اخبار داغ

کارشناس تأمین آب عنوان کرد؛

آبخیزداری در استان کرمان تحول مثبتی نداشته است/ نقش اندیشکده‌های آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی چیست؟

آبخیزداری در استان کرمان تحول مثبتی نداشته است/ نقش اندیشکده‌های آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی چیست؟
حسن اشرف گنجویی گفت: بررسی های کارشناسی نشان می دهد که ارگان آبخیزداری در طی دهه های گذشته حتی حاضر به جمع بندی تجارب ناشی از اولین پروژه های آبخیزداری تخریب شده، نشده است و به هر دلیلی نخواسته اند که به این امر مهم در استان پهناور کرمان ارج و ارزش قائل شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن اشرف گنجویی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: تحقیقات میدانی در خصوص طرح های آبخیزداری اجرا شده در سطح استان کرمان، مقاومت و بازدهی آنها در مقابل جریانات سیلابی، تخریب و حمل مصالح مصرف شده در ساختمان خاکریزها و تولید خسارتهای مضا عف آب با گل ولایی که به این ترتیب آزاد می شود، در استان  نهادینه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این کارشناس تأمین آب ادامه داد: بررسی های کارشناسی بیشتر نشان می دهد که ارگان آبخیزداری مسئول در طی دهه های گذشته حتی حاضر به جمع بندی تجارب ناشی از اولین پروژه های آبخیزداری تخریب شده و به کارگیری  تجارب آنها در امور آبخیزداری به منظور دوام، بقا بخشیدن به آنها نشده و به هر دلیلی نخواسته اند که به این امر مهم در استان پهناور کرمان ارج و ارزش قائل شوند.

,

وی با بیان اینکه مشخص نیست که تخریب زیبائی ساختار مسیر های طبیعی سیلابی و یا رودخانه های فصلی، چه ره آوردی را ایجاد می کند، ابراز کرد: در این راستا تنها پژوهشکده های آبخیزداری پاسخ این مسئله را می دانند.

,

اشرف گنجویی افزود: سیلاب هائی که با طبیعت حوزه و یا زیرحوزه های آبریز در طی قرن ها از نظر شیب مسیر، طول مسیر، دبی های سیلابی، سرعت و جهت جریانات به تعادل رسیده اند، چگونه با ساده انگاشتن کار آبخیزداری، طرح هائی با هزینه های میلیارد میلیارد تومانی به دور ازچشم رسانه ها و مردم و بدون توجه به دانش و علم آبخیزداری اجرا می شوند و تنها در فاصله زمانی تا زمان پرداخت کلیه صورت وضعیت ها و وقوع اولین سیلاب دوام و بقاء پیدا می کنند.

,

این محقق تأمین آب با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: با شکسته شدن وسیله سیلاب ها و حمل شدن مصالح توان تخریبی سیلاب ها را چند برابر می شود و با ایجاد فرسایش های نوین مسیر و آبراه های جدید تمامی منطقه را به بیغوله ای تبدیل می کند.

,

وی تصریح کرد: حمل مصالح خاکی، سنگ و سیمان های بی حساب و کتاب مهندسی تحت عنوان طرح های آبخیزداری خود وسیله ای برای تخریب پل ها، جاده ها، منازل مسکونی، زراعت و باغکاری کشاورزان می شود و به راستی متصدی نظارت بر امور آبخیزداری استان به عهده چه کسی است؟

,

اشرف گنجویی ادامه داد: امضاء نهائی را برای هزینه کرد چنین اعتباراتی که قبل از منعفت وسیله تشدید قهر و غضب سیلاب ها می شود را چه کسی انجام می دهد؟ آیا پس از آن حتی یک دفعه هم از منطقه بازدید می شود تا اثراعتبارات بر باد رفته را به عینه مشاهده شود؟

,

این کارشناس تأمین آب بیان کرد: احمد آباد دئفه رفسنجان با تمامی گستردگی اراضی و باغات مخصوصا پسته، منازل مسکونی از بدو سکونت اولین خانوارها، احداث جاده ترانزیتی و ارتباطی رفسنجان -یزد، با همه پل ها و خاکریزها در معرض سیلاب هایی بوده اند که از منطقه کوهستانی پا قلعه حد فاصل رفسنجان - شهربابک  سرچشمه گرفته و پس از پیوستن به هم به سرعت از جاده ترانزیتی و احمد آباد دفه عبور کرده و خسارات سنگینی را بر جای گذاشته اند.

,

وی افزود: با همه اهداف زیبا و ارزنده مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری در بخش بالا دست جاده رفسنجان - یزد به  سمت منطقه کوهستانی طرح هائی به نام آبخیزداری خاکی همراه با سرریز های سنگ وسیمانی اجرا شده ، به این عنوان که با اجرائی کردن اهداف آبخیزداری نه تنها خطرات ناشی از سیلاب را در حداقل ممکن برسانند، بلکه از آبهای ذخیره شده پشت خاکریزها، سفره های زیر زمینی را تغذیه و چاه ها را آب دار کند.

,

اشرف گنجویی با اشاره به بازدید انجام شده از منطقه به حضور نماینده رفسنجان و انار در مجلس و مدیر امور آب ذوب مس ابراز کرد: این بازدید نشان داد که عدم شناخت از دبی های های سیلابی، وسعت حوزه آبریز، همراه با نداشتن تخصص کافی در طراحی، ریشه دار نکردن خاکریزها، سرریزهای سنگ و سیمانی، به کار بردن مصالح رودخانه ای خشک و بدون رطوبت در ساختمان خاکریزها، نداشتن کوبیدگی کافی، شرایط را برای تخریب طرح آبخیزداری گسترده فراهم و همراه با آن بسترهای جدید برای عبور سیلاب ها فراهم کرده است.

,

این کارشناس تأمین آب ادامه داد: با توجه به بازدید انجام شده تمامی راه های ورودی و خروجی منطقه مطروحه به وسعت بیش از 20 در 30 کیلومتر مسدود است، به گونه ای که با ماشین ویژه شاسی بلند دچار مشکل شدیم .

,

وی بیان کرد: عملکرد آبخیزداری در پوزه خون سیرجان، خاکریزهای  28 کیلومتری در چهار ردیف 7 کیلومتری، شهربابک به طول 14کیلومتر و ... امروزه هم دره احمد آباد دئفه رفسنجان نشان می دهد که هیچ گونه تحولی امور آبخیزداری در جهت مثبت در استان پیدا نشده است و حال این سوال مطرح می شود که نقش پژوهشکده ها، اندیشکده های آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه چیست؟

,

اشرف گنجویی در پایان با طرح این سوال که چرا برای تحلیل کارشناسی چنین ویرانگری هایی، برنامه ریزی برای رفع معایب آنها صورت نمی گیرد، خاطر نشان کرد: در این راستای از نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس خواستارم بسیج رسانه استان را موظف نماید تا از موارد فوق الذکر بازدید و همه آنچه که رویت شده است، رسانه ای شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه