اخبار داغ

سخنی با رقصندگان "پارتی بایدن" در ایران:

این‌قدر خوش خیال نباشید

این‌قدر خوش خیال نباشید
مصطفی هدایی در یادداشتی با اشاره به ورود جو بایدن؛ نامزد دموکرات‌ها به کاخ سفید به‌عنوان رئیس جمهور ۴۶ ایالات متحده آمریکا و همچنین احتمال بازگشت این کشور به برجام پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، در یک رقابت پر حرف و حدیث، جو بایدن؛ نامزد دموکرات‌ها توانسته آرای لازم را برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا در ۲۰۲۰ به‌دست آورد. رقیب او یعنی دوناد ترامپ، نظام انتخاباتی و شمارش آرای ایالات کشورش را به تقلب گسترده متهم ساخته و او خود را پیروز رقابت‌ها می‌داند. تمام احتمالات همچنان وجود دارد و مشخص نیست در نهایت دادگاه عالی چه کسی را به‌عنوان رئیس جمهور اعلام خواهد کرد. بسیاری از سران کشورها برای بایدن تبریک فرستاده‌اند و جو موجود فضای سیاسی آمریکا به‌ویژه در رسانه‌ها به‌نفع بایدن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

در ایران نیز اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و برخی از دولتمردان شادی خود را از پیروزی جو بایدن پنهان نکرده‌اند و در اظهارنظرهایی مانند محسن هاشمی رفسنجانی؛ رئیس شورای شهر تهران این پیروزی را تبریک هم گفته است!! از عمده دلایل این خوشحالی خروج این طیف سیاسی از انزوا و فشارهای افکار عمومی بابت مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین احتمال بازگشت دولت آمریکا به برجام است. بایدن در رقابت‌های انتخاباتی از بازگشت دولتش به برجام خبر داده بود.

اما این پایان ماجرا نیست. رفتارشناسی و آینده‌پژوهی بازیگری اصلاح‌طلبان با توجه به پیروزی بایدن نیاز به یک یادداشت مجزا دارد، با این حال برجام به کلیدواژه این روزهای این طیف و حامیانش تبدیل شده که می‌تواند باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم شود. هیچ‌کس در ایران مخالف چنین بهبودی نیست ولی آیا به همین راحتی‌ها خواهد بود؟

۱- بازگشت احتمالی دولت آمریکا در صورت اعلام رسمی پیروزی بایدن به توافق هسته‌ای ۱+۵ به معنای بازگشت تمام محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعلیق تحریم‌های هسته‌ای است. در این گذاره نکاتی وجود دارد. ایران پس از بدعهدی آمریکا، پروژه کنارگذاشتن گام به گام محدودیت‌های هسته‌ای را در پیش گرفت. این حرکت پیام صریح به جهان فرستاد که ایران تا ابد در برجام نخواهد ماند و روزی غروب آن را کلید خواهد زد. حال در صورت بازگشت بایدن به برجام، ایران عنوان کرده که محدودیت‌ها را از سر خواهد گرفت! که این یک امتیاز منفی برای کشور محسوب می‌شود. صنعت استراتژیک هسته‌ای باید همواره بدون هیچ محدودیتی در حال پیشرفت باشد. در همان زمان انعقاد قرارداد هسته‌ای منتقدان بر این نظر بودن که داده‌های دولت ایران بیشتر از ستانده‌ها است. به هر حال اجرای محدودیت‌ها باید در قبال تعلیق مجدد تحریم‌های آمریکا باشد. آیا دولت جدید آمریکا به سرعت تحریم‌های ترامپ را تعلیق خواهد کرد؟ ، مکانیسم اجرایی این تحریم‌ها برای تکمیل شدن پروژه فشار حداکثری از اواسط سال ۹۷ آغاز و تا به امروز نیز ادامه داشته است.

۲- جو بایدن در زمان توافق هسته‌ای؛ معاون باراک اوباما بود. برجام دستاورد آن دولت نیز محسوب می‌شود. در سیاست خارجی آمریکا مجموعه‌ای گسترده از نظام تحریمی علیه ایران وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در زمان اوباما تثبیت و اجرایی شدند. تعلیق احتمالی تحریم‌های هسته‌ای، به مانند آنچه بعد از برجام اتفاق افتاد، دو موضوع را آشکار ساخت. یک آن‌که تعلیق آن‌ها به خودی خود باعث بهبود فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری نشد، از سوی دیگر همان تعلیق نیز با بدعهدی آمریکا روبه‌رو شد و به‌طور کامل اجرایی نشد. بر همین اساس بود که مشکلات همچنان بر جای خود باقی مانده بودند و اقتصاد در حال انتظار و رکود قرار داشت.

۳- در کنار این، در همان دوران اوباما، تحریم‌های دیگر نیز کشور را درگیر خود ساخت. ایران رسماً اعلام کرده بود وضع هر تحریم جدید علیه کشور به معنای نقض برجام تفسیر خواهد شد. در آذر سال ۱۳۹۵، چندماه بعد از اجرایی شدن برجام، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تحریم‌های ۱۰ ساله ایران را تمدید که بخشی از آن تحریم‌ها بر خلاف تعهدات غرب برای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بود. با وجود مخالفت ایران، تحریم‌ها (که به قانون ایسا معروف بودند) حتی بدون امضای اوباما پس از ۱۴ روز اجرایی شدند. قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ در دولت بیل کلینتون و به بهانه واهی برنامه هسته‌ای و اقدامات ایران در حمایت از تروریسم تصویب شد. براساس این تحریم ها، چهار تحریمی که در برجام متوقف شده بود، بازگشتند:

الف- تحریم سرمایه‌گذاری در میادین نفتی ایران

ب- تحریم سرمایه‌گذاری و معامله در بخش پالایش

ج- تحریم ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت خام ایران و دیگر محصولات پالایشی

د- تحریم سرمایه‌گذاری و معامله در بخش پتروشیمی ایران

با اجرایی شدن این تحریم‌ها و بخش دیگر از تحریم که در ماه‌های پایانی اوباما راه‌اندازی شدند، زیرساخت اصلی تحریم ایران توسط آمریکا همچنان پابرجا بودند. یعنی این‌که تعلیق تحریم های هسته ای هیچ تفاوت فاحشی در نظام تحریمی آمریکا علیه ایران ایجاد نکرد.

۴- با توجه به این سخنان؛ آیا آمدن بایدن معجزه‌ای در نظام تحریمی ایران ایجاد خواهد کرد. پاسخ به آن یک نه بزرگ است. اوباما به این سئوال در همان سال ۹۵ پاسخ داد. وی معتقد بود برای این‌که مردم و نظام ایران از مواهب برجام برخوردار شوند باید روح آن را اجرایی کنند. در همان سال بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به خاطر اتصال به نظام مالی آمریکا عملاً نمی‌توانستند در صنایع ایران حضور پیدا کنند. اوباما گفته بود: «رفتار خود ایران برای اطمینان‌آفرینی از امن بودن این کشور جهت انجام تجارت است. در توافقی مانند این، اولویت اول من … نگرانی اول من … این بود مطمئن شوم که ما برنامه هسته‌ای آن‌ها را متوقف کنیم و این‌که مواد (هسته‌ای) که آن موقع داشتند و به آن‌ها زمان گریز کوتاه می‌داد، انتقال داده شوند. این اتفاق افتاده است. و من همیشه گفته‌ام که نمی‌توانم قول بدهم که ایران از فرصت فراهم شده در این رهگذر برای ورود مجدد به جامعه بین‌الملل استفاده کند. ایران تاکنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر این‌که اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد. وقتی آن‌ها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند. برخی خطرهای ژئوپولتیک وجود دارند که وقتی آن‌ها (شرکت‌ها) می‌بینند این اتفاق دارد می‌افتد، تشدید می‌شوند. اگر ایران به ارسال موشک به حزب‌الله ادامه بدهد، این کار شرکت‌ها را مضطرب می‌کند.»

وی روح برجام را در زمینه ایجاد محدودیت در موشک‌های بالستیک ایران، حضور منطقه‌ای ایران و حمایت از حزب‌الله، انصارالله، حشدالشعبی، اسد و … و تندروی در داخل ایران می‌دانست. این موارد در ایران با عنوان برجام ۲ و ۳ و … یاد می‌شد که با مخالفت صریح راس نظام برای مذاکره درباره توان موشکی و منطقه‌ای کشور روبه‌رو شد. آیا در شرایطی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌شود، این ذهنیت راهبردی ایران تغییر خواهد کرد، باید گفت نه تنها بعید که غیرممکن است.

۵- دونالد ترامپ در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های آمریکا و گذاشتن شروط ۱۲گانه کار جدیدی انجام نداد. او تنها در اجرای چنین سیاست‌های راهبردی آمریکا، شلوغ کاری و هوچی‌گری کرد. اگر با دقت به شروط ۱۲گانه ترامپ برای ایران دقت کنید، همان روح برجامی است که اوباما گفته بود. محدودیت‌های هسته‌ای ابدی، محدودیت‌های موشکی و عقب‌نشینی از مناطق نفوذ و حمایت از گروه‌های متحد ایران در منطقه، مجموعه اصلی شروط ۱۲گانه است که اوباما نیز پیش از آن به‌عنوان روح برجام گفته بود و عنوان کرده بود در صورتی که ایران می‌خواهد از مواهب برجام برخوردار شود باید آن‌ها را نیز اجرایی کند. حال آیا جو بایدن قائل به روح برجام نخواهد بود. روحی که در اصل همان شروط ۱۲گانه ترامپ است؟ ، پاسخ به این سئوال نیز کاملاً واضح و یک بله بزرگ است.

۶- ورود احتمالی بایدن به کاخ سفید و اجرایی کردن وعده انتخاباتیش در بازگشت به برجام با سئوالات متعدد دیگری نیز همراه است. اولاً او برای بازگشت دستاوردهای سیاست خارجی دولت قبل را به راحتی کنار نخواهد گذاشت. ترامپ با زور و قلدری ایران تحت فشار حداکثری قرار داد و هرچند تهران با مقاومت عقب‌نشینی نکرد ولی به نظر می‌رسد کسانی در دولت بودند که حاضر به دادن امتیازات بودند. بایدن از همین نقطه نهایت استفاده را خواهد کرد و شرایط جدیدی را برای بازگشت به برجام تعیین خواهد کرد. بازگشت آمریکا به برجام با شرایط جدید با مقاومت مجدد مقامات در ایران و همچنین ایجاد دوقطبی در داخل بر سر پذیرفتن یا نپذیرفتن آن همراه خواهد شد. از سوی دیگر بایدن چند ماه آینده در کاخ سفید حضور خواهد یافت و این زمان نیز ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی است. از این‌رو دولت جدید آمریکا در انتظار رئیس جمهور سیزدهم ایران خواهد ماند. از سوی دیگر، ماه‌های نخست دولت آمریکا معمولاً به اجرای کردن وعده‌های داخلی اختصاص دارد و از این‌رو بعید است در همان بدو ورود، او دستور بازگشت به برجام را صادر کند و در نتیجه نظام تحریمی آمریکا همچنان تا ماه‌ها بر سرجایش استوار خواهد ماند.

۷- یکی از اشتباهاتی که ترامپ انجام داد و بسیاری از حامیانش به او گوشزد کردند، خروج سریع از برجام و محروم شدن از مکانیسم ماشه بود. بازگشت مجدد آمریکا به برجام، امتیاز مکانیسم ماشه را به آن خواهد داد. مکانیسمی که اعضای برجام در صورت نقض تعهدات ایران می‌توانند کل تحریم‌های هسته‌ای به‌علاوه قطعنامه‌های شورای امنیت را به‌صورت خودکار بازگردانند. دولت آمریکا در سال‌های آینده بسیار مشتاق برای استفاده از این ابزار برای تحت فشار قرار دادن تهران خواهد بود. همچنین آمریکا و غرب به بهانه‌های مختلف از جمله موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری ایران را تحت فشار و تهدید به تحریم خواهند کرد. واکنش تهران به آنچه می‌تواند باشد؟ ، آیا تن به تسلیم و پذیرش محدودیت‌های جدید خواهد بود و یا تعهدات برجامی‌اش را کاهش خواهد داد. هرکدام از این موارد باعث می‌شود تا اجماع جهانی برای تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شود که به خاطر رفتارهای ترامپ، این اقدامات به سادگی امکان‌پذیر نبود ولی در دوران بایدن احتمالش بسیار بسیار بالا خواهد رفت.

۸- یکی دیگر از موانع در برابر لغو یا تعلیق تحریم‌ها و یا کاهش فشارهای دولت آمریکا علیه ایران، مجلس نمایندگان و سنا خواهند بود. رنگ این دو مجلس بسیار مهم با اختیارات گسترده، قرمز یعنی جمهوری‌خواه است. این مجالس بدون شک بر سر سیاست‌های داخلی و خارجی بایدن سنگ‌اندازی‌های فراوانی خواهند کرد و به نحوی انتقام شکست ریاست جمهوری را از او خواهند گرفت. اولاً بازگشت به برجام از سوی بایدن حتی اگر بخواهد تحریم‌ها را تعلیق کند، با مخالفت شدید کنگره و سنا و همچنین وضع قوانین خنثی کننده تعلیق تحریم‌ها روبه‌رو خواهد شد. در کنار این سنا و کنگره ابزارهایی در اختیار دارند که می‌توانند سیاست فشار حداکثری ترامپ را به نحوی دیگر به پیش ببرند.

۹- کلام آخر برای خوش خیالان و عاشقان غرب که با دیدن نتایج انتخابات آمریکا ذوق زده شده‌اند، این است که بهتر است این جماعت کلا از سیاست بازنشسته شود و اینقدر برای کشور و نظام هزینه تراشی نکنند. ایران نیاز به اقتصاد درون‌زا و قوی دارد. اقتصادی که شاخص‌های آن، تورم و … با تحولات آمریکا، اظهارنظرهای غربی‌ها و مصوبات کنگره و سنا و … بالا و پایین شود، هرگز هرگز رنگ و بوی خوشی را نخواهد دید. این وابسته‌سازی اقتصاد کشور به غرب توسط دولت کنونی و ساختارهای معیوب یکصدساله ایجاد شده که حامیان آن نیز اکثراً اصلاح‌طلب و لیبرال‌منش هستند. از این‌رو این جماعت نخست باید کناری گذاشته شوند و در گام بعد ساختار اقتصادی براساس توانمندی‌های داخلی اصلاح و به بلوغ برسد تا با وزیدن بادی در غرب کمر خم نکند. والسلام.

نویسنده: مصطفی هدایی

انتهای پیام/*

,

در ایران نیز اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و برخی از دولتمردان شادی خود را از پیروزی جو بایدن پنهان نکرده‌اند و در اظهارنظرهایی مانند محسن هاشمی رفسنجانی؛ رئیس شورای شهر تهران این پیروزی را تبریک هم گفته است!! از عمده دلایل این خوشحالی خروج این طیف سیاسی از انزوا و فشارهای افکار عمومی بابت مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین احتمال بازگشت دولت آمریکا به برجام است. بایدن در رقابت‌های انتخاباتی از بازگشت دولتش به برجام خبر داده بود.

,

اما این پایان ماجرا نیست. رفتارشناسی و آینده‌پژوهی بازیگری اصلاح‌طلبان با توجه به پیروزی بایدن نیاز به یک یادداشت مجزا دارد، با این حال برجام به کلیدواژه این روزهای این طیف و حامیانش تبدیل شده که می‌تواند باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم شود. هیچ‌کس در ایران مخالف چنین بهبودی نیست ولی آیا به همین راحتی‌ها خواهد بود؟

,

۱- بازگشت احتمالی دولت آمریکا در صورت اعلام رسمی پیروزی بایدن به توافق هسته‌ای ۱+۵ به معنای بازگشت تمام محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعلیق تحریم‌های هسته‌ای است. در این گذاره نکاتی وجود دارد. ایران پس از بدعهدی آمریکا، پروژه کنارگذاشتن گام به گام محدودیت‌های هسته‌ای را در پیش گرفت. این حرکت پیام صریح به جهان فرستاد که ایران تا ابد در برجام نخواهد ماند و روزی غروب آن را کلید خواهد زد. حال در صورت بازگشت بایدن به برجام، ایران عنوان کرده که محدودیت‌ها را از سر خواهد گرفت! که این یک امتیاز منفی برای کشور محسوب می‌شود. صنعت استراتژیک هسته‌ای باید همواره بدون هیچ محدودیتی در حال پیشرفت باشد. در همان زمان انعقاد قرارداد هسته‌ای منتقدان بر این نظر بودن که داده‌های دولت ایران بیشتر از ستانده‌ها است. به هر حال اجرای محدودیت‌ها باید در قبال تعلیق مجدد تحریم‌های آمریکا باشد. آیا دولت جدید آمریکا به سرعت تحریم‌های ترامپ را تعلیق خواهد کرد؟ ، مکانیسم اجرایی این تحریم‌ها برای تکمیل شدن پروژه فشار حداکثری از اواسط سال ۹۷ آغاز و تا به امروز نیز ادامه داشته است.

,

۲- جو بایدن در زمان توافق هسته‌ای؛ معاون باراک اوباما بود. برجام دستاورد آن دولت نیز محسوب می‌شود. در سیاست خارجی آمریکا مجموعه‌ای گسترده از نظام تحریمی علیه ایران وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در زمان اوباما تثبیت و اجرایی شدند. تعلیق احتمالی تحریم‌های هسته‌ای، به مانند آنچه بعد از برجام اتفاق افتاد، دو موضوع را آشکار ساخت. یک آن‌که تعلیق آن‌ها به خودی خود باعث بهبود فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری نشد، از سوی دیگر همان تعلیق نیز با بدعهدی آمریکا روبه‌رو شد و به‌طور کامل اجرایی نشد. بر همین اساس بود که مشکلات همچنان بر جای خود باقی مانده بودند و اقتصاد در حال انتظار و رکود قرار داشت.

,

۳- در کنار این، در همان دوران اوباما، تحریم‌های دیگر نیز کشور را درگیر خود ساخت. ایران رسماً اعلام کرده بود وضع هر تحریم جدید علیه کشور به معنای نقض برجام تفسیر خواهد شد. در آذر سال ۱۳۹۵، چندماه بعد از اجرایی شدن برجام، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تحریم‌های ۱۰ ساله ایران را تمدید که بخشی از آن تحریم‌ها بر خلاف تعهدات غرب برای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بود. با وجود مخالفت ایران، تحریم‌ها (که به قانون ایسا معروف بودند) حتی بدون امضای اوباما پس از ۱۴ روز اجرایی شدند. قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ در دولت بیل کلینتون و به بهانه واهی برنامه هسته‌ای و اقدامات ایران در حمایت از تروریسم تصویب شد. براساس این تحریم ها، چهار تحریمی که در برجام متوقف شده بود، بازگشتند:

,

الف- تحریم سرمایه‌گذاری در میادین نفتی ایران

,

ب- تحریم سرمایه‌گذاری و معامله در بخش پالایش

,

ج- تحریم ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت خام ایران و دیگر محصولات پالایشی

,

د- تحریم سرمایه‌گذاری و معامله در بخش پتروشیمی ایران

,

با اجرایی شدن این تحریم‌ها و بخش دیگر از تحریم که در ماه‌های پایانی اوباما راه‌اندازی شدند، زیرساخت اصلی تحریم ایران توسط آمریکا همچنان پابرجا بودند. یعنی این‌که تعلیق تحریم های هسته ای هیچ تفاوت فاحشی در نظام تحریمی آمریکا علیه ایران ایجاد نکرد.

,

۴- با توجه به این سخنان؛ آیا آمدن بایدن معجزه‌ای در نظام تحریمی ایران ایجاد خواهد کرد. پاسخ به آن یک نه بزرگ است. اوباما به این سئوال در همان سال ۹۵ پاسخ داد. وی معتقد بود برای این‌که مردم و نظام ایران از مواهب برجام برخوردار شوند باید روح آن را اجرایی کنند. در همان سال بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به خاطر اتصال به نظام مالی آمریکا عملاً نمی‌توانستند در صنایع ایران حضور پیدا کنند. اوباما گفته بود: «رفتار خود ایران برای اطمینان‌آفرینی از امن بودن این کشور جهت انجام تجارت است. در توافقی مانند این، اولویت اول من … نگرانی اول من … این بود مطمئن شوم که ما برنامه هسته‌ای آن‌ها را متوقف کنیم و این‌که مواد (هسته‌ای) که آن موقع داشتند و به آن‌ها زمان گریز کوتاه می‌داد، انتقال داده شوند. این اتفاق افتاده است. و من همیشه گفته‌ام که نمی‌توانم قول بدهم که ایران از فرصت فراهم شده در این رهگذر برای ورود مجدد به جامعه بین‌الملل استفاده کند. ایران تاکنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر این‌که اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد. وقتی آن‌ها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند. برخی خطرهای ژئوپولتیک وجود دارند که وقتی آن‌ها (شرکت‌ها) می‌بینند این اتفاق دارد می‌افتد، تشدید می‌شوند. اگر ایران به ارسال موشک به حزب‌الله ادامه بدهد، این کار شرکت‌ها را مضطرب می‌کند.»

,

وی روح برجام را در زمینه ایجاد محدودیت در موشک‌های بالستیک ایران، حضور منطقه‌ای ایران و حمایت از حزب‌الله، انصارالله، حشدالشعبی، اسد و … و تندروی در داخل ایران می‌دانست. این موارد در ایران با عنوان برجام ۲ و ۳ و … یاد می‌شد که با مخالفت صریح راس نظام برای مذاکره درباره توان موشکی و منطقه‌ای کشور روبه‌رو شد. آیا در شرایطی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می‌شود، این ذهنیت راهبردی ایران تغییر خواهد کرد، باید گفت نه تنها بعید که غیرممکن است.

,

۵- دونالد ترامپ در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های آمریکا و گذاشتن شروط ۱۲گانه کار جدیدی انجام نداد. او تنها در اجرای چنین سیاست‌های راهبردی آمریکا، شلوغ کاری و هوچی‌گری کرد. اگر با دقت به شروط ۱۲گانه ترامپ برای ایران دقت کنید، همان روح برجامی است که اوباما گفته بود. محدودیت‌های هسته‌ای ابدی، محدودیت‌های موشکی و عقب‌نشینی از مناطق نفوذ و حمایت از گروه‌های متحد ایران در منطقه، مجموعه اصلی شروط ۱۲گانه است که اوباما نیز پیش از آن به‌عنوان روح برجام گفته بود و عنوان کرده بود در صورتی که ایران می‌خواهد از مواهب برجام برخوردار شود باید آن‌ها را نیز اجرایی کند. حال آیا جو بایدن قائل به روح برجام نخواهد بود. روحی که در اصل همان شروط ۱۲گانه ترامپ است؟ ، پاسخ به این سئوال نیز کاملاً واضح و یک بله بزرگ است.

,

۶- ورود احتمالی بایدن به کاخ سفید و اجرایی کردن وعده انتخاباتیش در بازگشت به برجام با سئوالات متعدد دیگری نیز همراه است. اولاً او برای بازگشت دستاوردهای سیاست خارجی دولت قبل را به راحتی کنار نخواهد گذاشت. ترامپ با زور و قلدری ایران تحت فشار حداکثری قرار داد و هرچند تهران با مقاومت عقب‌نشینی نکرد ولی به نظر می‌رسد کسانی در دولت بودند که حاضر به دادن امتیازات بودند. بایدن از همین نقطه نهایت استفاده را خواهد کرد و شرایط جدیدی را برای بازگشت به برجام تعیین خواهد کرد. بازگشت آمریکا به برجام با شرایط جدید با مقاومت مجدد مقامات در ایران و همچنین ایجاد دوقطبی در داخل بر سر پذیرفتن یا نپذیرفتن آن همراه خواهد شد. از سوی دیگر بایدن چند ماه آینده در کاخ سفید حضور خواهد یافت و این زمان نیز ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی است. از این‌رو دولت جدید آمریکا در انتظار رئیس جمهور سیزدهم ایران خواهد ماند. از سوی دیگر، ماه‌های نخست دولت آمریکا معمولاً به اجرای کردن وعده‌های داخلی اختصاص دارد و از این‌رو بعید است در همان بدو ورود، او دستور بازگشت به برجام را صادر کند و در نتیجه نظام تحریمی آمریکا همچنان تا ماه‌ها بر سرجایش استوار خواهد ماند.

,

۷- یکی از اشتباهاتی که ترامپ انجام داد و بسیاری از حامیانش به او گوشزد کردند، خروج سریع از برجام و محروم شدن از مکانیسم ماشه بود. بازگشت مجدد آمریکا به برجام، امتیاز مکانیسم ماشه را به آن خواهد داد. مکانیسمی که اعضای برجام در صورت نقض تعهدات ایران می‌توانند کل تحریم‌های هسته‌ای به‌علاوه قطعنامه‌های شورای امنیت را به‌صورت خودکار بازگردانند. دولت آمریکا در سال‌های آینده بسیار مشتاق برای استفاده از این ابزار برای تحت فشار قرار دادن تهران خواهد بود. همچنین آمریکا و غرب به بهانه‌های مختلف از جمله موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری ایران را تحت فشار و تهدید به تحریم خواهند کرد. واکنش تهران به آنچه می‌تواند باشد؟ ، آیا تن به تسلیم و پذیرش محدودیت‌های جدید خواهد بود و یا تعهدات برجامی‌اش را کاهش خواهد داد. هرکدام از این موارد باعث می‌شود تا اجماع جهانی برای تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شود که به خاطر رفتارهای ترامپ، این اقدامات به سادگی امکان‌پذیر نبود ولی در دوران بایدن احتمالش بسیار بسیار بالا خواهد رفت.

,

۸- یکی دیگر از موانع در برابر لغو یا تعلیق تحریم‌ها و یا کاهش فشارهای دولت آمریکا علیه ایران، مجلس نمایندگان و سنا خواهند بود. رنگ این دو مجلس بسیار مهم با اختیارات گسترده، قرمز یعنی جمهوری‌خواه است. این مجالس بدون شک بر سر سیاست‌های داخلی و خارجی بایدن سنگ‌اندازی‌های فراوانی خواهند کرد و به نحوی انتقام شکست ریاست جمهوری را از او خواهند گرفت. اولاً بازگشت به برجام از سوی بایدن حتی اگر بخواهد تحریم‌ها را تعلیق کند، با مخالفت شدید کنگره و سنا و همچنین وضع قوانین خنثی کننده تعلیق تحریم‌ها روبه‌رو خواهد شد. در کنار این سنا و کنگره ابزارهایی در اختیار دارند که می‌توانند سیاست فشار حداکثری ترامپ را به نحوی دیگر به پیش ببرند.

,

۹- کلام آخر برای خوش خیالان و عاشقان غرب که با دیدن نتایج انتخابات آمریکا ذوق زده شده‌اند، این است که بهتر است این جماعت کلا از سیاست بازنشسته شود و اینقدر برای کشور و نظام هزینه تراشی نکنند. ایران نیاز به اقتصاد درون‌زا و قوی دارد. اقتصادی که شاخص‌های آن، تورم و … با تحولات آمریکا، اظهارنظرهای غربی‌ها و مصوبات کنگره و سنا و … بالا و پایین شود، هرگز هرگز رنگ و بوی خوشی را نخواهد دید. این وابسته‌سازی اقتصاد کشور به غرب توسط دولت کنونی و ساختارهای معیوب یکصدساله ایجاد شده که حامیان آن نیز اکثراً اصلاح‌طلب و لیبرال‌منش هستند. از این‌رو این جماعت نخست باید کناری گذاشته شوند و در گام بعد ساختار اقتصادی براساس توانمندی‌های داخلی اصلاح و به بلوغ برسد تا با وزیدن بادی در غرب کمر خم نکند. والسلام.

,

نویسنده: مصطفی هدایی

, نویسنده: مصطفی هدایی, نویسنده:,

انتهای پیام/*

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه