اخبار داغ

یادداشت؛

اعتیاد زنان؛ نابسامانی و از هم گسیختگی بنیاد خانواده

اعتیاد زنان؛ نابسامانی و از هم گسیختگی بنیاد خانواده
هرچند آمار دقیقی از میزان جمعیت زنان معتاد در کشور وجود ندارد، اما براساس برخی پژوهش‌ها ۶/۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، وزارت بهداشت نیز در آمار خود در مورد زنان معتاد از رقم ۱ زن معتاد به ازای ۸ مرد معتاد گزارش می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، منظور از خشونت کلیه عوامل بازدارنده‌ای است که اجازه نمی‌دهد تا انسان‌ها شخصیتشان را تا در حد امکان رشد دهند و شکوفا سازند. عواملی از قبیل نبود امکانات تربیتی، فقدان امید به آینده، گسیختگی خانوده ها، کاهش فضای خلاقیت در زندگی اجتماعی، فقدان و یا کمبود امنیت اجتماعی و نبود امکانات مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، وسعت یافتن شکاف نسل‌ها و وابستگی اقتصادی جوانان به خانواده‌ها.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

زنان جزء نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی‌اند. در این میان اعتیاد اگرنه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهمترین آنان است. تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوءمصرف مواد عمدتاً پدیده‌ای مردانه است. به عبارتی اعتقاد بر این است زن‌ها بسیار کمتر از مردها به اعتیاد روی می آورند، به خصوص در ایران حتی سیگار کشیدن زنان و دختران تعجب اطرافیان را برمی‌انگیزد شاید بدان علت که اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد.

,

هرچند آمار دقیقی از میزان جمعیت زنان معتاد در کشور وجود ندارد، اما براساس برخی پژوهش‌ها ۶/۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، وزارت بهداشت نیز در آمار خود در مورد زنان معتاد از رقم ۱ زن معتاد به ازای ۸ مرد معتاد گزارش می دهد.

,

از سوی دیگر به گفته مسئولان زندان‌های کشور در حال حاضر ۵۰ درصد زندانیان زن در رابطه با مواد مخدر و اعتیاد در زندان هستند که به نقل از همین مسئولان این آمار در سال‌های اخیر افزایش داشته است. باوجود این آمار و اطلاعات پراکنده و مقدماتی دیگر نمی‌توان به راحتی گفت جمعیت اندکی از زنان گرفتار مواد مخدر و پیامدهای آن هستند این در حالی است که بسیار از زنان و دختران نیز به علت برچسب هایی که به یک زن و دختر معتاد در جامعه زده می‌شود کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و بدین ترتیب اغلب، اعتیاد در زنان و دختران پنهان مانده است.

,

زنانی که در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند

, زنانی که در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند,

زمانی زنان جوان تصور می‌کردند که مخدر شیشه اعتیاد آور نیست اما پس از مدتی اعتیاد شدید به این مواد مشخص شد. زنان جوان از آنجایی که گمان می‌کردند این مواد اعتیاد نمی‌آورند و همچنین می‌توانند خواص مانند لاغر شدن و تناسب اندام یا بالارفتن شادی و هیجان را داشته باشند، بیش از سایر مواد به شیشه تمایل نشان دادند. امروزه در همه جوامع لاغر شدن و تناسب اندام ذهن بسیاری از زنان جوان را درگیر کرده است پدیده لاغری و همه گیر شدن آن به ویژه در میان زنان جوان سبب شده تا شاهد تبلیغ های گسترده ای برای کاهش وزن باشیم و در این بین برخی با خرید و اعتماد به مصرف قرص‌های لاغری که در آن مقادیر زیادی شیشه وجود دارد گرایش پیدا می‌کنند. اغلب زنانی که قرص‌های لاغری مصرف می‌کنند اطلاعی از وجود مخدر شیشه در آن‌ها ندارند، اما پس از مصرف و رسیدن به نتایج دلخواه، فرد متوجه می شود که وابسته و یا ناخواسته معتاد شده است.

,

به طور کلی بیماری اعتیاد موقعیت و جایگاه اجتماعی فرد را متزلزل کرده و وی نزد افراد دیگر به فردی بدون عاطفه، فاسد، خودخواه، بدون شخصیت متعادل و موزون شناخته می‌شود. اعتیاد نه تنها باعث این اتفاقات می‌شود بلکه نظام خانواده را نیز از بین می‌برد و درآمد خانواده را کمتر کرده تا جایی که قسمت زیادی از آن اسراف می‌شود. فرد معتاد در جامعه نیز با مشکل روبه رو می‌شود چراکه دیگر نمی‌تواند به قوانین اجتماعی عمل کند و موجب ارتکاب انحرافات بسیار می‌شود.

,

با معتاد شدن زنان بنیان خانواده از هم پاشیده می‌شود و باید گفت که عواقب استفاده از مواد مخدر در زنان خیلی بیشتر مردان می‌باشد. زنان طی دو سال مصرف به طور کامل به مواد مخدر وابسته می‌شوند این در حالی است که مردان بعد از هشت سال مصرف وابستگی کامل پیدا می کنند. از این رو، اعتیاد در زنان باید کاملاً به شکل ویژه مورد بررسی و آسیب شناسی قرار بگیرد.

,

راه رهایی و درمان اعتیاد
 

, راه رهایی و درمان اعتیاد,
,

تاکنون بهترین راه برای درمان اعتیاد و رهایی از این وابستگی در زنان، گذراندن یک دوره در کلینیک‌های ترک اعتیاد است تا در یک محیط کاملاً بهداشتی همراه با امکانات رفاهی و خدمات پزشکی و البته روش‌های پزشکی استاندارد این بیماری و وابستگی را از خود دور کرد. همچنین یک پژوهش نشان داده است که کنترل اجتماعی قوی‌تر، عدم هم نشینی با افراد بزهکار، تعلق خاطر و وابستگی میان اعضای خانواده، اعتقادات مذهبی، کاهش و قطع ارتباط با دوستان معتاد و مجرم، مشارکت در فعالیت‌های گروهی و همچنین کمک و یاری کردن افراد در رسیدن به اهداف و موفقیت و در اختیار گذاشتن منابع و وسایل شروع در راه رسیدن به آنها می تواند منجر به کاهش اعتیاد در زنان شود.

,

یادداشت: سیده بشارت حسینی

, یادداشت: سیده بشارت حسینی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه