اخبار داغ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

نهادها و فعالان حوزه کتاب خود را با تحولات تکنولوژی تطبیق دهند/ فضای مجازی باید بستری برای تشویق مردم به مطالعه باشد

نهادها و فعالان حوزه کتاب خود را با تحولات تکنولوژی تطبیق دهند/ فضای مجازی باید بستری برای تشویق مردم به مطالعه باشد
مینا ساداتی گفت: روزهای کرونایی فرصت خوبی برای پر کردن اوقات فراغت با مطالعه است و خانواده ها باید سعی کنند از کودکی فرزندان خود را به کتاب خواندن ترغیب کنند زیرا هر چقدر هم مطلب در فضای مجازی خوانده شود بار مطالعه کتاب را نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه البرزی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی گفت: با وجود جذابیت شبکه های اجتماعی برای کاربران از هر قشر و سنی با اهداف مختلف و نیز وجود کاربران بی هدف در این شبکه ها، توجه به این شبکه ها و استفاده از آنها با اهداف مورد نظر در زمینه های گوناگون برای نهادها و سازمان ها ضروری به نظر می رسد.در بررسی صفحات مربوط به کتاب در این شبکه ها، عدم مشارکت کتابخانه های بزرگ و نهادهای مرتبط با کتاب، به خوبی احساس می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

مینا ساداتی ادامه داد: در حوزه وب زمانی که قسمتی از کتاب یا نقد کتاب می گذاریم، مخاطب می تواند وارد حوزه نقد و نقادی شود و اینجاست که کتاب وارد عرصه عمومی می شود؛ امری که مد نظر پورگن هابرماس جامعه شناس آلمانی است .

,

وی افزود: حضور کاربران در شبکه های اجتماعی و پیوندهای گسترده ای که این دسته از مخاطبان دارند امکانات گسترده ای را برای جنبش توسعه کتاب خوانی ایجاد کرده است.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام برای کاربران بی هدف یا هدفمند شبکه های اجتماعی مقصد جذابی است و به خصوص نسل جوان اوقات زیادی را در این شبکه ها سپری می کنند که می توان برای این اوقات برنامه ریزی های متعددی کرد و صفحاتی در این شبکه ها با رویکرد توسعه و ترویج کتابخوانی به صورت خلاقانه و مبتکرانه ایجاد شود تا بتوان از تهدیدهای احتمالی این شبکه ها که این روزها زمزمه های زیادی از آن شنیده می شود، در جهت ایجاد فرصت استفاده کرد.

,

ساداتی گفت: کتابخوان حرفه ای با عضویت و فعالیت در این شبکه ها، علاوه بر حضور در جمع دوستداران کتاب و آشنایی با سایر کاربران و کسب اطلاعات جدید، تلاش می کنند تا گروه های هم اندیشی مربوط به کتاب گردهم آورده و  در خصوص کتاب های مختلف ارایه شده بحث های قابل توجهی ایجاد کنند. به اشتراک گذاری محتوای مربوط به کتاب از طریق این دسته از کاربران در نهایت منجر به جلب کاربران جدید و معرفی کتاب های بیشتر و نیز ترغیب به مطالعه بیشتر می شود.

,

وی ادامه داد: نهاد های فرهنگی مرتبط با کتاب نیز می بایست خود را با تحولات تکنولوژیکی در عرصه شبکه های اجتماعی هماهنگ سازند تا قادر به تصمیم گیری و سیاست گذاری در این زمینه باشند. این امر می تواند از طریق تدوین راهکارها و قوانین برای مشارکت تمامی اقشار و فعالان حوزه کتاب در شبکه های اجتماعی باشد.

,

این استاد البرزی افزود: کتابخانه ها نیز نقش بسیار مهمی در رشد و گسترش کتابخوانی ایفا می کنند. کتابخانه ها می توانند با اشتراک گذاشتن لیست مخزن کتاب های خود، کاربران این شبکه ها را به سوی خود جذب و در نهایت باعث افزایش جامعه کتابخوان و ترویج کتابخوانی شوند.

,

وی تاکید کرد: ایجاد صفحات مربوط به کتاب توسط کتابخانه های عمومی و تخصصی در شبکه های اجتماعی مجازی می تواند فواید بسیاری را برای کتابخانه هاو نیز کاربران و اعضای آنها در پی داشته باشد.ناشران نیز می توانند با حضور موثر در شبکه های اجتماعی، هم به بهبود کسب و کار خود و هم به افزایش انگیزه کتابخوانی در کشور کمک کنند.

,

ساداتی افزود: کتاب فروشی ها می توانند نقش مهمی در این عرصه ایفا کنند و علاوه بر تامین نیاز متقاضیان برای تهیه کتاب، نیاز به خرید کتاب را در کاربران ایجاد و دسترسی به کتب و منابع مورد نیاز را تضمین نمایند.

,

این استاد ایتانی تصریح کرد: تا زمانی که هم افزایی بین شبکه های اجتماعی، کتابخانه ها، کتاب فروشی های و ... وجود نداشته باشد سرانه مطالعه در کشور همچنان روند نزولی را طی می کند زیرا ناخودآگاه امروز تا حدودی محتوا در شبکه های اجتماعی وجود دارد فارغ از خوب یا بد بودن آنها؛ ولی اینکه شبکه اجتماعی ای خواننده را به مطالعه ترغیب کند کمتر دیده می شود.

,

وی گفت: نویسندگان در این زمینه باید ورود کنند تا با محتوای محدود از کتاب شان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا مخاطب را به سمت مطالعه سوق داده و از طرفی کتاب خود را در این بستر معرفی کنند.

,

ساداتی ادامه داد: جامعه ما تشنه مطالعه است اما باید این وصال را بین مخاطب و کتاب خوب ایجاد کرد و استفاده از بستر فضای مجازی می تواند فرصتی مهم باشد اما فضای اینترنت فقط باید بستری برای سوق دادن افراد به مطالعه باشد  و اگر کتاب خوب باشد ناخودآگاه مخاطب آن را خوانده و به دیگران معرفی می کند.

,

این مدرس در خاتمه گفت: روزهای کرونایی فرصت خوبی برای پر کردن اوقات فراغت با مطالعه است و خانواده ها سعی کنند از کودکی فرزندان خود را به کتاب خواندن ترغیب کنند زیرا هر چقدر هم مطلب در فضای مجازی خوانده شود بار مطالعه کتاب را نخواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه