگیری درمانی است, ورزش همگانی، یک پیشگیری درمانی است,

 از زمان انتصاب تا کنون، مهم‌ترین مشکل ورزش همگانی استان را چه چیزی ارزیابی کرده‌اید؟

,  از زمان انتصاب تا کنون، مهم‌ترین مشکل ورزش همگانی استان را چه چیزی ارزیابی کرده‌اید؟,

ما در حوزه ورزش‌های همگانی با یک‌سری عوامل بازدارنده مواجه هستیم. مسأله نخست عدم فرهنگ‌سازی در خصوص ورزش‌های همگانی است. دوم این که باید بپذیریم، ورزش‌های همگانی، خود، یک پیشگیری درمانی است. ما در حوزه بهداشت و درمان هزینه‌های هنگفتی داریم، در حالی که می‌توانیم در حوزه پیشگیری، این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

,

نکته سوم این که دستگاه‌های مختلف باید به حوزه ورزش همگانی کمک کنند.

,

 درخواست مصداقی شما در این حوزه چیست؟

,  درخواست مصداقی شما در این حوزه چیست؟,

این، یک ضرورت کلی است. ما در تلاش هستیم تا برای افزایش فعالیت بدنی افراد با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وارد تعامل و همکاری شویم. فعلا ارتباط ما با دانشگاه و آموزش و پرورش که جمعیت زیادی را تحت پوشش دارند، قطع است. هیأت‌های قهرمانی جذابیت‌های خاص خود را دارند اما ورزش همگانی در صداوسیما جایگاه خود را نیافته است. شاید خود هیأت هم در این نقص مقصر بوده است.

,

ما نشستی با مدیرکل صداوسیما داشتیم و ایشان بسیار استقبال کردند و آماده همکاری هستند. در مجموع ما در تکاپوی معرفی این رشته هستیم اما گاه متهم می‌شویم که این‌ها دنبال چه هستند که این‌قدر فعالیت می‌کنند! نکته دیگر آن که یکی از مهم‌ترین مشکلات ورزش همگانی، کمبود اعتبارات است.

,

سهمِ سال گذشته ورزش همگانی از مالیات بر ارزش افزوده؛ چقدر؟

, سهمِ سال گذشته ورزش همگانی از مالیات بر ارزش افزوده؛ چقدر؟, سهمِ سال گذشته ورزش همگانی از مالیات بر ارزش افزوده؛ چقدر؟,

 بودجه سالانه هیأت به طور میانگین چقدر است؟

,  بودجه سالانه هیأت به طور میانگین چقدر است؟,

ارقام متفاوت است. سال گذشته قانونی در مجلس تصویب شد مبنی بر این که 27 صدم از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به توسعه ورزش همگانی اختصاص پیدا کند. فکر می‌کنم، این رقم برای استان، رقم قابل ملاحظه‌ای باشد و نمی‌دانم این رقم اولا به طور کامل تخصیص یافته و ثانیا در حوزه ورزش همگانی هزینه شده است یا خیر ولی اگر 30 درصد این مبلغ هم به ورزش همگانی اختصاص پیدا کند، وضعیت این حوزه ورزشی را در استان به کلی متحول می‌‌کند.

,

 از منظر شیوع کرونا با چه دشواری‌هایی روبرو هستید؟

,  از منظر شیوع کرونا با چه دشواری‌هایی روبرو هستید؟,

ضعف بدنی در شرایط کرونایی حاضر، یک سم است؛ بنابراین افراد باید به تقویت بدنی بیش از پیش توجه کنند و ورزش‌های همگانی یک راه برای تقویت بدنی است. ورزش‌های همگانی می‌تواند حتی بیماران را به لحاظ روحی و روانی تقویت کند. من معتقدم کرونا نباید باعث محدودیت ورزش‌های همگانی شود. بخشی از فعالیت‌های ما در راستای این اصل، معطوف به آگاهی‌بخشی در فضای مجازی است.

,

برای ورزش کردن در خانه حتما نیاز به تردمیل نیست!

, برای ورزش کردن در خانه حتما نیاز به تردمیل نیست!, برای ورزش کردن در خانه حتما نیاز به تردمیل نیست!,

ما می‌خواهیم به مردم بگوییم که می‌شود در خانه ماند و ورزش کرد. بگوییم می‌شود بدون امکانات هم ورزش کرد؛ برای ورزش کردن حتما نیاز به وجود تردمیل نیست. با یک طناب هم می‌شود در حیاط خانه ورزش کرد. تمرین‌های آمادگی جسمانی الزاما نیاز به ابزار ندارند. نکته دیگر آن که ما در فضای مجازی به لازمه‌های تقویت سیستم ایمنی و مسائل تغذیه‌ای هم ورود کرده‌ایم.

,

این مسائل با جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا ارتباط دارد. در لایوهایی که در قالب پویش آماده‌باش برگزار شد، حتی به این مسأله پرداخته شد که زنان باردار در ایام شیوع کرونا چگونه می‌توانند در حوزه ورزش برنامه‌ریزی کنند؟

,

بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه