اخبار داغ

گزارشی از آخرین وضعیت کاوش های باستان شناسی در فاروج؛

"ویران شهر" فاروج؛ از استقرارگاه ساسانی تا سکونتگاه اشکانی

"ویران شهر" فاروج؛ از استقرارگاه ساسانی تا سکونتگاه اشکانی
ویرانشهر فاروج اولین محوطه‌ در کل ایران است که بدون شک و شبهه متعلق به دوره اشکانی بوده و مورد کاوش مشترک هئیت باستان شناسان ایران و هیئت باستان شناسان موزه لوور پاریس قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح فاروج، محوطه ویرانشهر بقایای یک قلعه دوره اشکانیان است که گرداگرد آن حصاری ستبر با برج هایی در فواصل معین وجود داشته که امروز به صورت پشته های خاک در آمده است. بقایای این قلعه خشتی حدود 14 هکتار وسعت دارد و در بخش های مرکزی و گوشه شمال غربی آن تأسیسات مسکونی و نظامی وجود داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح فاروج،,

سال گذشته کار کاووش باستان شناسان در این منطقه آغاز شد و امسال نیز مرحله دوم کاوش ها که مربوط به گمانه زنی و برآورد اولیه است، انجام شد و قرار است پس از مطالعات بیشتر از سال آینده خاکبرداری محوطه آغاز شود.

,

 

,

, ,

 

,

مجید سعیدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فاروج در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از سال گذشته تفاهم نامه چند جانبه بین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه تهران و موزه لوور پاریس منعقد شد که میثم لباف خانیکی به عنوان سرپرست ایرانی این هیئت و هیئت فرانسوی هم به سرپرستی دکتر روکورانته مسئول بخش هنرهای دوران تاریخی اسلامی موزه لوورعهده دار مسئولیت شدند.

,

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه بصورت پنج ساله است، افزود:  سال گذشته در مرحله اول کار نقشه برداری انجام شد و بر اساس نقشه ها سیاست های امسال برای کاوش تعیین شد.

,

سعیدیان گفت: امسال هم بحث گمانه زنی، نمونه برداری و برآورد های اولیه انجام شد تا از سال آینده با ورود هیئت باستان شناسان فرانسوی کار کاوش و خاک برداری آغاز شود.

,

وی اظهار داشت: ویرانشهر، محوطه‌ای محصور به مساحت ۱۴ هکتار است که پیش‌از این به‌عنوان استقرارگاه ساسانی معرفی شده بود، اما کاوش‌های اخیر نشان داد این سکونتگاه در دورۀ اشکانی تأسیس شده و تا اواسط دورۀ ساسانی مسکونی بوده است.

,

 

,

چ

, ,

 

,

میثم لباف خانیکی، سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج گفت: ویرانشهر دره اترک در ادبیات باستان شناسی کاملا شناخته شده بود و حتی سال  1977 و 1978 یک گروه باستان شناس ایتالیایی به سرپرستی خانم وینکوریچاردی این منطقه را بررسی کرده و اظهار داشته‌اند که ویرانشهر مهم‌ترین محوطه تاریخی کل دره اترک است.

,

وی افزود: مهم ترین بخش کار دروازه این شهر بود که بر اساس مشاهدات و فرضیه که وجود داشت در محلی شروع به گمانه زنی کردند که خوشبختانه فرضیه تیم اثبات شد و دروازه به همراه شواهدی از استحکامات دفاعی بارو و سازه‌های معماری در محدودۀ داخلی این سکونتگاه اشکانی آشکار شد.

, .,

لباف خاطرنشان کرد: ویرانشهر فاروج اولین محوطه‌ای در کل ایران است که بدون شک و شبهه متعلق به دوره اشکانی است و مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته که  در تاریخ باستان شناسی ایران بی سابقه است و قطعا کار کاوش در این منطقه تاریخ را برای شناخت بهتر هنر و فرهنگ مربوط به اشکانیان تقویت خواهد کرد.

,

سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه ویران‌شهر فاروج با اشاره به اهداف بلندمدت پژوهشی در این محوطه تاریخی، افزود: در فصل جدید کاوش، کار میدانی بر عهده باستان شناسان ایرانی و مطالعات پژوهشی را متخصصان فرانسوی دنبال خواهند کرد.

,

لباف گفت: فصل دوم برنامه پنج‌ساله‌ای است که با هدف شناسایی سازه‌های معماری محوطه ویران‌شهر و ایجاد بسترهای لازم برای تاسیس یک سایت موزه در منطقه مورد تصویب وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه