اخبار داغ

معمای ناقلین خاموش، مبتلایان مثبت کرونا/ چند درصد از مبتلایان به کرونا هیچ علائمی ندارند؟!

معمای ناقلین خاموش، مبتلایان مثبت کرونا/ چند درصد از مبتلایان به کرونا هیچ علائمی ندارند؟!
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از ناقلین خاموش و بدون علائم به دیگران، امکان‌پذیر است، گفت: شهروندان تماس با فرد کرونا مثبت و افراد مشکوک را جدی بگیرند به‌ویژه تماسی که از نزدیک و بدون محافظ بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، اگر کرونا دارید می‌توانید این بیماری را حتی بدون علائم گسترش دهید. محققان دریافته‌اند حدود ۲۰درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا عاری از هرگونه علائمی از بیماری هستند. این دقیقا همان نقطه پرمخاطره کووید-۱۹ است؛ انسان‌های به ظاهر سالمی که هیچ نشانه‌ای از ابتلا به ویروس مرگبار کرونا ندارند، احساس خستگی نمی‌کنند، تب ندارند و آخرین باری که سرفه کرده‌اند را کسی به‌خاطر نمی‌آورد؛ درحالی‌که آنها هم به کرونا مبتلا هستند و بدون اینکه بدانند دیگران را آلوده می‌کنند. یکی از پیچیدگی‌های مهار کرونا در جهان همین انتقال بدون علامت بیماری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 دانشمندان می‌گویند ناقلان بدون علامت کووید ۱۹ ممکن است به همان اندازه افراد دارای علامت احتمال انتقال ویروس را داشته باشند و از هر ۵ بیمار  یک نفر علائم بیماری را ندارد.

,

مطالعات نشان می‌دهد، ناقلین خاموش کووید ۱۹، تقریباً ۲۰ درصد از افراد مبتلا به عفونت را تشکیل می‌دهند و به همان اندازه احتمال انتقال ویروس کرونا را دارند.

,

چرا توجه به ناقلان خاموش الان مهم‌تر است؟

, چرا توجه به ناقلان خاموش الان مهم‌تر است؟, چرا توجه به ناقلان خاموش الان مهم‌تر است؟,

اهمیت این موضوع در شرایط کنونی یعنی چندین‌ماه پس از شیوع و گسترش کرونا در جهان بیشتر است؛ چراکه در نخستین هفته‌ها و ماه‌ها همه افراد جامعه در مواجهه با بیماری ناشناخته ترس بیشتری داشتند و در عین حال هنوز فرایند بیماری وارد دوره طولانی‌مدت نشده بود؛ به همین دلیل گروه‎های مختلف جامعه میل بیشتری به‌خودمراقبتی و همچنین دیگر مراقبتی داشتند.

,

این روزها یکی از مهم‌ترین چالش‎ها در بسیاری از کشورهای جهان، متقاعد کردن انسان‌های خسته‌ای است که از زندگی در زمانه کرونا بریده‌ و انگیزه‌هایشان را  از دست داده‌اند؛ گروهی که هم خودشان در خطر هستند و هم می‌توانند دیگران را در خطر ابتلا به بیماری قرار بدهند. به گفته آرزو فلاحی، عضو ستاد مقابله با کرونا، مسئله استفاده از ماسک صرفا مراقبت از خود نیست، بلکه سوی دیگر ماجرا مسئله مسئولیت اجتماعی و مراقبت از دیگری است. 

,

این موضوع از ابتدا هم مسئله بسیار مهمی بود؛ چون برای همه روشن بود که کرونا در بسیاری از افراد علائمی ندارد؛ درحالی‌که این افراد می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. به همین دلیل هم در ایران حتی با وجود تعطیلات نوروز از مردم خواسته شد که همه دید و بازدیدها را تعطیل کنند. جامعه آن زمان این مخاطره را درک کرد، اما به هر حال با گذشت زمان میزان توجه مردم به اهمیت این موضوع کمتر شده است؛ درحالی‌که شرایط ما تغییری نکرده و حتی کرونا قوی‌تر شده است.»

,

به گفته او، ناقلان خاموش به‌مراتب خطرناک‌تر از مبتلایان با علامت هستند؛ چراکه مبتلایان با علامت چه در بیمارستان باشند و چه در خانه روابط اجتماعی‌شان را محدود می‌کنند، متوجهند که مبتلا شده‌اند و به نوعی در شرایط قرنطینه قرار می‌گیرند، اما مبتلایان بدون علامت در محیط‌های گوناگون در رفت‌وآمد هستند. 

,

نهادینه شدن تمرکز زدایی تجمعات در کالبد شهروندان

, نهادینه شدن تمرکز زدایی تجمعات در کالبد شهروندان, نهادینه شدن تمرکز زدایی تجمعات در کالبد شهروندان,

 آرزو فلاحی در خصوص ناقلین بی علامت مبتلایان به کرونا هشدار داد و در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: ناقلین خاموش با علائم پنهان ویروس کرونا ممکن است دیگران را مبتلا کنند چون طبق شواهد، انتقال بدون علامت این بیماری در حال وقوع است.

, کردتودی ,

وی بیان کرد: اگر در خانواده‌ای یک نفر کرونا مثبت ‌شود و سایر افراد خانواده را تست کنیم، مشاهده می‌شود که از ۱۰ نفر اعضای خانواده، پنج نفر مثبت و مابقی منفی شده‌ و متأسفانه وارد اجتماع می‌شوند.

,

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در حالی که همان افرادی که پاسخ تست‌شان منفی شده، اگر دو تا سه روز بعد مجدد تست دهند، ممکن است پاسخ تست‌شان مثبت باشد زیرا ویروس در بدن‌‌ آنها  بوده، اما هنوز مثبت نشده باشند.

,

فلاحی با بیان اینکه در اوایل بیماری ممکن است ویروس قابل تشخیص نباشد، اضافه کرد: بر همین اساس بهترین راهکار این است که افرادی که در تماس با فرد کرونا مثبت بوده‌اند نیز به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند.

,

وی با اشاره به اینکه نباید به پاسخ تست منفی اکتفا کرد، اظهار داشت: مردم تماس با فرد کرونا مثبت و افراد مشکوک را جدی بگیرند به‌ویژه تماسی که از نزدیک و بدون محافظ بوده است.

,

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه برای عدم ابتلا به کرونا ویروس با توجه به اینکه از افراد دارای علائم واضح بیماری باید دوری کرد، افزود: در خصوص افراد بی علائم هم نباید غافل شد چراکه طبق شواهد جدید در برخی افراد علائم تا ۴۸ ساعت پس از ورود ویروس، ظاهر می‌شود.

,

فلاحی با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از ناقلین خاموش، اهمیت کنترل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را بیش از پیش آشکار می‌نماید، تصریح کرد: صحبت کردن در فضای بسته ویروس کرونا را انتشار می‌دهد و پس از آنکه فردی در معرض ویروس قرار می‌گیرد ویروس در بدن وی تکثیر می‌شود.

,

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: افراد مبتلا به کرونا ممکن است حامل بیماری، بدون علامت و یا دارای علائم متفاوتی باشند، بنابراین بسیاری از افرادی که در محیط‌های شلوغ نظیر بازار، مراکز خرید، ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و خیابان‌ها حضور دارند شاید آلوده و حامل ویروس بدون علامت باشند.

,

 فلاحی با بیان توضیحاتی در خصوص کرونا ویروس، رعایت بهداشت فردی و پیشگیری از این بیماری افزود: کاهش تردد غیر ضروری شهروندان، پرهیز از حضور در میهمانی‌های خانوادگی و مراسمات مختلف، پویش منطقی و جدی در خانه ماندن تنها راهبرد مقابله با این ویروس است که باید نهادینه شود.

,

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اظهار تأسف از اینکه درصد زیادی از شهروندان قرنطینه خانگی را جدی نگرفته و رفتار مدنی، اجتماعی و شهری متناسب با این بحران در آنان تجلی نیافته است و این امر منجر به افزایش تعداد بیماران مبتلا و مرگ و میرها در استان شود، خواستار همکاری همگانی برای مبارزه با این بیماری و حمایت از کادر بهداشت و درمان شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه