اخبار داغ

فرصت ۱۵ساله ایران برای مدیریت ساختار جمعیتی کشور؛

بحران جمعیتی؛ خطری تلخ‌تر از پاندمی کرونا/ کاهش نرخ فرزندآوری ایران در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است

بحران جمعیتی؛ خطری تلخ‌تر از پاندمی کرونا/ کاهش نرخ فرزندآوری ایران در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است
بر اساس آمار اعلام شده توسط مشاور عالی وزیر بهداشت، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۷ کمتر ثبت شده است و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم؛ اما هیچ صدایی بلند نشده و هیچ ساختار اجرایی نسبت به این خسارت احساس ورشکستگی نکرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، جهان در طول ۷۰ سال گذشته حدود ۵ سال پیرتر شده است، اما جمعیت ایران در ۶۰ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است. بر این اساس کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت ایران از معضلات اساسی کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
سیاست‌های کلی جمعیت ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی رهبر انقلاب ابلاغ و توسط دولت به تصویب می‌رسد و ابلاغ می‌شود؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط مشاور عالی وزیر بهداشت، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۷ کمتر ثبن شده است و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم؛ اما هیچ صدایی بلند نشده و هیچ ساختار اجرایی احساس ورشکستگی نکرد.
 
,
سیاست‌های کلی جمعیت ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی رهبر انقلاب ابلاغ و توسط دولت به تصویب می‌رسد و ابلاغ می‌شود؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط مشاور عالی وزیر بهداشت، در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۷ کمتر ثبن شده است و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد مثبت از سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم؛ اما هیچ صدایی بلند نشده و هیچ ساختار اجرایی احساس ورشکستگی نکرد.
,
 
,
محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت، در این باره می گوید: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم، اما وضعیت چنین نمی‌ماند و ما هر سال در حال پیر شدن هستیم به طوری که در ۲۰ سال آینده، از پیرترین کشورهای دنیا خواهیم بود و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم. به طوری که از هر ۳ نفر تقریباَ یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد.
,
 
,
وی افزود: نگرانی اساسی که وجود دارد این است که آیا جوانان امروز به فکر دوره سالمندی خود هستند، آیا آنها به اندازه کافی فرزند دارند که پاسخگوی نیازهای خودشان در سالمندی باشد.  تصور اینکه در این مدت کوتاه چه اتفاقی برای مردم می‌افتد بسیار تلخ است و حتماً تلخ‌تر از پاندمی کرونا است.
,
 
,
 
,
آمارهای جمعیتی ایران به نفع بقای کشور نیست
, آمارهای جمعیتی ایران به نفع بقای کشور نیست, آمارهای جمعیتی ایران به نفع بقای کشور نیست,
 
,
"صالح قاسمی" پژوهشگر و جمعیت شناس در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه نرخ باروری یکی از مهمترین شاخص های جمعیت شناسی است اظهار کرد: تقریبا همه شاخص های جمعیت شناسی متأثر از شاخص نرخ باروری است و نرخ باروری تعداد فرزندانی است که یک زن در طول عمر خود بدنیا می آورد‌.
,
 
,
 
,
 
,
کاهش نرخ باروری ایران در طول تاریخ بشریت بی سابقه است
, کاهش نرخ باروری ایران در طول تاریخ بشریت بی سابقه است, کاهش نرخ باروری ایران در طول تاریخ بشریت بی سابقه است,
 
,
وی با اشاره به سقوط نرخ بارداری ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان، گفت: طی سه دهه اخیر رکورد سرعت کاهش نرخ باروری در جهان به نام ایران ثبت شده است، در ایران از حدود ۶ونیم فرزند در سال ۱۳۶۵ به ازای هر زن، به ۱/۷دهم فرزند تا پایان سال ۹۸ به ازای هر زن، رسیده ایم که این میزان کاهش نرخ باروری در طول تاریخ بشریت بی سابقه است.
,
 
,
 
,
 
,
ایران، پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را دارا است
, ایران، پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را دارا است, ایران، پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را دارا است,
 
,
پژوهشگر و جمعیت شناس ادامه داد: ایران، پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را دارد و متأسفانه آن چه که مشهود است بعد از کرونا تداوم کاهش نرخ باروری ادامه خواهد داشت.
,
 
,
وی درباره تأثیر کرونا بر روی تحولات جمعیتی گفت: این تحولات به قدری ملموس است که می توان تحولات جمعیتی را به دو بخش پیش از کرونا و پس از کرونا تقسیم کنیم و طی ماه های آینده، آماده رکورد و سقوط تعداد تولدها باشیم.
,
 
,
قاسمی با اشاره به تأثیر و تهدیدات حاصل از کاهش نرخ باروری در ایران به لحاظ استراتژیک و جامعه شناسی، بیان کرد: روند کاهش نرخ جمعیتی روی ساختارهای مختلف جامعه تأثیر بسزایی دارد و نهادهای مربوطه، مسئولین، نخبگان و مردم کمتر به این امر توجه دارند.
,
 
,
این کارشناس حوزه جمعیت تصریح کرد: مهمترین شاخص جمعیت شناسی و رصد تحولات جمعیتی نرخ باروری است، وقتی نرخ باروری روند کاهشی پیدا می کند مؤلفه های قدرت یک جامعه به شدت تحلیل می‌رود و از طرفی دیگر پیامدهایی منفی در حوزه اقتصاد، خانواده و روابط اجتماعی که به انقلاب خانوادگی در ایران میتوان تعبیر کرد و نیز پیامدهای منفی در حوزه سیاسی، دفاعی و امنیتی رخ می دهد.
,
 
,
 
,
برنامه ریزی قدرت های بزرگ جهانی بر تحولات جمعیتی
, برنامه ریزی قدرت های بزرگ جهانی بر تحولات جمعیتی, برنامه ریزی قدرت های بزرگ جهانی بر تحولات جمعیتی,
 
,
وی با بیان اینکه کاهش رشد نرخ جمعیتی کشور را به لحاظ راهبردی بشدت دچار آسیب خواهد کرد افزود: قدرت های بزرگ جهانی بر تحولات جمعیتی خود یک برنامه ریزی بسیار ویژه و راهبردی دارند زیرا جمعیت در نگاه های بلند مدت سیاسی و راهبردی یکی از مهمترین مؤلفه های قدرت است.
,
 
,
 
,
نگاه دشمنان نظام به آمارهای جمعیتی کشور
, نگاه دشمنان نظام به آمارهای جمعیتی کشور, نگاه دشمنان نظام به آمارهای جمعیتی کشور,
 
,
قاسمی با اشاره به نگاه دشمنان نظام جمهوری اسلامی به تحولات جمعیتی ایران گفت: مشاور عالی امنیت ملی چندین دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ در یک مصاحبه ای با هفته نامه وال استریت ژورنال گفت؛ «من به سیاست مداران کشورم توصیه کردم که از فکر حمله به تاسیسات اتمی ایران اجتناب کنند و یک بازی بلند مدت را با ایران انجام دهند، بازی که گذر زمان در آن نقش داشته باشد، زیرا گذر زمان و آمارهای جمعیتی ایران به نفع بقای رژیم ایران نیست».
, «من به سیاست مداران کشورم توصیه کردم که از فکر حمله به تاسیسات اتمی ایران اجتناب کنند و یک بازی بلند مدت را با ایران انجام دهند، بازی که گذر زمان در آن نقش داشته باشد، زیرا گذر زمان و آمارهای جمعیتی ایران به نفع بقای رژیم ایران نیست».,
 
,
این پژوهشگر و جمعیت شناس با بیان اینکه در فرصت پنجره جمعیت قرار داریم بیان کرد: پنجره جمعیت یک بازه زمانی حدودا ۴۰ساله است که سنین کار و فعالیت در یک جامعه ای به بیش از ۶۰درصد آن جمعیت می رسد.
,
 
,
وی ادامه داد: تاکنون ۱۵سال فرصت از این پنجره جمعیت که جزء بهترین سالهای طلایی جوانی جمعیت ایران بوده سوخته و نابود شده است، و حداکثر بصورت مفید تنها ۱۵سال زمان داریم که بتوانیم ساختار جمعیتی کشورمان را مدیریت کنیم.
,
 
,
 
,
عدم همراهی دولت عامل زمین گیر شدن سیاست های کلی جمعیت
, عدم همراهی دولت عامل زمین گیر شدن سیاست های کلی جمعیت, عدم همراهی دولت عامل زمین گیر شدن سیاست های کلی جمعیت,
 
,
قاسمی با اشاره به هشدارهای رهبرمعظم انقلاب و کارشناسان از سال ۹۱ در ارتباط با اصلاح ساختار جمعیتی کشور گفت: از سال ۹۳ سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده است که این سیاست ها به دلیل عدم همراهی دولت زمین گیر شده و به مشوق ها تبدیل نشده است.
,
 
,
کارشناس حوزه جمعیت تصریح کرد: متأسفانه اهمیت موضوع برای مسئولین ما یا فهم نشده یا در اولویت کاری آنها قرار نگرفته است که در نهایت ما متضرر خواهیم شد، نمونه این عدم همکاری در تصویب طرحی در این رابطه پس از گذشت ۷سال است که هفته گذشته در مجلس یازدهم تصویب شد.
,
 
,
وی با اشاره به عدم نگاه راهبردی دولت ها به موضوعات کشوری بویژه در حوزه جمعیت و اقتصاد گفت: با وجود اهمیت موضوع جمعیت ما با نگاهی در دولت ها روبرو هستیم که توجه شان فقط به مقطع زمانی ۴یا ۸ ساله دولت خودشان است که این امر باعث می‌شود موضوعات مربوط به جمعیت و اقتصاد کشور حل نشود.
,
 
,
 
,
 
,
باید از سال های طلایی پنجره جمعیت در راستای مدیریت جمعیت کشور بهره می بردیم
, باید از سال های طلایی پنجره جمعیت در راستای مدیریت جمعیت کشور بهره می بردیم, باید از سال های طلایی پنجره جمعیت در راستای مدیریت جمعیت کشور بهره می بردیم,
 
,
پژوهشگر و جمعیت شناس با تأکید بر اینکه در طول این ۱۵سال گذشته باید از سال های طلایی پنجره جمعیت در راستای مدیریت جمعیت کشور بهره می بردیم افزود: در این رابطه ما نمونه و راهکارهای تجارب جهانی در کشورهای همسایه، کشورهای غربی و شرقی به جهت مدیریت جمعیتی را می‌بینیم که می‌توانستیم از تجربه آنها استفاده کنیم اما نکردیم.
,
 
,
 
,
دولت به دلیل فرصت سوزی های خود باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد
, دولت به دلیل فرصت سوزی های خود باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد, دولت به دلیل فرصت سوزی های خود باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد,
 
,
قاسمی با بیان اینکه دولت بدلیل عملکرد خود باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد، بیان کرد: مسئولین کشور و به ویژه دولت که با عدم همراهی خود طرح مجلس را زمین گیر و مفاد جمعیتی برنامه ششم توسعه را هم اجرا نکرد، باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشد که چرا از این این سال ها نه تنها استفاده نکرد بلکه فرصت‌سوزی هم کردند.
,
 
,
کارشناس حوزه جمعیت از گیلان بعنوان سالمندترین استان کشور یاد کرد و افزود: پایین ترین نرخ باروری و بالاترین جمعیت سالمندی نیز مربوط به متعلق به استان های گیلان، مازندران و مرکزی است است.
,
 
,
 
,
خطر انقراض قوم گیلک تا ۳۰ساله آینده
, خطر انقراض قوم گیلک تا ۳۰ساله آینده, خطر انقراض قوم گیلک تا ۳۰ساله آینده,
 
,
وی با بیان اینکه استان گیلان با نرخ باروری ۱/۳دهم فرزند دارای پایین ترین نرخ باروری در کشور است خاطرنشان کرد: اگر نرخ باروری با همین روند ادامه پیدا کند تا سه دهه آینده قوم گیلک در معرض انقراض قرار می‌گیرد و چیزی به نام قوم گیلک که یک قوم خاص ایرانی است وجود نخواهد داشت.
,
 
,
این پژوهشگر و جمعیت شناس تصریح کرد: این خطر برای استان ها و قومیت های دیگر کشور نیز با همین رویکرد وجود دارد که می بایست فرهنگ رفاه طلبی افراطی، توجه بیش از اندازه به آسایش و رفاه شخصی که مانع تشکیل خانواده و فرزند آوری می شود، تصحیح شود.
,
 
,
قاسمی با اشاره به ایجاد شورای عالی جمعیت در تمام استان های کشور گفت: بنا بود که این شورا حدود ۵سال قبل در همه استانهای کشور در استانداری ها ایجاد شود و به طور ویژه رشد جمعیتی رصد و پیگیری شود، اما در خیلی از استان‌ها این شورا تشکیل نشد و در استانهایی هم که تشکیل شده است از محتوای کافی برخوردار نیست و منجر به نتیجه مثبت نمی شود.
,
 
,
وی در پایان خاطرنشان کرد: در مسئله جمعیت، علاوه بر راهکارهای ملی، یکسری راهکارهای بومی در سطح استان ها داریم که باید به آنها توجه شود و بر اساس آن افزایش جمعیتی را انجام دهیم، امیدواریم مسئولین و خانواده ها پیش از آنکه نسل آینده کشور با چنین الگوهای فرزند آوری دچار چالش های جدی شوند اهمیت موضوع را درک کنند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه