اخبار داغ

به مناسبت روز کتابخوانی مطرح شد؛

سیطره فضای مجازی بر جوانان در سایه غفلت مسئولین/ ماده ۶ قانون اداره کتابخانه ها بازنگری شود

سیطره فضای مجازی بر جوانان در سایه غفلت مسئولین/ ماده ۶ قانون اداره کتابخانه ها بازنگری شود
نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به اختلافات موجود در تفسیر قانون نیم در صد حق السهم کتابخانه ها، گفت: شفافیت در این قانون و اجرای کامل ماده ۶ قانون تاسیس و اداره کتابخانه های عمومی کشور از موارد مهمی است که باید در مجلس مورد بررسی مجدد قرار گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سبلان‌ما، یکی از مهمترین دغدغه های اهالی فرهنگ، موضوع نرخ مطالعه در کشور است، این دغدغه هنگامی که به قشر نوجوان و جوان مربوط می‌شود بیشتر هم می‌شود، چرا که متاسفانه به علت های گوناگون امروزه سطح مطالعه کتاب‌های غیر درسی در بین اقشار جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , سبلان‌ما, سبلان‌ما,

می‌توان گفت: نوع نگاه به موضوع کتاب و ماهیت مطالعه در رسیدن به پاسخی روشن به این سئوال که چرا مردم کم مطالعه می‌کنند؟ کمک کننده است.

,

دوران دبستان، با وجودی که کتاب می‌گفت؛ من یار مهربانم، برخی ناملایمتی ها اجازه نمی داد دوستی مهربان باشد، کتاب های درسی با انبوهی از تکالیف دوستی را سخت و طاقت فرسا می کرد، این داستان تا دوره دبیرستان و بعدها دانشگاه هم ادامه پیدا می کند.

,

, ,

 

,

در دبیرستان های قدیم برای مدارس کتابدار تعریف کرده بودند که بچه ها را راهنمایی می کرد و گاهی کتابی جذاب نیز جایزه می داد، گذر زمان این کتابداران مهربان را هم از دانش آموزان گرفت و آنها امروز در سایه بی توجهی مسئولین، بازی های کودکانه خود را نیز با تکنولوژی روز به نام تلفن همراه جایگزین کرده اند بطوریکه وقتی با کتابی مواجه می‌شوند انگار خوفی بزرگ در دلشان می نشیند.

,

فضای مجازی با اینکه همیشه در دسترس است اما آنچه در این فضا بیشتر دیده می‌شود ویدئو، عکس و فایل صوتی است که در جهت تسخیر اذهان نوجوانان ما تولید شده اند.

,

دور ماندن مردم از کتاب قطعا تبعات سنگینی به جامعه حال و آینده دارد؛اما تا کنون اقدام موثری برای این درد پر زحمت و مقوله دهشتناک اندیشیده نشده است. فضای مجازی همه چیز را به سرعت در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و این سرعت باعث شده ذهنیت به نحوی تغییر جهت دهد که همه چیز می‌تواند به سرعت و سهولت در دسترس قرار گیرد.

,

سرعت انتقال و سهولت دریافت اطلاعات فی نفسه چیز بدی نیست؛ اما عادت کردن به دریافت و پردازش آسان اطلاعات  ایجاد مشکل می کند چراکه در بلند مدت موجب تنبلی و سستی در جویندگان می شود و وی دیگر زحمت جستجو در صفحات کتاب‌ها را برای یافتن پاسخ به سئوالش به خود نمی دهد که این خود سرآغاز گرفتار شدن در آسیب های اجتماعی است.

,

 

,

, ,

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌های کشور به مشکلات گریبان گیر این حوزه اشاره کرده  و می گوید: حوزه کتابخانه ها از ابتدای تاسیس آن همراه با چالش روبه رو بوده بطوریکه امور آن گاهی به هیأت امنا واگذار شده و گاهی نیز به شهرداری ها سپرده شده است به همین دلیل پیش از انقلاب اسلامی نهاد کتابخانه ها عموما بلاتکلیف بوده و از بودجه و ساختار قابل اتکایی برخوردار نبوده است.

,

وی می گوید: متاسفانه به واسطه قانون بودجه در سال 1352 دست متولیان امر برای ایجاد حرکت های بنیادین در امر کتابخوانی بسته شد.

,

رمضانی دوران 8 سال جنگ تحمیلی را یادآورشده و می گوید: با هیات امنایی شدن نهاد کتابخانه ها در سال 68 بار دیگر کتابخانه ها به رونق خود بازگشتند بطوریکه در این برهه با رشد کمی و ساخت و ساز،  تعداد کتابخانه های عمومی کشور از 511 باب به 3147 باب در سال 1392 رسید، اما همچنان تنگناهای مربوط به منابع مالی محدود، فقدان مجوز جذب نیروی انسانی، وجود کتابخانه های غیر مصوب  همچنان گریبانگیر این مجموعه بزرگ فرهنگی بود.

,

این مقام مسئول ضعف در زیرساخت های ارتباطی  در نهاد کتابخانه ها را یادآورشده و می گوید: شیوع بیماری کرونا در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز تاثیر به سزایی گذاشت چراکه با بسته شدن کتابخانه ها و قرائت خانه ها در جای جای کشور معدود کتابخوان هایی که برای مطالعه به کتابخانه می آمدند با در بسته مواجهه شدند .

,

 وی تلاش دلسوزان فرهنگ کتابخوانی را در دوران کرونا متذکر شده و می گوید: با اتخاذ تدابیر خاص و اخذ قرارداد با شرکت ها بستری برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در ایام کرونا فراهم شد تا در قالب نرم‌افزار طاقچه  ۲۱۲هزار نفر از اعضای فعال کتابخانه‌های همچنان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

,

 

,

, ,

فعالیت 80 باب کتابخانه در استان اردبیل/ جشنواره رضوی، هویت کتابخوانی را به کشور برگرداند

, فعالیت 80 باب کتابخانه در استان اردبیل/ جشنواره رضوی، هویت کتابخوانی را به کشور برگرداند, فعالیت 80 باب کتابخانه در استان اردبیل/ جشنواره رضوی، هویت کتابخوانی را به کشور برگرداند,

پروانه رضاقلی زاده مدیرکل کتابخانه های استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما با بیان اینکه بیش از 60هزار نفر از ساسر استان عضور کتابخانه ها هستند، گفت: از این تعداد هزار و ۹۲۲ نفر خردسال، ۹ هزار و ۴۹۱ نفر کودک، هفت هزار و ۲۲۶ نفر نوجوان هستند که در 80 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی فعالیت می کنند.

,

وی در ادامه سخنان خود از جشنواره کتابخوانی رضوی به عنوان بزرگترین رویداد برای ترویچ مطالعه بین اقشار مختلف جامعه نام برد و گفت: این جشنواره در حالی به ایستگاه یازدهم رسید است که امسال شاهد حضور یک میلیون و  ۳۰۶ هزار شرکت کننده در مجموع بخش‌های مکتوب و الکترونیک بودیم.

,

 

,

, ,

مدیرکل کتابخانه های استان اردبیل هویت‌بخشی به کتابخانه‌های عمومی را از بزرگترین دستاوردهای جشنواره کتابخوانی رضوی نام برد و گفت: این جشنواره باعث شد تا کتابخانه‌ها در همه شهرستان ها و بخش ها و حتی روستاها به عنوان واحد اصلی نهاد، دارای هویت شوند.

,

وی در ادامه سخنان خود به محدودیت های اعمال شده در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: دوران کرونا که منجر به خانه نشینی مردم شد در واقع، بهترین فرصت برای آشتی مردم با کتاب، این یار مهربان است و در این راستا پویش «هر خانه یک کتابخانه» در جامعه نیز راه اندازی شد.

,

رضاقلی زاده به پویش های مردمی در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: پویش های «هر کتابدار یک کتاب»، « اقتراح ماسک»، «کتابخوان عاشورایی» «پویش خادم ارباب کیست؟» در کنار برگذاری محفل های ادبی مجازی از جمله پویش هایی بودند که به صورت خودجوش و توسط تشکل های مردمی در فضای مجازی راه اندازی شدند تا در این فرصت بوجود آمده مردم دوباره به آغوش یار مهربان برگردند و ضمن پر کردن اوقات فراعت خود به دانش و دانایی های خود بیافزاید.

,

مدیرکل کتابخانه های استان اردبیل به بیان کمبودها در این حوزه نیز پرداخت و گفت: نبود قوانین متقن جهت بهره برداری از فضاهای خاص برای ترویج امر کتابخوانی، ردیف بوجه برای توسعه کتابخانه ها و همگام سازی با تحولات جهانی از جمله مشکلات عمده کتابخانه های استان است که امیدواریم توسط مجلس فعلی تدابیری در این حوزه اتخاذ شود.

,

 

,

, ,

ماده ۶ قانون تأسیس و اداره کتابخانه ها  مورد بررسی مجدد قرار می گیرند

, ماده ۶ قانون تأسیس و اداره کتابخانه ها  مورد بررسی مجدد قرار می گیرند, ماده ۶ قانون تأسیس و اداره کتابخانه ها  مورد بررسی مجدد قرار می گیرند,

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل ،نیر و نمین در مجلس به ضرورت حمایت از برنامه های فرهنگی و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی اشاره کرده و می گوید: خلأهای موجود در قانون تاسیس و اداره کتابخانه های عمومی کشور باید مرتفع شده تا زمینه برای گسترش فعالیت های کتاب و کتابخوانی فراهم شود.

,

وی به اختلافات موجود در تفسیر قانون نیم در صد حق السهم کتابخانه ها اشاره کرده و می گوید: شفافیت در این قانون و اجرای کامل ماده ۶ قانون تاسیس و اداره کتابخانه های عمومی کشور از موارد مهمی هستند که باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا از این طریق دسترسی بیشتر کتابخانه های عمومی به منابع مالی فراهم شود.

,

 

,

, ,

رشد و بالندگی یک جامعه با میزان سرانه مطالعه ملت ها سنجیده می شود

, رشد و بالندگی یک جامعه با میزان سرانه مطالعه ملت ها سنجیده می شود, رشد و بالندگی یک جامعه با میزان سرانه مطالعه ملت ها سنجیده می شود,

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس نیز  با بیان اینکه کارشناسان، رشد و بالندگی جامعه را با تعداد کتابخانه ها، تولید کتاب، تیراژ کتاب، میزان سرانه مطالعه ملت ها ارزیابی می کنند، می گوید:  نمی توان توسعه و رشد را بدون در نظر گرفتن میزان سرانه مطالعه بررسی کرد؛ به همین خاطر، کتاب و کتابخوانی از مقوله های مهم و قابل توجه فرهنگی است .

,

این نماینده مجلس با بیان اینکه کتاب به عنوان ابزاری متعالی، همواره در خدمت انسان بوده است، می گوید: کتاب های خوب و مفید به عنوان بهترین دوست انسان هستند چراکه تحت هر شرابطی خدمات شایانی را به جامعه بشری ارائه می کنند.

,

وی می گوید: به سهولت می توان ادعا کرد که در این دنیا هرکس به نوعی با کتاب و کتابخوانی در ارتباط باشد به رشد و تعالی خواهد رسید چراکه هر لحظه بر دانایی و دانش وی افزوده می شود و می تواند با کسب بصیرت های لازم مسیر درست را در زندگی انتخاب کند.

,

نظری رسالت عظیم نهاد کتابخانه های عمومی کشور در توسعه کتابخانه و ترویج کتابخوانی را یادآور شده و می گوید: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی و کتابخوانی، بویژه جشنواره کتابخوانی رضوی نقش سازنده ای را در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه برعهده دارد.

,

 ضرورت احیای شغل کتابدار در مدارس

,  ضرورت احیای شغل کتابدار در مدارس,  ضرورت احیای شغل کتابدار در مدارس,

یاسر محمد پور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما از موازی کاری دستگاه های اجرای جهت توسعه مباحث فرهنگی به خصوص امر کتابخوانی انتقاد کرد وگفت: بهتر است متولیان امور فر هنگی دستگاه های اجرای در اجرای برنامه های فرهنگی هماهنگ عمل کنند تا ضمن صرفه جویی در بودجه اختصاص یافته نتایج بهتری نیز حاصل شود.

,

 

,

, ,

وی با انتقاد از متولیان تعلیم و تربیت در کشور به وجود کتابدار در مدارس اشاره کرد و گفت: در گذشته ای نه چندان دور در همه مدارس کشور جایگاه کتابداری وجود داشت که در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه خدمات قابل توجی ارائه می داد اما بر اثر گذشت زمان این شغل از ردیف مشاغل حذف شد و ضمن ایجاد بیکاری در کشور، موجب افول فرهنگ کتابخوانی در کشور نیز شد.

,

محمدپور در ادامه سخنان خود خواستار راه اندازی اتاق فکر در دستگاه های اجرایی جهت هماهنگی برنامه های فرهنگی شد و گفت: دولت و مجلس با احیای شغل کتابدار در مدارس می توانند دوباره  زمینه های ترویج فرهنگ مطالعه بین نوجوانان و جوانان را فراهم کنند تا ضمن فراهم شدن فرصت بصیرت افزایی در نوجوانان، هویت نسل پیش رو  و آینده نیز برابر تهاجمات بی امان دشمنان بیش از پیش تقویت شود.

,

هویت سازی در نوجوانان، نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه است

, هویت سازی در نوجوانان، نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه است, هویت سازی در نوجوانان، نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه است,

احمد رضا کیانی مشاور امور تربیتی و استاد دانشگاه محقق اردبیلی نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما به لزوم هویت سازی درست در سنین کودکی و نوجوانی اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در دوران نوجوانی در واقع منجر به شکل گیری هویت فرد می شود.

,

وی با بیان اینکه رشد و تکامل جسمی، فکری، عاطفی و اجتماعی کودکان اگر با مطالعه درست همراه شود فرد دوران نوجوانی خود را در کمال آرامش و بدور از هیجانات ناسالم سپری خواهد کرد ضمن اینکه وی از همین ابتدا فردی باسواد و آگاه و فرهیخته بار خواهد آمد.

,

 

,

, ,

این استاد دانشگاه توجه به امر کتاب و کتابخوانی در خانواده ها را ضروری دانست و گفت: نقش والدین در ارتقای سرانه مطالعه و کتابخوانی کودکان بسیار محسوس است و چنانکه کتاب به عنوان یک کالای مصرفی مورد توجه قرار گیرد، اعضای خانواده مطالعه محور خواهد بود.

,

ضرورت توجه به ادبیات کهن در کوران تهاجم فرهنگی دشمنان

, ضرورت توجه به ادبیات کهن در کوران تهاجم فرهنگی دشمنان, ضرورت توجه به ادبیات کهن در کوران تهاجم فرهنگی دشمنان,

مسروره مختاری دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه  زبان از عناصر مهم هویت ملّی، قومی ‏و فرهنگی ملّت‎ها‏ است گفت: توجه والدین به استفاده از ادبیات کهن که گنجینه ای  تمام نشدنی است می تواند علاوه بر جاری کردن آرامش در نهاد خانواده، شادی و نشاط را نیز در جامعه فراهم کند.

,

وی با اشاره به حفظ اصالت های ملی افزود: گسترش شبکه‎ها‏ی الکترونیکی و مجازی که با انگیزه فراهم آوردن زمینه‎ها‏ی غلبه فرهنگ و باورهای فکری و فلسفی کشورهای صنعتی و قدرتمند رواج یافته است، بیش از هر زمان دیگری بازگشت به اصالت‎ها، هویّت و وحدت ملّی را اجتناب‏ ناپذیر و حیاتی می ‏سازد.

,

 

,

این استاد دانشگاه  معتقد است: بخش مهمی ‏از این سنّت‎ها‏ و نمودهای فرهنگی ما بر مدار زبان پدید آمده‏ اند و بدون حفظ و تقویت  ادبیات‏ ، بازگشت به خویشتن و ارائۀ شخصیّت‌ و هویّت متمایز خود در دنیای پیچیدۀ حاضر ممکن نیست.

,

روشندلان، یاوران فرهنگ کتابخوانی هستند

, روشندلان، یاوران فرهنگ کتابخوانی هستند, روشندلان، یاوران فرهنگ کتابخوانی هستند,

 

,

, ,

سجاد فداکار کتابدار بخش روشندلان کتابخانه مرکزی اردبیل نیز ظرفیت معلولان در تولید محتوای دیجیتال را یادآورشده و می گوید: اگر مسئولین به معولین کشور توجه ویژه ای کنند این افراد می توانند ضمن پر کردن اوقات فراغت خود علاوه بر خدمات فرهنگی و تولید محتوای دیجیتال به درآمدزایی و خودکفایی نیز برسند.

,

وی با بیان اینکه بخش روشندلان، در سالهای گذشته اقدام به ضبط ۱۱۰ کتاب صوتی با بیش از ۶۲۰ ساعت ضبط بصورت داوطلبانه کرده است، می گوید: وجود ۶ هزار عنوان کتاب صوتی و ۸۸۸ عنوان کتاب بریل از دیگر خدمات روشندلان به امر فرهنگ کتابخوانی در سراسر کشور است.

,

ضرورت توجه به جذابیت های گردشگری کتابخانه ها

, ضرورت توجه به جذابیت های گردشگری کتابخانه ها, ضرورت توجه به جذابیت های گردشگری کتابخانه ها,

پیمان جلیل پور کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در گفتگو با سبلان ما به بعد گردشگری فضای فیزیکی کتابخانه ها اشاره کرده و می گوید: امروز در کشورهای پیشرفته کتابخانه ها یا در محل های با جاذبه گردشگری ساخته می شوند و یا در ساختمان فیزیکی این مکان ها جذابه های بصری برای گردشگران ایجاد می شود تا از این طریق ضمن جذب گردشگران به امر کتابخوانی  و انتقال فرهنگ بومی آن منطقه به انها در فرصت پیش آمده به درآمدزایی نیز برسند بنابراین در کشور ما نیز این روند باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا بخشی از هزینه های کتابخوانه ها نیز از این راه تامین شود.

,

وی از کتابخانه عمومی ونکوور در کانادا، کتابخانه و موزه بریتانیا در انگلیس، کتابخانه لنین مسکو در روسیه به دلیل قدمت و نوع معماری به عنوان نمونه  کتابخانه های گردشگری نام برد و گفت: کتابخانه مرکزی اردبیل نیز با قرارگرفتن در مجموعه ساحتی و گردشگری شورابیل از جاذبه گردشگری برخوردار است که نیازمند توجه مسئولین است.

,

 

,

, ,

 

,

مطالعه و کتاب خوانی یکی از مؤلفه ها و شاخص های توسعه فرهنگی است و میزان توجه به کتاب و کتاب خوانی بیانگر رشد و تعالی فرهنگی جوامع به شمار می آید، بنابراین پیشرفت کشورهای جهان مبین این واقعیت است که بهبود وضع مطالعه و راه های صحیح و تسریع در این امر و درک بهتر و فهم مطالب یکی از اقدامات مهم آموزشی محسوب می شود.

,

توجه به استاندارد های موجود در راه اندازی و ایجاد کتابخانه های عمومی و مجهز کردن آنها به کتاب های جدید و به روز، تجدیدنظر در شیوه مجموعه سازی و انتخاب کتاب برای کتابخانه های عمومی در برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و اعضای کتابخانه ها، برگزاری برنامه های جنبی از قبیل مسابقات کتابخوانی،  قصه گویی، شب شعر، نمایش فیلم، جهت جذب مراجعین، غنی کردن بخش مرجع کتابخانه های عمومی و استخدام کتابداران مرجع جهت پاسخگویی به پرسش های علمی مراجعین، توسعه و گسترش فضاهای مناسب مطالعه در کتابخانه ها، ایجاد و ارتباط و هماهنگی با مدارس جهت بازدید دانش آموزان از کتابخانه ها و حضور کتابداران کتابخانه های عمومی در مدارس و تشریح خدمات و فعالیت های کتابخانه از راهکار های ارتقا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه