اخبار داغ

یادداشت رئیس سابق فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای

فرهنگ پهلوانی، شاه کلید تربیت اخلاقی!

فرهنگ پهلوانی، شاه کلید تربیت اخلاقی!
فرهاد طلوع کیان رییس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای با انتشار یادداشتی به بهانه روز پهلوانی، درباره این رشته و فرهنگ پهلوانی نوشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهنگ پهلوانی میراث پرافتخار ایرانیان یکتاپرست است که با بهره گیری از تعالیم اسلام تکامل یافته و با الگو قراردادن جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) و اتکا به مضامین معنوی و مرام اخلاقی برگرفته از قرآن، احادیث و روایات، منابع ارزشمند عرصه ادبیات همچون شاهنامه فردوسی، سبک زندگی بی نظیری را به بشریت، معرفی و هدیه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

فرهنگ جوانمردی به عنوان فرهنگ عمومی در همه اقشار وجود داشته و قابلیت ترویج عمومی را دارد. 

,

امروزه همگان از بی اخلاقی ها ناراضی اند و فرهنگ پهلوانی با شاخص های ایمان، انصاف، صداقت، راستی، پاکدامنی، گذشت، ایثار، دست گیری ضعفا، دفاع از مظلوم و ... نیاز همه جوامع بشری است.

,

جوانمردی، زن و مرد ندارد، کوچک و بزرگ ندارد، ایرانی و غیرایرانی ندارد، مسلمان و غیرمسلمان ندارد و همه اقشار جامعه نیازمند این فرهنگ هستند. کاسب و کارمند و کارگر و مدیر و هنرمند و ورزشکار و سیاستمدار و فرهنگی و معلم و دانش آموز و و استاد و دانشجو و ... زندگی بهتری را با مرام جوانمردی خواهند داشت. 

,

پهلوانی مفهومی انسانی است که در حین قدرت، تواضع و مردم داری را می طلبد و تقویت جسمانی و روحانی را توامان می خواهد. با همین مفهوم در طول تاریخ، "پهلوانی در ورزش" تجلی ویژه ای پیدا کرده است.

,

خوشبختانه برای احیای این فرهنگ تربیتی، اسناد بالادستی و مصوبات ذیل با تلاش فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران در اختیار است:

,

1. ثبت ملی "آیین های پهلوانی و زورخانه ای" در سازمان میراث فرهنگی (1387).

,

2. تصویب "روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای" در "ضمیمه" تقویم رسمی کشور توسط شورای فرهنگی عمومی مطابق با 17 شوال به عنوان سالروز نبرد پهلوانانه جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) در جنگ خندق و نماد مبارزه با هوای نفس(1389).

,

3. تصویب "آیین های پهلوانی و زورخانه ای ایران " در فهرست میراث ناملموس (معنوی) بشری یونسکو (16 نوامبر 2010).

,

4. تصویب انتقال روز 17 شوال از "ضمیمه" به "متن" تقویم رسمی کشور(1391).

,

5. تصویب "آیین نامه ترویج فرهنگ پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه ای" توسط شورای فرهنگ عمومی (جلسه 621) مشتمل بر تاسیس ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و شرح وظایف 44 نهاد، سازمان و وزارتخانه (1393).

,

در متن این آیین نامه به وظایف آموزش و پرورش (مواد 13 و 14) پرداخته شده تا معرفی، آموزش و ترویج فرهنگ و ورزش پهلوانی برای همه مقاطع تحصیلی در بین دانش آموزان، معلمان و مربیان ورزش از طریق درج در کتب درسی، فعالیت های امور تربیتی، فوق برنامه و ضمن خدمت در اولویت قرار گیرد.

,

درخصوص چگونگی ترویج این فرهنگ در برنامه های آتی آموزش و پرورش، سخن بسیار است که اگر توفیق باشد در آینده بیشتر خواهیم گفت ولی برای روشن شدن اذهان خوب است طرح موفق سال 1394 در دو سطح استانی (اداره کل ها) و ملی (فدراسیون ها) را یادآوری کنیم که فرهنگ پهلوانی با رویکرد فرهنگ عمومی، از رشته ورزش زورخانه ای فراتر رفت و برگزیدگان جامعه ورزش (مربیان، قهرمانان، مدیران و ...) از رشته های مختلف ورزشی به عنوان "مروجان فرهنگ پهلوانی" با فعالیت یکساله دبیرخانه ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی مستقر در فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی شکوهمند با حضور تنی چند از اعضای هیات دولت، معرفی و تجلیل شدند. همچنین با فعالیت مستمر ستاد در طول سال، ترویج فرهنگ جوانمردی از حوزه ورزش هم فراتر رفت و به هنرمندان و... هم رسید.

,

با بهره گیری از مصوبات ارزشمند فوق و تجربه برنامه های اجرایی تاثیرگذار و فراگیر، بدون شک با اتکا به معلمان دلسوز و مستعد و هدایت و حمایت مدیران مسوولیت پذیر ایران عزیز، ترویج فرهنگ جوانمردی نهادینه و مرام پهلوانی، فراگیر خواهد شد.

,

فرهاد طلوع کیان – رییس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای

, فرهاد طلوع کیان – رییس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه