اخبار داغ

مدیرکل بهزیستی استان سمنان:

اجرای درست قانون جامع حمایت از معلولان به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه نیاز دارد

اجرای درست قانون جامع حمایت از معلولان به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه نیاز دارد
علیرضا ایزدپور با بیان اینکه اعتبارات بهزیستی پاسخگوی یک دهم از نیاز مددجویان است، گفت: اجرای درست قانون جامع حمایت از معلولان به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه نیاز دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، بهزیستی یکی از نهادهایی است که عهده‌دار ساماندهی قشر معلول جامعه در بخش‌های مختلف اعم از معیشت، درمان و اشتغال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

گسترش دامنه  فعالیت و ارائه خدمات کیفی این سازمان به جامعه‌‌ی هدف در گرو تخصیص اعتباراتی است  که اگر مقتضی باشد مشکلات این قشر را به حداقل می‌رساند در غیر اینصورت این سازمان در تسهیل‌گیری امور معلولان دچار چالش‌های فراوان خواهد شد.

,

طبعاً در شرایط فعلی و اوضاع نابسامان اقتصادی سطح خدمات و حمایت‌ها از این قشر هم به نوعی دچار اختلال شده و به اذعان مسئولان این نهاد و کارشناسان اگر مدد و حمایت  خیران نباشد شاید این سازمان عملاً از خدمات‌دهی باز بماند.

,

مسلماً ماهیت اکثر فعالیتهای بهزیستی بر مبنای مشارکت وهمراهی خیران وفعالان حوزه اجتماعی  است و این هم افزایی با دولت، زمینه‌ساز گسترش بسیاری از  فعالیت‌ها  در این سازمان شده است؛ حال اینکه ارائه خدمات این نهاد  به افراد  تحت پوشش گاها با عدم رضایت جامعه‌ی هدف و خانواده‌ها همراه است؛ موضوعی است  که ذهن را معطوف محدودیت اعتبارات می‌کند.

,

بهزیستی استان سمنان بیش از ۱۲هزار مددجو را تحت پوشش دارد که طبق مسئولیت های تعیین شده به جامعه‌ی هدف خدماتی ارائه می‌کند؛ شبکه اطلاع رسانی مرآت به منظور رصد عملکرد بهزیستی استان و میزان رضایت مددجویان از عملکرد این نهاد  پرونده‌ی  چند مددجو را به صورت رندومی مورد بررسی قرار داد  تا عمده چالش‌ این قشر را از مدیر این نهاد جویا شود؛ عدم پرداخت هزینه‌ی درمان و توجه فراتر از سقف تعیین شده  بهزیستی به برخی از مددجویان از چالش‌های مشترکی  بود که علیرضا ایزدپور پاسخگوی چند سؤال مرآت در این زمینه بوده است. گفتگو را می‌خوانیم .

,

مرآت: با توجه به محدودیت مالی بهزیستی شاید توانمندی شما در ارائه خدمات در مقایسه با نیازهای این قشر متعادل و متوازن نباشد خودِ شما میزان رضایت مددجویان از خدمات این نهاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت: با توجه به محدودیت مالی بهزیستی شاید توانمندی شما در ارائه خدمات در مقایسه با نیازهای این قشر متعادل و متوازن نباشد خودِ شما میزان رضایت مددجویان از خدمات این نهاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟,

قطعاً خانواده‌های این اقشار هزینه‌های زیادی را صرف این افراد می‌کنند و کمک‌های ما اندک است ؛ خوشبینانه بگویم شاید ما تنها از پسِ یک دهم از هزینه‌هایی که خانواده‌ها برای مددجویان متقبل می‌شوند بر می‌آییم و کمک ما بر اساس توانمندی ما در بخش  اعتبارات تعیین شده است.

,

در سال‌های گذشته و با توجه به شرایط مطلوبی که حاکم بود کمک‌های موردی هم قابل قبول بود و علاوه بر اعتباراتی که بر پایه  دستورالعمل اجرا می‌شد  به افراد نیازمند هم کمک می‌کردیم اما اعتبارات سال‌جاری با توجه به شرایط کرونا  اندک است.

,

بهزیستی بیش از این نیازمند تقویت از سوی خیران  و دولت است تا پاسخگوی نیاز مددجویان باشد. شرایط فعلی و افزایش قیمت ها باعث برهم زدن توازن شده و امیدواریم در سال آینده با برنامه‌ریزی مسئولان مشکلات این قشر هم کمتر شود.

,

مرآت: فلسفه وجودی این نهاد حمایت از طیف آسیب‌پذیر جامعه است و رسالت افرادی که تحت عنوان  مدیر در این نهاد  فعالند، برجسته‌سازی کمبودها، جذب اعتبارت و سوق دادن بودجه  برای حل مشکلات معلولان است؛  سؤال مشخص بنده در حوزه اعتبارات:  قطعاً با گذشت هفت ماه از سال،  اعتبار این نهاد به موقع پرداخت شده در خصوص اعتبار تخصیصی سال جدید توضیح دهید و اینکه بیشتر صرف کدام یک از سه حوزه پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی شده است ؟

, مرآت: فلسفه وجودی این نهاد حمایت از طیف آسیب‌پذیر جامعه است و رسالت افرادی که تحت عنوان  مدیر در این نهاد  فعالند، برجسته‌سازی کمبودها، جذب اعتبارت و سوق دادن بودجه  برای حل مشکلات معلولان است؛  سؤال مشخص بنده در حوزه اعتبارات:  قطعاً با گذشت هفت ماه از سال،  اعتبار این نهاد به موقع پرداخت شده در خصوص اعتبار تخصیصی سال جدید توضیح دهید و اینکه بیشتر صرف کدام یک از سه حوزه پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی شده است ؟,

تنها متولی امور معلولان در جامعه ، بهزیستی است و بسیاری از مسائل  و مشکلات این جامعه متناسب با گذر زمان  درحال تغییر است بنابراین همگام با این تغییرات باید  رویکردها و برنامه ریزی‌ها تغییر کند.

,

در خصوص چگونگی تخصیص بودجه سال‌جاری باید بگویم  بودجه  برای طرح‌های مختلف اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی پیش‌بینی شده است؛ اما بسیاری از طرح ها به علت کرونا قابل اجرا نمی باشد؛ از این رو اعتبار  بر اساس چگونگی فرایند اجرا در نظر گرفته شده است؛  شما  مثلاً طرح رصد اجتماعی را در نظر بگیرید که اعتباری در نظر گرفته شده اما در حال حاضر امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.

,

مرآت: در خصوص اعتبار سالجاری آماری ارائه دهید و بیشترین بودجه در اختیار کدام یک از سه معاونت‌ِ اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی قرار گرفت؟

, مرآت: در خصوص اعتبار سالجاری آماری ارائه دهید و بیشترین بودجه در اختیار کدام یک از سه معاونت‌ِ اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی قرار گرفت؟,

قانون تخصیص بودجه یک بحث کلی است و در بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود؛ اعتبارات کلی، استانی و داخلی است؛ عدد بودجه را بگویم خیلی هم به کار شما نمی آید.

,

بودجه سرفصل‌های مختلف دارد؛ گاهی اعتبارات کلی است که پس از  تصویب ابلاغ  می‌شود و سپس تخصیص می‌دهند این‌ها مواردی است که در طول سال مشخص می‌شود.

,

مرآت: قطعاً با محدودیت اعتبارات مواجهید و پاسخگوی نیازهای جامعه هدف نیست

, مرآت: قطعاً با محدودیت اعتبارات مواجهید و پاسخگوی نیازهای جامعه هدف نیست,

همانطور که عرض شد این اعتبارات  شاید پاسخگوی یک دهم از نیاز مددجویان باشد و خانواده‌ها متحمل هزینه های بیشتری شوند.

,

مرآت: چند درصد از بودجه صرف حوزه توانبخشی می‌شود ؟

, مرآت: چند درصد از بودجه صرف حوزه توانبخشی می‌شود ؟,

نزدیک به ۶۰ درصد یا بیشتر در حوزه توانبخشی صرف می‌شود .

,

مرآت:  بیش از ۱۲ هزار معلول  تحت پوشش بهزیستی استان هستند و  تعدادی هم  در مراکز شبانه روزی از این نهاد خدمات می‌گیرند در خصوص چگونگی حمایت از افراد تحت پوشش در دوران کرونا توضیح دهید‌.

, مرآت:  بیش از ۱۲ هزار معلول  تحت پوشش بهزیستی استان هستند و  تعدادی هم  در مراکز شبانه روزی از این نهاد خدمات می‌گیرند در خصوص چگونگی حمایت از افراد تحت پوشش در دوران کرونا توضیح دهید‌.,

در این بخش از پایگاه اطلاع رسانی مرآت انتظار دهیم طی یک بازدید میدانی گزارش مفصلی از نحوه خدمات  تهیه کند؛ در سال‌جاری و با توجه به شرایط کرونایی بسیاری از اعتبارات مصروف این قسمت شده است.

,

تمام تلاش ما در جهت مصون نگه داشتن  مددجویان در برابر این بیماری بوده است؛  ما در سطح مراکز که شامل کمپ های ترک اعتیاد و مراکز توانبخشی معلولان است  قریب به یکهزار نفر را تحت پوشش داریم  و تمام تلاش ما این است که این افراد به کرونا مبتلا نشوند و این امر نیازمند قدامات متعدد همچون اقدامات تشویقی و روانیِ  پرسنل، تهیه  ضدعفونی و ...بوده  و سعی کردیم در این قسمت غفلت نشود. 

,

مرآت: از اقداماتی که در حوزه مراقبت از سالمندان در این ایام شده گزارش مختصری ارائه دهید. تعداد مبتلایان و متوفیان؟

, مرآت: از اقداماتی که در حوزه مراقبت از سالمندان در این ایام شده گزارش مختصری ارائه دهید. تعداد مبتلایان و متوفیان؟,

۲۵۰ سالمند به صورت شبانه روز در مراکز نگهداری می‌شوند و خوشبختانه با کنترل و ارائه خدمات کیفی تا پایان تیر ماه حتی یک مورد مبتلا به کرونا در مرکز نداشتیم. در سال کرونایی کمتر سالمندی  داشتیم  که علت فوت‌شان کرونا بوده باشد. در یکی از شهرها حدود ۲۸ سالمندان به خاطر درگیری با این بیماری در بیمارستان  بستری شدند که تنها منجر به فوت دو تن شد؛  شما تصور کنید اگر در کشورهای پیشرفته این اتفاق می‌افتاد و  ۲۰ تن بستری می‌شدند  قطعاً منجر به  مرگ  ۷۰ درصد از مبتلایان می‌شد. بدون شک تلاش‌ سازمان بهزیستی در پائین بودن آمار  مبتلایان و متوفیان در این مراکز دخیل بوده است.

,

مرآت: یارانه اختصاصی مراکز شبانه روزی چطور و چه میزان است؟

, مرآت: یارانه اختصاصی مراکز شبانه روزی چطور و چه میزان است؟,

بیش از ۶۰۰ میلیون تومان یارانه معطوف مراکز شبانه روزی و بخش توانبخشی و اجتماعی است که به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود؛  به ازای هر ۲۴۰ سالمندی که  در مراکز شبانه روزی مستقر هستند  حداقل ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ماهیانه یارانه پرداخت می‌کنیم که اعتبار آن از بهزیستی کشور تامین می‌شود.

,

بسیاری از کمپ‌های ما فعالند و به صورت شبانه روزی به افراد خدمات ارائه می‌دهند و برخی از مراکز مهم هم امکان فعالیت حضوری را ندارد مثل مراکز توانبخشی روزانه یا مراکز سالمندی که به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.

,

مرآت: قانون جامع حمایت از معلولان و افراد دارای معلولیت شدید  از قوانین مدونی است که در سطح کلان تعریف شده و از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و اگر به درستی اجرا شود پاسخگوی نیاز معلولان بوده و با رضایت مددجویان از عملکرد این سازمان همراه است به نظر شما ضعف در اجرای درست این قانون ناشی از چیست؟

, مرآت: قانون جامع حمایت از معلولان و افراد دارای معلولیت شدید  از قوانین مدونی است که در سطح کلان تعریف شده و از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و اگر به درستی اجرا شود پاسخگوی نیاز معلولان بوده و با رضایت مددجویان از عملکرد این سازمان همراه است به نظر شما ضعف در اجرای درست این قانون ناشی از چیست؟,

یکی از قوانین حمایتی که  برای معلولان تعریف شده قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت شدید است که طبق آن باید  افراد با معلولیت شدید معادل قانون کار مستمری دریافت کنند؛  اما متأسفانه اعتباری که برای اجرایی شدن درست آن در نظر گرفته شده کافی نیست و یا ناچیز است ؛ اجرایی شدن درست این قانون  نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه است  اما اعتباری که برای این قانون اختصاص پیدا کرده ۲ یا ۳هزار میلیارد تومان در سطح کلان کشور است اگر این بودجه تأمین شود ما هم تلاش می‌کنیم سطح خدمات را ارتقا دهیم ؛ اما اعتبارِ کم مانع اجرای درست این قانون شده و  اگر خیران پای کار نیایند مشکلات زیادی فراروی این قشر است؛  مهم ترین بحث این است که بودجه‌ها باید اختصاص پیدا کند.

,

مرآت: ما به صورت تصادفی پرونده چند مددجو را بررسی کرده‌ایم که هزینه‌های زیادی  را برای درمان بیماری پرداخت می‌کنند به گفته خودشان زمانی که با فاکتورِ درمان برای کمک هزینه مراجعه می‌کنند با بن‌بست نبودِ بودجه مواجه می‌شوند در خصوص اعتباری که برای درمان مددجویان در این بخش در نظر گرفته شده توضیح دهید چرا مددجویان از عملکرد بهزیستی در این بخش رضایت ندارند؟

, مرآت: ما به صورت تصادفی پرونده چند مددجو را بررسی کرده‌ایم که هزینه‌های زیادی  را برای درمان بیماری پرداخت می‌کنند به گفته خودشان زمانی که با فاکتورِ درمان برای کمک هزینه مراجعه می‌کنند با بن‌بست نبودِ بودجه مواجه می‌شوند در خصوص اعتباری که برای درمان مددجویان در این بخش در نظر گرفته شده توضیح دهید چرا مددجویان از عملکرد بهزیستی در این بخش رضایت ندارند؟,

 بودجه اختصاصی این مرکز تدریجی در اختیار ما قرار می‌گیرد و هزینه مددجویان بالاست؛ همه مددجویان ، تحتِ حمایت دفترچه خدمات هستند مثل یک فردِ کار. و مابه‌التفاوت هزینه به آنان پرداخت می‌شود.

,

برخی از مددجویان هم هستند که امکان درمان آنان  در بیمارستان دولتی وجود دارد؛ اما اصرار دارند در بیمارستان خصوصی درمان شوند و این امر سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.  گاهی هم فاکتورهایی ارائه می‌دهند که ممکن است هزینه‌ها کمی با تأخیر پرداخت شود چون اعتبارات گاهی فصلی و گاهی هم  ماهانه است .

,

مرآت: فرض را بر این بگیریم که مددجویی سالیانه  ۵ میلیون تومان صرف هزینه‌های درمان می‌کند بهزیستی تا چه سقفی از هزینه درمان را قادر به پرداخت است؟

, مرآت: فرض را بر این بگیریم که مددجویی سالیانه  ۵ میلیون تومان صرف هزینه‌های درمان می‌کند بهزیستی تا چه سقفی از هزینه درمان را قادر به پرداخت است؟,

با توجه به محدودیت اعتبار به جرأت می‌توانم بگویم  یک و نیم تا دو میلیون تومان . و واقعاً  بهزیستی بیش از این توان  پرداخت ندارد؛ شما این محاسبه را برای  برای یک فرد عادی یا برای خودتان در نظر بگیرید آیا درآمد و حقوق شما با هزینه‌هایتان هم‌خوانی دارد ؟ مطمئناً مددجویان  ما هم همین هستند و همین شرایط را دارند ما هم در حال تلاش و رایزنی هستیم تا مشکلات این قشر به نحو احسن حل شود؛ هرزگاهی دولت تلاش می‌کند و در حال حاضر هم مجلس طرح هایی داده و امیدوارم این طرح‌ها به نتیجه برسد؛  تنها چیزی که در این شرایط ما را به  سرمنزل مقصود می‌رساند همدلی دولت و ملت است؛ همچنین قانون  حمایت از افراد دارای معلولیت از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است و همانطور که عرض شد برای اجرای درست این قانون نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سالانه در سطح کلان هستیم که اگر محقق شود سطح ارائه خدمات به این قشر هم ارتقا می‌یابد.

,

مرآت: یکی از مواردی که مددجویان به شدت نسبت آن معترض بودند؛ کمک‌های موردی فراتر از سقف تعیین شده به برخی از افراد تحت پوشش است؛ در این  خصوص شفاف سازی شود.

, مرآت: یکی از مواردی که مددجویان به شدت نسبت آن معترض بودند؛ کمک‌های موردی فراتر از سقف تعیین شده به برخی از افراد تحت پوشش است؛ در این  خصوص شفاف سازی شود.,

به شما و همه مددجویان این اطمینان را می‌دهم همه کمک‌های ما در قالب دستورالعملِ تعیین شده است و همیشه سقف رعایت می‌شود؛ مگر اینکه مددجویی مشکل خاصی داشته باشد یا خیِری برای کمکِ موردی اعلام آمادگی کند اما در مجموع کمک ما با نیازها همخوانی ندارد و مبلغی که در اختیار مددجویی قرار می‌گیرد بیشتر از دستور و سقف تعیین شده نیست ؛ شاید مواردی به رسانه مخابره شود اما صحت آن با مراجعه به پرداختی‌ها مشخص می‌شود؛ در مقایسه دو مقوله پرداختی و سطح نیازها در این حوزه با قاطعیت می‌گوییم همیشه سقف نیازها بالاتر است.

,

مرآت: از شما بابت وقتی  که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

, مرآت: از شما بابت وقتی  که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.,

ما هم از پایگاه اطلاع‌رسانی مرآت  که فعالیت‌های سازمان را تشریح می‌کند و تعامل خوبی با این نهاد دارد سپاسگزاریم .

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه